Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Förstår Rolex-service ingenting!?!

Diskussion i 'Diskussion' startad av Sten, 19 februari 2015.

1. Sten
    Trådstartare

Sten Stadsbo

Från:
    Ostrobothnia
    Bakgrund: Jag köpte en ny 14060M hösten 2011. Alltså ca 3½ år sedan.
    Efter någon månad märkte jag att klockan börjat forta sig. Gick till min handlare som ruckade denna. Klockan gick perfekt ca 3-4 månader. Samma visa efter detta, den börjar forta sig/sakta sig efter en tid. Gick tillbaka och fick den ruckad.
    Har nu haft den inlämnad 5 ggr (tror jag). Min urmakare har testat det mesta, bytt till en svagare fjäder, "putsat upp verket" mm.
    Nu är mitt tålamod slut, min AD är även väldigt ledsen över problemen med min klocka (har alltid fått bra betjäning, trots mitt "gnäll"). Efter att ha testat med det mesta har AD nu haft kontakt med Rolex service som säger att AD bör göra en helservice på klockan. Min tanke: hur i hela friden skall detta hjälpa, klockan har ju haft samma fel sedan den var ny!!!!!! :depressed:

Efter diskussion med även andra urmakare tror jag att klockan har ett fabrikationsfel i ruckningsmekanismen som gör att den börjar gå för fort/sakta.
    Min point är hur i hela friden Rolex tro inbilla sig att en helservice kan hjälpa en klocka som hade felet från början? Är de inkompetenta eller vad är frågan. Vad tycker ni? Är det bara jag som är sur, bitter och förbannad? Tycker Rolex kunde ta sitt ansvar och fixa problemet. Kompensation från Rolex borde även vara på sin plats. Förhoppningsvis löser helservicen problemet, MEN jag TVIVLAR STARKT på detta.

Senast jag var in till AD sade jag åt honom att nu byter jag till Omega.

FUCKIT!!!!! :banghead: :(

Fortsättning följer...än en gång...

Peter cerwin, Rojalisten och SFS gillar detta.
  2. ZQT

ZQT The Banker

what

eriksson850, Icaras, Galaxy och 3 andra gillar detta.
  3. thomastheswede

thomastheswede Borgare

Du köpte den NY hos en AD, right? Känns väl som ett klockrent (haha) reklamationsärende om du har dokumentation på de gånger klockan varit inne?

4. Sten
    Trådstartare

Sten Stadsbo

Från:
    Ostrobothnia
    Ny hos AD, right! Dokumentation har jag inte, men AD har...

5. StrawberryFields

StrawberryFields Sir Notalot

Från:
    Jordgubbsranchen
    Brukar väl vara två års garanti på fabrikationsfel fel. Surt sa räven...

6. Sten
    Trådstartare

Sten Stadsbo

Från:
    Ostrobothnia
    Enligt min AD så förlängs alltid garantin då den har varit inne för "granskning" under tiden. Hur som helst så behöver jag inte stå för helservicen. Efter detta är det väl ånyo 2-års world-wide garanti på klockan.

Surt är bara förnamnet.

Equus, SFS och StrawberryFields gillar detta.
  7. cultshit

cultshit Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Går väl att göra en retur på klockan redan efter två försök?

DrSbaitso och Ninen79 gillar detta.
  8. nissehult

nissehult Friends of KS

Men det är tre års reklamationsrätt... Det borde vara tre år fram till första rapporteringen av problemet - med det kanske någon mer juridikinriktad person vet bättre.

Hur som helst, jag förstår Rolex... Visst kanske det finns ett annat fel på klockan, men innan den felsökningen fungerar så bör klockan ha genomgått "standard service." Fixar inte servicen problemet så får de söka vidare. Det är lite grand som om det är prestanda-problem med datorn: de första frågorna kommer att vara a) Har du startat om? b) Är allt uppdaterat till det senaste?

Men surt är det oavsett. Hoppas att det löser sig för dig.

9. fretig

fretig Stadsbo

Från:
    sthlm
    Är det AD´s garanti eller Rolex? Om förra så ska du enl ARN:s praxis nu kunna häva köpet.

10. don segundo

don segundo Biskop

Om du har goda skäl att tro att felet sitter i "ruckningsmekanismen", har du då pratat med dem om att byta ut denna del vid service? Känns som en rimlig väg framåt...

