• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Försäkring likt Brooksfields - under 25

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
God fortsättning! :)

Jag tänkte försäkra min Submariner så att man slipper all oro ifall den skulle försvinna på något sätt. Jag kontaktade Brookfield då jag har hört att de har väldigt goda villkor (bl.a ingen åldersavdrag), dock verkar det som att de ej erbjuder försäkringar för oss under tjugofem år. Jag kontaktade även Folksam (som vi har vår hemförsäkring hos), de sade att hemförsäkringen täcker upp till 80 000kr, men att åldersavdrag görs ifall klockan hamnar på villovägar (för att vara mer specifik - de kollar upp vad andrahandsvärdet är och ersätter enligt det). Villkoren är detsamma även om tecknar en separat värdesaksförsäkring, skillnaden är bara att en sådan försäkring täcker över 80 000kr.

Ni har inga tips om andra försäkringsbolag med villkor likt Brooksfields där man får hela värdet försäkrat (plus framtida prisökningar), eller får jag nöja mig med hemförsäkringen samt iaktta lite extra försiktighet?
 

Hugii

Audemars
Länsförsäkringar (hemförsäkring) har generösa villkor, täcker upp 200 000 vid inbrott tror jag och 100,000 om du befinner dig utomhus. Sen är det upp till dig att styrka vad klockan är värd (om den skulle försvinna).
Ring och kolla, det kostar bara 1-2min :)

http://www.lansforsakringar.se/glob...334-forkopsinfo-samlingar-smycken-klockor.pdf
* för smycken och armbandsklockor 200 000 kronor plus det försäkringsbelopp som anges i försäkringsbrevet. Tänk på att försäkringsbeloppet inte ändras i takt med penningvärdet, utan du måste själv anmäla ändringar till oss.
 

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Länsförsäkringar (hemförsäkring) har generösa villkor, täcker upp 200 000 vid inbrott tror jag och 100,000 om du befinner dig utomhus. Sen är det upp till dig att styrka vad klockan är värd (om den skulle försvinna).
Ring och kolla, det kostar bara 1-2min :)

http://www.lansforsakringar.se/glob...334-forkopsinfo-samlingar-smycken-klockor.pdf

Nu kan jag tyvärr ej byta hemförsäkring då jag bor hemma, så det är något föräldrarna styr över. Tänkte mer specifikt kring värdesaksförsäkringar från andra försäkringsbolag.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Länsförsäkringar (hemförsäkring) har generösa villkor, täcker upp 200 000 vid inbrott tror jag och 100,000 om du befinner dig utomhus. Sen är det upp till dig att styrka vad klockan är värd (om den skulle försvinna).
Ring och kolla, det kostar bara 1-2min :)

http://www.lansforsakringar.se/glob...334-forkopsinfo-samlingar-smycken-klockor.pdf
* för smycken och armbandsklockor 200 000 kronor plus det försäkringsbelopp som anges i försäkringsbrevet. Tänk på att försäkringsbeloppet inte ändras i takt med penningvärdet, utan du måste själv anmäla ändringar till oss.
Jag ringde precis länsförsäkringar och fick beskedet att man måste varit kund i minst två år för att få ersättning upp till 200k på smycken och armbandsur.
 

Omega87

Rolex
Jag ringde precis länsförsäkringar och fick beskedet att man måste varit kund i minst två år för att få ersättning upp till 200k på smycken och armbandsur.

Låter ytterst märkligt. Har precis tecknat deras hemförsäkring och kan inte någonstans i villkoren hitta det här undantaget. Jag får nog kontakta dem imorgon!
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Låter ytterst märkligt. Har precis tecknat deras hemförsäkring och kan inte någonstans i villkoren hitta det här undantaget. Jag får nog kontakta dem imorgon!
Ring dem. Det var väldigt tydligt, man var tvungen att ha varit kund hos dem under minst två år. Handläggaren tog sig tid och förklarade varför till och med. Jag kan faktiskt inte heller hitta den informationen på deras hemsida.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Förövrigt är det även värt att notera att både trygghansa och folksam hade väldigt specifika krav kring värderingsbevis/kvitto. Min Rolex som jag köpt ny hos Rob Engström samt min 15400 köpt från ny från utländsk handlare behövde jag ha extra värderingsbevis eftersom inköpskvittot inte hade serienumret på klockan på själva kvittona.
Jag hade här tagit rådet ovan givet till mig ovan, lyssna inte på bara en person utan ring två gånger och prata med olika personer så att ni kan vara säkra på att uppgifterna stämmer. Jag befarar att många går runt med tron att de är försäkrade fast de egentligen inte är det om något skulle hända.
 

Omega87

Rolex
Aha! Ja, det får jag nog göra.

