• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fördelar med Sjöö Sandström?

Erik1

Patek
2-Faktor
S&S:
  • Fasa ut modeller som ligger i 30.000-kronors-segmentet och lyft allt successivt till Royal Capital-nivån. Detta för att lyfta premium-känslan ett steg.
Skulle säga tvärtom. Tror det är lättare att konkurrera i 30tkrs nivån, bredare målgrupp och inte lika stor investering vilket gör att det är lättare att "chansa" på S&S som något nämnde ändå får anses vara ganska nya i gamet (i förhållande till andra premium tillverkare). Exemplet med Royal capitalen som var uppe på K&S illustrerar bra problemet med att placera sig för högt prismässigt, folk köper hellre Rolex för de pengarna. Trist? Kanske, men sant.

Resten håller jag helt och hållet med om :) Att pusha lite extra på det svenska tror jag är en bra idé med, svensk (och nordisk) design har väldigt bra renome över hela världen.

Att inte släppa en massa "limited editions" är en bra grej med. Se bara på Omega, TAG Heuer och Hublot. "Limited" betyder ingenting i sammanhanget om alla modeller har limited editions, ibland flera olika.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag tror att bara för att märket är svenskt så drar det till sig många köpare.. lägg till att det är inhouse så drar det till dig fler klockentusiaster, lägg till något litet mer som påverkar exklusiviteten positivt, något som swiss inte kan erbjuda.. typ, en liten bit gatsten i rotorskivan från en kullersten från järntorget gamla stan å hitta på en skön story..

En saftig prisbild kan stänga ute ett par köpare men bara det skapar ju ett sorts varumärke och exklusivitet, dock måste de nog ändå tänka på mkt bang for the bucks i början men inte ligga för billigt.
In house? Snarare omdöpta ETA.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tack!
Om den lokala förankringen förstärktes än mer, exempelvis om du med varje klocka fick ett intyg av personen som satt samman klockan och vilken dag den tillerkats etc samt att den kanske bara gjordes i ett visst antal ex, skulle det kunna förändra ngt för dig tror du?
Exemplarspecifika gångtest med info från dygn till dygn som GS hade förr på alla mekaniska klockor är sjukt cool, speciellt när de är flådigt skrivna i snyggt papper och med ett fint fodral. Sådant går jag lätt igång på.
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Tycker det är kul med ett svenskt märke. Hade gärna ägt en men den enda modellen som tilltalar mig är royal capital men för de pengarna skulle jag hellre köpa en roligare klocka.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Har alltid gillat chronolinken men aldrig ägt ett exemplar, tycker den har en egen stil, både i form och funktion. Kopplingen till försvaret ( flygvapnet och bamseroboten) och våra vatten ( Landsort) fungerar på mig. Klockornas Volvo skulle det kunna vara om andrahandsvärdet höll sig lite bättre.

Vad gäller framtiden så vet jag inte om den senaste modellen är rätt väg att gå, tror kanske att man skulle försöka hålla sig i 25-30' spannet. Men heller inte göra reklamgrejer med WV.
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Jag köpte en Royal Steel för några sedan. Köpte den hos Åke Falk STHLM. Mycket bra bemötande. Dom ringde ner till skeppsbron där verkstaden låg och undrade om det fanns en svart tavla för leverans. -Det ordnar vi, be kunden komma ner så får han se produktionen i samband med leverans. Jag fick alltså se min klocka tillverkas/monteras i SS lokaler.

Kan tyckas lite fånigt, men känslan och bemötande på plats, verkstad, hur det fungera mm var en helhetsupplevelse.

Jag tror på en dialog, öppen verkstad - så lång det är möjligt - kundservice, bemötande, historik och berättelser.
 
Som många andra här lockas jag av att ss är svenskt. Det vore kul att äga en svensk premiumklocka. Av samma anledning kör jag volvo.
Sen har ju ss ett lite eget designspråk vilket uppskattas men jag hade förmodligen inte övervägt ett köp om dom var från Holland.
 

