• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Förhandla mäklarens arvode

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Är igång och ska sälja en lägenhet i Stockholm och har haft mäklare från Fastighetsbyrån över för värdering (mellan 6.5 och 7m).

Hon gav ett förslag på arvode: 50k fast och 10% på varje krona över 6.5m.

Jag kommer inte släppa lägenheten för under 6.9m vilket då skulle ge mäklaren 90k.

Målbilden är 7.2m vilket då innebär att mäklaren erhåller 120k.

Hur hade ni lagt upp ett motbud till mäklaren?
 
D

Deleted member 5780

Guest
Jag hade tagit ditt minst tre andra mäklare och bett dem komma med sina motsvarande förslag.
Sen hade jag spelat ut dem mot varandra.
Hade aldrig gått med på en prestationsbaserad arvodesberäkning utan att få både en second och third opinion på vad ett sannolikt försäljningspris hamnar.

Sen är min absoluta uppfattning att mäklare i normalfallet inte tillför särskilt mycket som man inte kan åstadkomma själv mha t ex Hemverket. Men objekt i 6-7 miljonersklassen säljs nog enklast på samma sätt som folk är vana vid, dvs genom att säljaren böjer sig framåt och pyntar ett antal månadslöner för att mäklaren ska lägga två arbetsdagar på doftljusvisning och floskelkryddade objektbeskrivningar.
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Jag hade tagit ditt minst tre andra mäklare och bett dem komma med sina motsvarande förslag.
Sen hade jag spelat ut dem mot varandra.
Hade aldrig gått med på en prestationsbaserad arvodesberäkning utan att få både en second och third opinion på vad ett sannolikt försäljningspris hamnar.

Sen är min absoluta uppfattning att mäklare i normalfallet inte tillför särskilt mycket som man inte kan åstadkomma själv mha t ex Hemverket. Men objekt i 6-7 miljonersklassen säljs nog enklast på samma sätt som folk är vana vid, dvs genom att säljaren böjer sig framåt och pyntar ett antal månadslöner för att mäklaren ska lägga två arbetsdagar på doftljusvisning och floskelkryddade objektbeskrivningar.

Ja det känns ju som extremt lätta pengar för mäklaren. Jag tror inte att mäklaren kan påverka slutpriset i den utsträckningen, lägenheten kommer ju upp på Hemnet hur som (en kostnad som säljaren får ta och inte ingår i mäklarens arvode).

Jag ser till att få in fler offerter helt enkelt. Det är dock lite lurigt. Jag har en känsla av att mäklarna gärna undervärderar i syfte att skapa denna lukrativa trappmodell och kunna överaska positivt. Vidare att de kan vara nöjda med en lägre slutsumma om budgivningen inte skulle komma igång och då kunna casha in mini men också kunna gå vidare på nytt objekt nästa helg. Det är trots allt bara 10k extra per 100k som lägenheten stiger.

Hemverket börjar bli mer och mer intressant. Har bekanta som är duktiga på såväl homestyling som fotografi så det är helt klart ett alternativ. Här ser jag också möjligheten till en omvänd trappmodell och övertyga min fru om att den sparade degen ska gå till klockinvesteringar :)

I början tänkte jag att jag anlitar en stor firma som folk kan känna sig trygga med. En tanke jag inte helt har gett upp.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Ja det känns ju som extremt lätta pengar för mäklaren. Jag tror inte att mäklaren kan påverka slutpriset i den utsträckningen, lägenheten kommer ju upp på Hemnet hur som (en kostnad som säljaren får ta och inte ingår i mäklarens arvode).

Jag ser till att få in fler offerter helt enkelt. Det är dock lite lurigt. Jag har en känsla av att mäklarna gärna undervärderar i syfte att skapa denna lukrativa trappmodell och kunna överaska positivt. Vidare att de kan vara nöjda med en lägre slutsumma om budgivningen inte skulle komma igång och då kunna casha in mini men också kunna gå vidare på nytt objekt nästa helg. Det är trots allt bara 10k extra per 100k som lägenheten stiger.

