• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Förlora pengar på att flippa klocka?

bjoern

Breitling
Hej på er ks folk!

Drar lite bakgrundsinfo innan den slutliga frågan, är sugen på en sub runt 50tkr(16610/16800), men då jag endast är 19 så känns det i nuvarande som mycket pengar att blåsa på en klocka, därför har jag som grundtanke att vänta tills jul innan köp!

I mellantid skulle jag dock kunna tänka mig införskaffa en tudor black bay och sedan flippa till en sub när tiden är kommen och större kapital finns, men frågan jag har är ju då, tappar man något avsevärt värde på att flippa efter en sex månadersperiod och är det således smartare att bara vänta tills runt jul och köpa direkt? Själv har jag ingen erfarenhet av att flippa fram och tillbaka så tips är uppskattat!
 

JDQ

Panerai
2-Faktor
Jag hade en black bay i 9 månader gick ungefär +-0 så köp en begagnad så är det lugnt!:)
 

pjmb

Cartier
Hej på er ks folk!

Drar lite bakgrundsinfo innan den slutliga frågan, är sugen på en sub runt 50tkr(16610/16800), men då jag endast är 19 så känns det i nuvarande som mycket pengar att blåsa på en klocka, därför har jag som grundtanke att vänta tills jul innan köp!

I mellantid skulle jag dock kunna tänka mig införskaffa en tudor black bay och sedan flippa till en sub när tiden är kommen och större kapital finns, men frågan jag har är ju då, tappar man något avsevärt värde på att flippa efter en sex månadersperiod och är det således smartare att bara vänta tills runt jul och köpa direkt? Själv har jag ingen erfarenhet av att flippa fram och tillbaka så tips är uppskattat!
Vid jul så kommer du ju vara 19,5 år så spelar ett halvår ngn större roll? Köp den klockan du vill ha istället! Lycka till!
 

bjoern

Breitling
Vid jul så kommer du ju vara 19,5 år så spelar ett halvår ngn större roll? Köp den klockan du vill ha istället! Lycka till!
Tänkte mest på att jag inte jobbat så länge att jag kunnat spara ihop riksdaler för än sub än då det inte var alltför länge sedan jag slutade plugga :D, märkte att det såg lite OT ut nu.
 

pjmb

Cartier
Tänkte mest på att jag inte jobbat så länge att jag kunnat spara ihop riksdaler för än sub än då det inte var alltför länge sedan jag slutade plugga :D, märkte att det såg lite OT ut nu.
OK, om det är pengarna som ska sparas ihop så tror jag nog att du får igen pengarna på en begagnad BB, förlorar ngn tusenlapp i värsta fall..
Lycka till som sagt!
20160324_095158.jpg
 

M.U

Rolex
Spelar det någon roll om du är 19 eller 19 1/2? Köp nu och njut över sommaren med din sub!
 
Köp klockan du verkligen vill ha. Är det en sub så vänta hellre lite till.

Sen finns det ju inget som säger att du inte kan ha båda. ;)
 

bjoern

Breitling
Passa på att prova en begagnad Tudor och spara till en sub, eller vad som kan tänkas locka i framtiden. Smaken och suget ändras snabbt.
Ja det har du ju alldeles för rätt i, ett år sen när jag började lurka här så tyckte jag att rolex var fula och att allt annat än att vara OWG var överflödigt, sorgligt nog för plånboken så känner jag numera tvärtom :D, och ja att klämma på en sub och en BBB hade ju varit kanon men bor man i en sundsvall och är 19 så känner man inga rolex ägare och rolex försäljare saknas fullständigt :shifty:
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Ja det har du ju alldeles för rätt i, ett år sen när jag började lurka här så tyckte jag att rolex var fula och att allt annat än att vara OWG var överflödigt, sorgligt nog för plånboken så känner jag numera tvärtom :D, och ja att klämma på en sub och en BBB hade ju varit kanon men bor man i en sundsvall och är 19 så känner man inga rolex ägare och rolex försäljare saknas fullständigt :shifty:
BBB är ganska stor, framförallt tjock. För stor för mig tycker jag. Kan vara värt att tänka på om du köper en via Klocksnack som ska postas till dig.
 