Randel

Cartier
Skulle säga tvärtom. Tror det är lättare att konkurrera i 30tkrs nivån, bredare målgrupp och inte lika stor investering vilket gör att det är lättare att "chansa" på S&S som något nämnde ändå får anses vara ganska nya i gamet (i förhållande till andra premium tillverkare). Exemplet med Royal capitalen som var uppe på K&S illustrerar bra problemet med att placera sig för högt prismässigt, folk köper hellre Rolex för de pengarna. Trist? Kanske, men sant.

Resten håller jag helt och hållet med om :) Att pusha lite extra på det svenska tror jag är en bra idé med, svensk (och nordisk) design har väldigt bra renome över hela världen.

Att inte släppa en massa "limited editions" är en bra grej med. Se bara på Omega, TAG Heuer och Hublot. "Limited" betyder ingenting i sammanhanget om alla modeller har limited editions, ibland flera olika.

Jag skulle vilja säga såhär: Det beror ju på vad man vill uppnå för något. Vill man sälja klockor i 30k-segmentet och ha det det segmentet som sin spelplan så kan det vara tveksamt att överhuvudtaget släppa en klocka som Royal Capital, precis som du säger. Det min tanke var utgick ifrån att S&S släppte den modellen som ett steg i att ta sig in i ett nytt segment. Vill man göra det får man nog tänka om, och välja väg (d.v.s. släppa för billiga modeller). Personligen tycker jag det är tveksamt att köra stenhårt på "craftmanship" etc. och samtidigt tävla bland alla andra i 30k-segmentet. Jag har tolkat det som att man vill röra sig uppåt, men det är ju bara spekulationer från min sida.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ställer mig lite frågande till själva utgångspunkten i frågeställningen. Även om Sjöö Sandström inte är allas favorit på forumet så finns det ett ganska rejält gäng som äger, gillar och använder Sjöö Sandström. De som är mest kritiska tenderar dessutom att vara de som inte äger en...och att en Royal Capital inte säljer i ett nafs på KS köp/sälj är snarare ett bevis på att det på KS är svårt att sälja anything som det inte står Rolex på om det kostar mer en 15 lax... Vad jag vet så har det heller inte varit några problem att sälja Royal Capital till kunder ute hos Sjöö Sandströms AD's... ;)

Det sagt så gillar jag Sjöö Sandström. Har en Skydiver som jag tycker är en suverän klocka och min sambo sportar en Royal Capital på daglig basis. Kanonklockor båda två. De har ett eget formspråk och känns unika. Vilket tickar i boxarna för mig som entusiast.

Att sedan Sjöö Sandström tillsammans med en rad andra märken inte är de mest lättsålda eller populära klockorna på samlarmarknaden tror jag har en naturlig förklaring i att det är svårt att hävda sig i konkurrensen mot entusiastfavoriterna Rolex, Omega och Seiko. Men det är ju inte något unikt för Sjöö Sandström. Det är ju ett problem de delar i sällskap med internationellt långt mer kända klockor som Oris, Longines, Glycine eller Sinn. Jag tror att det handlar om att det särskilt på KS är svårt att hävda sig mot de tre stora snarare än att Sjöö Sandström skulle vara ett svagt märke...utanför klocknördgemenskapen så upplever jag det tvärtom som att SS i högre grad konkurrerar med ex Omega och andra klockor i 20-35k-klassen. Åtminstone sett till vad mina icke klockfanatiska vänner köper och bär. :)

Sen ska man komma ihåg att även om KS är ett stort forum så är det samtidigt ett väldigt litet forum sett till vilka klockor som är poppis. Lite trist kan jag periodvis tycka, men vi är ändå ett gäng som har lite bredare smak som bär både Sjöö Sandström och andra kul märken. ;)
 

Jens

Greedo
Har snott Denke's Skydiver och det lutar åt att det här blir nästa köp. Jag är en quartz-nörd av rang och går igång på sånt här!

