• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Förklara Panerai för en tvivlare!

mlundstrom

Cartier
2-Faktor
Antingen gillar man det eller inte. Gillar du det inte så skit i det, varför förklara nåt för nån som ändå inte förstår?

Designen är grym, historian bakom märket fascinerande. Men till slut är det ändå den egna känslan man har för märket som bestämmer.
 

Wi

NLA
2-Faktor
Kolla brä
image.jpg
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Den spännande historien finns, kvalitetsnivån tror jag inte någon har anledning att ifrågasätta. Det handlar nog till syvende och sist om det relativt speciella utseendet kombinerat med storleken (även om det förvisso finns modeller som är 40 och 42 mm). Antingen gillar du utseendet eller inte; för egen del älskar jag det!
 

Apansson

Torpare
Jag är själv för tanig för att bära en panna, skulle ej känna mig bekväm i det. Dock tycker jag de är riktigt snygga klockor, och sen som Molle är inne på så går de ju att variera ad infinitum med olika band. En enkel, egen design som går att sätta väldigt mycket egen prägel på. Alltid lika kul att få pröva Wiis panerai, nytt band varje gång och känns alltid lika stenhård, om än lite stor för mig.
Sen är den ju grym till kostym!
 

Wi

NLA
2-Faktor
Aldrig fattat den grejen. Är klockan så tråkig att man måste byta band hela tiden? Man kan ju byta band på alla klockor. De som inbillar sig att Panerais modeller går som både dyk och dressklockor är ute och cyklar.

Nej, inte tråkig, men den "vanliga" paneraien är en enkel/clean klocka och då gör bandbytet väldigt mycket för utseendet. Men som du säger, en panerai kan aldrig vara en renodlad dressklocka, men den går att göra mer "dressig" med rätt band.
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
fanns en gång ett företag som hette Panerai som gjorde materiel åt italienska militärdykare (ett klassiskt hjältedåd var när några snubbar med torped mellan benen och lite dynamit i näven o Panerai på armen sänkte brittiska flottans stolthet, några hundringar i utgift, några miljarder i vinst...) mycket coola grejor, instegspriser på dessa vintage-graaler är en fantasiljon...

...dessa klassiker bör ej blandas ihop med det som sedan 1997 Procter & Gamble Richemont säljer som modeklockor till posörer... :eek:
 

Gummo

Joker
2-Faktor
fanns en gång ett företag som hette Panerai som gjorde materiel åt italienska militärdykare (ett klassiskt hjältedåd var när några snubbar med torped mellan benen och lite dynamit i näven o Panerai på armen sänkte brittiska flottans stolthet, några hundringar i utgift, några miljarder i vinst...) mycket coola grejor, instegspriser på dessa vintage-graaler är en fantasiljon...

...dessa klassiker bör ej blandas ihop med det som sedan 1997 Procter & Gamble Richemont säljer som modeklockor till posörer... :eek:

+1
Finns några riktigt sköna på den här auktionen snart om man har pengar över:

http://www.artcurial.com/en/asp/searchresults.asp?pg=1&ps=18&st=D&sale_no=2527+++
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
fanns en gång ett företag som hette Panerai som gjorde materiel åt italienska militärdykare (ett klassiskt hjältedåd var när några snubbar med torped mellan benen och lite dynamit i näven o Panerai på armen sänkte brittiska flottans stolthet, några hundringar i utgift, några miljarder i vinst...) mycket coola grejor, instegspriser på dessa vintage-graaler är en fantasiljon...

...dessa klassiker bör ej blandas ihop med det som sedan 1997 Procter & Gamble Richemont säljer som modeklockor till posörer... :eek:

Bah..
Fast det är klart; hade jag haft handleder som passar bäst med 34-36 mm-dinkor hade jag kanske också intagit den hållningen ;)
 
Topp