• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Förslag på köp - Budget ~ 10k

Aanta

Omega
2-Faktor
Jag åker till hemstaden imorgon och mellanlandar i Göteborg. Finns det någon urmakare i närheten av centralstationen som skulle kunna ha Longines Hydro Conquest, SMP och annat gött ni tipsat om? Skulle kunna ta ett senare tåg för att få klämma och känna lite.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Ja det måste ju va det antar jag. Själv tycker jag att det är positivt att det är en Seiko. Folk som kan klockor vet vad man har på armen och jag tycker det bara är positivt att inte alla som ser klockan förstår att jag lagt ett femsiffrigt belopp på den.
Tänker lite så med när jag luftar min MM300. Det är lite kul när folk skrattar och klappar på sin egen klocka. "Du måste ju ha en schweizisk klocka", sägs det. På armen sitter en Conquest... O'whaow...
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Får väl slå ett slag för Glycine Combat Sub. En klocka med bra kvalitetskänsla som passar till det mesta. Dessutom får du den helt ny för under din budget. Kör! ;)
combatsub1_zpsf050d0ba.jpg
Photo-May-06-3-02-49-PM-1.jpg

(lånade bilder)
Saknar min gröna!
 

Makkanxd

Rolex
Jag har ägt en Aquaracer, en smp quartz och en smp chrono och en oris aquis.
En aquaracer får du väl för 6-7k i fint skick och en quartz smp kan du absolut hitta i ok skick för 10 ish.. typ en 1999 årsmodell.
automataren smp chrono i samma årgång blir nog dyrare kanske 15k ish. Vad är det som du inte gillar med orisen ? Tycker oris aquis är väldigt värd sina pengar och ser mycket bra ut!
Annars skulle jag säga att tagen är mest värd pengarna, men en smp har mest historia och klass med sig ! Kan tyvärr inte säga ett ord om den 4e då jag aldrig ägt någon.
Såhär såg mina ut
. 12735729_10206998570020252_302616231_n.jpg 12900263_10207371589865515_507001039_n.jpg DSC_1388.JPG 13101299_10207614288812837_333929651_n.jpg
 

Aanta

Omega
2-Faktor
Jag har ägt en Aquaracer, en smp quartz och en smp chrono och en oris aquis.
En aquaracer får du väl för 6-7k i fint skick och en quartz smp kan du absolut hitta i ok skick för 10 ish.. typ en 1999 årsmodell.
automataren smp chrono i samma årgång blir nog dyrare kanske 15k ish. Vad är det som du inte gillar med orisen ? Tycker oris aquis är väldigt värd sina pengar och ser mycket bra ut!
Annars skulle jag säga att tagen är mest värd pengarna, men en smp har mest historia och klass med sig ! Kan tyvärr inte säga ett ord om den 4e då jag aldrig ägt någon.
Såhär såg mina ut
. 12735729_10206998570020252_302616231_n.jpg 12900263_10207371589865515_507001039_n.jpg DSC_1388.JPG 13101299_10207614288812837_333929651_n.jpg
Jag ändrade uppfattning om Oris Aquis efter att ha provat en på handleden. Den är helt klart en kandidat. Brukar mest finnas med svart urtavla och jag har hittills tänkt ha en med blå, men det är inte hugget i sten heller.
 

Makkanxd

Rolex
Jag ändrade uppfattning om Oris Aquis efter att ha provat en på handleden. Den är helt klart en kandidat. Brukar mest finnas med svart urtavla och jag har hittills tänkt ha en med blå, men det är inte hugget i sten heller.
Yes, deep blue är sjukt snygg! dock kostar dom nästan 14k, nya iofs och den som jag har med lilla sec visaren ligger väl närmare 18. Men finns antagligen beg att köpa för runt 10 :)
 

Axman

Breitling
Oavsett vilken modell du väljer, bäst andrahands värde kommer du alltid ha i de kända klassiska märkena som Omega, Tudor, Tag Heuer och till vis del Oris och Longines. Lycka till och meddela vad de blev sen.
 

