• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Förslag på köp - Budget ~ 10k

Aanta

Omega
2-Faktor
Hej!
Jag ska köpa ny klocka och hade från början tänkt en Tissot PRS 200, men hamnade här och det ena ledde till det andra... Funderar nu starkt på att köpa en begagnad "finare" modell utan att mellanlanda med ovanstående Tissot.

Min budget kan tänkas vara cirka 10 000 kr. Vore trevligt att inte hamna så högt, men kan även tänka mig gå över budget för rätt klocka. Jag håller på att försöka sätta mig in i vad jag som köpare behöver tänkte på men skulle uppskatta lite hjälp att identifiera trevliga klockor i denna prisklass.

Jag har spanat in följande klockor hittills (samtliga med blå urtavla och 41 mm):
Tag Heuer Aquaracer - Provade den häromdagen och blev väldigt förtjust.
Omega Seamaster Proffesional 300 m - förhandsfavorit, dock varken sett eller testat någon irl. Förstått att jag behöver hosta upp lite mer för ett fint exemplar...
Longines HydroConquest - Ser väldigt trevlig ut för sitt pris.
Oris Aquis - Nej, den tilltalar mig inte tillräckligt mycket för det ska bli aktuellt med köp.

Har ni andra förslag? Är mina förslag på modeller rimliga sett till min budget?

Tacksam för lite tips och råd.
/Anders
 
Senast ändrad:

MrPlow

Rolex
Hej!
Jag ska köpa ny klocka och hade från början tänkt en Tissot PRS 200, men hamnade här och det ena ledde till det andra... Funderar nu starkt på att köpa en begagnad "finare" modell utan att mellanlanda med ovanstående Tissot.

Min budget kan tänkas vara cirka 10 000 kr. Vore trevligt att inte hamna så högt, men kan även tänkas gå över för rätt klocka. Jag håller på att försöka sätta mig in i vad jag som köpare behöver tänkte på men skulle uppskatta lite hjälp att identifiera trevliga klockor i denna prisklass.

Jag har spanat in följande klockor hittills (samtliga med blå urtavla och 41 mm):
Tag Heuer Aquaracer - Provade den häromdagen och blev väldigt förtjust.
Omega Seamaster Proffesional 300 m - förhandsfavorit, dock varken sett eller testat någon irl. Förstått att jag behöver hosta upp lite mer för ett fint exemplar...
Longines HydroConquest - Ser väldigt trevlig ut för sitt pris.
Oris Aquis - Nej, den tilltalar mig inte tillräckligt mycket för det ska bli aktuellt med köp.

Har ni andra förslag? Är mina förslag på modeller rimliga sett till min budget?

Tacksam för lite tips och råd.
/Anders
Kör på SMPn men som sagt får dum nog lägga på någon tusenlapp.
 

tissoter

Audemars
Rimliga är de absolut, smp kanske ligger något över men det visste du ju redan.
Jag rekommenderar starkt ett besök hos en välsorterad ad innan du bestämmer dig.
 

Aanta

Omega
2-Faktor
Tack för era svar. Jag var förbi de klockaffärer jag såg i centrala Örebro under gårdagen, men det var rätt skralt utbud. Har dock hittat ytterligare en klockaffär som ska ha en del av ovanstående märken så jag hoppas få testa någon av modellerna imorgon.

Ungefär hur mycket landar man på för en schysst SMP som inte behöver genomgå service kort efter inköp?
 

MrPlow

Rolex
Tack för era svar. Jag var förbi de klockaffärer jag såg i centrala Örebro under gårdagen, men det var rätt skralt utbud. Har dock hittat ytterligare en klockaffär som ska ha en del av ovanstående märken så jag hoppas få testa någon av modellerna imorgon.

Ungefär hur mycket landar man på för en schysst SMP som inte behöver genomgå service kort efter inköp?
https://klocksnack.se/search/4294260/?q=Seamaster&t=post&o=relevance&g=1&c[node]=11

Kolla den sökningen. Men kanske 12-13?
 

azcii

Patek
2-Faktor
Longines Legend Diver?
Longines_Legend_Diver_reclining_560.jpg
 

toecloth

Omega
2-Faktor
Är det endast dykare du är ute efter?

Det är ändå rätt stort hopp från 10k till 12-13k procentuellt.
 

Norra

Panerai
Har du känt/tittat på Aquisen irl? Brukar ALLTID rekommendera Oris (i allmänhet) till folk med runt samma budget. En lätt beggad Aquis kan du säkert få för de pengarna eller någon tusing till.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
SMP och Aqua är trevliga ur, en SMP utan akuta servicebehov från ca 12k en aqua från runt 8.
Gillar du lite tyngre ur gå på SMPn, Aquan bärs betydligt lättare.
Tänk bara på att sommaren närmar sig och då vill man ju gärna ha sunburst;)
Lycka till!
20150627_011749.jpg


20150521_151641.jpg
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Orient Saturation Diver!

Brukar ligga i spannet 7500-12000 kr. Finns dock inte att köpa i butik i Sverige. Om du blir sugen på en, läs på om måtten först då det är en relativt stor klocka.