DSC_0003~2.jpg


Sen så gör det väl inte så ont att det är ett svenskt mårke?!


J
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Gillar SS, har den koolaste ORC:, ägde tidigare den yber koola ORC Ext Black från 2003. Sopa som sålde den....men fick 30k om jag inte minns fel? Galet bra!

SS behöver en eller två riktigt bra nya sportisar. RC är en trevlig dressare.....men lite platt....Landsort är hyvens....men för klossig och nischad! Men ryktet säger att det är på G.....go SS!
 

demondave

Rolex
Närodlat! Jobba på svenskheten (uff, låter som någon Jimmie) fast i en positivare, mer kreativ bemärkelse. Svenskt stål såklart, svenskt guld. Leka lite på tavelsidan, MOP-tavlor har "alla" tillverkare, men porfyr, renhorn.. Vad som helst som är snyggt, och givetvis går att jobba med. Är man inte stor nog att ha en egen R&D-avdelning som hittar på nya legeringar och kompositer kan man ju jobba med vad naturen här har att ge.

Närodlat här, exotiskt ute i världen.
 

Hylve

Omega
Närodlat! Jobba på svenskheten (uff, låter som någon Jimmie) fast i en positivare, mer kreativ bemärkelse. Svenskt stål såklart, svenskt guld. Leka lite på tavelsidan, MOP-tavlor har "alla" tillverkare, men porfyr, renhorn.. Vad som helst som är snyggt, och givetvis går att jobba med. Är man inte stor nog att ha en egen R&D-avdelning som hittar på nya legeringar och kompositer kan man ju jobba med vad naturen här har att ge.

Närodlat här, exotiskt ute i världen.


Bra input. Jag håller med gällande din "svenskhet" (uff, låter som något Jimmie-fanclub). Hade varit intressant att se samarbete med svensk industri såsom Boliden, LKAB etc, för att verkligen göra klockan 'svensk'.

Tåls väl att säga att jag inte är speciellt insatt i S&S, mer än att jag brukar klämma lite på dem hos lokala urmakaren.
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
+
Anknytningen till Sverige och Stockholm.
Kvalitet
Små volymer
Få men starka modeller desinmässigt
Tillgänglighet när det gäller återförsäljare.
Chronolink (en miss att ta den ur sortimentet IMHO, jag upplever det som att man ofta kopplar ihop märket med "den där uppvikbara klockan")

-
Vissa modeller ligger lite väl högt i pris.
VW klockan
 

Aron72

Cartier
Spanar alltid på ss, blir aldrig ngt köp? I prisklassen ss huserar i finnes flera alternativ tom med inhouse verk. Ett relativt "okänt" fabrikat med lätt moddade ETA verk från Sverige, tja det saknas ngt som får mig att ticka iaf.... Renhornstavla, laxarmand, falukoppar beezel, wtf ngt ngt, ngt lite unikt och en rak Ikea design som std tål mer än ett vattenstänk så kör jag nog på en, lite kul med swess made! ( royal capital i guld är fö mkt trevlig, men i det materialet och prisklassen finns mkt annat intressant..)
 

noxela

Omega
Samarbetet med VW var ett misstag i flera bemärkelser. Man ansluter till de värden och associationer som förknippas med det andra varumärket. Vilket kan vara besvärligt då VWs identitet är ganska otydlig. Ett mer konkret problem är att man antar att det finns en intressant målgrupp som man kan nå via det andra varumärkets stora kundbas. Min misstanke är att de som köper en VW gör ett icke-val. De vill ha en bil som inte står ut på något vis, som inte gör någon upprörd, men som inte heller gör någon speciellt glad. En bil för de som inte är bilintresserade. Spontant verkar det vara fel målgrupp för SS, som i stort sett representerar det motsatta.
 

