• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fördelar med Sjöö Sandström?

Xalle

Audemars
2-Faktor
Hejsan,
Jag håller på med ett projektarbete på Berghs som går ut på att titta på en ny kommunikativ plattform för Sjöö Sandström. Då jag själv inte varken har ägt eller äger en SS skulle jag vilja samla lite input från er som kan mer.
För det första så känner jag till lite hur snacket gått på klocksnack kring just SS, speciellt har jag noterat invändningar mot kvalitet, bristen på historia och tradition samt en osäkerhet kring märkets identitet. Men vad är det som å andra sidan kan locka med SS? Ni som någon gång funderat på att köpa en Sjöö Sandström, varför funderade ni på det? Och varför valde ni att göra respektive inte göra det? Om ni köpt en Sjöö Sandström någon gång, vad fick er att vilja göra det? Vad är det ni värderar med märket? Vad ser ni för fördelar med SS som ni inte ser hos eventuella konkurrenter?
Jättetacksam för all eventuell input som kan hjälpa mig vidare i mitt projekt :)
Vänligast Anna

Hej Annapanna, Jag har själv skrivit en MSc om country affinity dvs förkärlek
mot ett ett varumärke och ursprungs land. Jag tycker personligen detta är ett väldigt intressant ämne :) Det är ju självklart många parametrar som spelar in när man skall göra en kommunikativ plattform har du en problem ställning? Som vi kunde få del av? För då blir det ju lättare att besvara din fråga och kanske mer konkret ;)
 

Annapanna

Breitling
Hej Annapanna, Jag har själv skrivit en MSc om country affinity dvs förkärlek
mot ett ett varumärke och ursprungs land. Jag tycker personligen detta är ett väldigt intressant ämne :) Det är ju självklart många parametrar som spelar in när man skall göra en kommunikativ plattform har du en problem ställning? Som vi kunde få del av? För då blir det ju lättare att besvara din fråga och kanske mer konkret ;)

Hej! Tack så mycket för ditt svar, ledsen att jag varit seg på att svara, har varit utan uppkoppling:(
Då det är ett planningarbete vi gör så utgår vi inte från en förformulerad fråga utan vi söker vitt och brett på alla möjliga håll för att först skapa oss en bild av varumärket för att e vilka utmaningar som finns och var vi ser ett möjligt utrymme för kommunikativa förbättringar. Vår hypotes just nu där vi befinner oss är att vi ser det svenska ursprunget som den usp som är värd att förstärka för att tydliggöra varumärkets position.
Skulle gärna ta del av det arbete du skrivit om du skulle vara villig att dela med dig!
 
Jag köpte min Skydiver dels för att jag tycker att det är en häftig klocka och dessutom svensktillverkad. Sen är det de facto en klocka som inte många har. Jag brukar vara på diverse tillställningar och 99 ggr av 100 är jag ensam med en S/S-klocka. De flesta jag umgås med "sportar" Tissot, Certina, Longines eller Seiko. Den exklusiviteten att då ha en S/S är ett ganska stort plus i min bok, plus att uren är numrerade med individnummer. Att svenska flygvapenpiloterna också har klockan är rätt coolt :) Den har också alla funktioner jag behöver - en klocka som som går tämligen rätt och inte drar sig speciellt mycket, har en tidtagnings och timer-funktion som jag uppskattar väldigt mycket och använder så gott som dagligen. Veckonummerfunktionen finns ju heller inte på många andra ur, vilket också gör att jag uppskattar den jämfört med andra märken.
 
Ja det var en av fem, kolla mitt första inlägg, kommer länk här:

http://www.borsen.se/Nyheter/manga-fel-pa-piloternas-lyxklockor

Tydligen var det en annan som inte delade din åsikt då eftersom han skriver i tråden här..

Jag har ägt 1 SS klocka, kommer dock inom en snar framtid köpa mig en Chronolink.


Det är en TRE ÅR gammal artikel du hänvisar till. Du tror inte kvaliteten har förbättrats sedan dess? Dessutom så utsätts ju piloternas klockor för helt andra påfrestningar än vad en vanlig dödlig människa utsätter uret för.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Jag gillar S&S som märke och gillar att de kör ett eget stuk. Däremot tilltalas jag inte så speciellt av modellerna i sig och jag tycker inte som Sjöö Sandström marknadsför att designen är särskilt svensk. Förutom Landsort, den tycker jag osar svensk design :)
 

timekeeper

Breitling
[qu="Sportmats, post: 920702, member: 4968"]Vad menar du med Volvosyndrom? Volvobilar är rätt vanliga utomlands också. Jag var nyligen till Prag och efter Skoda var nog Volvo det bilmärke jag såg flest bilar av.[/quote]