Hemverket börjar bli mer och mer intressant. Har bekanta som är duktiga på såväl homestyling som fotografi så det är helt klart ett alternativ. Här ser jag också möjligheten till en omvänd trappmodell och övertyga min fru om att den sparade degen ska gå till klockinvesteringar :)

I början tänkte jag att jag anlitar en stor firma som folk kan känna sig trygga med. En tanke jag inte helt har gett upp.
Min erfarenhet är att det endast lönar sig att anlita mäklare om man väljer det fåtal som faktiskt är duktiga på sitt jobb och att tillföra något. En del sticker ut från mängden. Du märker det snabbt om du tar hen ett par st för att jämföra. Inte bara priset utan även personen ska ju kännas ok.
 

BOTL

Panerai
Är igång och ska sälja en lägenhet i Stockholm och har haft mäklare från Fastighetsbyrån över för värdering (mellan 6.5 och 7m).

Hon gav ett förslag på arvode: 50k fast och 10% på varje krona över 6.5m.

Jag kommer inte släppa lägenheten för under 6.9m vilket då skulle ge mäklaren 90k.

Målbilden är 7.2m vilket då innebär att mäklaren erhåller 120k.

Hur hade ni lagt upp ett motbud till mäklaren?

JAg hade sagt 50k fast arvode upp till 6,9. Arvodet på det som överstiger 6,9-7 15%, arvode på det som överstiger 7-7,1 20% och det som överstiger 7,1 25%.

Ni kommer tjäna bra tillsammans och mäklarens vinnarskalle vaknar till liv.

Säljer mäklaren för 7,2 får du behålla 7090000. En bra affär för bägge.
 

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Är igång och ska sälja en lägenhet i Stockholm och har haft mäklare från Fastighetsbyrån över för värdering (mellan 6.5 och 7m).

Hon gav ett förslag på arvode: 50k fast och 10% på varje krona över 6.5m.

Jag kommer inte släppa lägenheten för under 6.9m vilket då skulle ge mäklaren 90k.

Målbilden är 7.2m vilket då innebär att mäklaren erhåller 120k.

Hur hade ni lagt upp ett motbud till mäklaren?
Fy satan så dyrt! Aldrig! Jag betalade 45k fast pris. Inte en spänn till.

Du behöver ingen mäklare för att jaga spekulanter i Stockholm. Ta in fler offerter och var hård.
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Vi har inte ens bråttom att flytta. Mer att det är nytt som hägrar så funderar faktiskt på Hemverket trots allt. Värt ett försök och om det inte funkar ta bort lägenheten från Hemnet och vänta tills efter sommaren och lägga ut den igen.
 

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Vi har inte ens bråttom att flytta. Mer att det är nytt som hägrar så funderar faktiskt på Hemverket trots allt. Värt ett försök och om det inte funkar ta bort lägenheten från Hemnet och vänta tills efter sommaren och lägga ut den igen.
Det som jag betalar för med mäklare är att ha en buffert mellan mig och en massa personer som kommer ringa dygnet runt på kontaktnumret samt fixar det juridiska. Kan vara värt en del men inte dom summorna du beskrev enligt mig i vart fall. Varför ge bort pengar motsvarande en Hulk? ;)
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Klart du ska ha en mäklare och klart att lägenheten säljer sig själv, men till vilket pris? 7,0 eller 7,5? Skulle satsa på en spännande stege så du vet att mäklaren har incitament att anstränga sig lite extra. Och du, Fastighetsbyrån säljer billigast i innerstan. Vilken stadsdel bor du i? Kanske kan ge några rekommendationer.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Återigen, varför betala 200 K för en service som kan kosta 10 K?
Det är en bostadrättslägenhet vi pratar om, inte ens en lite mer komplex fastighet...
Är köparna verkligen så lättlurade i Stockholm att de prompt vill ha en "oberoende" (trams) part mellan sig och säljaren?
Vad, exakt, är det mäklaren tillför som förväntas generera det högre priset, och är värt det hutlösa arvodet?
Fisheye-bilder som lockar mer spekulanter som blir besvikna?
Orkideer och kanelbulldoft på visningen?
Standardsvar utan egentlig innebörd på alla frågor om förening, stambyte och liknande?
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Återigen, varför betala 200 K för en service som kan kosta 10 K?
Det är en bostadrättslägenhet vi pratar om, inte ens en lite mer komplex fastighet...
Är köparna verkligen så lättlurade i Stockholm att de prompt vill ha en "oberoende" (trams) part mellan sig och säljaren?
Vad, exakt, är det mäklaren tillför som förväntas generera det högre priset, och är värt det hutlösa arvodet?
Fisheye-bilder som lockar mer spekulanter som blir besvikna?
Orkideer och kanelbulldoft på visningen?
Standardsvar utan egentlig innebörd på alla frågor om förening, stambyte och liknande?

