• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Förgylla om en klocka..

klockrent

Breitling
Hej!

Hängt runt här på forumet ett tag och alltid lyckats hitta svar på mina frågor. Men nu är jag fast vilket resulterar i ett premiärinlägg.

En klocka som är förgylld men som det nu börjat skava på, går det att förgylla om elle hur funkar det?

Om ja: vad kan det ligga på prismässigt?
 
Har gjort der, kostade 400kr hos en lokal guldsmed. Dock blev det nog inte vidare tjockt lager, har slitits ganska ordentligt på ca 1,5år
 

klockrent

Breitling
Nu vet jag inte hur det är med De Ville'n, men jag fick rådet att köra utbytesboett från Omega istf att plätera om en chrono jag hade tidigare.

400 pix låter annars otroligt billigt för en omplätering....
Ah okej. Vad hamnade det på? Kommer du ihåg varför en utbytesboett var att föredra?
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ah okej. Vad hamnade det på? Kommer du ihåg varför en utbytesboett var att föredra?

Nu minns jag ärligt talat inte exakt vad priserna skulle hamna på. Men en utbytesboett skulle kosta mellan tre och fyra tusen (om jag inte minns helt fel, vilket är fullt möjligt). Att plätera om skulle kosta typ 1,5-2k.

Fördelen med en utbytesboett är ju att klockan blir 100%. En omplätering är ju de facto en omplätering. Därmed inte sagt att det skulle vara sämre. Men för just den klockan så kändes utbytesboett rimligare.

Men om du kan få en omplätering av din De Ville för en femhundring så låter det ju som ett mycket bra alternativ.
 

figaro

Cartier
2-Faktor
Enl. Jonas vår urmakare så blir det ca 5 microner tjockt på exempelvis en Cartier.
Håller väl ca 5-7år beroende på hur snäll eller dum bäraren är mot uret/ytan.

Skulle det gå att göra på något svårare, säg en AP RO?
Kräver processen att klockan plockas isär och behandling sker med maskin eller sker det för hand?
Tack för svaren:)
 

Clocksauce

Cartier
Vet att tillverkare som FC förgyller i 20 micron och billiga vermeilsmycken som, för mig, annonseras på instagram förgyller 3-5micron. Har du en svårt nött Cartier de Must kan du ju alternativt få guldet bortpolerat och sedan rhodiumplättera silverboetten för att skydda mot oxidering.
 
Topp