• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fördomar om Klockintresserade och utbildade

Hur lång akademisk fortsättning har du efter gymnasial utbildning?

  • 0 år - Student

    Röster: 48 23.3%
  • 1 år

    Röster: 13 6.3%
  • 2 år

    Röster: 19 9.2%
  • 3 år - Kandidat

    Röster: 46 22.3%
  • 4 år - Magister

    Röster: 19 9.2%
  • 5 år - Master

    Röster: 50 24.3%
  • 6 år - Licentiatexamen (efter Magister)

    Röster: 4 1.9%
  • 7 år - Licentiatexamen (Efter Master)

    Röster: 2 1.0%
  • 8 år

    Röster: 1 0.5%
  • 9 år - Doktorsexamen

    Röster: 2 1.0%
  • 10 eller mer?

    Röster: 2 1.0%

  • Totala väljare
    206

Nedro

Panerai
2-Faktor
Hej,
Kanske har avhandlats tidigare på forumet men lyckas iallafall inte söka fram en liknande tråd/poll.

Idag på kontoret så utbröt en liten diskussion om det är så att folk som utbildat sig vidare efter gymnasiet är de som potentiellt har ett klockintresse eller om det är något som man har oavsett. Blev en följdfråga på diskussion om radiostyrt där det upplevdes av min kollega att de som körde RC Bilar oftare var förknippade med blåkläder än de som flög flygplan/helikopter som brukade komma iklädd skjorta till flygfälten. Kanske beror på något helt annat, tex uppväxt eller idoler men men det var inte det som det var frågan om.

Men utifrån detta så vore det intressant att se hur fördelningen av akademiska poäng ligger hos KS:medlemmarna.
I en helt PK värld som alla skulle älska så bör vi ju få en rätt jämn fördelning av rösterna men kanske inte blir så ändå.

Har ni i övrigt andra fördomar om Klockintresserade personer i form av hur dem beter sig eller något annat?
Finns säkert fler officiella titlar för olika år men kan inte alla samt för trött för att googla.....
 
Senast ändrad:

Hugii

Audemars
Som alltid handlar det bara om okunskap hos vederbörande vilket resulterar i att man gör skillnad på folk och folk.

2x pol.mag på 6 år. Hur ska jag rösta?
 

WilleK

Omega
Som alltid handlar det bara om okunskap hos vederbörande vilket resulterar i att man gör skillnad på folk och folk.

2x pol.mag på 6 år. Hur ska jag rösta?
Läste du dom parallellt eller separat? Parallella studier tycker jag kan bakas in i varandra (så röstade jag iaf) :) Annars finns ju 10 år +!
 

Nedro

Panerai
2-Faktor
Har inte pluggat alls efter gymnasiet, vad ska jag svara, för jag är ingen student.
Lyckades ändå få ett klockintresse utan utbildning.
Jag tänkte 0år, då du i mina ögon är student. För iallafall i mina kretsar brukar man säga att man tagit studenten. Hmm får se om jag kan ändra röstningen dock för detta verkar ju bädda för missförstånd ;)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Hej,
Kanske har avhandlats tidigare på forumet men lyckas iallafall inte söka fram en liknande tråd/poll.

Idag på kontoret så utbröt en liten diskussion om det är så att folk som utbildat sig vidare efter gymnasiet är de som potentiellt har ett klockintresse eller om det är något som man har oavsett. Blev en följdfråga på diskussion om radiostyrt där det upplevdes av min kollega att de som körde RC Bilar oftare var förknippade med blåkläder än de som flög flygplan/helikopter som brukade komma iklädd skjorta till flygfälten. Kanske beror på något helt annat, tex uppväxt eller idoler men men det var inte det som det var frågan om.

Men utifrån detta så vore det intressant att se hur fördelningen av akademiska poäng ligger hos KS:medlemmarna.
I en helt PK värld som alla skulle älska så bör vi ju få en rätt jämn fördelning av rösterna men kanske inte blir så ändå.

Har ni i övrigt andra fördomar om Klockintresserade personer i form av hur dem beter sig eller särskilda läggningar?
Finns säkert fler officiella titlar för olika år men kan inte alla samt för trött för att googla.....

Spontant tycker jag det låter som dom på "kontoret" har den klassiska missuppfattningen att klockintresse är likställt med att vilja köpa dyra klockor för att visa sin status. Angående bilar vs flygplan eller helikopter tror jag det finns en logisk förklaring, nämligen att bilar åker på marken och kan bli riktigt skitiga medans de senare befinner sig i luften. Jag har sett folk i vegamössa som kör sina radiostyrda båtar och andra i bilhandskar som kör sina bilar, så kanske är det till viss del "rekvisita" som hör till det man utövar till viss grad. Låter långsökt att det skulle ha med akademisk utbildning eller samhällsstatus att göra.
PK inlägget förstår jag inte alls så det får lämnas utan kommentar.
Klockentusiast tycker jag låter som en trevlig titel.
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Jag var ju intresserad av klockor redan på gymnasiet, att jag pluggat en kandidat långt senare har ingenting med intresset att göra :p
 

Nedro

Panerai
2-Faktor
Gick inte att ändra röstningen och ta 0år utan att kalla det student.
Men himla skoj att ifråga sätta fördomar och kul att så många svarat iallafall. Då kan diskussionen fortsätt på jobbet imorgon med viss form av fakta baserat underlag.
Grymt tack så mycket för alla era svar.
 
