Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Företag som annonser på köp/sälj

Diskussion i 'Diskussion' startad av Svanis115, 12 januari 2015.

1. Svanis115
    Trådstartare

Svanis115 Friends of KS

Detta har säkert varit uppe tidigare men om inte är det lika bra att lyfta ämnet.
    Har noterat att vi har flertalet företag som lägger ut annonser i köp/sälj. Alltid kul med mycket att välja på men när vi främst har annonsörer som erbjuder sig att skicka klockor från exempelvis Finland, Danmark och nu Italien.
    Jag gillar forumets köp/sälj av den anledningen att det är schyssta priser och raka puckar mellan forumets medlemmar. Att behöva scrolla igenom 10 annonser från företag för att sedan hitta en annons man faktiskt är intresserad av.

Mitt förslag är att företag får en egen flik att annonsera i och att vi forum medlemmar en annan. På så sätt blir det mycket lättare att förstå vem man har att göra med. Alternativt ett filter.

Det här är ett utmärkt exempel på en annons som är helt ointressant. För högt pris, slarvigt skriven, fel klockmodell osv osv.
    http://klocksnack.se/threads/rolex-submariner-ref-116710blnr.34049/

Om någon inte håller med är det bara säga till.

//Svanis

Andersml, Weberg, tedlapidus och 18 andra gillar detta.
  2. kaell

kaell Friends of KS

Från:
    Karlstad
    Kryddigt pris på den :bag:

3. Affe

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping
    Fel klockmodell, vad har jag missat?!

4. Svanis115
    Trådstartare

Svanis115 Friends of KS

Står submariner i rubriken, är en gmt II

5. ZQT

ZQT The Banker

Det är bara att sätta upp dom på ignore-listan så slipper du deras poster!

JoberMan, Aquaracer2, M021 och 10 andra gillar detta.
  6. Sjuhundra

Sjuhundra Bonde

Från:
    Söder
    WUS har ju indelning med Dealers och Private så why not :)

AdamST gillar detta.
  7. Affe

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping
    Jaja...OK, Tack, då är jag med i matchen, läste inte rubriken tydligen!

Camo00 gillar detta.
  8. Limpas

Limpas Borgare

Från:
    Stockholm
    Det lättaste/bästa är antagligen att sätta de företag man stör sig på på ignorelistan, något jag antagligen kommer göra nu när jag blev påmind om att man kan göra så. Kan bli lite rörigt med kategoriseringar också, om man har en företagsavdelning så kanske man ska ha en OT-avdelning också osv.

Jag tycker inte att mängden företagsannonser är något större problem, men det är ju trist när företag uppenbarligen inte läst reglerna innan man postar 5 annonser utan returpolicy. I mitt tycke borde man nästan bli bannad från K&S om man gör så som företag. I det här fallet (VintageWatchItaly) har man ju t.o.m. fått en tillsägelse men ändå postat ny annons utan returpolicy. Inte ok enligt mig. Det blir liksom för mycket när annonserna både är på engelska, innehåller uppenbara fel och inte följer reglerna.

tedlapidus, RobertD, Cryssarn och 1 annan gillar detta.
  9. Bojke

Bojke Fjunis

Enligt riktlinjerna ska det i en företagsannons framgå tydligt att det är just en företagsannons.

tedlapidus gillar detta.
  10. Erik1

Erik1 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Aldrig varit så nöjd som när någon påminde mig om ignore funktionen. :) Håller däremot med om kritiken, främst är det brist på bilder och osanningsenliga skickbedömningar dessa företag ägnar sig åt samt att bara länka till försäljningsanonsen på deras respektive hemsidor.

Tycker nog att man får skriva iordning en vettig annons om man ska lägga upp här, åtminstone när det räcker med en copy paste, annars blir det ju bara reklam för extern försäljning.

kaell gillar detta.
  11. K-S

K-S Biskop

Ja detta är väl något för bland annat Spencer66 att bestämma kring, men visst är ibland vissa priser ganska salta. Men de flesta företag som annonserar känns seriösa med tydliga annonser.

12. K-S

K-S Biskop

13. Hugii

Hugii Biskop

Låter som ett klokt förslag, tycker jag. Företags annonser kommer inte att bli färre, tvärtom. Då tycker jag att det är bättre att de får en egen avdelning.

tedlapidus, K-S och Noami gillar detta.
  14. Galaxy

Galaxy Friends of KS

1. Blocka
    2. ?????
    3. Profit!!!

15. virrooo

virrooo Präst

Bra tips!

