• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Förbud mot crowdfundertrådar

pederr

Cartier
Några av de värsta exemplen synes vars skolprojekt alt unga människor som troligen har googlat mer på det än gjort faktiska marknadsundersökningar och hamnar då lätt här. Är väll bra om de får möta ärlig kritik direkt om än kanske väldigt konservativ kritik. :oldman: Vem vet kanske dyker på något skoj nångång som Gadd tråden. Positivt i vart fall med vilja att starta eget! Om än kanske lite för många rena lycksökare.. Ge de en chans tycker jag. :bookworm:
Det är jättebra att folk försöker göra business, men vad jag menar är att de varken verkar ha koll på sin produkt eller vilka de når här (i a f om man kollar vad trådar här ofta handlar om). Jag ger dem gärna en chans och har inget emot att de postar här. För deras skull hoppas jag dock att de har fler idéer om hur de ska nå potentiella kunder, för här finns nog relativt få.
 
Jag tror dock skaparna bakom många av varumärkena totalt missbedömt det här forumet. Och att trådarna i själva verket blir kontraproduktiva för deras produkter. Det blir verkligen inte den fina (och billiga) reklam de är ute efter. Om man tar Locus Timepieces eller Kabur Watches som exempel så tror jag killarna bakom dessa ångrar trådstartarna de har gjort här på Klocksnack - det blev ju inte riktigt den positiva feedback de hoppats på. Men ska man försöka pracka på grejerna på någon är det nog inte klockentusiaster som faktiskt kan ett och annat om klockor som man ska vända sig till. Kundkretsen borde vara den rakt motsatta. Bara någon som inte vet ett smack om klockor skulle vara intresserad av att köpa skräpet.

Men håll med om att trådarna är roliga ändå. Min favorit är Locus Timepieces och deras anspelning om "hand made" och "världens mest unika klocka" och så sitter någon tomte i samma plasthandskar som jag har på jobbet och kikar på ett massproducerat kinesiskt kvartsverk under förstoringsglas. :D
 

Zalath

Panerai
Men håll med om att trådarna är roliga ändå. Min favorit är Locus Timepieces och deras anspelning om "hand made" och "världens mest unika klocka" och så sitter någon tomte i samma plasthandskar som jag har på jobbet och kikar på ett massproducerat kinesiskt kvartsverk under förstoringsglas. :D

Trodde det var en paroditråd först..
 

dmgohl

Breitling
Men...det handlar inte om att det inte intresserar mig, utan om att det irriterar mig då jag fortfarande anser att det är en sämre form av pyramidspel och i mångt och mycket går ut på att lura pengar av folk under falska förespeglingar.

I så fall tror jag du missförstått hur det fungerar med crowd funding, det är kanske en av de mest effektiva och marknadskorrekta sätten som någonsin har funnits! Helt perfekt nästan!
 

Zalath

Panerai
I så fall tror jag du missförstått hur det fungerar med crowd funding, det är kanske en av de mest effektiva och marknadskorrekta sätten som någonsin har funnits! Helt perfekt nästan!
Det där får du allt backa upp. Uppsidan för de som satsar pengar är ju otroligt begränsad jämfört med någon som satsar pengar i ett riktigt projekt. Däremot får ägaren betydliga fördelar.
 

JohnDoe

Rolex
Crowdfunding för något innovativt, absolut ok. Crowdfunding som "dold produktförsäljning", dvs dra in förhandsorder på en pall kinaklockor för att man inte ens har 20k att köpa in prylarna för suger fett. Dessutom undgår crowdfunding allt normalt produktansvar, konsumentköprätt och skatter..... Fast nu slår EU till med moms på uppenbar dold produktfsg i crowdfunding. Har man en sån svag produkt och så dåliga finansiella muskler att man inte har råd med inköp, marknadsföring, skatt, moms eller klarar att uppfylla ett minimum av konsumentskydd ska man inte göra affärer.
 

dmgohl

Breitling
Det där får du allt backa upp. Uppsidan för de som satsar pengar är ju otroligt begränsad jämfört med någon som satsar pengar i ett riktigt projekt. Däremot får ägaren betydliga fördelar.