Volvo är ju ett rätt så litet märke om man jämför med Toyota , Ford VW osv men ändå så ser man betydligt mer Volvo bilar än ovannämnda märken i sverige

Men jag borde kanske sagt Saab syndromet , för Saab i förhållande till dess andel av den globala marknaden är riktigt överrepresenterade i sverige

Iallafall det jag försökte få sagt med mitt inlägg Är huruvida ss är lika vanliga utomlands som dom är i Sverige eller om det är ett riktigt dolt nisch-märke
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Iallafall det jag försökte få sagt med mitt inlägg Är huruvida ss är lika vanliga utomlands som dom är i Sverige eller om det är ett riktigt dolt nisch-märke
Jag skulle väl säga att det är självklart att SS är vanligare i Sverige än utomlands. Utomlands är ju ett väldigt stort område och det är inte helt lätt att bygga upp ett distributionsnät som täcker utlandet...

De omnämndes på ABlogToWatch ganska nyligen så helt okända är det ju inte för klockvärlden, även om det finns massor av märken som är mer kända.
 

jonkanon

Breitling
Älskar S&S, HAr en UTC Extreme White Diamond som är min bästa vän.
De har ju börjat sponsa en del nu på senare tid. Bl.a. Båstadstennisen (Official Timekeeper) och något båtrace I Dubai. Tror de gillas skarpt I FAE...
 

Oysterman

Omega
2-Faktor
Jag tycker personligen att Royal Capital och Landsort har en tilltalande design. Tänker att det är lite som att köra Volvo och ha en Sjöö Sandström, känna närheten till historien och Sverige och det som präglat deras filosofi gällande design och utfortmning.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Jag tycker personligen att Royal Capital och Landsort har en tilltalande design. Tänker att det är lite som att köra Volvo och ha en Sjöö Sandström, känna närheten till historien och Sverige och det som präglat deras filosofi gällande design och utfortmning.
Ska man ratta svenskt i dessa dagar måste man vara ultrarik.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Ska man ratta svenskt i dessa dagar måste man vara ultrarik.
Men vad är då "svenskt"? Svensk-designat? Svensk-tillverkat? Svensk-sålt? I fallet Volvo är det fortfarande ganska "svenskt", eller?

Jag skall ta mig en funderare på detta i min "svenska" Ikea-soffa medans jag dricker ett glas av min "svenska" Arla-mjölk, samtidigt som jag gosar med min "svenska" Royal Capital...
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Men vad är då "svenskt"? Svensk-designat? Svensk-tillverkat? Svensk-sålt? I fallet Volvo är det fortfarande ganska "svenskt", eller?

Jag skall ta mig en funderare på detta i min "svenska" Ikea-soffa medans jag dricker ett glas av min "svenska" Arla-mjölk, samtidigt som jag gosar med min "svenska" Royal Capital...
Hehe, du har en poäng där ! Min definition av svenskt är f:ö svensk tillverkat ;)
 
Att knyta an till den image som pilotklockor till flygvapnet ger känns tyvärr meningslöst i dessa tider när flygvapnet har problem att locka tillräckligt många sökande till sin pilotutbildning. Hade det gjorts på 70-80 talet så hade den kopplingen nog funkat men idag finns inte intresset längre.

Gillar Skydivern själv, skulle dock inte tänka mig att ha en, mest på grund av att på jobbet sitter de på armen på riktiga piloter och det skulle kännas mysko att sporta en själv då i det sällskapet.
Klämde lite på skydivern idag. Jädrans fin klocka. Lite vassa kanter på länken bara. Urmakarn förklarade om man ringde SS och sa att man köpt skydivern och sa refnummret så får man veta vem som har jobbat med klockan och man blir tillfrågad om man vill få en rundvisning i klockfabriken.
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Klämde lite på skydivern idag. Jädrans fin klocka. Lite vassa kanter på länken bara. Urmakarn förklarade om man ringde SS och sa att man köpt skydivern och sa refnummret så får man veta vem som har jobbat med klockan och man blir tillfrågad om man vill få en rundvisning i klockfabriken.
Oooohhh.. Verkar som att jag ska ringa S&s på måndag och tjöta lite.
Kanterna på skydiverns länk är ingenting man lägger märket till när man använder den. Tycker inte jag i alla fall :)
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Klämde lite på skydivern idag. Jädrans fin klocka. Lite vassa kanter på länken bara. Urmakarn förklarade om man ringde SS och sa att man köpt skydivern och sa refnummret så får man veta vem som har jobbat med klockan och man blir tillfrågad om man vill få en rundvisning i klockfabriken.
När jag köpte min låg det en lapp i boxen med urmakarens signatur på. Typ "Denna klocka är ihopsatt av: X"
 
Topp