16. alfgren

alfgren Biskop

Poängen med den här typen av köp och sälj är ju att man vill kunna göra schyssta affärer mellan klockintresserade i närområdet. Inte få klockan skickad från Italien...

Ignore är en lösning men den är inte speciellt bra. Företagsfilter/kategori vore mycket bättre. Där borde alla överprissatta natoband, verktyg och annat mög hamna också.

17. mruhr

mruhr Borgare

Från:
    Storstan
    Stör mig också då jag rutinmässigt inte öppnar de

18. MJ24

MJ24 Friends of KS

Det stör inte mig nämnvärt så länge annonserna innehåller det de skall och inte bumpas för ofta.
    Det som stör mig mer är alla annonser som inte innehåller korrekt information eller beskrivande bilder på objektet som säljs, eller på t ex en graverad baksida som nämns i texten.
    Varför t ex nämna att baksidan är graverad, men inte visa hur det ser ut...förstår det inte!

tedlapidus, Camo00 och yonsson gillar detta.
  19. fredrikb

fredrikb Stadsbo

Ignore känns inte som ett bra alternativ, för visst kan det vara intressant att titta igenom även dessa annonser, de får gärna dyka upp när man söker på specifika modeller etc.

Problemet blir väl mängden. Regeln är att man får posta/bumpa 3 st annonser per dag. Eftersom dessa företag har ett lager av klockor kommer de naturligtvis vilja göra just detta, i princip varje dag. Om vi t ex har sex företag som är aktiva på forumet innebär detta 18 st nya annonser/bumps per dag. Det tränger snabbt undan det vanliga "flödet" av annonser, vilket är lite trist.

Däremot vill jag ge en eloge till ett par av de danska säljarna, som faktiskt ofta lägger upp klockor som är lite ovanligare eller kan ha ett särskilt intresse här på forumet. Då kan det också intressant även om prisnivån är ett snäpp högre än vad den varit annars.

Slutsatsen blir nog att det vore bra om man kunde filtrera på företags-/privatannonser precis som man kan filtrera på andra taggar. Då behövs heller inte en egen forum del i min mening (som annars vore alternativet).

Håller även med om att de som säljer remmar, verktyg, band etc också ska falla inom kategorin företag.

Bara mina 5 cent.

tedlapidus och alfgren gillar detta.
  20. Guskleto

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton
    Kanske för att man vill respektera personen bakom gravyren!? Bara en gissning så klart.

21. MJ24

MJ24 Friends of KS

De klockor jag sett till salu här har nästan alla varit mer eller mindre vintage, och troligtvis ofta initialt köpta i annat land.
    Skulle inte tro att det har någon betydelse för personlig sekretess om en sådan gravyr visas.

tedlapidus, alfgren och Guskleto gillar detta.
  22. Guskleto

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton
    Då känns det ju bara märkligt att inte visa en bild på gravyren.

tedlapidus och MJ24 gillar detta.
  23. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Angående priset så ligger det ju ute en beg för 62 och denna nya begär han 65 för så i det förhållandet är det väl inget så mkt mer för en ny...

Svanis115 gillar detta.
  24. Guskleto

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton
    Jag förstår att det inte är möjligt men det skulle vara skönt om det fanns ett filter mot danska säljare.

25. kaell

kaell Friends of KS

Från:
    Karlstad
    Han begärde €6900, vilket jag får till 69000kr i dagens kurs :chicken:

26. john b

john b Präst

Tjohoo! Gött med ignore. Hade missat den funktionen. Tack för tipset.
    Mycket trevligare upplevelse på Köpsälj nu.

yonsson gillar detta.
  27. Belic

Belic Stadsbo

paradis gillar detta.
  28. RobertD

RobertD Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Handlar du EUR för 10 kr har du dålig kurs! ;)

ZQT, Målarn, yonsson och 1 annan gillar detta.
  29. figaro

figaro Stadsbo

Från:
    Göteborg
    Tycker det var ett grymt förslag. Man kanske någon gång vill se företagen och då har man alla på ignore....

Då kan vi medlemmar ha en del där det sker på "lika villkor" och en öppen. Alternativt en del för utländska företag?

30. David

David Bödeln

Man måste ändå beundra skribenten, det är inte lätt att inte skriva mer än två ord i följd utan att göra fel!

Mårtenssons ur Brookfield