Jonas.76

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Seiko marinemaster 300 / mm300 begagnad är mycket klocka för pengarna runt eller strax över 10k
image.jpeg
 

Aanta

Omega
2-Faktor
Tissot Visodate är trevlig & billig!
Den är riktigt tjusig! Var först inne på en sådan och en Tissot Prc 200 med grå urtavla för att ha liknande ombyte jag har idag.
Fast nu lutar det mer mot att satsa på en klocka som funkar till det mesta/allt. Skulle dock inte vara omöjligt att jag skaffar en sådan framöver ändå :)
 

Mauritz

Rolex
Den här tycker jag är mycket klocka för pengarna och som man dessutom inte ser på var mans hand. Sen är man lite färgad då det är min som är till salu;). Trevlig helg.
image.jpeg

image.jpeg
 

Racerfox

Omega
Jag gick från TH Aquaracer (svart tavla) till oris aquis (djup blå), älskar klockan till månen och tillbaka, jag röstar för en aquis trots att trådskaparen inte var helt inne på det spåret
 

Henkesm

Omega
Får man fråga varför? Att det är sjukt mycket klocka för den pengen är ju dom flesta experter överens om. Spelar märket större roll än kvalité eller vad är anledningen?
Av samma anledning till att jag kör
Porsche och inte Lexus. Sen äger jag bla en Deepsea men också en SKX013, vilket gör att jag inte hade köpt ett dyrare Seiko, för att det inte ger mig ståpäls. Men jag kan bara tala för själv..
 

Snellskan

Breitling
Jag lägger min röst på beggad Longines Legend Diver eller Hydroconquest. Den sistnämnda finns ju också i en Quartz-version som inte blir särskilt dyr. Om du gillar Quartz alltså.
 

Aanta

Omega
2-Faktor
Nu har jag känt och klämt på alla modeller jag varit intresserad av från början. Har inte bestämt mig helt, även om det starkt lutar åt en Hydroconquest. Gillade den i princip bäst även om känslan av en sprillans Smp på handleden kanske var något trevligare :) Fast ändå inte så det känns motiverat att lägga så mycket mer pengar.

Kommer hålla ögonen öppna för fina begagnade exemplar på flera av dem som nämnts i tråden, känner att jag skulle bli väldigt nöjd lite oavsett vad det blir. Men om det drar ut på tiden kan det bli att jag köper en ny Hydroconquest, de andra är för dyra att köpa nya och jag vet att jag kommer bli väldigt nöjd med en den klockan :)
 

Snellskan

Breitling
Hade själv först en Oris Diver i ett år, sedan en Hydroconquest i 4 år innan jag köpte en SMP. Är säker på att du kommer att bli nöjd med en Hydroconquest! Jag köpte min ny och det är något speciellt med att plocka ut en helt ny klocka. Kör! ☺
 

Henkesm

Omega
Nu har jag känt och klämt på alla modeller jag varit intresserad av från början. Har inte bestämt mig helt, även om det starkt lutar åt en Hydroconquest. Gillade den i princip bäst även om känslan av en sprillans Smp på handleden kanske var något trevligare :) Fast ändå inte så det känns motiverat att lägga så mycket mer pengar.

Kommer hålla ögonen öppna för fina begagnade exemplar på flera av dem som nämnts i tråden, känner att jag skulle bli väldigt nöjd lite oavsett vad det blir. Men om det drar ut på tiden kan det bli att jag köper en ny Hydroconquest, de andra är för dyra att köpa nya och jag vet att jag kommer bli väldigt nöjd med en den klockan :)
Kul! Vilken modell lutar det åt?
 

