• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Första automatiska klockan

Alexx

Omega
2-Faktor
Hallå!

Precis blivit medlem här på klocksnack men har under en tid kikat och läst här på forumet.

Jag håller på att kolla på min första automatiska klocka och blir aldrig riktigt klok på vad som är ett bra val, så jag hoppas att jag kanske skulle kunna få lite expert råd.


Mitt val står mellan tre klockor:

1. Victorinox alliance automatic (vit urtavla / läderband)

2 . Certina ds 1 day-date

3. Tissot visodate

mitt problem är att jag får upplever när jag besökt klockbutiker som för ovan märken, att expediter ger mig känslan av att köpa klockor likt dessa skulle vara "dumsnålt". Och jag kan givetvis förstå att det är relativt till vad man jämför med. Är samtidigt inte redo att lägga 20.000kr på en klocka (Eller mer för den delen) för att jag helt enkelt inte har råd med det. Så frågan är, kan man få en bra automatisk klocka för 5000-10000kr? Finns det några för/nackdelar med ovan nämnda klockor? Hur ska man tänka helt enkelt.

Väldigt tacksam för alla svar jag kan få :)
 

Wiliamo

Panerai
Har de ordagrannt uttryckt dumsnålt?o_O Tycker du är inne på helt rätt spår för övrigt. Certina DS Day Date, kanske en Seiko SARB033/035, Seiko SNKK45/47 (om du inte vill lägga en förmögenhet), Orient Bambino/Orient Star. Finns massor av kul i din prisklass (och under)! Kör hårt. Alltid nice med en instegsklocka:)
 

Alexx

Omega
2-Faktor
@Wiliamo

Tack för ditt svar!
Haha ja, till min förvåning ordagrant dumsnålt. Med jämförelsen att tex. en Oris eller loginess skulle vara ett bättre val. Vilket väl är ganska självklart, men är ju två helt skilda prisklasser ändå.
 

Wiliamo

Panerai
@Wiliamo

Tack för ditt svar!
Haha ja, till min förvåning ordagrant dumsnålt. Med jämförelsen att tex. en Oris eller loginess skulle vara ett bättre val. Vilket väl är ganska självklart, men är ju två helt skilda prisklasser ändå.
Muppigt uttryckt tycker jag, är väl snarare tvärtom då man tar första steget att köpa en "dyrare" klocka i 5k-klassen.
 

holma20

Panerai
@Wiliamo

Tack för ditt svar!
Haha ja, till min förvåning ordagrant dumsnålt. Med jämförelsen att tex. en Oris eller loginess skulle vara ett bättre val. Vilket väl är ganska självklart, men är ju två helt skilda prisklasser ändå.
enl mig själv, skulle inte tveka på en beg aquaracer 300 tkr dom är riktigt mysiga då ja ägt en själv=)
 

Alexx

Omega
2-Faktor
Victorinoxen är väl den som kanske tilltalar mig mest estetiskt sett (framförallt snyggt med den röda sekundvisaren)

Finns det några alternativ i den stilen man kan kika på?
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Jag ser inte att det skulle vara dumsnålt att köpa ex Certinan du nämner. Den har inte många konkurrenter i samma prisklass.
En säljare i en affär är ju inte opartisk heller utan vill naturligtvis sälja dig en dyrare klocka om höna kan.
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Absolut inte "dumsnålt" att köpa en Certina ds1 när du är ute efter en klocka i det prissegmentet. Dålig service av en expedit att säga så. Det är klart att du generellt får bättre prestanda när du stiger i prisklasser men en Certina är enligt mig nästintill oslagbar i prisklassen. Skulle du vilja kika på t.ex longines hydroconquest/conquest så finns det även modeller som faller inom ditt prisintervall.
 

månljus

Panerai
På vilket sätt ger dom dig den känslan? Det enda jag har hört är att vissa tycker att det är dumt att köpa automatiska klockor i den prisklassen då servicekostnaderna ändå blir så pass dyra i förhållande till priset. Men kvalité finns hos både Certina och Tissot i alla fall. Victorinox har jag dålig koll på men skulle gissa att även den håller hög kvalité. Skulle förresten ta Certinan av dom. Funkar till allt.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Jag tycker Victorinoxen är ett bra val. Jag vet att många här anser att det inte är ett riktigt klockfabrikat men kvalitén är riktigt bra. Underskattat märke.
 

Krillan

Omega
Utseendet på Certinan är ju svårslaget, speciellt till priset! Själv gillar jag även Visodate. Men av dessa 2 hade jag nog tagit Certinan!

Annars som nämnt innan så har du ju även Seiko SARB serien (SARG/SARX får vi la inte utesluta heller).
Jag låg i samma val för någon månad sedan (en klocka för 5k ish), för mig fall det på en SARB017.
 