Förutsatt att vi diskuterar seriösa aktörer inom CF (oseriösa kommer och går inom alla branscher) så betalas pengarna tillbaka till finansiärerna i fall ett projekt misslyckas. Även policy förbättringar sker kontinuerligt för att säkra skyddet för konsumenterna! I teorin tycker jag allt och alla produkter borde vara CF, oavsett om det är en batch kinaklockor eller din nya soffa. Tänk vad välbehövligt för vårat samhälle om ingenting som inte köptes aldrig heller producerades, inga onödiga reor där folk köper bara för att. Inget onödigt slöseri av resurser. Priserna hade gått ner för att ingen tillverkare eller butik hade behövt räkna med risker i sitt konsumentpris etc. CF är i sin början och förbättringar kommer ske. Min personliga åsikt är detta är något som borde stöttas av samhället!
 

dmgohl

Breitling
Crowdfunding för något innovativt, absolut ok. Crowdfunding som "dold produktförsäljning", dvs dra in förhandsorder på en pall kinaklockor för att man inte ens har 20k att köpa in prylarna för suger fett. Dessutom undgår crowdfunding allt normalt produktansvar, konsumentköprätt och skatter..... Fast nu slår EU till med moms på uppenbar dold produktfsg i crowdfunding. Har man en sån svag produkt och så dåliga finansiella muskler att man inte har råd med inköp, marknadsföring, skatt, moms eller klarar att uppfylla ett minimum av konsumentskydd ska man inte göra affärer.
Heller inte med dig riktigt här. Varför chansa pengar på produkter när du kan veta säkert innan istället? Om du hade haft möjlighet till båda hade bara en fool valt att chansa och bränna pengar på det?
 

Zalath

Panerai
Förutsatt att vi diskuterar seriösa aktörer inom CF (oseriösa kommer och går inom alla branscher) så betalas pengarna tillbaka till finansiärerna i fall ett projekt misslyckas. Även policy förbättringar sker kontinuerligt för att säkra skyddet för konsumenterna! I teorin tycker jag allt och alla produkter borde vara CF, oavsett om det är en batch kinaklockor eller din nya soffa. Tänk vad välbehövligt för vårat samhälle om ingenting som inte köptes aldrig heller producerades, inga onödiga reor där folk köper bara för att. Inget onödigt slöseri av resurser. Priserna hade gått ner för att ingen tillverkare eller butik hade behövt räkna med risker i sitt konsumentpris etc. CF är i sin början och förbättringar kommer ske. Min personliga åsikt är detta är något som borde stöttas av samhället!
Crowdfundingaktörer bör ju i praktiken anses som oseriösa tills annat bevisats. Hela mekanismen bygger på en fördelning av risk eller inbringande av kapital. Detta är mycket riskfyllt och den som investerar i ett projekt bör dels vara medveten om risken och dels få en rimlig uppsida på detta. Om den som initierar ett projekt inte är villig att själva investera ens 50' eller liknande finns det ingen anledning för någon annan att investera i projektet. Crowdfunding är inget annat än investering i en startup och borde handlas som sådan med ordentliga prospekt och information till investerar om risk och uppsida. Då skulle nog de flesta projekt falla direkt.

Din andra kommentar är angående produktion före eller efter beställning. Detta har ingenting med crowdfunding att göra. Det är oftast inget större problem att producera efter beställning för vanliga företag heller. Grejen är att det oftast inte är det minsta attraktivt för någon del av samhället. Tänk exempelvis om bonden inte börjar odla förrän du beställt dina frukostflingor, eller norrmännen inte börjar pumpa upp olja innan du beställt din bensin? Om du vill minska slöseriet av onödiga resurser köper du helt enkelt inte onödiga produkter. Då minskar på sikt produktionen också genom konsumentmakt utan risktagande. Crowdfunding är ju snarare en ökning av onödig konsumtion eftersom det uppmuntrar till produktion av skräpprodukter, det uppmuntrar till produktion genom att initativtagaren inte behöver ta lika mycket risk själv (och därigenom minskar inträdeskostnaderna) och för att konsumenten köper produkten innan den vet hur produkten är eller kan testa den. Samt att, som det noterats tidigare, crowdfunding används som ett sätt att komma undan konsument- och skattelagstiftning.

Traditionell investering ger alla fördelar som crowdfunding kan medföra, crowdfunding har ingen vettig plats i samhället i de flesta fall.
 

JohnDoe

Rolex
Heller inte med dig riktigt här. Varför chansa pengar på produkter när du kan veta säkert innan istället? Om du hade haft möjlighet till båda hade bara en fool valt att chansa och bränna pengar på det?
Jo men att sälja skit paketerad i fint omslagspapper med primärt syfte att undvika all konsumentlagstiftning, skatter, etc är gränsade till bedrägeri. Självklart är kriminalitet lönsam annars skulle den inte finnas. Men att kalla det smart och "the way to go" förstår jag inte. Då kan man väl lika gärna pusha knark, trafficking och rån som smarta bizniz.
Och varför köpa klockor när man lika gärna kan stjäla dem, sparar ju massa pengar, eller..,
 

dmgohl

Breitling
Crowdfundingaktörer bör ju i praktiken anses som oseriösa tills annat bevisats. Hela mekanismen bygger på en fördelning av risk eller inbringande av kapital. Detta är mycket riskfyllt och den som investerar i ett projekt bör dels vara medveten om risken och dels få en rimlig uppsida på detta. Om den som initierar ett projekt inte är villig att själva investera ens 50' eller liknande finns det ingen anledning för någon annan att investera i projektet. Crowdfunding är inget annat än investering i en startup och borde handlas som sådan med ordentliga prospekt och information till investerar om risk och uppsida. Då skulle nog de flesta projekt falla direkt.

