• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Första auto. Longines eller Oris?

Kello

Omega
Båda har standard eta/sellita verk i sig så tekniskt skiljer det sig väl inget. Dock upplever jag att orisen är betydligt bättre byggd och har bättre finish. Länken på orisen är också helt överlägsen. Vad gäller AD i sthlm har jag sämre koll.
Tack för för svaret. Hittat lite läsning om de två verken, så nu är det bara att läsa på
 

Ganga

Omega
En bump, då jag inte ville starta en ny Longines vs Oris tråd.
Dessa två tilltalar också mig utseendemässigt och ett ev. val mellan dem ska väl baseras till 99% på vilken som faller en bäst i smaken. Men av ren nyfikenhet, kan någon kunnig förklara skillnaden mellan dessa två rent tekniskt/mekaniskt? (så en novis förstår) Priset för dem hos en AD skiljer ju i runda slängar 8 lax. Handlar det mer om positionering på marknaden eller är det någon väsentlig skillnad mellan dem?
Någon i tråden gav TS uppmaningen att se till att förhandla priset vid ett ev köp. Hos vilken AD (i Sholm) köper man någon av dessa med fördel och där det kan vara ide att just förhandla lite?

Jag stod som sagt i precis samma sits som du! Jag valde Oris!
Jag valde Oris pga utseende och känsla (för som Hooods sa, invändigt är de snarlika)!

Har inte ångrat mig en sekund! Gillade märket så pass så att jag köpte en Oris 65 42 mm.
Lycka till i valet, oavsett vilken du väljer så får du en fantastisk klocka!
 

SurTratten

Cartier
2-Faktor
En bump, då jag inte ville starta en ny Longines vs Oris tråd.
Dessa två tilltalar också mig utseendemässigt och ett ev. val mellan dem ska väl baseras till 99% på vilken som faller en bäst i smaken. Men av ren nyfikenhet, kan någon kunnig förklara skillnaden mellan dessa två rent tekniskt/mekaniskt? (så en novis förstår) Priset för dem hos en AD skiljer ju i runda slängar 8 lax. Handlar det mer om positionering på marknaden eller är det någon väsentlig skillnad mellan dem?
Någon i tråden gav TS uppmaningen att se till att förhandla priset vid ett ev köp. Hos vilken AD (i Sholm) köper man någon av dessa med fördel och där det kan vara ide att just förhandla lite?

Stod i liknande sits för nått halvår sedan och även jag valde slutligen Oris. Har inte hunnit ångra mig ett dugg än och använder den dagligen :)
 

mackman

Cartier
Slår ett slag för denna skönhet, fungerar lika bra till skjortan som till galonbyxor när du (läs ifall) rensar fisk.
FullSizeRender.jpg
 

Kello

Omega
Jag stod som sagt i precis samma sits som du! Jag valde Oris!
Jag valde Oris pga utseende och känsla (för som Hooods sa, invändigt är de snarlika)!

Har inte ångrat mig en sekund! Gillade märket så pass så att jag köpte en Oris 65 42 mm.
Lycka till i valet, oavsett vilken du väljer så får du en fantastisk klocka!
Den ser ju också jäklgt bra ut. Grattis till det valet . Har du bägge eller blev det den istället för Aquis?
Ser dock att den är 10 atm, inget att dyka med då mao.
 

Ganga

Omega
Den ser ju också jäklgt bra ut. Grattis till det valet . Har du bägge eller blev det den istället för Aquis?
Ser dock att den är 10 atm, inget att dyka med då mao.
Först så blev det Aquis, haft den i snart ett år nu...tiden går fort!
Sedan så släpptes Sixty-five i 42 mm och jag blev dödskär och var bara tvungen att investera i den med!
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    88.6 KB · Visningar: 80

mackman

Cartier
Det kanske bara handlar om ordval men jag skulle inte våga dyka med 100m vattentäthet, snorkla ska dock inte vara några problem.
att en klocka är vattentät till 100m är en sak, att den är testad till 10bar är en annan. 10bar motsvarar ett tryck på ungefär 100m under ytan (stilla), medans en klocka som "är" vattentät till 100m kanske inte klarar mer än snorkling :)
 

Kello

Omega
Först så blev det Aquis, haft den i snart ett år nu...tiden går fort!
Sedan så släpptes Sixty-five i 42 mm och jag blev dödskär och var bara tvungen att investera i den med!

Vet inte om jag ville se den där bilden, man börjar ju fundera...en klocka...två klockor..en klocka..hmm :)
Aquis ser större ut än den mm som skiljer.
 
Senast ändrad:

Ganga

Omega
Vet inte om jag ville se den där bilden, man börjar ju fundera...en klocka...två klockor..en klocka..hmm :)
Aquis ser större ut än den mm som skiljer.
Man kan ju börja med en!
Aquisen är en större klocka, det är uppenbart när man jämför de båda, man tror knappast att det bara skiljer en mm.
Det tråkiga är att Aquisen faktiskt fått mindre tid sedan Sixty-five kom in i bilden!
 

Nic

Rolex
2-Faktor
att en klocka är vattentät till 100m är en sak, att den är testad till 10bar är en annan. 10bar motsvarar ett tryck på ungefär 100m under ytan (stilla), medans en klocka som "är" vattentät till 100m kanske inte klarar mer än snorkling :)
Jag var för snabb att läsa där, då är vi överens om att den lämpar sig för dykning. :)
 

mackman

Cartier
Vet du var jag hittar info omvilken standard Oris använder för att trycka sina dykare?
Hittar inget på deras internetsida.
Om man nu tittar på Oris sixty five's boettbakssida så står det 10bar/100m, jag skiter väll i vad dom använder för standarder när dom testar sina klockor men står det 10bar så är det det som gäller :)
image.jpeg
 

xevz

Omega
Jag gick ungefär samma tankar som dig för två år sen, men mer sportdress än dykare.
Valet föll i slutändan på Longines Conquest GMT med en väldigt trevlig blå tavla. Så här två år efteråt har jag inget att klaga på när det kommer till kvaliteten på klockan eller dylikt, däremot har jag lärt mig mer om vad jag letar efter i en klocka (åtminstone för tillfället), vilket gör att jag nu letar annat, men bekantskapen har varit väldigt trevlig. :)
 

Ganga

Omega
Aquisen är ju rätt fet, funkar den ändå till skjorta, eller är sixty-five att föredra i det fallet?
Jag har rockat Aquisen till skjorta i ett halvårs tid, fungerar utmärkt! Ska dock sägas att jag till 95 % av fallen alltid har uppkavlade ärmar.
Men ska man bära till nedvikta ärmar eller till kostym så kan man bara knäppa ärmen på den yttersta knappen så glider den fint under!

Sixty-fiven är en mindre klocka, på alla sätt, därför bärs den lättare till skjorta och kostym, men jag tycker båda fungerar toppen (särskilt i och med att jag bara skjorta i jobbet dvs. Att jag burit Aquis till skjorta i 180 dagar och det har fungerat utmärkt!
 
Topp