Man brukar ju säga att man ska köpa säljaren, när man t ex ska köpa en klocka. Därför spelar det roll vilken personlighet, arbetsmetod och förhandlingsteknik en mäklare har. Ett bud till kan ju innebära 100.000 kr högre pris. Kvinnor är ofta framgångsrika mäklare och det tro jag hänger ihop med att de känns tryggare och mindre fishy.
 

Tapiren

Cartier
Nog måste det finnas mäklare här på KS?


Mitt intryck är att de väldigt gärna styr mot provisionsbaserade debiteringsmodeller, men i mitt tycke har jag svårt hur en mäklare skall göra för att anstränga sig, han eller hon kan väl ringa runt ett varv extra men att de på något magiskt sätt ska kunna skaka fram fler spekulanter eller trissa upp priset lite extra har jag svårt att se. Alla spekulanter använder hemnet och kundernas betalningsvilja avgörs mer av deras plånbok och viljan att köpa det aktuella objektet, snarare än att mäklaren ringer och tjatar.

Det känns lite som att denna debiteringsmodell lever på att säljarna ändå har gjort sitt livs affär och därmed skiter i om mäklaren får 50k för mycket.

Mer skrivet om detta här; http://www.svd.se/lockpriser-kan-lura-bostadssaljarna

Som spekulant / köpare har jag aldrig varit med om att mäklaren ansträngt sig på något sätt, de ringer runt och kollar intresset och därefter blir det budgivning, men då tävlar man ju mot de andra spekulanterna och deras banker. En gång skickade mäklaren ett sms som löd "är det verkligen ingen mer som vill bjuda på denna fina lägenhet, det är ett jättefynd till detta pris!" men det det kändes ju bara oseriöst.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Man brukar ju säga att man ska köpa säljaren, när man t ex ska köpa en klocka. Därför spelar det roll vilken personlighet, arbetsmetod och förhandlingsteknik en mäklare har. Ett bud till kan ju innebära 100.000 kr högre pris. Kvinnor är ofta framgångsrika mäklare och det tro jag hänger ihop med att de känns tryggare och mindre fishy.
Hur menar du att en mäklare ska "förhandla" upp priset? Ska han/hon trissa upp det genom skumma budgivningsmetoder? Eller ska mäklaren aktivt tala om för spekulanterna att de bör buda högre?
Näe....
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Klart du ska ha en mäklare och klart att lägenheten säljer sig själv, men till vilket pris? 7,0 eller 7,5? Skulle satsa på en spännande stege så du vet att mäklaren har incitament att anstränga sig lite extra. Och du, Fastighetsbyrån säljer billigast i innerstan. Vilken stadsdel bor du i? Kanske kan ge några rekommendationer.
Södermalm, Nytorget. Tar gärna emot rek!
 

Ejnork

Cartier
Sålde min lgh i förra veckan ( i Stockholm, S:t Eriksplan), arvodet var 0,8% av försäljningspris rakt av.
 

vicjoh

Omega
Sålde också lgh förra veckan (Vasastan, Sthlm). Arvodet var 1.5%.
Säljer en lägenhet i juli också. Då är arvodet 2.25%. Försäljningen kommer ligga på ca 12-13 miljoner (också innerstaden i Sthlm).
 