Jens

Greedo
Har dessutom ägt en chronolink förut. Den var en jävla bra klocka som fattas mig. Jag köpte den av en privatperson med box o papper, det här var typ 9 år sen. Mitt största problem var sen när låstet på länken började strula. Jag gick ner till Krons ur i sthlm och ville köpa ett stift till själva låset som är kortare än de som sitter i länken.
Av nån outgrundlig anledning så bad de mig att lämna in hela klockan, men jag sa att jag helst bryter det själv då jag har råkat ut för klåpare förut och vill kunna skylla mig själv om det blir repor el andra märken på länken efter bytet.
De blev skitsura och sa att de fick jag minsan betala i förskott, inga problem svarade jag och betalde 200 spänn.
Kom in ett par dagar senare för att hämta stiftet och visade upp kvittot, det visade sig att den bara kostade en hundring. Jag lät dom behålla hundringen som jag hade betalat för mkt. Talade även om att jag aldrig mer kommer att använda mig av deras taskiga service el köpa nåt mer där igen.
Har aldrig aldrig besökt de där rövhålen igen efter det.
Nu har det här inte så mkt med märket Sjöö Sandström att göra, ville bara peka på att ni bör använda er av en annan AD än Krons ur som visat prov på sjukt dålig service.
Tycker att Sjöö Sandström har gjort ett bra jobb med att tillfredsställa många olika kunders behov och preferenser
Det finns allt från feta dykate till fina dressare.


J
 

Jens

Greedo
Har dessutom ägt en chronolink förut. Den var en jävla bra klocka som fattas mig. Jag köpte den av en privatperson med box o papper, det här var typ 9 år sen. Mitt största problem var sen när låstet på länken började strula. Jag gick ner till Krons ur i sthlm och ville köpa ett stift till själva låset som är kortare än de som sitter i länken.
Av nån outgrundlig anledning så bad de mig att lämna in hela klockan, men jag sa att jag helst bryter det själv då jag har råkat ut för klåpare förut och vill kunna skylla mig själv om det blir repor el andra märken på länken efter bytet.
De blev skitsura och sa att de fick jag minsan betala i förskott, inga problem svarade jag och betalde 200 spänn.
Kom in ett par dagar senare för att hämta stiftet och visade upp kvittot, det visade sig att den bara kostade en hundring. Jag lät dom behålla hundringen som jag hade betalat för mkt. Talade även om att jag aldrig mer kommer att använda mig av deras taskiga service el köpa nåt mer där igen.
Har aldrig aldrig besökt de där rövhålen igen efter det.
Nu har det här inte så mkt med märket Sjöö Sandström att göra, ville bara peka på att ni bör använda er av en annan AD än Krons ur som visat prov på sjukt dålig service.
Tycker att Sjöö Sandström har gjort ett bra jobb med att tillfredsställa många olika kunders behov och preferenser
Det finns allt från feta dykate till fina dressare.


J

Till saken hör också att de krävde att jag skulle ta med mig klockan när jag hämtade ut stiftet. Det gjorde jag också, fast bara länken. Tyckte inte att det fanns nån anledning för dom att titta på nåt annat än länken då det var där felet satt. Klåpare!!


J
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Till saken hör också att de krävde att jag skulle ta med mig klockan när jag hämtade ut stiftet. Det gjorde jag också, fast bara länken. Tyckte inte att det fanns nån anledning för dom att titta på nåt annat än länken då det var där felet satt. Klåpare!!