Man behöver inte vara intelligent bara för man har en bra utbildning. Man kan ta sig igenom väldigt många högt aktade utbildningar genom att helt enkelt ha fotografiskt minne och lätt för att plugga. Still don't mean you're smart.
Med det sagt, pluggar en praktisk utbildning, tredje året.
 

Nedro

Panerai
2-Faktor
Man behöver inte vara intelligent bara för man har en bra utbildning. Man kan ta sig igenom väldigt många högt aktade utbildningar genom att helt enkelt ha fotografiskt minne och lätt för att plugga. Still don't mean you're smart.
Med det sagt, pluggar en praktisk utbildning, tredje året.
Instämmer helt, man kan ju ha ett så kallat "läshuvud" men det innebär egentligen inte att man är smart eller duktig på en arbetsplats eller tvärt om.
Beror så mycket på hur man är som person i övrigt och hur man prioriterar och värderar.
 
Instämmer helt, man kan ju ha ett så kallat "läshuvud" men det innebär egentligen inte att man är smart eller duktig på en arbetsplats eller tvärt om.
Beror så mycket på hur man är som person i övrigt och hur man prioriterar och värderar.

Lite så jag menar. Kommer alltid att tänka på en bekant från gymnasiet: Hon hade alltid MVG i allting, grinade som ett barn som hon fick VG. Gick ut med maxpoäng, skrev 1.8 på HP om jag inte minns fel då hon stoltserade med det. Hon pluggade juridik i Uppsala, fick toppbetyg osv.
Det roliga är att jag sprang på henne på krogen några månader sedan, och blev irriterad efter bara några minuters samtal då det var som att försöka konversera med en träplanka. Gick knappt att ens föra en dialog med människan på en normal nivå!
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Skulle vara intressant att veta hur många här (eller i samhället!) som har jobb som i själva arbetet speglar deras utbildning.
Om jag gör en snabb översikt i vänkretsen så är det i stort sett ingen som gör det de är utbildade för. Vanligaste bland mina vänner är typ "Åh, vad bra att du har en ingenjörsexamen. Du blir mellanchef."

Jag har min firma som i någon mån speglar min utbildning, men har aldrig haft min huvudsakliga inkomst där. Ser studieåren mest som en utbildning i att hantera folk.
 
Skulle vara intressant att veta hur många här (eller i samhället!) som har jobb som i själva arbetet speglar deras utbildning.
Om jag gör en snabb översikt i vänkretsen så är det i stort sett ingen som gör det de är utbildade för. Vanligaste bland mina vänner är typ "Åh, vad bra att du har en ingenjörsexamen. Du blir mellanchef."
Jag skulle säga att jag just nu gör det jag är utbildad till, någorlunda iaf. Utbildad maskiningenjör med inriktning produktutveckling och jobbar som teknisk projektledare. Det är nog detta eller konstruktör som är mest rätt, men jag har knappt rört CAD under mina 4,5 år som yrkesverksam. I framtiden överväger jag dock att satsa på ren projektledning och i fortsättningen management, fast troligen inom teknisk industri så det är väl fortfarande hyfsat rätt...

Lite så jag menar. Kommer alltid att tänka på en bekant från gymnasiet: Hon hade alltid MVG i allting, grinade som ett barn som hon fick VG. Gick ut med maxpoäng, skrev 1.8 på HP om jag inte minns fel då hon stoltserade med det. Hon pluggade juridik i Uppsala, fick toppbetyg osv.
Det roliga är att jag sprang på henne på krogen några månader sedan, och blev irriterad efter bara några minuters samtal då det var som att försöka konversera med en träplanka. Gick knappt att ens föra en dialog med människan på en normal nivå!
Minns när jag satt på en studentpub när jag nästan var klar med plugget och pratade med två killar som pluggat teknisk fysik(Jättesvårt superteoretiskt ingenjörsprogram för er som inte vet) och förundrades över varför de inte fick några jobb. De hade ju trots allt höga betyg och var säkert väldigt smarta båda två. Däremot hade de väldigt lite sociala skills och utstrålade knappast professionalism. Just sociala skills har jag märkt har mycket större betydelse än ren kunskap i yrkeslivet.
Om jag minns rätt fick de doktorandtjänster, vilket jag är säker på passade dem rätt bra trots allt.
 
Jag skulle säga att jag just nu gör det jag är utbildad till, någorlunda iaf. Utbildad maskiningenjör med inriktning produktutveckling och jobbar som teknisk projektledare. Det är nog detta eller konstruktör som är mest rätt, men jag har knappt rört CAD under mina 4,5 år som yrkesverksam. I framtiden överväger jag dock att satsa på ren projektledning och i fortsättningen management, fast troligen inom teknisk industri så det är väl fortfarande hyfsat rätt...


Minns när jag satt på en studentpub när jag nästan var klar med plugget och pratade med två killar som pluggat teknisk fysik(Jättesvårt superteoretiskt ingenjörsprogram för er som inte vet) och förundrades över varför de inte fick några jobb. De hade ju trots allt höga betyg och var säkert väldigt smarta båda två. Däremot hade de väldigt lite sociala skills och utstrålade knappast professionalism. Just sociala skills har jag märkt har mycket större betydelse än ren kunskap i yrkeslivet.
Om jag minns rätt fick de doktorandtjänster, vilket jag är säker på passade dem rätt bra trots allt.

My point exactly. Har man social kompetens så kommer man långt. Har man social kompetens och en bra utbildning finns nästan ingen gräns på hur långt man kan nå!
 
Topp