Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sista chansen att rösta! Röstningen stänger 23:59 idag.

Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Förlora pengar på att flippa klocka?

Diskussion i 'Diskussion' startad av bjoern, 4 juni 2016.

1. bjoern
    Trådstartare

bjoern Torpare

Hej på er ks folk!

Drar lite bakgrundsinfo innan den slutliga frågan, är sugen på en sub runt 50tkr(16610/16800), men då jag endast är 19 så känns det i nuvarande som mycket pengar att blåsa på en klocka, därför har jag som grundtanke att vänta tills jul innan köp!

I mellantid skulle jag dock kunna tänka mig införskaffa en tudor black bay och sedan flippa till en sub när tiden är kommen och större kapital finns, men frågan jag har är ju då, tappar man något avsevärt värde på att flippa efter en sex månadersperiod och är det således smartare att bara vänta tills runt jul och köpa direkt? Själv har jag ingen erfarenhet av att flippa fram och tillbaka så tips är uppskattat!

2. KenKun

KenKun Biskop

Köper du begagnat, så kan du oftast gå plus minus noll.

gurta_g, tissoter, bjoern och 1 annan gillar detta.
  3. ahlqvist

ahlqvist Bonde

Jag hade en black bay i 9 månader gick ungefär +-0 så köp en begagnad så är det lugnt!:)

bjoern gillar detta.
  4. Knugen

Knugen Borgare

Från:
    Göteborg
    BBn är väldigt lättsåld och relativt attraktiv så du lär knappt tappa något om du köper en begagnad nu :)

ErikGBG och bjoern gillar detta.
  5. pjmb

pjmb Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Vid jul så kommer du ju vara 19,5 år så spelar ett halvår ngn större roll? Köp den klockan du vill ha istället! Lycka till!

bjoern och vaniljglass gillar detta.
  6. Schmitza

Schmitza Borgare

Från:
    Malmö
    Köp en subc(116610/114060) istället !!

bjoern gillar detta.
  7. bjoern
    Trådstartare

bjoern Torpare

Tänkte mest på att jag inte jobbat så länge att jag kunnat spara ihop riksdaler för än sub än då det inte var alltför länge sedan jag slutade plugga :D, märkte att det såg lite OT ut nu.

pjmb gillar detta.
  8. pjmb

pjmb Stadsbo

Från:
    Stockholm
    OK, om det är pengarna som ska sparas ihop så tror jag nog att du får igen pengarna på en begagnad BB, förlorar ngn tusenlapp i värsta fall..
    Lycka till som sagt!
    20160324_095158.jpg

9. M.U

M.U Biskop

Spelar det någon roll om du är 19 eller 19 1/2? Köp nu och njut över sommaren med din sub!

10. Knugen

Knugen Borgare

Från:
    Göteborg
    Han har ju inte pengarna till en sub nu, så därför köper han en Tudor tills han har det? :)

bjoern gillar detta.
  11. M.U

M.U Biskop

Då hade jag sparat... :)

bjoern gillar detta.
  12. Hipshot

Hipshot Bonde

Från:
    Höllviken
    Köp BBB och skit i subben. Res för överskottet.

Oli och Fido1 gillar detta.
  13. Jokkmokkswe

Jokkmokkswe Lappskojsaren

Från:
    Sthlm
    Köp random Seiko ist. Du är ung.
    Res för resten.

Ale gillar detta.
  14. Andy7750

Andy7750 Präst

Från:
    Kungälv
    Köp Tudorn och så sparar du lite till sen köper du Rolexen ;)

bjoern gillar detta.
  15. bjoern
    Trådstartare

bjoern Torpare

Anledningen att jag väntar till jul är för att jag ska kunna köpa sub men även ha kvar till resor och nöjen :D

16. Eisenhut

Eisenhut Bonde

Köp klockan du verkligen vill ha. Är det en sub så vänta hellre lite till.

Sen finns det ju inget som säger att du inte kan ha båda. ;)

bjoern gillar detta.
  17. bjoern
    Trådstartare

bjoern Torpare

Jo du, skulle hjärtat få bestämma så hade jag tveklöst skaffat båda så småningom :rolleyes:

18. Eisenhut

Eisenhut Bonde

Då anser jag en BB nu, och en sub när tillfället sedan kommer, men nödvändigtvis inte tvunget flippa BBn om du inte är trött på den.

