• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Försäkring på klocka?

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Snygg bump på den här tråden. Finns flera nyare som behandlar ämnet... Efter att ha ringt runt var det bara brookfield som en verkade intresserade att försäkra min klocka. Dock är de nog lite dyrare än andra alternativ.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Jag kör en liten bumpelibump på den här tråden...

Jag fick hem fakturan för nästa års hemförsäkring från Länsförsäkringar. Till min förvåning (och glädje) så har de höjt ersättningsbeloppet för smycken och klockor från 100k till 200k, samt "lösöre på annan plats än fastigheten" från 50k till 100k. Now you know.
 
P

Philippe Stern

Guest
Jag kör en liten bumpelibump på den här tråden...

Jag fick hem fakturan för nästa års hemförsäkring från Länsförsäkringar. Till min förvåning (och glädje) så har de höjt ersättningsbeloppet för smycken och klockor från 100k till 200k, samt "lösöre på annan plats än fastigheten" från 50k till 100k. Now you know.
Vid rån eller vid stöld?
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Skulle förvåna mig extremt om det utgår ersättning om du haft grejerna i bil eller båt...
Det finns ett nytt tillägg re: "stöld av medförd egendom" där försäkringen gäller "pengar och värdehandlingar som du förvarar i husbil eller husvagn", dock gäller det inte när det är parkerat över natten.. Måste även vara inlåst eller gömt. Det säger inget om klockor dock...
 

InFeFe

Cartier
2-Faktor
Jag kör en liten bumpelibump på den här tråden...

Jag fick hem fakturan för nästa års hemförsäkring från Länsförsäkringar. Till min förvåning (och glädje) så har de höjt ersättningsbeloppet för smycken och klockor från 100k till 200k, samt "lösöre på annan plats än fastigheten" från 50k till 100k. Now you know.

Tror du man måste kunna styrka klockans/klockornas värde med någon form av värderingsintyg för att få ersättning då? Borde väl inte behövas på hemförsäkringen utan bara deras tilläggsförsäkringar för klockor?
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Tror du man måste kunna styrka klockans/klockornas värde med någon form av värderingsintyg för att få ersättning då? Borde väl inte behövas på hemförsäkringen utan bara deras tilläggsförsäkringar för klockor?
För att undvika diskussioner som "Var den där minutrepeteraren från Patek verkligen äkta?" så är det nog bra att kunna styrka dina inköp...
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Tror du man måste kunna styrka klockans/klockornas värde med någon form av värderingsintyg för att få ersättning då? Borde väl inte behövas på hemförsäkringen utan bara deras tilläggsförsäkringar för klockor?
Diskuterades i en annan tråd nyligen, de flesta bolag enligt rapporter här kräver värderingsintyg. Ring ditt bolag och kolla
 

Tre333

Omega
Jag kör en liten bumpelibump på den här tråden...

Jag fick hem fakturan för nästa års hemförsäkring från Länsförsäkringar. Till min förvåning (och glädje) så har de höjt ersättningsbeloppet för smycken och klockor från 100k till 200k, samt "lösöre på annan plats än fastigheten" från 50k till 100k. Now you know.

Lagt in om byte till dessa pga detta, mkt nice! :)
 

tosato

Omega
2-Faktor
KS!
Skulle behöva er hjälp. Verkar vara helt omöjligt att försäkra min nyinköpa AP hos Folksam. Köpte klockan utomlands och deklarerade (naturligtvis) inte för den när jag kom in till Sverige. Riskavdelningen på Folksam kräver tullhandlingar för att ge mig en försäkring. Låter ju helt absurt? Jag uppvisat klocka, kvitto och cert. Någon som varit med om liknande? Klockans värde: 165k och deras årspremie är på 3300 sek/år,
 

Willur

Cartier
KS!
Skulle behöva er hjälp. Verkar vara helt omöjligt att försäkra min nyinköpa AP hos Folksam. Köpte klockan utomlands och deklarerade (naturligtvis) inte för den när jag kom in till Sverige. Riskavdelningen på Folksam kräver tullhandlingar för att ge mig en försäkring. Låter ju helt absurt? Jag uppvisat klocka, kvitto och cert. Någon som varit med om liknande? Klockans värde: 165k och deras årspremie är på 3300 sek/år,

Är den köpt utanför EU?
 