D

Deleted member 5780

Guest
Sålde min lgh i förra veckan ( i Stockholm, S:t Eriksplan), arvodet var 0,8% av försäljningspris rakt av.
Upplevde du att mäklaren blev triggad att "göra sitt bästa" med denna modell? Jag menar, +100 000 ger mäklaren 800 spänn...
 
D

Deleted member 5780

Guest
Sålde också lgh förra veckan (Vasastan, Sthlm). Arvodet var 1.5%.
Säljer en lägenhet i juli också. Då är arvodet 2.25%. Försäljningen kommer ligga på ca 12-13 miljoner (också innerstaden i Sthlm).
Vad är det mäklaren gör i den kommande försäljningen som är värt nästan 300K?
 

vicjoh

Omega
Vad är det mäklaren gör i den kommande försäljningen som är värt nästan 300K?

I detta fall är det just kontaktnätet som sträcker sig utanför Sveriges gränser. Jag får se om det är värt det eller inte. Har fixat så jag kan avbryta kontraktet ifall det känns bortkastat och i så fall anlita t ex hemverket.
 

Edin

Panerai
Mor tog in fem mäklare då hon skulle sälja huset just för att göra en ordentlig undersökning och sen föll två bort direkt då de var väldigt dåligt pålästa om området och husen. de resterande tre spelades ut mot varandra där den som hon köpte av van genom att möta den lägsta mäklarens bud och sen var han den som var trevligast och bäst påläst. Han jobbade egentligen inte ens i området men var absolut bäst påläst om det.

Tror det slutade på 1.2% från start till 5.2 och 12% på allt ovan 12%. Slutpriset blev 5.5 och alla var mer än nöjda förutom grannarna som sålde helgen före och efter men kamade hem 500k mindre samt de hade friköpt tomt vilket mor inte hade (som kostar 600k om man nu vill köpa loss...).
 
Med risk för att vara färgad så förstår jag verkligen inte vad vinsten med mäklare är. Vår bostadsmarknad är ju så uppkörd så det finns ingen och mitt i allt sitter dessa tomtar och håvar in pengar på ingenting.

Kan omöjligt se hur en mäklare kan göra några större skillnader vid försäljning om man inte snackar om fastigheter på +40 milj kanske där ett bra nätverk av rika personer kan underlätta.
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Klart du ska ha en mäklare och klart att lägenheten säljer sig själv, men till vilket pris? 7,0 eller 7,5? Skulle satsa på en spännande stege så du vet att mäklaren har incitament att anstränga sig lite extra. Och du, Fastighetsbyrån säljer billigast i innerstan. Vilken stadsdel bor du i? Kanske kan ge några rekommendationer.
Jag hade för mig att jag blivit informerad av mäklaren att just Fastighetsbyrån sålde för bäst pris/kvm på Södermalm och kollade upp vad som stod i den bibba papper som jag fått:

hm67tLq.jpg
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
... Ett samtal bort till Södermäklarna visade att de kör på 50k fast utan trappa. Inte heller så motiverande för mäklaren att prestera med den modellen men som många varit inne på i tråden gör ju inte mäklaren särskilt mycket som kan påverka antalet spekulanter/bud=pris.
 
Återigen, varför betala 200 K för en service som kan kosta 10 K?
Det är en bostadrättslägenhet vi pratar om, inte ens en lite mer komplex fastighet...
Är köparna verkligen så lättlurade i Stockholm att de prompt vill ha en "oberoende" (trams) part mellan sig och säljaren?
Vad, exakt, är det mäklaren tillför som förväntas generera det högre priset, och är värt det hutlösa arvodet?
Fisheye-bilder som lockar mer spekulanter som blir besvikna?
Orkideer och kanelbulldoft på visningen?
Standardsvar utan egentlig innebörd på alla frågor om förening, stambyte och liknande?

