• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Första intrycket: Gavox Legacy Navy 358.5 "Logical stars"

_DSC0781_1.jpg

Då jag precis fått hem en Legacy Navy 358.5 "Logical stars" från Gavox Watch Co, tänkte jag dela med mig av mina första intryck då jag ser att ingen här på forumet tidigare skrivit om den.

Gavox är ett belgiskt mikro-klockmärke vars delar mestadels tillverkas i asien. T.ex är automat-verket från japanska Miyota (verk 8219) som Gavox har modifierat efter behov. Det har 21 juveler. Reservgången är på ~38 timmar. Vattentät upp till 50m, det här är alltså ingen klocka man ska dyka med eller ens simma med, personligen är jag sån som alltid tar av mig klockan oavsett när jag badar.
_DSC0792_1.jpg

Dimensionerna på klockan är 41.4 x 48.7 x 12.5 mm. Inte för stor, inte för liten. 20mm mellan bandhornen.

_DSC0782_1.jpg

Tavlan är inte helt kritvit utan aningen mer åt krämvit-hållet och mer halvblank med en hel del struktur som gör att tavlan känns lite levande och 3D.

När man beställer klockan kan man välja lite olika läderband och färger. Jag valde det mörkbruna med vita stygn. Det var lite mörkare än jag trodde/uppfattade på bilderna men tycker det funkar bra efter några timmars invänjning. Lädret är mjukt och fint och vilar bekvämt på handleden.

_DSC0787_1.jpg
Gavox-logotypen inpräntat i lädret.

_DSC0784_1.jpg
Boetten är polerad förutom bandhornen som är borstade på sidorna och upptill. Man tänker inte direkt på att det är skillnad utan bara när man tittar noga så märker man av det.

_DSC0788_1.jpg

Kronan sitter klockan två, vilket är lite ovanligt. Gavox G:et som är graverat på kronan tycker jag personligen inte sammanfaller så väl med resten av klockans estetik, men det är inte så farligt då man inte tittar/ser på den speciellt ofta.

_DSC0790_1.jpg

Visarna är åt Breguet-hållet men istället för att vara ihåliga så är de fyllda med lume. Stod 10-15 sek vid fönstret och fotade klockan och gick sen in ett mörkare rum och lumen lös ganska kraftigt faktiskt. Visarna är i övrigt målade mörkblå-metallic (?) och väldigt klassiska i utseendet liksom resten av klockan.
Datumfönstret med arabiska siffror klockan sex är diskret men ändå tydlig.

_20160401_101458.jpg

Här har ni en snabbjämförelse av Orient 'Sun & Moon' bredvid Legacy:n.

Är i stort rätt impad av denna skapelse och ska se hur den håller sig efter ett tags användande.
Jag kan inledningsvis varmt rekommendera Gavox Legacy:n för de som vill ha en stilig, klassisk men ändå modern och funktionell klocka!
Den levereras från Belgien och det gick väl på cirka 3700 SEK med frakt (hemleverans). Jag beställde min tisdag förra veckan och fick den i morse. Tyckte det tog lite lång tid men det kan ha och göra med de tragiska terrorattackerna i Bryssel att göra, vad vet jag.

/M

Ps. Det finns en 15 minuters video-recension på Youtube för den som är intresserad!
 
Topp