11. Sten
    Trådstartare

Sten Stadsbo

Från:
    Ostrobothnia
    Har nog funderat, men då AD helst vill följa de order de fått av Rolex service. I det fallet är steg 1 en helservice för att se vad som händer...eller inte händer...

12. Sten
    Trådstartare

Sten Stadsbo

Från:
    Ostrobothnia
    Något jag bör kolla upp...jag vill ju ha min klocka. Det är en examenspresent till mig själv, så helst skulle jag vilja att den börjar funka som den skall.

jabla gillar detta.
  13. don segundo

don segundo Biskop

Ok, jag förstår, tråkigt läge gissar att du vill hålla dig på god fot med AD så kanske värt att testa helservice och se om det hjälper. Men trist om det inte hjälper och ärendet tar ännu längre tid. Dilemma...
    Tänkte att Rolex Service Center kanske var mottagliga för ett tips i all välmening om att ruckningsmekanismen var det sannolika problemet, men om de inte vill lyssna så blir det ju svårare. Hursomhelst hoppas det löser sig.

14. DrSbaitso

DrSbaitso Friends of KS

Från:
    Uppsala
    Eftersom det gått så lång tid utan att du gjort anspråk på retur så tror jag inte att konsumentköplagen är tillämplig längre. Annars har du väl 2 års reklamationsrätt på fel som varit ursprungliga, men efter det första året faller bevisbördan på kunden. Vid reklamation har återförsäljaren alltid rätt att välja att reparera varan, ersätta varan mot likvärdig, eller häva köpet. Dock får de bara två chanser på sig att reparera den. Vid tredje gången är det byte eller återköp som gäller. Allt ska ske inom "skälig tid", vilket varierar beroende på ärende. Kunden har rätt till ersättning för utgifter som felet har orsakat, men är i gengäld skyldig att betala för nyttan hen haft under tiden varan har använts.

Så är det OM man väljer att vila sig mot det, men jag skulle säga i det här läget så verkar ju återförsäljaren försöka hjälpa dig efter bästa förmåga, vilket i det här fallet tyvärr betyder att följa rolex påbjudna felserviceschema. Om du slår med stora paragrafsläggan är det risk att du får den tillbaka, och ett möjligt utfall är att du har en klocka utan garanti som behöver nytt urverk. Och en AD som inte vill hjälpa dig. Som det låter så kommer ju antingen felet att vara åtgärdat, eller så går du in igen, och den gången måste ju något annat vara lösningen. Förmodligen har du bra prutläge på nästa klocka också :)

Babinus, erolorhun, Sten och 2 andra gillar detta.
  15. mruhr

mruhr Borgare

Från:
    Storstan
    Helt klart bra prutläge

16. ScubaKing

ScubaKing Biskop

Den klockan du har som avatarbild (Oris XXL) var min första klocka. Alltid ångrat jag sålde den, vill du göra dig av med din så sänd mig ett PM.

fredrikb gillar detta.
  17. Consensus

Consensus Bonde

Från:
    Västerås
    En Rolexservice innebär att uret plockas ned i sina minsta beståndsdelar. Alla delar utanför specifikation blir utbytta. Klockan blir som ny. Så jag tycker det känns som rätt åtgärd.

Det är inte samma sak som att lämna in bilen på service, där mekanikern byter olja, filter och sparkar på däcken - och tar lika mycket betalt som för en Rolexservice.

Det du skall använda som argument mot detta, är att du blir utan klocka under många veckor.

eriksson850, SFS och yonsson gillar detta.
  18. nissehult

nissehult Friends of KS

jhm och DrSbaitso gillar detta.
  19. Frosse

Frosse Borgare

Från:
    Feskekôrka
    Tre gånger har dom väl rätt att fixa problemet? Hur som helst har det ju gått mer än tre gånger nu så en reklamation borde inte vara några problem. :)

20. DrSbaitso

DrSbaitso Friends of KS

Från:
    Uppsala
    nissehult gillar detta.
  21. jhm

jhm Friends of KS

Från:
    Lund

Det beror på om en klocka som går för fort eller saktar sig, kan anses utgöra ett fel på varan. Om jag inte missat det, skrev inte TS hur mycket fort klockan gick. Om en Rolex måste ligga inom COSC för att inte anses felaktig vet jag inte, men jag förhåller mig försiktigt skeptisk till att det går att häva köpet utifrån TS frågeställning utan att veta om det är sekunder eller minuter den fortar sig. Allt hänger på hur mycket man kan lägga i vad köparen rimligen kan förvänta sig, när han/hon köper en vara från NI. Min gissning är, att om en helservice inte häver problemet, finns chansen att du kan få en ny klocka. Rolex är ju som många andra superbrands, väldigt måna om sitt rykte och sina kunder. Glöm inte att återkomma efter helservicen, och berätta hur det gick. Lycka till! :)