19. David

David Bödeln

Rätt resonerat! Köp Tudorn nu, se bara till att du får ett bra ex till rätt pris, så har du dellikvid till en Rolex när det är dags. Jag skulle bli förvånad om du förlorar något alls.

JohnZ och bjoern gillar detta.
  20. bjoern
    Trådstartare

bjoern Torpare

Det farliga är ju trots allt om jag går och kärar ned mig i en BBB, då får ju subben vänta ännu längre:sorry:

21. David

David Bödeln

Men sen har du både en Black Bay och en Sub, du vinner oavsett.

bjoern gillar detta.
  22. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Passa på att prova en begagnad Tudor och spara till en sub, eller vad som kan tänkas locka i framtiden. Smaken och suget ändras snabbt.

JohnZ och bjoern gillar detta.
  23. bjoern
    Trådstartare

bjoern Torpare

Ja det har du ju alldeles för rätt i, ett år sen när jag började lurka här så tyckte jag att rolex var fula och att allt annat än att vara OWG var överflödigt, sorgligt nog för plånboken så känner jag numera tvärtom :D, och ja att klämma på en sub och en BBB hade ju varit kanon men bor man i en sundsvall och är 19 så känner man inga rolex ägare och rolex försäljare saknas fullständigt :shifty:

24. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    BBB är ganska stor, framförallt tjock. För stor för mig tycker jag. Kan vara värt att tänka på om du köper en via Klocksnack som ska postas till dig.

25. bjoern
    Trådstartare

bjoern Torpare

Jo, ska jag köpa en så är det förhoppningsvis inte längre än söder om Stockholm, för isåfall kan jag alltid köra ner för en f2f.

26. Carlf

Carlf Bonde

Om du är nitton bast, inte har pengarna, aldrig klämt på en Sub eller BBB och inte riktigt vet vad du vill, ja då känns väl "avvakta" som ett givet alternativ?

bjoern gillar detta.
  27. bjoern
    Trådstartare

bjoern Torpare

Pengarna finns men vill helt enkelt ha mera till övers innan jag köper en sub, som tidigare skrivet för resor och andra utgifter, för ett år sedan var jag helt oinvigd i klockvärlden och tyckte parfymklocka var snyggt så det räckte, jag tycker både sub och BB är tidlösa och vackra klockor så jag vet vad jag vill i nuläget, och oavsett hur gammal man är finns väl alltid risken att smaken ändras, ursäkta om jag skrev så att jag missförstods :bag:

Gummo gillar detta.
  28. Parabellum

Parabellum Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Välkommen till en psykiskt nedbrytande värld :)
    Jag rekommenderar att du köper en bra instegsklocka i väntan på ekonomiska medel att med lätthet och med mycket pengar till övers kunna köpa en Sub senare.
    Sannolikheten att din smak ändras på vägen är stor - och det är ju hela grejen med att vara klockintresserad tycker jag.
    Du hinner köpa/sälja flera klockor på vägen fram till din "graal", om den nu ens finns vid det laget. Det finns alltid en annan klocka du skulle vilja testa äga, och en till, och en till..

Köp nyare begagnat - så gör du minst (om någon) förlust när du flippar. Observera att jag skriver NÄR du flippar, inte OM.

29. David

David Bödeln

Och göra som alla andra nittonåringar och supa, röka och shoppa bort pengarna på meningslösheter? Jag gissar att de flesta unga som prioriterar en schysst klocka ändå reser och upplever mer än de som inte gör det.

En BB eller en Sub säljer dessutom sig själv, vad finns det att förlora på att prova?

Spencer och bjoern gillar detta.
  30. bjoern
    Trådstartare

bjoern Torpare

Tack för välkomnandet! I skrivande stund har jag en Sinn 356 roberto LE inköpt här på forumet som jag gillar starkt, men är sugen på en dykare av lite högre standard än min skx beater, steget upp till en BB är inte så markant från det jag har nuvarande, skillnaden till en sub är ju lite högre men till vintern så kommer den vara betydligt mera lättsmält då jag kommer resa en del i sommar :D

Parabellum gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield