• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Förlovningsring

Strindberg

Patek
2-Faktor
Ska ni köpa större stenar och få mycket "bang for the buck" så finns det flera handlare - ehhrm- som erbjuder begagnade stenar, självklart med certifikat.
Eftersom en diamant inte slits - och en begagnad kollas igenom efter "chipping" - så är den som ny, sedan gör "man" en ny ring utefter kundens önskemål, med en eller flera stenar.
 

Golbica

Omega
Mitt råd är att plugga på "the four Cs" och ge sig ut på äventyr i New Yorks diamond district. Mer bang for the buck än hemmaplan plus en kul upplevelse!

Landade i köp av denna för vår del:

IMG_8449.jpg
Hur många carat är denna på? Vad har du för spec på den?
 

Jimpa

Panerai
Varför köper Svenskar oftast den lilla ringen som förlovningsring , när resten av världen köper den fina ringen först att fria med. Underligt men en tanke jag haft.
 

Golbica

Omega
Om man ska snåla in på en diamantring, är det på klarheten det är bäst att göra det på? Hur stor är skillnaden mellan tex vs2 och s2?
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Om man ska snåla in på en diamantring, är det på klarheten det är bäst att göra det på? Hur stor är skillnaden mellan tex vs2 och s2?
Gå in i en bra butik och be att få titta, om de har något inne. Jag tycker det är bäst att kompromissa med klarheten, "bäst" är väl imho enstaka inneslutningar som kan döljas under en klo.

Eller, gå på begagnad sten i ny ring.
 

Macklin

Cartier
Varför köper Svenskar oftast den lilla ringen som förlovningsring , när resten av världen köper den fina ringen först att fria med. Underligt men en tanke jag haft.

Traditionellt så har ju svenska män en förlovningsring men ingen bröllopsring, dvs det rakt motsatta jämfört med den anglosaxiska traditionen. Då är det väl rimligt att förlovningsringarna matchar och ringar med mycket juveler ser märkligt ut på män.
Kanske är det så att svenska förlovningar är mer att båda kommer fram till beslutet än ett storslaget frieri från mannen som följs av en beslutsprocess hos kvinnan där en stor sten kan ställa friaren i bägge dager.
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Trots jag bor i Stockholm kan jag tipsa om Nordstan Guld i Göteborg. Otroligt bra service och prisvärt.

Tips 1: tänk till på design, tjocklek och bredd, då du ska bära ringen över tid.

tips 2: många tenderar att gå upp i vikt några år efter bröllopet, det påverkar även fingret, gör den inte för bred och tight (egen erfarenhet)

tips 3: platina dyrare än vitguld men finish och tålighet mycket bättre.

tips 4: ta en ring som du inte behöver ta av så fort du ska göra nåt praktiskt med händerna. Gäller även för henne, man bör kunna göra grejjer med ringarna på, d v s för omtåliga eller uppstickande stenar kan vara dåligt om man har ett aktivt liv med träningar, trädgård etc.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Jag (vi) kör med Cartier platina.
Jag gillar enkelheten.
Gumman har en liten sten då hon inte vill ha för många eller för stora. Liten diskret en ville hon ha.

Cartier är ju aldrig fel

Edit:
Glömde bild
EC42D9F5-F5D5-425E-A3F0-77538EDB17BC.jpeg
 
Senast ändrad:

nept

Panerai
Traditionellt så har ju svenska män en förlovningsring men ingen bröllopsring, dvs det rakt motsatta jämfört med den anglosaxiska traditionen. Då är det väl rimligt att förlovningsringarna matchar och ringar med mycket juveler ser märkligt ut på män.
Kanske är det så att svenska förlovningar är mer att båda kommer fram till beslutet än ett storslaget frieri från mannen som följs av en beslutsprocess hos kvinnan där en stor sten kan ställa friaren i bägge dager.

Det vanliga för gifta svenska kvinnor var ju två släta guldringar, tills diamantgrejen kom hit från amerikat :)

Fantastisk läsning om detta:

 
Senast ändrad:

Macklin

Cartier
Topp