22. Sten
    Trådstartare

Sten Stadsbo

Från:
    Ostrobothnia
    Klockan har de flesta gånger börjat gå för fort, max 15 sekunder/dag. Som det nu är, efter byte till en svagare fjäder, ligger den på mellan -4 till -8s/dag (gick inom COSC ca 2månader efter fjäderbytet). COSC som den bör hålla är ju -4 till +6. Själv tycker jag det är bättre att en klocka fortar sig, minustider är jobbiga.
    Jag kommer absolut att följa upp tråden vart efter det framskrider. Tack för alla kommentarer! :)

jabla, DrSbaitso och jhm gillar detta.
  23. Konsul

Konsul Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Välkommen över till Omegas värld!

Peter cerwin och Sten gillar detta.
  24. Sten
    Trådstartare

Sten Stadsbo

Från:
    Ostrobothnia
    Klockan är nu inlämnad för helservice, på min begäran skulle de även byta ruckningsmekanismen. Valde bort polering, vet inte om det är rätt eller fel...

DrSbaitso gillar detta.
  25. Davvan

Davvan My Kung Fu is stronger than yours!

Från:
    Fettefleur......
    Det var rätt, repor är en del av livet!!

Du vet att du själv kan kompensera +- avvikelser som inte är jättestora genom att placera klockan i lite olika lägen under natten.....dvs om du inte trynar med den på armen...

Vet inte om detta endast gäller äldre 15xx verk...har inte provat själv.......

image.jpg

Sten och DrSbaitso gillar detta.
  26. Pacta sunt servanda

Pacta sunt servanda Borgare

Från:
    Stockholm
    Nu var det ett tag sedan jag läste köprätt, men som flera konstaterat har treårsfristen löpt ut. Jag ser å andra sidan inte varför detta skulle vara ett hinder i ditt fall, du har redan reklamerat inom tidsfristen. Du skriver "Efter någon månad märkte jag att klockan börjat forta sig. Gick till min handlare som ruckade denna.", alltså är felet reklamerat, men fortfarande inte åtgärdat.

Reklamationsfristen hade löpt ut om du väntat tre år med att lämna meddelande till din säljare om felet, vilket inte är fallet.

Guskleto och DrSbaitso gillar detta.
  27. Sten
    Trådstartare

Sten Stadsbo

Från:
    Ostrobothnia
    Tack för upplysningen :) Blir ett hett alternativ ifall servicen inte fixar problemet.

28. Sten
    Trådstartare

Sten Stadsbo

Från:
    Ostrobothnia
    Jo, det har jag även testat och det fungerar ju till viss del. Dock inte om den går -8 eller +15 som den har gjort.

29. BluesmanV8

BluesmanV8 Biskop

Byt märke.

Peter cerwin och Sten gillar detta.
  30. Pacta sunt servanda

Pacta sunt servanda Borgare

Från:
    Stockholm
    Ingen fara, men alltså jag avundas ditt tålamod: Jag skulle säga att du vid det här laget hade haft rätt att antingen kräva omleverans eller hävning av köpet. Säljaren har haft fem chanser på sig att åtgärda felet men har alltså misslyckats. I konsumentköplagen saknas reglering om hur många gånger en säljare har rätt att avhjälpa felet, alltså hur många gånger ska man som köpare behöva tåla att som i ditt fall säljaren ruckar och ruckar klockan utan framgång till att åtgärda felet?

Enligt förarbetena till köplagen uttalar man sig däremot om att i det fall som avhjälpande blir till en oväsentlig olägenhet för köparen att han då ska ha rätt till att begära någon av de andra påföljderna, som hävning och omleverans. I fallet som konsument kommer ditt i skydd i samma mening att också vara större.

Enligt allmänna reklamationsnämndens praxis har man också uppställt som riktlinje att en köpare i egenskap av konsument ska behöva tåla två försök till avhjälpande av säljaren.

vicjoh och Sten gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield