Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Första intrycket: Gavox Legacy Navy 358.5 "Logical stars"

Diskussion i 'Recensioner & Köpguider' startad av Chambre Noire, 1 april 2016.

Taggar:
  1. Chambre Noire
    Trådstartare

Chambre Noire Stadsbo

Från:
    Stockholm
    _DSC0781_1.jpg
    Då jag precis fått hem en Legacy Navy 358.5 "Logical stars" från Gavox Watch Co, tänkte jag dela med mig av mina första intryck då jag ser att ingen här på forumet tidigare skrivit om den.

Gavox är ett belgiskt mikro-klockmärke vars delar mestadels tillverkas i asien. T.ex är automat-verket från japanska Miyota (verk 8219) som Gavox har modifierat efter behov. Det har 21 juveler. Reservgången är på ~38 timmar. Vattentät upp till 50m, det här är alltså ingen klocka man ska dyka med eller ens simma med, personligen är jag sån som alltid tar av mig klockan oavsett när jag badar.
    _DSC0792_1.jpg
    Dimensionerna på klockan är 41.4 x 48.7 x 12.5 mm. Inte för stor, inte för liten. 20mm mellan bandhornen.

_DSC0782_1.jpg
    Tavlan är inte helt kritvit utan aningen mer åt krämvit-hållet och mer halvblank med en hel del struktur som gör att tavlan känns lite levande och 3D.

När man beställer klockan kan man välja lite olika läderband och färger. Jag valde det mörkbruna med vita stygn. Det var lite mörkare än jag trodde/uppfattade på bilderna men tycker det funkar bra efter några timmars invänjning. Lädret är mjukt och fint och vilar bekvämt på handleden.

_DSC0787_1.jpg Gavox-logotypen inpräntat i lädret.

_DSC0784_1.jpg Boetten är polerad förutom bandhornen som är borstade på sidorna och upptill. Man tänker inte direkt på att det är skillnad utan bara när man tittar noga så märker man av det.

_DSC0788_1.jpg
    Kronan sitter klockan två, vilket är lite ovanligt. Gavox G:et som är graverat på kronan tycker jag personligen inte sammanfaller så väl med resten av klockans estetik, men det är inte så farligt då man inte tittar/ser på den speciellt ofta.

_DSC0790_1.jpg
    Visarna är åt Breguet-hållet men istället för att vara ihåliga så är de fyllda med lume. Stod 10-15 sek vid fönstret och fotade klockan och gick sen in ett mörkare rum och lumen lös ganska kraftigt faktiskt. Visarna är i övrigt målade mörkblå-metallic (?) och väldigt klassiska i utseendet liksom resten av klockan.
    Datumfönstret med arabiska siffror klockan sex är diskret men ändå tydlig.

_20160401_101458.jpg
    Här har ni en snabbjämförelse av Orient 'Sun & Moon' bredvid Legacy:n.

Är i stort rätt impad av denna skapelse och ska se hur den håller sig efter ett tags användande.
    Jag kan inledningsvis varmt rekommendera Gavox Legacy:n för de som vill ha en stilig, klassisk men ändå modern och funktionell klocka!
    Den levereras från Belgien och det gick väl på cirka 3700 SEK med frakt (hemleverans). Jag beställde min tisdag förra veckan och fick den i morse. Tyckte det tog lite lång tid men det kan ha och göra med de tragiska terrorattackerna i Bryssel att göra, vad vet jag.

/M

Ps. Det finns en 15 minuters video-recension på Youtube för den som är intresserad!

sealord, theargonaut, nissehult och 5 andra gillar detta.
  2. Knekten_

Knekten_ Bonde

Intressant inlägg!

Chambre Noire gillar detta.
  3. Smulan

Smulan Biskop

Från:
    Stadsholmen
    Gavox gör även klockor till det Belgiska flygvapnet. Tycker de både är innovativa och lite roliga!

4. Pawwen

Pawwen Friends of KS

Elegant. Verkar vara vettigt pris!

5. Andy7750

Andy7750 Präst

Från:
    Kungälv
    Aldrig hört talas om, tack för infon.

6. nissehult

nissehult Friends of KS

Rätt så stilig klocka. Hur tjock och bred är den?

7. Chambre Noire
    Trådstartare

Chambre Noire Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Står under en bild där uppe men kan ta det igen ;)
    Dimensionerna på klockan är 41.4 x 48.7 x 12.5 mm.

nissehult gillar detta.
  8. nissehult

nissehult Friends of KS

Missade det... Jag läser nog trådar på KS som jag läste Kalle Anka som barn - jag tittar bara på bilderna ;) Tack för infon.