Har nu fått svar från 3 olika representanter på LF och klockförsäkringen gäller direkt från den dagen denne tecknas. Två telefonledes och 1 via FB. Så jag känner mig trygg och säker nu :)
 

Bilagor

  • _20170125_110930.JPG
    _20170125_110930.JPG
    73.8 KB · Visningar: 62

Ernesto

Patek
2-Faktor
Tecknade idag:

Folksam
Jag är 22 år
Gäller upp till 250k
Färska värderingsintyg krävs
Stöld/skada
92 kr månaden
Självrisk 1500 kr
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tecknade idag:

Folksam
Jag är 22 år
Gäller upp till 250k
Färska värderingsintyg krävs
Stöld/skada
92 kr månaden
Självrisk 1500 kr
  1. Bortaskydd

    På annan plats än det försäkringsställe som anges i försäkringsbeskedet (hemmabostaden) är skyddet för personligt lösöre maximerat till 80 000 kronor vid varje skadetillfälle, så kallat bortaskydd.
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Ringde också till LF och fick svar att klockor ingår i hemförsäkringen upp till 200k i hemmet och 100k utanför hemmet (nu även på utlandsresa).
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Förövrigt är det även värt att notera att både trygghansa och folksam hade väldigt specifika krav kring värderingsbevis/kvitto. Min Rolex som jag köpt ny hos Rob Engström samt min 15400 köpt från ny från utländsk handlare behövde jag ha extra värderingsbevis eftersom inköpskvittot inte hade serienumret på klockan på själva kvittona.
Jag hade här tagit rådet ovan givet till mig ovan, lyssna inte på bara en person utan ring två gånger och prata med olika personer så att ni kan vara säkra på att uppgifterna stämmer. Jag befarar att många går runt med tron att de är försäkrade fast de egentligen inte är det om något skulle hända.
Se även till att ringa bolaget du är kund i och diskutera lite, allt ni säger sparas och kan vara bra att ha. Jag har själv blivit informerad om att det inte är någon självrisk på en viss skada, flera gånger under ett telefonsamtal. Sen kom fakturan... Ett samtal till bolaget och de krediterade den direkt efter att ha hört det förra telefonsamtalet.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Blir jobbigt till/från GTG :p
Det hade varit jobbigt för mig alla dagar i veckan :sorry:
Disclamer förresten, jag är över 25 och valde brookfileld nu i veckan då ingen andra av bolaget i vanliga hemförsäkringen täckte över 100k utanför hemmet. Jag fick faktiskt offert från trygghansa och det skulle kosta mig strax norr om 12k per år att försäkra mina klockor samt att jag var tvungen att värdera två av dem trots att de är relativt nyköpta av mig.
 
Senast ändrad:

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Det hade varit jobbigt för mig alla dagar i veckan :sorry:
Disclamer förresten, jag är över 25 och valde brookfileld nu i veckan då ingen andra av bolaget i vanliga hemförsäkringen täckte över 100k utanför hemmet. Jag fick faktiskt offert från trygghansa och det skulle kosta mig strax norr om 12k per år att försäkra mina klockor samt att jag var tvungen att värdera två av dem trots att de är relativt nyköpta av mig personligen.
Trevlig problem att ha! Då är det bara att lägga till en tilläggsförsäkring på högre belopp så är du hemma. Misstänker att det fortfarande blir ordentligt mycket billigare än Brookfield.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Trevlig problem att ha! Då är det bara att lägga till en tilläggsförsäkring på högre belopp så är du hemma. Misstänker att det fortfarande blir ordentligt mycket billigare än Brookfield.
Hehe, ja man kan se det så.
Man skulle kunna tro att det skulle bli billigare med tilläggsförsäkringar, men som jag skrev. Trygghansa där jag idag har min hemförsäkring skulle ha över 12k per år och då när vi räknade rundade vi nedåt på alla mina klockor vilket i praktiken innebär en undervärdering på 100k.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det hade varit jobbigt för mig alla dagar i veckan :sorry:
Disclamer förresten, jag är över 25 och valde brookfileld nu i veckan då ingen andra av bolaget i vanliga hemförsäkringen täckte över 100k utanför hemmet. Jag fick faktiskt offert från trygghansa och det skulle kosta mig strax norr om 12k per år att försäkra mina klockor samt att jag var tvungen att värdera två av dem trots att de är relativt nyköpta av mig.
100' utanför hemmet med TH?
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Låter som en sakförsäkring?
Yes, det var den de hänvisade mig till när jag frågade om min hemförsäkrings omfattning och konstaterade att den inte var tillräcklig. Sedan räknade de fram en kostnad beroende på min ålder, var jag bodde och värdet på mina klockor. Precis motsvarande jag gjorde hos brookfield.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Yes, det var den de hänvisade mig till när jag frågade om min hemförsäkrings omfattning och konstaterade att den inte var tillräcklig. Sedan räknade de fram en kostnad beroende på min ålder, var jag bodde och värdet på mina klockor. Precis motsvarande jag gjorde hos brookfield.
Du skrev att 100' ingick i vanliga hemförsäkringen från TH? Har bara 50' vilket även står i länken du skickar. Det du länkade till är sakförsäkring? Dvs du betalar för enskilda klockor och kostnaden beror på värde? Eller lyfter man gränsen till 100'?
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Du skrev att 100' ingick i vanliga hemförsäkringen från TH? Har bara 50' vilket även står i länken du skickar. Det du länkade till är sakförsäkring? Dvs du betalar för enskilda klockor och kostnaden beror på värde? Eller lyfter man gränsen till 100'?
Förlåt, jag har varit otydlig. 100k var hos länsförsäkringar. Jag satt i nästan två timmar och ringde runt till flera bolag. Trygghansas vanliga hemförsäkring räcker inte långt...

Jag hade en intressant diskussion om man var underförsäkrad under dessa två timmar. Detta enligt trygghansa: Om man var underförsäkrad till hälften så fick man inte bara halv ersättning vid eventuell stöld utan det faktoriseras även in vid eventuellt skada. Så skulle klocka skadas och behöva repareras så skulle man bara få halva reparationskostnaden ersatt.
 
Topp