Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Försäkring på klockor över 200.000 kr

Diskussion i 'Diskussion' startad av 324252, 12 oktober 2016.

1. 324252
    Trådstartare

324252 Torpare

Som rubriken lyder.
    Vilka försäkrar klockor med ett värde över 200.000 kr, tex Day Date 40 (310.000 kr).

Fick nyss höra av Trygg Hansa att de inte försäkrar klockor överstigande 200.000 kr. De har annars en vettig specialförsäkring med rimlig premie (ca 1-1,5% av klockans värde).

2. Hexagon

Hexagon Borgare

Kolla med forumsponsorn brookfield, de har bog lite mer avancerade försäkringar än de flesta vanliga bolag vad jag förstått?

Gold gillar detta.
  3. månljus

månljus Borgare

Från:
    Stockholm
    Tror att du hittar en del om söker på detta. Dessa är eller var i alla fall forumsponsor förut. http://www.brookfield.se/
    Har ingen egen erfarenhet av dom dock.

4. KenKun

KenKun Biskop

Brookfield uppskattade att det skulle kosta runt 3000 kr/år att försäkra min Rolex 116500. Vill inte ens tänka på vad det skulle kosta att försäkra min Platona.
    Pengarna får gå till klockkontot istället.
    /Från en som aldrig går ut och festar

keroro, willbur, Marcilus och 4 andra gillar detta.
  5. Stefanweei

Stefanweei Biskop

Från:
    Göteborg
    Spännande. Jag fick 2500kr/år på min Rolex 16570´03. Antingen borde min varit mycket lägre eller din högre menar jag.

6. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    Angående Brookfield, så blev erbjuden att pröjsa 20500 per år för en 15300 som jag ville ha försäkrad för 120k.

Det är ju typ gratis.

7. KenKun

KenKun Biskop

Det var en uppskattning, kunde kanske ha slutat billigare :)
    Fast det är dyrt i Stockholm!

8. Dronten

Dronten Stadsbo

Från:
    Linköping
    Jag försäkrade precis en som tillägg på min hemförsäkring hos Länsförsäkringar. Strax över 200' och ca 4% per år. Ska leta vidare, men det var smidigast för tillfället. Bara att gå in och snacka med dem.

9. puffenn

puffenn Bonde

Från:
    Stockholm
    Blev uppringd igår av brookfield efter ha begärt offert på att försäkra min 116718LN och då fick jag svar att dom har "skärpt sina restriktioner för guldklockor" så jag kunde inte försäkra den via dom OM jag inte försäkrade klockan samband med konst eller något liknande... Öhm WTF?

10. KenKun

KenKun Biskop

Vilka muppar

11. InFeFe

InFeFe Friends of KS

Man försäkrar bara på allt över 100 k då va? Iom att hemförsäkringen täcker upp till 100 k. Så du har du försäkrat 100 k extra á 4 %? :)

12. Vesper

Vesper Präst

Från:
    Slussarna
    Du har 100k utanför hemmet i hemförsäkringen. Men har du en klocka värd säg 200k så får du försäkra klockan i sig du kan inte räkna av mot de andra 100k som är för allmänt lösöre utanför hemmet. LF skulle ha 4,5k för min aquanaut.

13. Vesper

Vesper Präst

Från:
    Slussarna
    Dubbelpost

14. InFeFe

InFeFe Friends of KS

Konstigt kan nästan svära att jag fick tillgodoräkna från min hemförsäkring förra gången via LF :) får ta och kolla upp det.

15. Vesper

Vesper Präst

Från:
    Slussarna
    Okej så lät det inte när jag pratade med dem. Jag hade helst höjt hela lösöre delen men det gick inte.

16. InFeFe

InFeFe Friends of KS

Kan återkomma när jag fått klarspråk i det hela :)

Vesper gillar detta.
  17. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Betalar 10900kr/år för min DD 118206. Folksam. Ersätts med ny vid rån eller förlust, dubbelkollat 100 gånger.

Echo Delta, willbur och dräpdrulle gillar detta.
  18. Vesper

Vesper Präst

Från:
    Slussarna
    Haha fan helt sjukt egentligen betalade inte mkt mer för min AMG.

19. Dronten

Dronten Stadsbo

Från:
    Linköping
    Jag har fått ett tillägg på de papper som jag fått hem: Allrisk för ovan angivna föremål, enligt K.2 i deras villkor (finns på deras hemsida). Klocka och belopp står angivet.
    Jag räknar kallt med att de ordinarie 200' för klockor (100') utanför hemmet gäller precis som tidigare för icke angivna föremål.

20. Vesper

Vesper Präst

Från:
    Slussarna
    Javisst det gäller som tidigare vad jag menar är, 200k i hemmet eller 100k utanför men jag kunde inte försäkra de sista 60k på min aquanaut utanför hemmet. Utan då teckna en försäkring för klockan på totala beloppet 160k.

21. Dronten

Dronten Stadsbo

Från:
    Linköping
    Aha. Ja, så kan det nog vara.

Vesper gillar detta.
  22. ironcastle

ironcastle Borgare

Från:
    Söder om Stan
    Jag har via Brookfields försäkrat min Aqua Terra och 116610 för tillsammans ca 90'. Kostar 2400 om jag inte missminner mig. Men det fina i detta är ju att det inte är nåt avdrag utan försäkringsvärdet är det man får vid förlust. Rolex räknas ju t o m upp årligen, om än inte så mycket, om man inte låter värdera om dem.
    De klassiska försäkringsbolagen brukar ju räkna ner hit och dit och sedan självrisker på det, vilket landar på att det kostar en (bra) slant innan nåt betalas ut.
    Jag har uppfattat Brookfields villkor som avsevärt mycket bättre än så. Men det kostar en slant, det gör det.

23. Torsten

Torsten Syltan

Från:
    Orten
    Det var svettigt! :eek:

Jag använder Brookfield och betalar ungefär 2,5% av klockornas värde i årspremie.

24. Dronten

Dronten Stadsbo

Från:
    Linköping
    Låter vettigt, jag ska ta och höra med dem också i tid innan nyåret (och nästa inbetalning på min nuvarande).

Torsten gillar detta.
  25. Kugghjul

Kugghjul Bonde

26. Ruben

Ruben Borgare

Från:
    Göteborg
    Har dem någon procent hos folksam? Eller hur räknar dem ut priset på din försäkring?
    Över/under 25?

Undrar då jag också har folksam och planerar ett köp över 80k som inte kommer täckas i min vanliga hemförsäkring.

27. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Är under 25. Det är väl typ 2% av det försäkrade värdet ja.

Ruben gillar detta.
  28. daveid

daveid Stadsbo

Bumpar denna tråden med anledning av att det varit ett antal personrån i områden som ligger relativt nära där jag bor senaste tiden (http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article23798513.ab) och jag började därför fundera på vad som egentligen gäller (nojig). Har folksams "hemförskring stor". Skulle man bli rånad, blir man alltså ersatt med klockans värde för upp till 80k (minus självrisk) om man skulle råka ut för något?

29. Zingo

Zingo Borgare

Från:
    Sthlm
    Är det inte bäst at fråga Folksam? :pompus:

Omega87 och daveid gillar detta.
  30. daveid

daveid Stadsbo

Joo det har du faktiskt rätt i, läser igenom villkoren och det verkar vara så. Men villkoren känns väldigt luddiga. Ska nog ringa på måndag. Vet att risken är liten men man blir ju lite nojig. :)

Mårtenssons ur Brookfield