• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Försäkring på klockor över 200.000 kr

324252

Breitling
Som rubriken lyder.
Vilka försäkrar klockor med ett värde över 200.000 kr, tex Day Date 40 (310.000 kr).

Fick nyss höra av Trygg Hansa att de inte försäkrar klockor överstigande 200.000 kr. De har annars en vettig specialförsäkring med rimlig premie (ca 1-1,5% av klockans värde).
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Kolla med forumsponsorn brookfield, de har bog lite mer avancerade försäkringar än de flesta vanliga bolag vad jag förstått?
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Brookfield uppskattade att det skulle kosta runt 3000 kr/år att försäkra min Rolex 116500. Vill inte ens tänka på vad det skulle kosta att försäkra min Platona.
Pengarna får gå till klockkontot istället.
/Från en som aldrig går ut och festar
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Brookfield uppskattade att det skulle kosta runt 3000 kr/år att försäkra min Rolex 116500. Vill inte ens tänka på vad det skulle kosta att försäkra min Platona.
Pengarna får gå till klockkontot istället.
/Från en som aldrig går ut och festar
Spännande. Jag fick 2500kr/år på min Rolex 16570´03. Antingen borde min varit mycket lägre eller din högre menar jag.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Angående Brookfield, så blev erbjuden att pröjsa 20500 per år för en 15300 som jag ville ha försäkrad för 120k.

Det är ju typ gratis.
 

Dronten

Cartier
Jag försäkrade precis en som tillägg på min hemförsäkring hos Länsförsäkringar. Ca 4% per år. Ska leta vidare, men det var smidigast för tillfället. Bara att gå in och snacka med dem.
 
Senast ändrad:

puffen

Cartier
Blev uppringd igår av brookfield efter ha begärt offert på att försäkra min 116718LN och då fick jag svar att dom har "skärpt sina restriktioner för guldklockor" så jag kunde inte försäkra den via dom OM jag inte försäkrade klockan samband med konst eller något liknande... Öhm WTF?
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Blev uppringd igår av brookfield efter ha begärt offert på att försäkra min 116718LN och då fick jag svar att dom har "skärpt sina restriktioner för guldklockor" så jag kunde inte försäkra den via dom OM jag inte försäkrade klockan samband med konst eller något liknande... Öhm WTF?
Vilka muppar
 

InFeFe

Cartier
2-Faktor
Jag försäkrade precis en som tillägg på min hemförsäkring hos Länsförsäkringar. Strax över 200' och ca 4% per år. Ska leta vidare, men det var smidigast för tillfället. Bara att gå in och snacka med dem.

Man försäkrar bara på allt över 100 k då va? Iom att hemförsäkringen täcker upp till 100 k. Så du har du försäkrat 100 k extra á 4 %? :)
 

Vesper

Rolex
Man försäkrar bara på allt över 100 k då va? Iom att hemförsäkringen täcker upp till 100 k. Så du har du försäkrat 100 k extra á 4 %? :)
Du har 100k utanför hemmet i hemförsäkringen. Men har du en klocka värd säg 200k så får du försäkra klockan i sig du kan inte räkna av mot de andra 100k som är för allmänt lösöre utanför hemmet. LF skulle ha 4,5k för min aquanaut.
 

InFeFe

Cartier
2-Faktor
Du har 100k utanför hemmet i hemförsäkringen. Men har du en klocka värd säg 200k så får du försäkra klockan i sig du kan inte räkna av mot de andra 100k som är för allmänt lösöre utanför hemmet. LF skulle ha 4,5k för min aquanaut.


Konstigt kan nästan svära att jag fick tillgodoräkna från min hemförsäkring förra gången via LF :) får ta och kolla upp det.
 

Dronten

Cartier
Man försäkrar bara på allt över 100 k då va? Iom att hemförsäkringen täcker upp till 100 k. Så du har du försäkrat 100 k extra á 4 %? :)

Du har 100k utanför hemmet i hemförsäkringen. Men har du en klocka värd säg 200k så får du försäkra klockan i sig du kan inte räkna av mot de andra 100k som är för allmänt lösöre utanför hemmet. LF skulle ha 4,5k för min aquanaut.
Jag har fått ett tillägg på de papper som jag fått hem: Allrisk för ovan angivna föremål, enligt K.2 i deras villkor (finns på deras hemsida). Klocka och belopp står angivet.
Jag räknar kallt med att de ordinarie 200' för klockor (100') utanför hemmet gäller precis som tidigare för icke angivna föremål.
 

Vesper

Rolex
Jag har fått ett tillägg på de papper som jag fått hem: Allrisk för ovan angivna föremål, enligt K.2 i deras villkor (finns på deras hemsida). Klocka och belopp står angivet.
Jag räknar kallt med att de ordinarie 200' för klockor (100') utanför hemmet gäller precis som tidigare för icke angivna föremål.
Javisst det gäller som tidigare vad jag menar är, 200k i hemmet eller 100k utanför men jag kunde inte försäkra de sista 60k på min aquanaut utanför hemmet. Utan då teckna en försäkring för klockan på totala beloppet 160k.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Jag har via Brookfields försäkrat min Aqua Terra och 116610 för tillsammans ca 90'. Kostar 2400 om jag inte missminner mig. Men det fina i detta är ju att det inte är nåt avdrag utan försäkringsvärdet är det man får vid förlust. Rolex räknas ju t o m upp årligen, om än inte så mycket, om man inte låter värdera om dem.
De klassiska försäkringsbolagen brukar ju räkna ner hit och dit och sedan självrisker på det, vilket landar på att det kostar en (bra) slant innan nåt betalas ut.
Jag har uppfattat Brookfields villkor som avsevärt mycket bättre än så. Men det kostar en slant, det gör det.
 

Ruben

Rolex
Betalar 10900kr/år för min DD 118206. Folksam. Ersätts med ny vid rån eller förlust, dubbelkollat 100 gånger.
Har dem någon procent hos folksam? Eller hur räknar dem ut priset på din försäkring?
Över/under 25?

Undrar då jag också har folksam och planerar ett köp över 80k som inte kommer täckas i min vanliga hemförsäkring.
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Bumpar denna tråden med anledning av att det varit ett antal personrån i områden som ligger relativt nära där jag bor senaste tiden (http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article23798513.ab) och jag började därför fundera på vad som egentligen gäller (nojig). Har folksams "hemförskring stor". Skulle man bli rånad, blir man alltså ersatt med klockans värde för upp till 80k (minus självrisk) om man skulle råka ut för något?
 

Zingo

Rolex
Bumpar denna tråden med anledning av att det varit ett antal personrån i områden som ligger relativt nära där jag bor senaste tiden (http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article23798513.ab) och jag började därför fundera på vad som egentligen gäller (nojig). Har folksams "hemförskring stor". Skulle man bli rånad, blir man alltså ersatt med klockans värde för upp till 80k (minus självrisk) om man skulle råka ut för något?
Är det inte bäst at fråga Folksam? :pompus:
 
Topp