• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Första duschen med min dykare, bör man tänka på något, typ balsam?

B

bonuspater

Guest
Min Omega SMP 2013 (vad heter det urverket förresten?) var med mig i duschen och tog därmed sin jungfrutur under vattnet. Tvålade in den lite lätt med samma duschtvål som mig själv och gnuggade med händerna. Nu är den sprillans ren! Handduken blev svart från när jag torkade den.

Ska man tänka på något när man duschar med sin dykare? Hur kommer det sig att det inte blir kondens?
 

Tuff

Panerai
2-Faktor
Anledningen till att de inte blir kondens är väl för att de inte finns något vatten i klockan?! Och de ska man vara glad för! :)

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk
 

Niclas

Omega
Att kronan är helt inskruvad och att årlig trycktest gjorts.
Nu är väl inte SMP nå´n kronograf så du behöver inte undvika trycka på knapparna som inte finns :wideyed:.
 

jabla

Sarlacc
Se bara till att kronan är ordentligt inskruvad och skölj av den ordentligt med rent vatten så all tvål/duschkräm försvinner.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Även heliumventilen ska vara inskruvad. (Folk får ju för sig att den ska vara utskruvad vid dykning för att släppa ut helium, men det gäller alltså vid deko i kammare. Inte i vattnet!)
 
B

bonuspater

Guest
Fan vad den där heliumventilen är pantad och sedan jag har insett det har mitt attraktionsvärde för min SMP bara sjunkit.
 
B

bonuspater

Guest
Det är mycket som inte behövs på klockor / bilar etc
Men det finns där ändå och folk gillar att ha häftiga funktioner, dock är det ju en dykare och om man tänker på det så är den inte onödig rent funktionsmässigt.

Men hur har man gjort på Rolex dykare? Sea Dweller ner till 1 200 m och behöver ingen heliumventil? Jag gillar coola funktioner, om de uppfyller ett syfte.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Men hur har man gjort på Rolex dykare? Sea Dweller ner till 1 200 m och behöver ingen heliumventil? Jag gillar coola funktioner, om de uppfyller ett syfte.


rolex_deepsea_helium_release_valve.jpg
 

TKVF

Panerai
Mycket som spelar in i hurvida det behövs eller ej. Kolla Seiko MM300 med dess monocoque konstruktion som är det ett bevis på hur många olika sätt man har för att göra saker och ting?

Föregånde års IWC AquaTimer 2000 har ingen ventil heller. Konceptet går ut på att göra klockan så jävla tät att inget Helium kan slippra in i klockan. Sinn gör ett ännu fräckare lösning. Man fyller hela klockan med vätska, så är problemet med "vattentäthet" och helium, och alla annat löst. Det är luften i klockorna som skapar problem, liksom dina luftfyllta hålrum i kroppen som skapar problem när du dyker.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jisses vilken tråd.
1: Kondens är vattenånga. Har du vattenånga innanför glaset så har du problem.
2: Det svarta kommer från slipresterna i länken. Inga konstigheter.
3: Heliumventil har inget med klockans WR att göra. En klocka kan klara 5000m utan Heliumventil. Den är till för att släppa ut trycket under tryckutjämningen i dykarklockan/tryckkammaren.
 

TKVF

Panerai
3: Heliumventil har inget med klockans WR att göra. En klocka kan klara 5000m utan Heliumventil. Den är till för att släppa ut trycket under tryckutjämningen i dykarklockan/tryckkammaren.

Du har helt rätt. Men det är en grej du faktiskt behöver om du skall vara på djupare vatten, på riktigt. Men cool funktion.
 

Wi

NLA
2-Faktor
Värt att tänka på är att schampo/tvål/balsam sänker vattnets ytspänning vilket i teorin gör det lättare för vattnet att ta sig genom metallen och packningarna..Det torkar även ut packningarna snabbare.

Säger inte att du inte ska rengöra då och då, men försök att inte smeka den varje gång du duschar.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Ett dykarur (20-30 ATM) är betydligt mera tätat än en vanlig vattentät klocka (läs 5-10 atm) men vad jag hört och läst ska man väl ändå vara försiktig med vattenånga då det har en annan densitet än vanligt flytande vatten och kan lättare tränga igenom tätningar.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Fyller samma funktion som en heliumventil?!

Ja, eftersom klockan tryckutjämnas när du skruvar ut kronan. Hela syftet med en heliumventil är ju att klockan ska tryckutjämna.
Är heliumventilen dessutom manuell så finns det ju ingen som helst anledning att ha den.
 

Frosse

Cartier
Ett dykarur (20-30 ATM) är betydligt mera tätat än en vanlig vattentät klocka (läs 5-10 atm) men vad jag hört och läst ska man väl ändå vara försiktig med vattenånga då det har en annan densitet än vanligt flytande vatten och kan lättare tränga igenom tätningar.
Så man ska inte duscha i för varmt vatten menar du?
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Så man ska inte duscha i för varmt vatten menar du?
Så länge man vet att klockan är tät och att packningar fungerar som de ska är det nog ingen fara. Men jag har faktist aldrig haft min diver i duschen eller i bastu för den delen... :)

Men som sagt värme+vattenånga är inte kallt/svalt havsvatten som dykarur normalt vistas i... :)
 
Topp