• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Första inlägg: Lume

Stvafel

Breitling
hallå alla!! ☺️

Jag har en fråga angående Lume! Jag köpte idag en submariner 116610LN fullset från 2011! Är riktigt nöjd, en riktigt fröjd att kolla vad klockan är varje gång nu mera haha.

Nu till min fundering! Jag märkte nu ikväll att lumen är näst intill obefintlig? Men när jag testade idagljus (gick in i ett mörkt rum så lös den som bara den)

Men nu på kvällen lyser den inte ett skit! Skall det verkligen vara så? :)

Mvh
Stvafel
 

Sjobedan

Rolex
hallå alla!! ☺️

Jag har en fråga angående Lume! Jag köpte idag en submariner 116610LN fullset från 2011! Är riktigt nöjd, en riktigt fröjd att kolla vad klockan är varje gång nu mera haha.

Nu till min fundering! Jag märkte nu ikväll att lumen är näst intill obefintlig? Men när jag testade idagljus (gick in i ett mörkt rum så lös den som bara den)

Men nu på kvällen lyser den inte ett skit! Skall det verkligen vara så? :)

Mvh
Stvafel
En UV lampa råder bot på det ;)
 

willbur

Rolex
2-Faktor
hallå alla!! ☺️

Jag har en fråga angående Lume! Jag köpte idag en submariner 116610LN fullset från 2011! Är riktigt nöjd, en riktigt fröjd att kolla vad klockan är varje gång nu mera haha.

Nu till min fundering! Jag märkte nu ikväll att lumen är näst intill obefintlig? Men när jag testade idagljus (gick in i ett mörkt rum så lös den som bara den)

Men nu på kvällen lyser den inte ett skit! Skall det verkligen vara så? :)

Mvh
Stvafel
Hej,

Ja lumen lyser ju endast ett tag när den har gått ljus på sig. Är det mörkt ute så är kan det inte bli lume
 

Sjobedan

Rolex
Hjälper detta lume på lång sikt?

För om jag lyste på den med lampan lös den som fan sen haha. Sen tog de 20min sen lös den inget igen!
Man kan kalla det en snabbladdning av lumen. Inte ovanligt att lumen mattas av så snabbt efter 5 år. Min skx007 laddas ur på knappa 10. Och dessa är kända för att ha bra Lume. Om det är ett kraftigt irritationsmoment så kan du alltid byta tavla, eller re-lumea. :)
 

Stvafel

Breitling
Man kan kalla det en snabbladdning av lumen. Inte ovanligt att lumen mattas av så snabbt efter 5 år. Min skx007 laddas ur på knappa 10. Och dessa är kända för att ha bra Lume. Om det är ett kraftigt irritationsmoment så kan du alltid byta tavla, eller re-lumea. :)
Okej haha! Nja just nu är det ganska tomt i plånkan Får nog bli när de e daga att serva klockan :)
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Det är nog garanterat inte lumen som försvagats på dessa få år utan det handlar snarare om ens egna referensramar gällande klocklume.

Har haft ett antal lume-rika klockor såsom ett gäng Seiko SKX-dykare, Omega seamasters av olika slag och Panerai Luminor. Rolex-dykarna jag haft (114060, 116600) hade utan tvekan sämst lume av alla både beträffande omedelbar styrka och uthållighet.

Nog för att det räcker till för att läsa av tiden i ett mörkt rum (när ögonen vant sig) trots mindre lume men gillar man mycket lume är inte Rolex sub rätt väg att gå enligt mig.

Bli inte lurad på nätet av folk som tokladdar sin lume och fotar av omedelbart efter. Jag har haft flera tester själv då jag laddat 4-5 olika modeller likvärdigt och haft dem på nattduksbordet. Efter någon timme då man går upp på t ex toa och ögonen är i natt-mode så ser man tydligt skillnaden.
 

Snigel

Cartier
2-Faktor
Lysmassan laddas liksom upp, och lyser gradvis svagare och svagare fram till det att den laddas igen. Den kan inte "trimmas" genom att man laddar den längre, utan då är det tavelbyte eller relume som gäller enligt ovan.

Saxat från Wikipedia:
"This type of phosphorescent pigments, often called lume, operate like a light battery. After sufficient activation by sunlight or artificial light, they glow in the dark for hours. Larger markings are visible for the whole night. This activation and subsequent light emission process can be repeated again and again, and the material does not suffer any practical aging."



Finns mer att läsa här: http://timetransformed.com/2015/08/31/what-do-you-do-when-the-superluminova-runs-out/
 
Senast ändrad:

Compiss

Patek
2-Faktor
Mina rollar från 2000 talets början klarar en natt utan problem. En nyare som din borde verkligen inte ha problem att lysa upp under en natt
image.jpeg
 

Såkkett

Omega
Dom lyser ju inte som en neonskylt speciellt länge, sedan så tar det ju någon minut för ögonen att vänja sig med mörker så om man går från ett normalt belyst rum till ett mörkt så tar det ett par minuter innan man ser lumen ordentligt (i alla fall för mig).
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
image.jpeg

Rolex och i princip samtliga övriga tillverkare från Schweiz använder superluminova (chromalight är en version av superluminova). Beroende på hur rikligt pastan är applicerad lyser den olika bra.

Rolex tavlor är små och har inte särskilt tjock pasta, därför lyser de ganska kass jämfört med exempel min BP eller en Panerai med smörgåstavla där det är tjockare lyspasta (även här superluminova).

Vill du ha bra lume så köp en SEIKO med mycket lyspasta på tavla & visare.
 

Stvafel

Breitling
Jag har även märkt att den fortar sig 8-9sek per dygn, skulle ni säga att detta är ok?

Eller kanske bör rucka den?
 

RobVintage

Panerai
Tänd lampan eller skaffa en klocka med inbyggd lampa så slipper du problemet, ja säljaren kommer att garva brallorna av sig om du vill returnera den :banghead:
 
Topp