Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Försäkring på klockorna?

Diskussion i 'Diskussion' startad av TKVF, 14 maj 2013.

1. TKVF
    Trådstartare

TKVF Präst

Från:
    Göteborg
    Hejsan! Satt precis å läste ett inlägg när ordet försäkring dök upp. Tänkte kolla om det är någon som har klockan försäkrad? Och vet mer hur det fungerar med lite dyrare (25 000+) klockor i försäkringssammanhang. Även tips på olika bolag eller så, speciellt om man haft oturen att behöva använda försäkringen.

2. easy rider

easy rider Dead Man Walking

Hemförsäkringen täcker vanligen belopp upp
    till minst 50k

3. Kson

Kson Friends of KS

Jag har bara upp till 40k, har tyvärr ingen klocka för det ännu!! Men de kommer :)

4. CaptainOats

CaptainOats Friends of KS

Måste man inte ha någon form av drulle om det ska täcka utanför hemmet ?

5. Gentle_Giant

Gentle_Giant Friends of KS

Ska du försäkra den och få ut pengar vid stöld är väl ett värderingsintyg ett måste, eller är jag fel ute?

6. Rille

Rille Präst

Du bör ha någon sorts "drulle" del i försäkringen som täcker oförutsedda händelser:)

Min täcker 40 000kr och ingår i hemförsäkringen.

7. Hardy

Hardy Thug

Från:
    och till
    Du är inte fel ute! Man måste försvara värdet.

8. JS

JS Friends of KS

Värderingsintyg är att föredra för att inte försäkringsbolaget ska snåla och göra en bedömning av värdet utifrån sina egna principer. Tex är ju en vintageklocka dyr att köpa, men kan anses som billig av bolaget "för att den är så gammal och kan inte vara värd så mkt"

9. Gentle_Giant

Gentle_Giant Friends of KS

Det var där osäkerheten låg i min fråga, är det inte rent av ett måste att ha ett värderingsintyg? Inser att det kan skilja från bolag till bolag förstås..

10. morrism

morrism Friends of KS

Går försäkringsbolaget på värderingsintygets värde rakt av? Måste intyget vara från det året? Ett gammalt intyg lär ju vara rätt värdelöst? Vet de om att rolex håller värdet bättre än tex en bratte?

11. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    Det där med värderingsintyg är olika från bolag till bolag, jag har själv IF hemförsäkring och jag behöver inget värderingsintyg. Nu har jag iförsej bara nyare klockor, där jag har cert som bevis för klockans existens.

Deras hemförsäkring "stor" täcker iaf upp till 50 000 kr.

12. oscaroscar

oscaroscar Präst

Hur gäller de med värderingsintyg på nyare klockor? Tex min SubC. Ganska enkelt att få en prisbild av den ju?
    Står ju dessutom på cert när den är köpt.

Edit: såg nu Asplunds post!

13. DW6900MS

DW6900MS Biskop

Från:
    Borås
    Om man saknar papper på klockan då?

14. Rille

Rille Präst

Då skulle ja rekommendera att utfärda ett värderingsintyg i ditt namn men du kan ju alltid ringa/maila och höra dig för eftersom alla bolag gör olika!

Målarn och Asplund gillar detta.
  15. JS

JS Friends of KS

Kaplans värderingsintyg torde räcka i många fall

Kvitto alltid bra om klockan är köpt nyligen

16. Porsan

Porsan Capitão de mar e guerra

Från:
    De sju haven...
    För klockor som överstiger maxbeloppet så har mitt bolag (Trygg-Hansa) en tilläggsförsäkring som är kopplad till din hemförsäkring, där premien sätts individuellt för objektet.

17. Isodor

Isodor Partyprinsen från Säffle

Från:
    sthlm
    Pratade med mitt försäkringsbolag om dessa saker och de försökte pracka på mig en extra försäkringar som skulle kosta 100 kr/månad där det skulle täcka upp prylar till typ 80 000:-/st..

18. JS

JS Friends of KS

100kr i månaden extra låter mkt, typ vad jag betalar för min helförsäkring (i och för sig bara en BR på 42 kvm)

Mårtenssons ur Brookfield