• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Första auto. Longines eller Oris?

Ganga

Omega
Jag ska inom tid investera i i min första automatiska klocka!
Har sparat länge och säljer min trotjänare Victorinox Chrono Classic för detta goda ändamål.
Men jag står och har fastnat lite mellan två olika klockor, är det...
  • Longines Hydroconquest (10 350kr)
  • Oris Aquis 43 mm (18 300kr)
  • Någon annan klocka som jag helt förbisett?
...som jag ska ha?
Vad är era tankar och idéer kring mitt köp?
 

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Kan inte säga så mycket om Longines då jag inte äger en men de gör en hel del snygga (och prisvärda?) klockor.

Dock äger jag en Oris och tycker den är bra "pang för pengarna". Kanonskön länk och gummiarmband. Enda nackdelen är infästningen av armbandet, bandhornen är lite speciella och det utesluter natoband mm om man inte friserar till dem på egen hand.
 

Frodda

Omega
Får jag säga spontant så säger jag Oris!
Men det bygger jag mest på då jag tycker Oris har lyft sig generellt och Aquis är riktigt trevlig klocka! Man får mycket klocka för pengarna!
När det kommer till Longines så har jag ingen större erfarenhet, en del dingor som är riktigt trevliga dock.. :)
 

Aros

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Jag har ingen erfarenhet av Oris, annat än att jag tycker den ser väldigt fin ut. Har själv en blå Longines Hydroconquest 39mm och är jättenöjd med den och jag som inte klämt på dyrare dinkor tycker verkligen den andas kvalitet. Lite extra nöjd är jag över att jag hann klippa den innan prishöjningen så min gick på 7400kr från Klockia. Lycka till i ditt val, och jag tror du blir jättenöjd vilken du än väljer av de två.
 

mmx

Cartier
Notera även att Longines:en finns i två varianter; en med stora 6-9-12 och polerade mittlänkar och en variant med 1-12 (sans 3) och helborstad länk. Båda varianterna med alternativet gummiband med viklås och dykförlängning för samma stålar.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Om du inte är ute efter att sälja med förlust utan tänker behålla klockan, så kan du även ta en titt på den här.

Tänkte mest om du gillar Victoniox så får du mycket klocka för pengarna.

241356-watches-1335728575.jpg


Divemaster 500 med ETA 2892.A2
 

ollkli

Rolex
2-Faktor
Jag har ägt Longines Hydro blå 39mm med nya tavlan men sålt till en kompis. Äger idag Oris Aquis 43mm svart. Jag säger Oris! Känns helt enkelt exklusivare på armen. Riktigt schysst klocka! Bifogar bild från sommarens MC tur på Lofoten.

image.jpeg
 

mmx

Cartier
Varför lägga till 10k för att "slippa" länken? Tycker ärligt talat att Legend Diver är rätt högt prissatt jämfört med Hydroconquest. Trixigt med invändig vridring också.
 

Ganga

Omega
Bland de breda märken finns ju Tag Heuers Aquaracer för typ samma stålar som Orisen. Också ett vasst dykarur. Longines:en är ju väldigt mycket klocka för pengarna, har den själv och har inget dåligt att säga om den.
Det är helt sant, Tag Heuer har också spökat en del!
Hur skulle du säga att Oris och Longines står sig mot Tag? Tag anses ju av många vara ett märke att räkna med, medan andra anser att "Heuer" stod sig bättre innan Tag kom in i bilden. Är det bara en smak sak?
Är Aquaracern ett vassare val?
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Just nu är det läge för dig att kolla in måttligt begagnade Tudor Black Bay blue/red.
Många som säljer sina knappt använda exemplar för att skaffa den senaste svarta modellen som nyligen kommit ut.
Ett rejält hopp upp i kvalitet för endast ett par tusenlappar över det du får ge för Orisen.
image.jpg
 

Ganga

Omega
Notera även att Longines:en finns i två varianter; en med stora 6-9-12 och polerade mittlänkar och en variant med 1-12 (sans 3) och helborstad länk. Båda varianterna med alternativet gummiband med viklås och dykförlängning för samma stålar.
Det hade jag faktiskt inte reflekterat över! Ska kika!
 