Platinum

Cartier
Det tråkiga med HC är väl att det är 19/21 mm luggar vilket gör att många band inte sitter snyggt/sitter alls. Exempelvis perlon och tredjepartsgummin bland annat. Även en del naton har jag bara hittat i de vanliga storlekarna 18/22 mm.

Annars verkar det som att man får mycket klocka för pengarna där.
Edit: Certina DS Action Diver tycker jag också verkar vara otroligt bra. Runt femtusen från AD (Klockia) och finns i blått eller svart.
 

Aanta

Omega
2-Faktor
Kul! Vilken modell lutar det åt?
Modell har jag inte riktigt bestämt än, gillade båda skarpt fast på olika sätt. Troligtvis en L3.642.4.96.6 men kan bli en L3.695.4.03, haha. Är även öppen för kvarts fast då är det om det dyker upp någon finare begagnad till bra pris.
 

Aanta

Omega
2-Faktor
Det tråkiga med HC är väl att det är 19/21 mm luggar vilket gör att många band inte sitter snyggt/sitter alls. Exempelvis perlon och tredjepartsgummin bland annat. Även en del naton har jag bara hittat i de vanliga storlekarna 18/22 mm.

Annars verkar det som att man får mycket klocka för pengarna där.
Edit: Certina DS Action Diver tycker jag också verkar vara otroligt bra. Runt femtusen från AD (Klockia) och finns i blått eller svart.
Okej, det hade jag inte tänkt på. Skulle kunna bli aktuellt med någon brunt eller blått läderband. Enligt personalen på en urmakare skulle det inte vara problem med Hirschband i alla fall(?)

Certinan var fin och verkar vara en riktig bra klocka men gillade Hydroconquesten mycket mer faktiskt. Så den känns inte aktuell trots att den ligger lite bättre i pris.
 

Dennta

KS Explorers Club
2-Faktor
Skulle köpa den SBDC039 som finns till salu just nu på forumet om jag va på jakt efter något i den prisklassen. Inte blå, men sjukt fin klocka!
 

Wiliamo

Panerai
Tycker Aquaracern är en underskattad klocka. Stabil, snygg, sportig. Begagnad borde du kunna få tag på en för runt 10k, finns ju i en del utföranden även om jag personligen gillar den med keramisk vridning mest (WAK2110), men den listar kanske snäppet högre i pris.
image.jpeg
 

Aanta

Omega
2-Faktor
Hur bör jag tänka gällande att köpa hos AD kontra internet eller begagnat? Pros and cons för en nybörjare som mig?

... Antar att jag hittar den infon någonstans på forumet men gör det lätt för mig (och försöker komma upp i inlägg så jag kan rocka loss här inne) :p
 

Wiliamo

Panerai
Hur bör jag tänka gällande att köpa hos AD kontra internet eller begagnat? Pros and cons för en nybörjare som mig?

... Antar att jag hittar den infon någonstans på forumet men gör det lätt för mig (och försöker komma upp i inlägg så jag kan rocka loss här inne) :p
Fördelen att köpa hos AD är väl lite en del av känslan, brukar inte vara krångel vid garantiärenden osv. Sen är det väl lite dyrare än om du kniper en klocka hos en gråhandlare. Vet inte vilken modell du menar specifikt heller, men att köpa lätt begagnade klockor kan ofta vara en riktigt bra affär! Så gott som nyskick med garanti och allt men betydligt billigare än att knata in hos AD och plocka ut klockan själv.
 

Aanta

Omega
2-Faktor
För övrigt, vilken tycker ni sitter snyggast? Jag har ångrat mig igen och gillar nog mest L3.695.4.03, alltså modellen på första bilden. Har även varit lite nojig om de är för stora för mina smala handleder men tyckte 39 mm såg lite klent ut...

DSC_0068-2.JPG
DSC_0066-2.JPG
 

Wiliamo

Panerai
Jag tycker klocka nummer 2 är snyggast men jag är heller inget jättefan av sifferindex. Fin färg på båda!
 
Topp