Zingo

Rolex
KS!
Skulle behöva er hjälp. Verkar vara helt omöjligt att försäkra min nyinköpa AP hos Folksam. Köpte klockan utomlands och deklarerade (naturligtvis) inte för den när jag kom in till Sverige. Riskavdelningen på Folksam kräver tullhandlingar för att ge mig en försäkring. Låter ju helt absurt? Jag uppvisat klocka, kvitto och cert. Någon som varit med om liknande? Klockans värde: 165k och deras årspremie är på 3300 sek/år,
instant karma ;)
 

Islero

Breitling
KS!
Skulle behöva er hjälp. Verkar vara helt omöjligt att försäkra min nyinköpa AP hos Folksam. Köpte klockan utomlands och deklarerade (naturligtvis) inte för den när jag kom in till Sverige. Riskavdelningen på Folksam kräver tullhandlingar för att ge mig en försäkring. Låter ju helt absurt? Jag uppvisat klocka, kvitto och cert. Någon som varit med om liknande? Klockans värde: 165k och deras årspremie är på 3300 sek/år,

Absurt? Tycker det låter fullkomligt rimligt om du har agerat brottsligt genom att inte betala tull i enlighet med rådande regler.
Som Zingo skrev - instant karma.
 
  • Like
Reactions: Npl

Stefan S

Patek
2-Faktor
KS!
Skulle behöva er hjälp. Verkar vara helt omöjligt att försäkra min nyinköpa AP hos Folksam. Köpte klockan utomlands och deklarerade (naturligtvis) inte för den när jag kom in till Sverige. Riskavdelningen på Folksam kräver tullhandlingar för att ge mig en försäkring. Låter ju helt absurt? Jag uppvisat klocka, kvitto och cert. Någon som varit med om liknande? Klockans värde: 165k och deras årspremie är på 3300 sek/år,
Lätt fixat... flyg ut, flyg in igen och denna gång deklarera i tullen :)
 

KenKun

Patek
2-Faktor
KS!
Skulle behöva er hjälp. Verkar vara helt omöjligt att försäkra min nyinköpa AP hos Folksam. Köpte klockan utomlands och deklarerade (naturligtvis) inte för den när jag kom in till Sverige. Riskavdelningen på Folksam kräver tullhandlingar för att ge mig en försäkring. Låter ju helt absurt? Jag uppvisat klocka, kvitto och cert. Någon som varit med om liknande? Klockans värde: 165k och deras årspremie är på 3300 sek/år,
Kämpigt. Nu kommer du inte kunna gå ut och veva med den :(
 
  • Like
Reactions: Npl

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
KS!
Skulle behöva er hjälp. Verkar vara helt omöjligt att försäkra min nyinköpa AP hos Folksam. Köpte klockan utomlands och deklarerade (naturligtvis) inte för den när jag kom in till Sverige. Riskavdelningen på Folksam kräver tullhandlingar för att ge mig en försäkring. Låter ju helt absurt? Jag uppvisat klocka, kvitto och cert. Någon som varit med om liknande? Klockans värde: 165k och deras årspremie är på 3300 sek/år,

Och vad säger nästa försäkringsbolag du kollat med?
 
  • Like
Reactions: Npl

galácticon

Patek
2-Faktor
KS!
Skulle behöva er hjälp. Verkar vara helt omöjligt att försäkra min nyinköpa AP hos Folksam. Köpte klockan utomlands och deklarerade (naturligtvis) inte för den när jag kom in till Sverige. Riskavdelningen på Folksam kräver tullhandlingar för att ge mig en försäkring. Låter ju helt absurt? Jag uppvisat klocka, kvitto och cert. Någon som varit med om liknande? Klockans värde: 165k och deras årspremie är på 3300 sek/år,
Utveckla gärna, varför är det absurt?
 