bjoern

Breitling
BBB är ganska stor, framförallt tjock. För stor för mig tycker jag. Kan vara värt att tänka på om du köper en via Klocksnack som ska postas till dig.
Jo, ska jag köpa en så är det förhoppningsvis inte längre än söder om Stockholm, för isåfall kan jag alltid köra ner för en f2f.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Ja det har du ju alldeles för rätt i, ett år sen när jag började lurka här så tyckte jag att rolex var fula och att allt annat än att vara OWG var överflödigt, sorgligt nog för plånboken så känner jag numera tvärtom :D, och ja att klämma på en sub och en BBB hade ju varit kanon men bor man i en sundsvall och är 19 så känner man inga rolex ägare och rolex försäljare saknas fullständigt :shifty:
Om du är nitton bast, inte har pengarna, aldrig klämt på en Sub eller BBB och inte riktigt vet vad du vill, ja då känns väl "avvakta" som ett givet alternativ?
 

bjoern

Breitling
Om du är nitton bast, inte har pengarna, aldrig klämt på en Sub eller BBB och inte riktigt vet vad du vill, ja då känns väl "avvakta" som ett givet alternativ?
Pengarna finns men vill helt enkelt ha mera till övers innan jag köper en sub, som tidigare skrivet för resor och andra utgifter, för ett år sedan var jag helt oinvigd i klockvärlden och tyckte parfymklocka var snyggt så det räckte, jag tycker både sub och BB är tidlösa och vackra klockor så jag vet vad jag vill i nuläget, och oavsett hur gammal man är finns väl alltid risken att smaken ändras, ursäkta om jag skrev så att jag missförstods :bag:
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Välkommen till en psykiskt nedbrytande värld :)
Jag rekommenderar att du köper en bra instegsklocka i väntan på ekonomiska medel att med lätthet och med mycket pengar till övers kunna köpa en Sub senare.
Sannolikheten att din smak ändras på vägen är stor - och det är ju hela grejen med att vara klockintresserad tycker jag.
Du hinner köpa/sälja flera klockor på vägen fram till din "graal", om den nu ens finns vid det laget. Det finns alltid en annan klocka du skulle vilja testa äga, och en till, och en till..

Köp nyare begagnat - så gör du minst (om någon) förlust när du flippar. Observera att jag skriver NÄR du flippar, inte OM.
 

David

Bödeln
Om du är nitton bast, inte har pengarna, aldrig klämt på en Sub eller BBB och inte riktigt vet vad du vill, ja då känns väl "avvakta" som ett givet alternativ?
Och göra som alla andra nittonåringar och supa, röka och shoppa bort pengarna på meningslösheter? Jag gissar att de flesta unga som prioriterar en schysst klocka ändå reser och upplever mer än de som inte gör det.

En BB eller en Sub säljer dessutom sig själv, vad finns det att förlora på att prova?
 

bjoern

Breitling
Välkommen till en psykiskt nedbrytande värld :)
Jag rekommenderar att du köper en bra instegsklocka i väntan på ekonomiska medel att med lätthet och med mycket pengar till övers kunna köpa en Sub senare.
Sannolikheten att din smak ändras på vägen är stor - och det är ju hela grejen med att vara klockintresserad tycker jag.
Du hinner köpa/sälja flera klockor på vägen fram till din "graal", om den nu ens finns vid det laget. Det finns alltid en annan klocka du skulle vilja testa äga, och en till, och en till..

Köp nyare begagnat - så gör du minst (om någon) förlust när du flippar. Observera att jag skriver NÄR du flippar, inte OM.
Tack för välkomnandet! I skrivande stund har jag en Sinn 356 roberto LE inköpt här på forumet som jag gillar starkt, men är sugen på en dykare av lite högre standard än min skx beater, steget upp till en BB är inte så markant från det jag har nuvarande, skillnaden till en sub är ju lite högre men till vintern så kommer den vara betydligt mera lättsmält då jag kommer resa en del i sommar :D
 
Topp