Din andra kommentar är angående produktion före eller efter beställning. Detta har ingenting med crowdfunding att göra. Det är oftast inget större problem att producera efter beställning för vanliga företag heller. Grejen är att det oftast inte är det minsta attraktivt för någon del av samhället. Tänk exempelvis om bonden inte börjar odla förrän du beställt dina frukostflingor, eller norrmännen inte börjar pumpa upp olja innan du beställt din bensin? Om du vill minska slöseriet av onödiga resurser köper du helt enkelt inte onödiga produkter. Då minskar på sikt produktionen också genom konsumentmakt utan risktagande. Crowdfunding är ju snarare en ökning av onödig konsumtion eftersom det uppmuntrar till produktion av skräpprodukter, det uppmuntrar till produktion genom att initativtagaren inte behöver ta lika mycket risk själv (och därigenom minskar inträdeskostnaderna) och för att konsumenten köper produkten innan den vet hur produkten är eller kan testa den. Samt att, som det noterats tidigare, crowdfunding används som ett sätt att komma undan konsument- och skattelagstiftning.

Traditionell investering ger alla fördelar som crowdfunding kan medföra, crowdfunding har ingen vettig plats i samhället i de flesta fall.

Pengar spenderas med största sannolikhet av företaget fast ett tidigare skede, på R&D och produktutveckling osv. Alla har inte möjligheten av dra igång en idé på grund av kapitalbrist. Många gosa idéer genom åren har inte fått det stöd det förtjänst för att de som sitter på kapitalet inte förstått nyttan direkt.
Din jämförelse haltar lite, att vänta på nya soffan i 4 veckor eller att planera diverse inköp bättre fungerar, att där emot vänta 8 månader på flingorna är kanske mindre realistiskt för alla och bör därför inte vara CF. Angående oljan så är rådande situation kanske ett bra exempel på att olja just borde vara CF. Oavsett om man tycker ett oljepris är bra eller dåligt så är det ett mysslyckande i marknaden och kommer drabba konsumenterna i slutändan, även om vi sparar någon krona just idag. Folk hade antagligen inte tyckt det var lika kul om det var klockbranchen som gick på knä på grund av överutbud och tvingades stänga ner efter hand. För efter en sådan här situation uppstår ett glapp och medan det rättas av marknaden så kommer nackdelar uppstå.

Jag pratar inte nödvändigtvis om stora uppsidor för konsumenten utan snarare om samhällsviktiga funktioner. Jag förstår också att ingen vill vänta i dagens samhälle, det är vårt misslyckande som människor. Men det tar inte ifrån den faktum att majoriteten av produkterna i vårat samhälle hade fördelensktigen kunnat tillverkas som CF och vara mer effektiva.

Problemet som vi alla vet är att ingen i dagsläget inte lägger beställningar för att förändra, det måste vi vara ärliga mot oss Själva om. "man kan förändra genom att göra så och så, kött fri dag etc" majoriteten måste göra det, annars spelar det ingen roll!
Inför lag på CF på majoriteten av produkter!
 

dmgohl

Breitling
Jo men att sälja skit paketerad i fint omslagspapper med primärt syfte att undvika all konsumentlagstiftning, skatter, etc är gränsade till bedrägeri. Självklart är kriminalitet lönsam annars skulle den inte finnas. Men att kalla det smart och "the way to go" förstår jag inte. Då kan man väl lika gärna pusha knark, trafficking och rån som smarta bizniz.
Och varför köpa klockor när man lika gärna kan stjäla dem, sparar ju massa pengar, eller..,

Var inte medveten om denna skatteflykt. Givetvis ska moms och skatt betalas enligt det lokala föreskrifter som finns. Inget snack om det!
Vidhåller att CF, vid kika villkor, fortfarande är i teorin ett mycket effektivt sätt att ta hand om resurser och maximera fördelen för båda parter.
 

JohnDoe

Rolex
Jag har absolut inget emot CF som princip. Särskilt med lite "crazy" nya saker som kan vara svårt att få traditionella investerare att nappa på. Men som "postorderfront" till aliexpress för penningtvätt & skattefusk, njae. Men den "svarta delen" av CF är vi ju överens om att den inte är ok :)
 
Topp