Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Förslag på lim till vridringsinlägg

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av Goose, 5 juni 2016.

1. Goose
    Trådstartare

Goose Friends of KS

Ska limma fast ett vridringsinlägg och behöver ett lim som är lättarbetat och starkt, klarar värme och fukt men som inte är starkare än att inlägget kan bytas längre fram. Förslag mottages tacksamt.

Chuck gillar detta.
  2. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Superlim går ju iaf att koka bort (tror det släpper vid runt 70-80 grader?), och det borde väl bezel och inlägg också klara den dagen du vill ta bort insertet?

Goose gillar detta.
  3. Goose
    Trådstartare

Goose Friends of KS

Har funderat på superlim som ett alternativ. Visste inte att det gick att koka bort. Tack för tipset.

4. Chuck

Chuck Friends of KS

image.jpeg
    Trä
    Metall, länkar :D
    Läder, straps
    Keramik , fall du tappar din keramiska bathyscape i golvet :)
    Sten
    Gummi, när dykargummit gjort sitt på seikon
    Plast, om din G shock mot all förmodan går i 2 bitar vilket jag tvivlar på :)

Goose gillar detta.
  5. Goose
    Trådstartare

Goose Friends of KS

Suveränt!

Chuck gillar detta.
  6. Model_Citizen

Model_Citizen Stadsbo

Jag kör också loctite. När det torkat så sitter det! Vid ett tillfälle limmade jag fel insert i en Boris-bezel (it is a Vostok thing). "No problem" tänkte jag, bara att värma. Men det gick inte. Varken kokande vatten eller värmepistol fick greppet att släppa.:arghh:

Goose gillar detta.
  7. Goose
    Trådstartare

Goose Friends of KS

Aj fasiken. Där vill jag inte hamna. Lagom starkt så att det klarar värme, väta etc men inte starkare än att det går att lossa inlägget vid behov. Samtidigt vill man ju såklart inte tappa det.

eriksson850 gillar detta.
  8. d@ke

d@ke Friends of KS

Från:
    och till
    8871905099806.jpg
    Funkar. Clas Ohlsson.

Cerablue och Goose gillar detta.
  9. Cerablue

Cerablue Torpare

Goose gillar detta.
  10. Goose
    Trådstartare

Goose Friends of KS

11. Cerablue

Cerablue Torpare

Givetviss håller superlimm å dylikt minst lika bra, men om något går snett vid installation eller om man i något skede ska byta inlägget får man för de mesta problem.
    GS:n är mycket mera förlåtande å går bevisligen att ta bort i efterskott: har prövat med billiga asiatiska Seiko inlägg å dyra Ceramiska -allt fungerar.

Goose gillar detta.
  12. Goose
    Trådstartare

Goose Friends of KS

Precis sånt jag helst vill ha. Kunde inte hitta en bra motsvarighet över disk idag och eftersom jag är en otålig en så slog jag till på två av de förslag som lämnats i tråden.
    IMG_20160606_202717.jpg
    Tack för alla förslag!

Chuck gillar detta.
  13. McGyver

McGyver Biskop

Från:
    Lund
    Skippa tub-"lim" helt och hållet - de flesta härdar till en för hård fog som med tiden spricker pga utmattning (varmt/kallt/varmt/kallt osv) och ilägget släpper!
    Bäst är ett "segt" lim som inte riktigt härdar och det hittar du på .............mattejp! ;)
    Lägg ilägget på en bit tejp, skär bort överflödet av med skyddsplasten och tryck fast = klart!

Senast ändrad: 6 juni 2016
  14. Goose
    Trådstartare

Goose Friends of KS

Coolt! Väldigt intressant tips. Tack för det!