• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Försäkring

Chronoparken

Breitling
Jag köpte nyss min första klocka, en Calatrava. Nu funderar jag på om jag ska köpa en försäkring. Eftersom klockan kostar 200k landar försäkringen på en bit över 4k om året. Hur gör ni andra? Försäkrar ni alltid era klockor?
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Drulle täcker de för under 50k för mig, de över får jag specialförsäkra. Har för mig ett värde på 75k kostar runt 900kr/år.
 
C

China

Guest
Inte för att vara näbbig...

Men använd sökfunktionen, det finns flera informativa trådar på det här temat.:)
 
B

Banankontakt

Guest
Jisses, jag visste inte att det var så dyrt att försäkra sin klocka! Skönt att man ligger under 50000kr gränsen så man inte behöver någon extraförsäkring!
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Grattis till klockan:)

Tänker lite så här... Tror nog inte 4k/år är större problem om man köper en klocka för 200k va ;)

Är det kostnaden du funderar på eller om den behövs?
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
4k om året tycker jag låter jävligt sunt för en klocka i den prisklassen. Sen finns ju Risken att du har klockan i 50år utan incidenter, och då skulle du ha betalat av klockan enbart i försäkringskostnader.
Tror inte man kan kalkylera denna ekvation åt någon man inte känner väldigt väl. :)
 
B

Banankontakt

Guest
Det är ju som alltid med försäkringar, surt att betala varje månad "utan att få något för det" men grymt bra om något skulle hända.

Jag brukar räkna på vad föremålet kostar, hur mycket försäkringen kostar och väga det mot hur snabbt jag har betalt hela objektets värde till försäkringsbolaget. + att man tar med risken att måsta utnyttja försäkringen. Det kan alltså bara du svara på, är du en nervös typ eller stencool. :)
 

billo

Cartier
Grattis till din nya klocka!

Försäkra den tycker jag. Du köper dig en trygghet som man hoppas aldrig behöver utnyttja.

Det är bara att läsa på forumet, mycket skit som har hänt på senare tid. Nu när bedragare/rånare verkar har fått upp ögonen för dyra klockor.

Lycka till med ditt beslut.
 

Chronoparken

Breitling
Grattis till klockan:)

Tänker lite så här... Tror nog inte 4k/år är större problem om man köper en klocka för 200k va ;)

Är det kostnaden du funderar på eller om den behövs?
Asså kostnaden är ju vad den är så jag var snarare ute efter om försäkringen verkligen behövs. Jag oroar mig noll för att bli rånad på stan eftersom jag aldrig åker kommunalt och hemma ligger klockan i kassaskåp. Är det någon på KS som någonsin nyttjat en klockförsäkring?
 
B

Banankontakt

Guest
Aldrig utnyttjat en försäkring för en klocka. Dock har jag många dåliga erfaranheter av olika försäkringar och alla deras undantag som gör att de slipper undan.
 
Senast redigerad av en moderator:

Compiss

Patek
2-Faktor
Asså kostnaden är ju vad den är så jag var snarare ute efter om försäkringen verkligen behövs. Jag oroar mig noll för att bli rånad på stan eftersom jag aldrig åker kommunalt och hemma ligger klockan i kassaskåp. Är det någon på KS som någonsin nyttjat en klockförsäkring?
Låter som en onödig kostnad i så fall, vissa saker täcks ju av hemförsäkring, tex om du tappar den i golvet osv
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Hur många här försäkrar sina klockor? Jag ringde nyss trygghansa och tog reda på vad det skulle kosta att försäkra min 116613. 2600kr per år i premie (ålder och var man bodde spelade tydligen in), annars täcker bara min försäkring upp till 50k av värdet. Undantaget är om den blir stulen hemma, då omfattas den av lösöre-beloppet.

Ska jag prova att ringa nån annanstans?
 

Bjudko

Cartier
Kollade nyss på min kommande, 1600 kr/år hos Trygg Hansa. har dock två bilar och vanliga hemförsäkringen hos de.
 

Chronoparken

Breitling
Tänkte bara berätta upplösningen på detta. Som jag skrev i trådstarten fick jag en offert från Brookfield på min helt nya Calatrava 5196 (som gick loss på typ 200'). Jag benchmarkade det mot en specialförsäkring hos Trygg-Hansa där jag har de flesta andra försäkringar. De två offerterna såg ut såhär:

Årspremie: Brookfield 4.300 kr, TH 2.500 kr
Självrisk: Brookfield 0 kr, TH 1.200 kr
Ersatt belopp: Brookfield nypris, TH marknadspris

Om jag skulle förlora klockan helt får jag alltså en ny av Brookfield, men bara vad motsvarande beggad klocka skulle kosta av TH. Jag valde till slut att köra på Trygg-Hansa eftersom en Patek håller sitt andrahandsvärde bra. Dessutom tror jag att det mest troliga scenariot där jag tvingas nyttja försäkringen är att jag typ krossar glaset, tappar den i golvet eller liknande. Och då täcker ju bägge försäkringarna en reparation.
 

Shadyboy

Cartier
Intressant! Är lite inne i samma funderingar i detta nu. Brookfield är ett alternativ men tycker hittills att premien i offerten var på tok för hög (3500/år för en klocka listad på ca 130-136'). Funderar på att titta runt efter alternativ. Har inte hunnit läsa villkor osv (läs "det finstilta") och vill ha så få undantag som möjligt. Annars är väl Murphys lag i farten och orsakar en skada precis inom det område där undantagen gäller... Men har någon något lämpligt alternativ till Brookfield tar jag tacksamt emot det! Någon som blivit tvingad att utnyttja sin försäkring här på KS och som har några erfarenheter kring detta?
 
Topp