Min vän sålde nyligen en lägenhet, var där och låtsades vara intresserad. Flera frågor som dök upp kunde mäklaren inte svara på, t.ex. boendeparkering och fiber. "Står det inte i prospektet, så skriv upp frågor så ska jag kolla upp det". Ingår det inte i jobbet som mäklare att vara lite påläst? Blev också stressigt i slutet på visningen när mäklaren hade 10 minuter till nästa, och fick jaga ut köparna.

Mitt förtroende för mäklare har stadigt sjunkit på senare tid.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Min vän sålde nyligen en lägenhet, var där och låtsades vara intresserad. Flera frågor som dök upp kunde mäklaren inte svara på, t.ex. boendeparkering och fiber. "Står det inte i prospektet, så skriv upp frågor så ska jag kolla upp det". Ingår det inte i jobbet som mäklare att vara lite påläst? Blev också stressigt i slutet på visningen när mäklaren hade 10 minuter till nästa, och fick jaga ut köparna.

Mitt förtroende för mäklare har stadigt sjunkit på senare tid.
Exakt. Opålästa, oengagerade och i de flesta fall märkligt obegåvade. Varför låta sig representeras av en person med mindre kunskap och professionalism än vad man själv har?
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Min vän sålde nyligen en lägenhet, var där och låtsades vara intresserad. Flera frågor som dök upp kunde mäklaren inte svara på, t.ex. boendeparkering och fiber. "Står det inte i prospektet, så skriv upp frågor så ska jag kolla upp det". Ingår det inte i jobbet som mäklare att vara lite påläst? Blev också stressigt i slutet på visningen när mäklaren hade 10 minuter till nästa, och fick jaga ut köparna.

Mitt förtroende för mäklare har stadigt sjunkit på senare tid.

Jag är inte mäklare men att kasta ihop samtliga i en yrkeskår på det sättet känns lite väl...
Personligen tycker jag säljare i Sverige generellt är tvärkassa. Jag jobbar med det själv och får 5-6 samtal per dag av olika säljare som inte vet vad vi gör, eller varför deras produkt skulle hjälpa just mig. Flera ggr i veckan försöker de sälja mig liknande tjänster som vi själva tillhandahåller.

Mäklare har haft det oförskämt lätt de senaste åren. Då sker ingen naturligt urval. De kassa blir kvar för även de kan tjäna massor av pengar. När det blir tuffare kommer de riktigt kassa sorteras bort och kvar blir de som kan svara på frågor och göra ett bra jobb. För som det är nu säljs varenda jävla lägenhet i Stockholms innerstad för 90+/m2 oavsett skick och läge och vilken klåpare till mäklare som helst kan sälja dem.
 
Jag är inte mäklare men att kasta ihop samtliga i en yrkeskår på det sättet känns lite väl...
Personligen tycker jag säljare i Sverige generellt är tvärkassa. Jag jobbar med det själv och får 5-6 samtal per dag av olika säljare som inte vet vad vi gör, eller varför deras produkt skulle hjälpa just mig. Flera ggr i veckan försöker de sälja mig liknande tjänster som vi själva tillhandahåller.

Mäklare har haft det oförskämt lätt de senaste åren. Då sker ingen naturligt urval. De kassa blir kvar för även de kan tjäna massor av pengar. När det blir tuffare kommer de riktigt kassa sorteras bort och kvar blir de som kan svara på frågor och göra ett bra jobb. För som det är nu säljs varenda jävla lägenhet i Stockholms innerstad för 90+/m2 oavsett skick och läge och vilken klåpare till mäklare som helst kan sälja dem.

Nej självklart inte. När man säljer objekt för 10milj+ kanske en mäklares kontakter osv behövas. Men att sälja sin tvåa i Stockholm ska inte behöva kosta 150k i arvode. Som du påpekar har ju vem som helst kunnat sälja en lägenhet med dessa prisstegringar.
 
Topp