Psykel

Patek
Jag tycker Victorinoxen är ett bra val. Jag vet att många här anser att det inte är ett riktigt klockfabrikat men kvalitén är riktigt bra. Underskattat märke.
Många tycker ju om Cartiers klockor, trots att Cartier är en smyckestillverkare. Så jag kan se det såhär: Om Cartiers klockor är bra smycken, kan väl Victorinox klockor vara bra verktyg? :D
On topic, så skulle jag köra på Certinan. Den är riktigt fin!
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Klart du ska satsa på Certinan! Läs min recension om klockan: https://klocksnack.se/threads/certina-ds-1-day-date.32731/
0418-jpg.177733
certina-day-date-jpg.153116
 

Casual Bum

Panerai
2-Faktor
Snygg med silvertavla också. Säg hej till min DS-1 DD. Förvisso tror min fru att det är hennes, men men... :)
image.jpeg


Sorry för suddig bild
 

osverigeo

Panerai
2-Faktor
Välkommen till forumet! Kan starkt rekommendera en Tissot. Äger en och har aldrig någonsin varit några problem med den. Kul att du ska ha automat också, det är det charmigaste! Rekommenderar att kolla in PR-modellerna.

Hälsningar
Michael
 

Alexx

Omega
2-Faktor
Välkommen till forumet! Kan starkt rekommendera en Tissot. Äger en och har aldrig någonsin varit några problem med den. Kul att du ska ha automat också, det är det charmigaste! Rekommenderar att kolla in PR-modellerna.

Hälsningar
Michael


Tackar!

Min första klocka jag fick i 18-årspresent är en tissot som jag i princip aldrig tagit av sen den dagen, har fungerat utmärkt sen dag ett, och nu fyller den fem år, mycket därför jag har varit inne på tissot
image.jpeg
 

osverigeo

Panerai
2-Faktor
Tackar!

Min första klocka jag fick i 18-årspresent är en tissot som jag i princip aldrig tagit av sen den dagen, har fungerat utmärkt sen dag ett, och nu fyller den fem år, mycket därför jag har varit inne på tissot
image.jpeg
Vad kul! Har också haft en tissot sedan jag var 18! Brutalt bra klockor.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Den är ju ruskigt snygg. hur tycker du att den är storleksmässigt? Får intrycket av att den är ganska stor(?) hur upplever du vikten på den? Gillar när man har lite tyngd ;)
Jag tycker nog att den känns ganska tung. Perfekt storlek (39mm?), skulle gärna fått vara någon mm lägre (men inget som stör mig, är van att köra Seiko SKX på nato).
 

mouqvist

Rolex
För mig är det enkelt:
DS1 med vit tavla och länk, kommer att se bra ut på solbränd handled i sommar!
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Hallå!

Precis blivit medlem här på klocksnack men har under en tid kikat och läst här på forumet.

Jag håller på att kolla på min första automatiska klocka och blir aldrig riktigt klok på vad som är ett bra val, så jag hoppas att jag kanske skulle kunna få lite expert råd.


Mitt val står mellan tre klockor:

1. Victorinox alliance automatic (vit urtavla / läderband)

2 . Certina ds 1 day-date

3. Tissot visodate

mitt problem är att jag får upplever när jag besökt klockbutiker som för ovan märken, att expediter ger mig känslan av att köpa klockor likt dessa skulle vara "dumsnålt". Och jag kan givetvis förstå att det är relativt till vad man jämför med. Är samtidigt inte redo att lägga 20.000kr på en klocka (Eller mer för den delen) för att jag helt enkelt inte har råd med det. Så frågan är, kan man få en bra automatisk klocka för 5000-10000kr? Finns det några för/nackdelar med ovan nämnda klockor? Hur ska man tänka helt enkelt.

Väldigt tacksam för alla svar jag kan få :)
Ny Longines HC går ju att få tag på under 10k, om du inte vill vara "dumsnål" :)
 

Arsius11

Cartier
2-Faktor
Hade utan tvekan hört på en Tissot framför Certina. En PR100 blev min första automatiska och den har fungerat felfritt och är faktiskt den klockan som håller tiden bäst av mina mekaniska hemma (kanske inte så konstigt då jag har mer vintage, men ändå :p)

Kör annars på Longines om du kan sträcka dig till 10k, antingen en begad eller ny (om du letar rätt). Sen finns det flera Tudors som kommer och går som går att få för runt 10k begagnade. Men är vattentäthet ett stort måste faller kanske dessa bort :)
 

tissoter

Audemars
Köpte själv en tissot day date le couturie , finns nog en och annan bild om du söker på mig för ett år sen. Mycket trevlig klocka och plus att den var i rosé vilket gjorde att den såg väldigt exklusiv ut trots sin blygsamma prislapp. Kan ha varit runt 5-6 jag gav hos AD.
 
J

Jackson

Guest
Tror ni att en Longiness Conquest Heritage skulle vara en bra födelsedagspresent till min bror som inte är så inne på klockor ännu?
Cheers
 
Senast redigerad av en moderator:
J

Jackson

Guest
Min första var dock en Seiko SRP779 och jag älskar den!
 
Senast redigerad av en moderator:
Topp