  • Like
Reactions: Npl

PE76

Cartier
2-Faktor
Då det verkar vara en gråzon för traditionella försäkringsbolag att kunna svara rakt ut vad som gäller vid försäkring av klocka så tecknade jag via Brookfield. Har If på alla andra försäkringar och fick inte raka svar på vad som gäller, inte heller Länsförsäkringar eller Folksam var tydliga. Det går iaf inte att teckna försäkring för enbart klockan där, och vad hemförsäkringen skulle täcka var högst oklart. Det man bör tänka på hursomhelst är att om du tex har en Rolex som listat 80' så går de på detta och drar av för ålder. Brookfield var oerhört proffsiga och jag rekommenderar verkligen dem, läs om försäkringen på deras sida www.brookfield.se eller slå en pling.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Då det verkar vara en gråzon för traditionella försäkringsbolag att kunna svara rakt ut vad som gäller vid försäkring av klocka så tecknade jag via Brookfield. Har If på alla andra försäkringar och fick inte raka svar på vad som gäller, inte heller Länsförsäkringar eller Folksam var tydliga. Det går iaf inte att teckna försäkring för enbart klockan där, och vad hemförsäkringen skulle täcka var högst oklart. Det man bör tänka på hursomhelst är att om du tex har en Rolex som listat 80' så går de på detta och drar av för ålder. Brookfield var oerhört proffsiga och jag rekommenderar verkligen dem, läs om försäkringen på deras sida www.brookfield.se eller slå en pling.
Stämmer inte, alla fall jag har hört om värderar de klockorna vid varje ärende. Verkar dock svårt att hitta detta i text någonstans.
 

PE76

Cartier
2-Faktor
Stämmer inte, alla fall jag har hört om värderar de klockorna vid varje ärende. Verkar dock svårt att hitta detta i text någonstans.
Blir inte så värst förvånad att du hört annat då det var väldigt luddiga svar. Men jag tog samma exempel som ovan till de tre bolagen och de svarade iaf mig exakt likadant. De ser vad som står på ditt kvitto och gör sedan avdrag för ålder. Alternativt kollar med urmakare vad klockan kostat och sedermera avdrag.
Men som sagt, du kan säkert fått annat svar än jag. Berättar bara vilken info jag fått och att det känns tryggt att ha en försäkring där jag vet vad den gäller om något skulle hända.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Blir inte så värst förvånad att du hört annat då det var väldigt luddiga svar. Men jag tog samma exempel som ovan till de tre bolagen och de svarade iaf mig exakt likadant. De ser vad som står på ditt kvitto och gör sedan avdrag för ålder. Alternativt kollar med urmakare vad klockan kostat och sedermera avdrag.
Men som sagt, du kan säkert fått annat svar än jag. Berättar bara vilken info jag fått och att det känns tryggt att ha en försäkring där jag vet vad den gäller om något skulle hända.
Anmärkte bara på att du skrev att alla gjorde avdrag, de gör de inte. Sedan om man är garanterad att de inte gör det är en annan sak. KÄnns inte som man är garanterad något alls när det kommer till försäkringsbolag.
 

PE76

Cartier
2-Faktor
Anmärkte bara på att du skrev att alla gjorde avdrag, de gör de inte. Sedan om man är garanterad att de inte gör det är en annan sak. KÄnns inte som man är
garanterad något alls när det kommer till försäkringsbolag.

Mycket möjligt, förmedlade bara infon jag fick. Tänkte att kanske hjälper det någon som går i funderingar :)
 

dzlDave

Panerai
Kollade med Trygg-Hansa idag och detta gälde via min Hemförsäkringen/Drulle, (upp till 100.000kr.)
0-6mån 90%
6-12mån 80%
1-2år 70%
2-3år 50%
3-4år 40%
4-5år 30%
Därefter: 20%

Köpte en klocka för 35.7k. Fick ett erbjudande från AD på försäkring som skulle kosta 1100kr/året för att täcka 100%. Så efter 30år har jag betalat dubbla priset för klockan om jag inte tappar den :).
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Kollade med Trygg-Hansa idag och detta gälde via min Hemförsäkringen/Drulle
0-6mån 90%
6-12mån 80%
1-2år 70%
2-3år 50%
3-4år 40%
4-5år 30%
Därefter: 20%

Köpte en klocka för 35.7k. Fick ett erbjudande från AD på försäkring som skulle kosta 1100kr/året för att täcka 100%. Så efter 30år har jag betalat dubbla priset för klockan om jag inte tappar den :).
Den listan gäller inte för lite dyrare kvalitet/samlar-saker, där värderas objekten vid skadetillfället. Det är dock en potentiell risk som alltid nr det kommer till försäkringsbolag.
 
Topp