Ganga

Omega
Just nu är det läge för dig att kolla in måttligt begagnade Tudor Black Bay blue/red.
Många som säljer sina knappt använda exemplar för att skaffa den senaste svarta modellen som nyligen kommit ut.
Ett rejält hopp upp i kvalitet för endast ett par tusenlappar över det du får ge för Orisen.
image.jpg
Kanske kan vara något!
Tudor är ett par snäpp vassare!
Men jag gillar utförandet på Oris och Longines mer, men ska kika runt lite! Det kanske är så att Tudor växer på mig?
Tack för tipset!
 

JayJay

Rolex
Kanske kan vara något!
Tudor är ett par snäpp vassare!
Men jag gillar utförandet på Oris och Longines mer, men ska kika runt lite! Det kanske är så att Tudor växer på mig?
Tack för tipset!
Med utförande menar du designen? För vad gäller finish och detaljer är det som två olika planeter. Där man hellre bor på planeten Tudor.
Som svar på ursprungsfrågan hade jag absolut valt Longines, eftersom den dels ser bättre ut (trots kronskydden) men också har värdeminskat mindre när du tröttnat och ska byta upp dig.
För egen del hade jag i prisklassen gått på Sinn U1 eller EZM3 alternativt nya Tag Heuer aquaracer http://www.uret.se/tag-heuer-tag-heuer-aquaracer-bla-stal-o405-mm-p-56162.html ... med viss fördel för Tag Heuer.
 

mmx

Cartier
Det är helt sant, Tag Heuer har också spökat en del!
Hur skulle du säga att Oris och Longines står sig mot Tag? Tag anses ju av många vara ett märke att räkna med, medan andra anser att "Heuer" stod sig bättre innan Tag kom in i bilden. Är det bara en smak sak?
Är Aquaracern ett vassare val?
Finns folk som har mer och mer välgrundade åsikter om det här, men jag har Longines:en och har haft en annan Oris, min fru har Tag Heuer:n. Alla har funkat klanderfritt. Att Tag Heuer skulle vara "sämre" än Heuer är en ickefråga, Heuer finns inte längre, och vintagegrejer har ju dels en massa år på nacken och bygger dels på gammal teknik (tritium och sånt skit). Jag gillar alla tre märkena, Oris är väl det som är mest korrekt bland klocksnobbar. Själv tycker jag märken är jämförbara, samma urverk och alla är bra byggda, känns gedigna på armen etc. Alla tre märkena är lagom dyra, känns aldrig obekvämt dyra, väcker ingen fånig avundsjuka etc. Alla är lätta och billiga att serva. Oris:en lite svårare att hitta alternativa armband till. Vilken som är vassast handlar nog mycket om personliga preferenser och känsla. Ta den som ler mot dig! :)

Vad gäller Tudor:n så är den veckans snackhäst här och på andra ställen på nätet, men den är rejält dyrare ytterligare och har väl inget som inte de andra saknar egentligen? Samma urverk etc. Gillar du Longines/Oris/Tag Heuer bättre finns det ingen anledning att köpa Tudor:n. Samma med Longines Legend Diver, den har tom exakt samma urverk som Hydroconquest:en, men nästan dubbelt så dyr och utan länk (eller gummirem med viklås och dykförlängning då).
 

Ganga

Omega
Med utförande menar du designen? För vad gäller finish och detaljer är det som två olika planeter. Där man hellre bor på planeten Tudor.
Som svar på ursprungsfrågan hade jag absolut valt Longines, eftersom den dels ser bättre ut (trots kronskydden) men också har värdeminskat mindre när du tröttnat och ska byta upp dig.
För egen del hade jag i prisklassen gått på Sinn U1 eller EZM3 alternativt nya Tag Heuer aquaracer http://www.uret.se/tag-heuer-tag-heuer-aquaracer-bla-stal-o405-mm-p-56162.html ... med viss fördel för Tag Heuer.

Precis, med utförande så menar jag designen!
Jag håller med om att Tudor är svårslaget i finish och detaljer! Men spontant (utan att verkligen har kollat runt på Tudor) så tilltalas jag mer av helhets designen på Longines och Oris, men som sagt det kan ju ändras!
Sinn ska jag läsa vidare om!
Tack för input! ;)
 
Jag ska inom tid investera i i min första automatiska klocka!
Har sparat länge och säljer min trotjänare Victorinox Chrono Classic för detta goda ändamål.
Men jag står och har fastnat lite mellan två olika klockor, är det...
  • Longines Hydroconquest (10 350kr)
  • Oris Aquis 43 mm (18 300kr)
  • Någon annan klocka som jag helt förbisett?
...som jag ska ha?
Vad är era tankar och idéer kring mitt köp?