J

Ska vi alltså tolka detta som att du inte tycker att Krons Ur är din favoritbutik? :D
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Har haft 5 st SoS och underligt nog flippat dom efter ett tag. Bäst hittills har varit Chronolink och Skydiver, men små små detaljer har gjort att jag tröttnat på dem. Vet egentligen inte varför, sympatiserar med märket. Kanske lite för dyra för det man får. Dock sugen på en Royal Chrono i framtiden.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Spanar alltid på ss, blir aldrig ngt köp? I prisklassen ss huserar i finnes flera alternativ tom med inhouse verk. Ett relativt "okänt" fabrikat med lätt moddade ETA verk från Sverige, tja det saknas ngt som får mig att ticka iaf.... Renhornstavla, laxarmand, falukoppar beezel, wtf ngt ngt, ngt lite unikt och en rak Ikea design som std tål mer än ett vattenstänk så kör jag nog på en, lite kul med swess made! ( royal capital i guld är fö mkt trevlig, men i det materialet och prisklassen finns mkt annat intressant..)

Äkta svensk klocka:
Renhornstavla med kopparbeezel, det skulle man ju klippa direkt:).
Eventuellt ett armband tillverkat av en orakad älghud som grädde på moset.
Sist men inte minst marknadsföringsstratergin.
ladda ned (2).jpg

Same & Son Watches LTD Est 1888
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Vad intressant! Det är ett av de spår som vi utforskar just nu, ifall att det skulle förstärka varumärket om man gick mer all-in på att förstärka det svenska och därmed inte jämföra sig mot schweiziska motsvarigheter. tror du det skulle gör någon skillnad för varumärket? Om man istället förstrkte känslan av småskalighet och "närproducerat"?
Som andra säger: Ja, i alla fall klocknördskretsar. Jag vet inte om vanliga dyrare-klock-köpar-svensson köper S&S för att få en schweizisk-klockkänsla eftersom Omega är för dyrt, eller om de köper för att det är svenskt. Jag tror att vi köper/kommer köpa S&S när det särsklijer sig från vanliga schweiziska ur.

Tänker jag på Nomos så verkar de klara sig bra med en liten men växande skara entusiaster - Hodinkee skriver en hel del om dom. Nomos kör sin grej och satsat på att vara tyskst istället för att försöka efterlika schweiziska ur. Jag tror att det är det som kittlar köparna. (Sen kan ju jag tycka att Nomos är lite för konsekventa i sitt desginspråk...)
 

erolorhun

Cartier
2-Faktor
Vi var ju ett gäng på SS för ett par år sen. Fick kolla lokalerna och ta ett glas och trycktesta våra klockor - jag och en med-KS:are iaf, glömt vad du hette och prata med urmakarna och urmakarinnan - och allt var trevligt som fan. Sen tog ägaren till SS fram en massa klockor som vi fick titta på och känna på i mötesrummet.

Men. Det trista - och det är trist, SS är svenskt och man vill hylla dem, de vågar och gör något och skall applåderas för det - men ledsen, när inte bezelringen är tight monterad dikt an utan kan vickas på och lyftas och sen inte ens line:ar upp spikrakt med 12-index... Då faller alltsammans, ledsen. Perceived quality 2.5/5 om man är snäll
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Men. Det trista - och det är trist, SS är svenskt och man vill hylla dem, de vågar och gör något och skall applåderas för det - men ledsen, när inte bezelringen är tight monterad dikt an utan kan vickas på och lyftas och sen inte ens line:ar upp spikrakt med 12-index... Då faller alltsammans, ledsen. Perceived quality 2.5/5 om man är snäll

Jag har/har haft totalt fem Sjöö Sandström och aldrig upplevt något problem. Av ren nyfikenhet, vilken av de modeller du ägt är det som har haft det problemet du beskriver?
 

erolorhun

Cartier
2-Faktor
Jag har/har haft totalt fem Sjöö Sandström och aldrig upplevt något problem. Av ren nyfikenhet, vilken av de modeller du ägt är det som har haft det problemet du beskriver?


de jag tittade närmare på när vi var på SS allihopa, bezel inte rakar på dikt an med 12-index. Snudd på ridå tyvärr. Minns inte vad modellerna hette.. En KS-medlem gafflade rakt upp och ned att det var under all kritik att klockorna levererades så, heder åt honom, minns inte vad han hette
 
Topp