• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fördelen med quartz är...

Mangusta

Cartier
Nu kommer jag att få 98% av Klocksnack emot mig men det är okej. ;)

Jag har hittat en sak som gör quartz-ur mycket bättre än automatiska ur och det är att klockan alltid går rätt. Man behöver inte tänka att klockan är "mer eller mindre" eller "ungefär" efter att man har ställt ett quartz-ur.

Jag är verkligen ocd när det kommer till att vilja att klockan är exakt rätt, enligt Fröken Ur, så jag får ställa om automatiska klockor titt som tätt. Är det någon som är lika ocd som jag när det gäller att tiden måste vara exakt rätt på klockan? :D
 

Apansson

Torpare
Det är väl klart, det finns väl egentligen enbart nackdelar med automat (okej, man slipper byta batteri). Dock är automat jäkligt mycket roligare om man är lite nördig, och det ger ju en helt annan känsla/nivå av kvalitet på uret. Onödig prestige, kan man väl säga.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Kvartsur är bra skit... Tycker det är ett tecken på okunnighet att dissa ett fint kvartsur av kvalitet bara för sakens skull.

+ stabil gång
+ litet servicebehov
+ lättsamt att använda, därför i många fall att föredra till någon som inte besitter ett större klockintresse men ändå vill ha en bra klocka
+ stöttåligare
+ billigare i regel, billigare i drift
 

Onelund

Rolex
enda fördelen med quartz för mig är att de är lätta att flippa, finns ingen själ i dem, ett mekaniskt ur är en personlighet, iaf i min klockvärld.

Nu är sista droppen Ardbeg urdrucken och jag ska sova samt drömma om en PAM 316
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Det är väl mest de flytande visarna jag saknar, för själen kommer inifrån även på ett verk med kvartshjärta. Men visst är det mysigt att höra/kolla på när man drar upp ett automatiskt verk. Jag har köpt flera kvartsare på senare tid och är lika nöjd med dem som med mina mekaniska :)
 

gerikson

Breitling
Just nu sitter en Precista Commander (OEM-version av Traser) som klistrad på min arm. Titan, kvarts, tritium. Känns som en perfekt fritidsklocka.

Även jag är OCD vad gäller tiden, så det lutar åt att jag ska skaffa en klocka med GPS-synk när dom blir snyggare , mindre och billigare.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Har ni tidstalibaner verkligen allt på det torra? Definitionen av tid är ett ett mänskligt påfund som bara gäller på planeten Tellus, det är en av flertalet miljarder planeter. Om vi tror att det som vi uppfunnit och kallar tid...även gäller på övriga himlakroppar.......så är vi hyfsat naiva......

I min värld finns det inget mer oXaktare än tid......Så en klockas primära funktin är att vara vacker......så egentligen behövs inget utrverk.......vare sig om det är kvarts eller automat....
 

Knight

Cartier
Det handlar om mekaniken. Samspelet i hantverket och romantiken kring detta. Jag gillar gamla grejer rent generellt, därför känns inte batteri särskilt spännande. Funktionellt men osexigt.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Har ni tidstalibaner verkligen allt på det torra? Definitionen av tid är ett ett mänskligt påfund som bara gäller på planeten Tellus, det är en av flertalet miljarder planeter. Om vi tror att det som vi uppfunnit och kallar tid...även gäller på övriga himlakroppar.......så är vi hyfsat naiva......

I min värld finns det inget mer oXaktare än tid......Så en klockas primära funktin är att vara vacker......så egentligen behövs inget utrverk.......vare sig om det är kvarts eller automat....

Kommer du i tid till ditt arbete åtminstone? :)
 

Johanw

Cartier
Sen jag köpte min CWC quartz har jag fått upp ögonen för att det är väldigt praktiskt. Håller tiden och man behöver inte hålla på och fixa om klockan legat en vecka med datum och tid.
 
Det jag dock inte riktigt förstått är vad som skiljer tex ett quartz från omega och Rolex från ett casio eller annat random?

En omegaquartz kostar ju ganska bra med pengar även om det är billigare än mekaniskt men ändå. Är det endast för märke och kvalitet på övriga delar eller skiljer det faktiskt även på urverken?

OnT: så är det ju ofta de flytande visarna man blir betagen av när det gäller mekaniska verk samt den otroliga och gamla tekniken.
 

john b

Rolex
Kvarts är bra för man får fina klockor, som går rätt, billigt eftersom massa suckers på klockforum har fått för sig att det är värt att betala mer pengar för "känslan" hos ett mekaniskt verk.
Jag kan iofs förstå det, gillade inte heller quartz när jag precis lärt mig vad en balans är för något.

Numer skiter jag i verket, vill ha bra boetter, snygga tavlor och stabila länkar. Är det mekaniskt, fine. Är det batteri, fine.
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Quartz är bra när det kommer till tidshållning. Men allt annat med en quartz är tråkigt.

Den största nackdelen med en batteriklocka är när ryssen kommer och släpper EMPbomber. Då skulle du önska att du hade en automatare!
 

DrDre

Patek
Jag vill nog allt ha en klocka som går hyggligt exakt. Dvs ungefär som en hygglig automatklocka gör idag, där det räcker med att ställa om den ungefär så ofta som man ändå måste ändra datum. Mest för att jag har ovanan att försöka komma i tid till möten och dessutom tycker jag att det är bättre att åka med bussen, spårvagnen etc som jag planerat än att vänta på nästa. Att vi sedan bara mäter tid på vårt sätt just på vår planet eller att det är något mänskligt konstruerat och andra mer filosofiska argument, det hjälper liksom inte när den ofilosofiske busschauffören ändå har åkt och man står där i vinterkylan och ser ljusen försvinna i vägslutet.

En fördel med automat, som det ser ut idag, är väl att de modeller som säljs med automat är mkt snyggare och mer spännande än quartz. Quartz har väl också, om jag förstått det rätt, en begränsad livslängd. För de som gillar tanken att skicka klockan vidare till nästa generation a'la Patek, så känns det väl därför roligare med en mekanisk.
 

john b

Rolex
Quartz har väl också, om jag förstått det rätt, en begränsad livslängd. För de som gillar tanken att skicka klockan vidare till nästa generation a'la Patek, så känns det väl därför roligare med en mekanisk.

En bra poäng iofs. Jag är serieflippare och har inte begrundat den aspekten tidigare.
Nu med ungar vill jag kanske att de skall ärva lite fina grejer, och quartz är ju oprövade i det 50-åriga perspektivet.
 

bubben67

Omega
2-Faktor
Är också ocd när det gäller tidshållningen. Tycker verkligen om mekaniska ur, hantverket, tekniken o.s.v
Har haft otur med mina mekaniska klockor hittills, går för många sekunder -/+, får typ ställa om en gång i veckan.
Quartz-ur kan vara lika bra utvändigt vad gäller byggkvalitet, finish o.s.v som mekaniska, fast insidan givetvis skiljer sig åt.
Ett ur med vackert yttre med ett bra quartz-verk är för mig lugnande, då jag blir nojig av tidsavvikelser.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
...
Den största nackdelen med en batteriklocka är när ryssen kommer och släpper EMPbomber. Då skulle du önska att du hade en automatare!

Nej då önskar ni att ni satt med en sån här!
image.jpg
 
Topp