• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Förslag på lim till vridringsinlägg

Goose

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Ska limma fast ett vridringsinlägg och behöver ett lim som är lättarbetat och starkt, klarar värme och fukt men som inte är starkare än att inlägget kan bytas längre fram. Förslag mottages tacksamt.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Superlim går ju iaf att koka bort (tror det släpper vid runt 70-80 grader?), och det borde väl bezel och inlägg också klara den dagen du vill ta bort insertet?
 

Chuck

Patek
2-Faktor
image.jpeg

Trä
Metall, länkar :D
Läder, straps
Keramik , fall du tappar din keramiska bathyscape i golvet :)
Sten
Gummi, när dykargummit gjort sitt på seikon
Plast, om din G shock mot all förmodan går i 2 bitar vilket jag tvivlar på :)
 
Jag kör också loctite. När det torkat så sitter det! Vid ett tillfälle limmade jag fel insert i en Boris-bezel (it is a Vostok thing). "No problem" tänkte jag, bara att värma. Men det gick inte. Varken kokande vatten eller värmepistol fick greppet att släppa.:arghh:
 

Goose

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Jag kör också loctite. När det torkat så sitter det! Vid ett tillfälle limmade jag fel insert i en Boris-bezel (it is a Vostok thing). "No problem" tänkte jag, bara att värma. Men det gick inte. Varken kokande vatten eller värmepistol fick greppet att släppa.:arghh:
Aj fasiken. Där vill jag inte hamna. Lagom starkt så att det klarar värme, väta etc men inte starkare än att det går att lossa inlägget vid behov. Samtidigt vill man ju såklart inte tappa det.
 

Cerablue

Breitling
Givetviss håller superlimm å dylikt minst lika bra, men om något går snett vid installation eller om man i något skede ska byta inlägget får man för de mesta problem.
GS:n är mycket mera förlåtande å går bevisligen att ta bort i efterskott: har prövat med billiga asiatiska Seiko inlägg å dyra Ceramiska -allt fungerar.
 

Goose

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Givetviss håller superlimm å dylikt minst lika bra, men om något går snett vid installation eller om man i något skede ska byta inlägget får man för de mesta problem.
GS:n är mycket mera förlåtande å går bevisligen att ta bort i efterskott: har prövat med billiga asiatiska Seiko inlägg å dyra Ceramiska -allt fungerar.
Precis sånt jag helst vill ha. Kunde inte hitta en bra motsvarighet över disk idag och eftersom jag är en otålig en så slog jag till på två av de förslag som lämnats i tråden.
IMG_20160606_202717.jpg

Tack för alla förslag!
 

McGyver

Rolex
Skippa tub-"lim" helt och hållet - de flesta härdar till en för hård fog som med tiden spricker pga utmattning (varmt/kallt/varmt/kallt osv) och ilägget släpper!
Bäst är ett "segt" lim som inte riktigt härdar och det hittar du på .............mattejp! ;)
Lägg ilägget på en bit tejp, skär bort överflödet av med skyddsplasten och tryck fast = klart!
 
Senast ändrad:

Goose

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Skippa tub-"lim" helt och hållet - de flesta härdar till en för hård fog som med tiden spricker pga utmattning (varmt/kallt/varmt/kallt osv) och ilägget släpper!
Bäst är ett "segt" lim som inte riktigt härdar och det hittar du på .............mattejp! ;)
Lägg ilägget på en bit tejp, skär bort överflödet av med skyddsplasten och tryck fast = klart!
Coolt! Väldigt intressant tips. Tack för det!
 

fplteknikern

Omega
2-Faktor
Nu har det ju gått några år, men hur gick det med dom olika limmen? Är nyfiken på att själv limma om ett inlägg som sitter lite offset.
 

Kingesson

Omega
Märkligt, jag gick in på klocksnack.se idag för att ställa denna fråga. Har exakt samma preferenser som TS, alltså att jag vill kunna ta bort inlägget i framtiden igen. Just nu känns mattejp som ett spännande alternativ att testa!
 

TotteH

Patek
2-Faktor
Nu har det ju gått några år, men hur gick det med dom olika limmen? Är nyfiken på att själv limma om ett inlägg som sitter lite offset.

Märkligt, jag gick in på klocksnack.se idag för att ställa denna fråga. Har exakt samma preferenser som TS, alltså att jag vill kunna ta bort inlägget i framtiden igen. Just nu känns mattejp som ett spännande alternativ att testa!

Mattejp är nog det allra bästa och minst kladdiga alternativet :)
 

TotteH

Patek
2-Faktor
Finns ju färdigskurna grejer för ändamålet, skulle personligen inte limma ett inlägg. Orkar inte söka efter billigare alternativ just nu men det finns :)
https://www.dagazwatch.com/apps/webstore/products/show/4756
K9kE96h.jpg
Det där är ju absolut det smidigaste. Men om man är som jag och rätt rastlös och inte orkar vänta :D så är principen samma bara att man får skära och pilla själv :p Men rekommenderar absolut att köpa färdiga för den som vill få det ordentligt gjort :happyhappy:
 
  • Like
Reactions: v0n

TotteH

Patek
2-Faktor
Kan ordna fram en mindre batch "klisterringar" om det finns intresse - håller på att skära ut ringar till ett annat projket just nu!
Grymt bra! Jag är inte i behov just nu men om du har möjlighet att skapa dessa så hade du ju kunnat sälja som tillbehör på köp & sälj? Hade varit sjukt smidigt med olika storlekar. Kanske inte alls är någon bra idé men vet hur jag letade och grejade när jag höll på med mina skx :confused: och att då veta att det finns i Sverige så hade det varit smidigt :)
 
Topp