Kan inget om klockorna men skall jag säga vad jag anser så får jag gå efter utseendet och då skulle jag ha valt Orisen.
 

Ganga

Omega
Finns folk som har mer och mer välgrundade åsikter om det här, men jag har Longines:en och har haft en annan Oris, min fru har Tag Heuer:n. Alla har funkat klanderfritt. Att Tag Heuer skulle vara "sämre" än Heuer är en ickefråga, Heuer finns inte längre, och vintagegrejer har ju dels en massa år på nacken och bygger dels på gammal teknik (tritium och sånt skit). Jag gillar alla tre märkena, Oris är väl det som är mest korrekt bland klocksnobbar. Själv tycker jag märken är jämförbara, samma urverk och alla är bra byggda, känns gedigna på armen etc. Alla tre märkena är lagom dyra, känns aldrig obekvämt dyra, väcker ingen fånig avundsjuka etc. Alla är lätta och billiga att serva. Oris:en lite svårare att hitta alternativa armband till. Vilken som är vassast handlar nog mycket om personliga preferenser och känsla. Ta den som ler mot dig! :)

Vad gäller Tudor:n så är den veckans snackhäst här och på andra ställen på nätet, men den är rejält dyrare ytterligare och har väl inget som inte de andra saknar egentligen? Samma urverk etc. Gillar du Longines/Oris/Tag Heuer bättre finns det ingen anledning att köpa Tudor:n. Samma med Longines Legend Diver, den har tom exakt samma urverk som Hydroconquest:en, men nästan dubbelt så dyr och utan länk (eller gummirem med viklås och dykförlängning då).

Tack så jättemycket! Grym input!
Den löste en del funderingar!
Alla ler mot mig, men på något sätt så anar jag ett liten extra glimt i Orisen!
Men som sagt, tack så jättemycket hjälpen!
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Hydroconquesten är ju en Submariner homage så den är inte så kul. Då är ju en Oris roligare eller en helstål Aquaracer.
Fast begagnat så får du ju kanske en Tudor om du lägger till eller alternativt en Seamaster och då behöver du inte lägga till något. Breitling steelfish borde ingå i samma prispann också (beg).
 

Aros

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Hydroconquesten är ju en Submariner homage så den är inte så kul. Då är ju en Oris roligare eller en helstål Aquaracer.
Fast begagnat så får du ju kanske en Tudor om du lägger till eller alternativt en Seamaster och då behöver du inte lägga till något. Breitling steelfish borde ingå i samma prispann också (beg).
Håller inte med om att Hydron är en homage i dess rätta bemärkelse, tycker den står stadigt på egna ben.
WP_20151024_001.jpg
 

mmx

Cartier
Tack så jättemycket! Grym input!
Den löste en del funderingar!
Alla ler mot mig, men på något sätt så anar jag ett liten extra glimt i Orisen!
Men som sagt, tack så jättemycket hjälpen!
Enjoy! :) Det är ett kul val, och du kan inte göra fel på de tre. Glöm inte förhandla priset nu bara... ;)
Håller inte med om att Hydron är en homage i dess rätta bemärkelse, tycker den står stadigt på egna ben.
WP_20151024_001.jpg
+1 Den är ett modernt dykarur med de ingredienser det innebär. Det är ju inte så att SMP/Oris:en/Tudor:n är såå väsensskild heller. Sedan var ju inte Rolex först heller...
 

Frodda

Omega
Allt prat om Oris gör att det väger ganska tungt just nu för egen del, många trevliga modeller!
Tudor är alltid trevlig, men en del tusenlappar upp jämför med det TS sa från början.
Tag Heuer anser jag är en mycket trevlig klocka trots där står Tag framför Heuer än, går få för en ganska bra peng utifrån det Ts satte från start.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Just nu är det läge för dig att kolla in måttligt begagnade Tudor Black Bay blue/red.
Många som säljer sina knappt använda exemplar för att skaffa den senaste svarta modellen som nyligen kommit ut.
Ett rejält hopp upp i kvalitet för endast ett par tusenlappar över det du får ge för Orisen.
image.jpg

Tjena

jag har aldrig ägt en Tudor men har ägt flera Oris och äger Oris för tillfället.
Vad är det rent kvalitetsmässigt som är ett rejält hopp upp jämfört med Aquis exempelvis?

Mvh
 
Topp