Finns med svart, vit och röd urtavla, här är min med röd urtavla (på ett Nato).

image.jpeg
 

Aanta

Omega
2-Faktor
Jäklar vilket gensvar! Tack alla för tips och råd. Ska gå igenom allt ni skrivit mer utförligt under kvällen. Men ni får gärna fortsätta komma med tips :) Det jag glömt skriva är att jag i första hand letar efter en klocka med stållänk, helst blå urtavla och helst mekanisk/automatisk (hur man säger) men kan även tänka quartz. En lättburen klocka som passar till så väl kavaj som t-shirt och som man inte behöver tänka på att matcha med färger eller liknande. Lättburen.

Longines Legend Diver?
Longines_Legend_Diver_reclining_560.jpg
Såg fin ut men vill gärna ha stållänk och blå urtavla.

Tror TS är ute efter en mekanisk klocka, då blir det tufft med en smp för 10-12 lök.
Ja, helst men kan tänka mig quartz också.

Är det endast dykare du är ute efter?
Nja, egentligen inte. De jag tittat på mest än så länge men är öppen för förslag!

Det är ändå rätt stort hopp från 10k till 12-13k procentuellt.
Jag har mest kollat på dykare men är öppen för förslag!
Så länge jag kan se mig själv i spegeln och känna att det var en rimlig affär så har jag egentligen möjlighet att vara flexibel med budget. Dock vill jag begränsa mig något så det inte sticker iväg helt bara för jag fått för mig att köpa klocka. Lätt hänt nämligen...

Ska kika på dem ikväll!

Har du känt/tittat på Aquisen irl? Brukar ALLTID rekommendera Oris (i allmänhet) till folk med runt samma budget. En lätt beggad Aquis kan du säkert få för de pengarna eller någon tusing till.
Nej, det har jag inte så ska väl inte dissa den innan dess. Tycker bara de andra ser trevligare ut och får för mig att de ser snyggare ut på mig. Ska känna på en om jag får chansen.

SMP och Aqua är trevliga ur, en SMP utan akuta servicebehov från ca 12k en aqua från runt 8.
Gillar du lite tyngre ur gå på SMPn, Aquan bärs betydligt lättare.
Tänk bara på att sommaren närmar sig och då vill man ju gärna ha sunburst;)
Lycka till!

20150627_011749.jpg


20150521_151641.jpg
Vad menas med sunburst? :p
 
Senast ändrad:

Marieberg

Omega
Vad du än finner attraktivt på bild så måste du klämma o känna på klockan irl. Jag talar av egen erfarenhet åkte till Nymans helt övertygad om en Rolex Sub..kom ut med en Omega PO. Ett litet tips bara....
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Hej!
Jag ska köpa ny klocka och hade från början tänkt en Tissot PRS 200, men hamnade här och det ena ledde till det andra... Funderar nu starkt på att köpa en begagnad "finare" modell utan att mellanlanda med ovanstående Tissot.

Min budget kan tänkas vara cirka 10 000 kr. Vore trevligt att inte hamna så högt, men kan även tänka mig gå över budget för rätt klocka. Jag håller på att försöka sätta mig in i vad jag som köpare behöver tänkte på men skulle uppskatta lite hjälp att identifiera trevliga klockor i denna prisklass.

Jag har spanat in följande klockor hittills (samtliga med blå urtavla och 41 mm):
Tag Heuer Aquaracer - Provade den häromdagen och blev väldigt förtjust.
Omega Seamaster Proffesional 300 m - förhandsfavorit, dock varken sett eller testat någon irl. Förstått att jag behöver hosta upp lite mer för ett fint exemplar...
Longines HydroConquest - Ser väldigt trevlig ut för sitt pris.
Oris Aquis - Nej, den tilltalar mig inte tillräckligt mycket för det ska bli aktuellt med köp.

Har ni andra förslag? Är mina förslag på modeller rimliga sett till min budget?

Tacksam för lite tips och råd.
/Anders

Spring ner till Ahléns på norr och kika på lite Oris. Han har ju även SS och certina mm, kan vara så att det finns några omegor kvar om du frågar snällt! Sköna gubbar som jobbar där som gillar att snacka!
 

Axman

Breitling
Spelar de någon roll om de är ett quartzverk eller ett automatiskt verk?
De tidiga Tag Heuer dykarna (Professional) pre aquaracern som ser ut som Rolex Sub men med quartzverk tycker jag är sjukt snygga och ganska prisvärda på sidor som tradera.
 

Aanta

Omega
2-Faktor
Spelar de någon roll om de är ett quartzverk eller ett automatiskt verk?
De tidiga Tag Heuer dykarna (Professional) pre aquaracern som ser ut som Rolex Sub men med quartzverk tycker jag är sjukt snygga och ganska prisvärda på sidor som tradera.
Har du någon länk med bild? Googlade lite snabbt och fick väldigt olika modeller/utseenden.
 

Guy

Breitling
Jag befinner mig i liknande situation, dock med ett absolut tak på 10.000:-. Har tittat på samtliga klockor som nämnts i tråden, men tror mig ha fastnat vid Sinn 104 st sa, vilken med nöd och näppe faller inom min budget. Utöver Sinnen' skulle jag nog titta på Squale 1521.

DSC_0451_zps89121094.jpg
244023d1304882821-squale-1521-026-a-professional-p1010195.jpg
 
Topp