• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Förslag på strap

benganb

Omega
Två klockor jag fyndat i en låda. Den vänstra har jag ingen aning om märke eller historia. Alfa automat, låter som något katten släpat in. Hur som helst gillar jag båda modellerna och funderar nu på lämpliga straps.

Citzen i stål, kan den passa på mesh?
Alfans tavla går i brun/grön, brun kroko, alt perlon?
 

benganb

Omega
20130815_183615_zps91602b51.jpg
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Toppen! Gällande färgvalet, så har jag börjat få en bestämd uppfattning, efter en hel del testande fram och tillbaka. Att hitta passande länkar till de där, kan nog vara ganska svårt. Har i och för sig en guldfärgad presidentlänk som du skulle kunna testa billigt, om det är 18 mm på Alfan. Skulle kunna se riktigt "pimpigt" ut :) Hur som helst... åter till färgvalet. Guldfärgad boett och mörk tavla, tycker jag är svårast... Något som matchar tavlan är väl det jag skulle fundera på, eller något "fulsnyggt", typ det som är på nu. Eventuellt skulle ett svart tygband (nato/perlon) också fungera, om den inte upplevs för "toptung" på det. Annars tycker jag att guldfärgad boett och ljus tavla funkar bäst på bruna band, medan stålfärgad boett och mörk tavla passar bäst på svart band. Den enklaste/mångsidigaste kombinationen är stålfärgad boett med ljus tavla, vilken kan funka på väldigt många olika färger och band. Självklart kan det förekomma undantag och individuella variationer, där det kan funka med andra motsatta kombinationer, men generellt sett så har jag kommit fram till dessa slutsatser. Helt vetenskapligt och objektivt ;) Sen har vi ju olika material, struktur, snitt mm., men det får bli nästa lektion ;) Visar några bilder på länken jag har, ifall du är intresserad att testa.



 

benganb

Omega
Toppen! Gällande färgvalet, så har jag börjat få en bestämd uppfattning, efter en hel del testande fram och tillbaka. Att hitta passande länkar till de där, kan nog vara ganska svårt. Har i och för sig en guldfärgad presidentlänk som du skulle kunna testa billigt, om det är 18 mm på Alfan. Skulle kunna se riktigt "pimpigt" ut :) Hur som helst... åter till färgvalet. Guldfärgad boett och mörk tavla, tycker jag är svårast... Något som matchar tavlan är väl det jag skulle fundera på, eller något "fulsnyggt", typ det som är på nu. Eventuellt skulle ett svart tygband (nato/perlon) också fungera, om den inte upplevs för "toptung" på det. Annars tycker jag att guldfärgad boett och ljus tavla funkar bäst på bruna band, medan stålfärgad boett och mörk tavla passar bäst på svart band. Den enklaste/mångsidigaste kombinationen är stålfärgad boett med ljus tavla, vilken kan funka på väldigt många olika färger och band. Självklart kan det förekomma undantag och individuella variationer, där det kan funka med andra motsatta kombinationer, men generellt sett så har jag kommit fram till dessa slutsatser. Helt vetenskapligt och objektivt ;) Sen har vi ju olika material, struktur, snitt mm., men det får bli nästa lektion ;) Visar några bilder på länken jag har, ifall du är intresserad att testa.




Tackar för ett bra svar! Instämmer i att ljus tavla skapar större möjligheter till variation. En rasslig guldpresident skulle definitivt ge skön pimpfaktor.
Vad tror du om finmaskigt mesh på stålklockan?
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Tackar för ett bra svar! Instämmer i att ljus tavla skapar större möjligheter till variation. En rasslig guldpresident skulle definitivt ge skön pimpfaktor.
Vad tror du om finmaskigt mesh på stålklockan?
Vill du testa presidentlänken, så är det bara att hojta till...

Har personligen lite svårt för mesh, då framförallt de som INTE är avsmalnande. Tycker även de har en tendens att se lite malplacé ut vid infästningen. Gillar helt enkelt inte riddarlooken. Detta är ju precis som allt annat, helt personligt, så är du sugen, så är det ju bara att testa. Kostar inte så mycket för lite coola retromesh på t.ex. e-bay. Läder är helt klart snyggast på dressare IMHO.
 
Topp