Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Första klocka!

Diskussion i 'Diskussion' startad av rotvold, 6 november 2013.

1. rotvold
    Trådstartare

rotvold Friends of KS

Hejsan!

Nu har jag hittat hit och kikat runt i några dagar. Väldigt trevligt forum måste jag säga!

Då jag har vart klockintresserad ganska länge men aldrig riktigt haft ekonomin till det har det inte blommat ut ordentligt föräns nu! Äger nu ett par olika "modeklockor" så som Gant.
    Nu tänkte jag köpa mig en lite finare klocka! Har kikat väldigt mycket på olika Omegor (Speedy & Seamaster), då dom faller mig väl i smaken och ligger bra i pris om man tittar på dom som har några år på nacken! Quartz eller automatisk spelar ingen större roll! Hade tänkt mig runt 10k, kan gå upp om den skulle vara väldigt fin! Och kan även tänka mig billigare om det skulle finnas ;)

Så om ni har några förslag på sidor där jag ska leta eller om ni har någon egen Omega som ni har liggandes där hemma så får ni gärna skriva! :) Eller kanske har något förslag på någon annan fin klocka i samma klass! Och eftersom jag är lite av en nybörjare får ni gärna berätta mer om vad jag ska tänka på vid köpet!

Tack på förhand
    /Joel

Denke gillar detta.
  2. 80talisten

80talisten I wish a could afford a real gold Rolex!

Från:
    Eskilstuna
    Varmt välkommen till KS! Häng här ett tag så kommer du nog hinna ändra dig många ggr om i din smak av klockor och vad du vill köpa. Men när det gäller Omega finns det dom som är betydligt kunnigare än vad jag är. Ping Jokkmokkswe

Mr.Chang, rotvold och Icaras gillar detta.
  3. Carlton

Carlton Stadsbo

Välkommen!

Ta till dig av vad 80talisten skrev angående att kanske hänga här lite längre innan du köper din 'första riktiga'. Jag själv var för ivrig som resulterade i en alldeles för snabb flippning tyvärr.

4. Jokkmokkswe

Jokkmokkswe Lappskojsaren

Från:
    Sthlm
    Vi börjar med, vad för slags klocka vill du ha?
    En dressig? Sportig?

Sedan vill jag ändå se hur dina Parfymklockor ser ut, eller dina klockor so far. Kan ge en hint om vad du gillar för stuk!

Sedan hälsar jag dig välkommen.

5. rotvold
    Trådstartare

rotvold Friends of KS

Tack så mycket!
    Tackar!
    Jo nu när ni säger det så låter det ju rätt så vettigt då jag fortfarande inte är helt 100, och är väldigt impulsiv av mig!

Jadu, det jag hade tänkt mig är väl en klocka som passar dom flesta tillfällena! Och så som jag ser på det så passar både speedyn och seamaster in där! Så något i den stilen, men som sagt kom gärna med förslag! Är öppen för det mesta!

Gant - Park Hill http://www.mertzios.gr/img/products/w10003.jpg
    Gant - Cameron prod-GW10892-110-FV-n-1.jpg

Cameronen är den jag använder flitigast då den är lite tjockare och känns mer alldaglig! Gillar chronografer, och känner att en stållänk hade suttit fint.

Och återigen, tack!

6. Jokkmokkswe

Från:
    Sthlm
  7. Jacob

Jacob Friends of KS

De som säger ta det lugnt har rätt. Du hinner ändra dig 50 ggr/månad här. Men om du nu prompt ska göra något impulsivt på Omega-fronten tycker jag du ska köra på en Speedmaster Pro. Den blir aldrig fel. Och det är den modell du sannolikt alltid kommer att ha plats för i samlingen. Tror väldigt många här med fler än fem klockor i kollektionen har en Speedy.
    Välkommen! Och god jakt! :)

8. Nrobedal

Nrobedal Bonde

Köpte min första klocka för inte allt för längesen och rekomenderat starkt en Rolex DJ 1601-1603. Ligger nog strax över budget men det är den värd!

Lycka till! :)

rotvold gillar detta.
  9. rotvold
    Trådstartare

rotvold Friends of KS

Brosnans Omega är fin! Vilken modell är det?

Ja men precis, det känns som att alla har en speedmaster i sin samling! Om någon har koll får dom gärna berätta lite skillnader mellan Speedmaster och Speedmaster Professional.

Rolexen ska jag kika runt om jag hittar någon fin, vad ligger dom i för prisklass på ett ungefär? Om man vill ha en fin prisvär. Tack för tipset :)

10. Galaxy

Galaxy Friends of KS

Jag sitter i samma sits som dig. Som fattig student blir det inte många klockor. Nyligen fick jag dock ett tillskott på 7kkr, som jag känner är obligatoriska klockpengar! ;)

De jag funderar på är någon nyare typ av Seamaster, eller någon vintage Omega. Tag Heuer lockar lite, även vintage JLC... Det blir svårt det här!

rotvold gillar detta.
  11. the quiet man

the quiet man Friends of KS

Från:
    Västerås
    Kul att du länkar en bild från just den AD:n :)
    I övrigt så slår jag också ett slag för Omega som första steget in i vansinnet......:)

MKRGG och rotvold gillar detta.
  12. RobertD

RobertD Friends of KS

Från:
    Stockholm
  13. Nrobedal

Nrobedal Bonde

Det går att här på forumet för runt 11-15 k utan länk, har starkt för mig att det ligger en 1601 med vit tavla för 12k just nu. Kanske något som skulle kunna vara intressant. Leta runt och se vad du gillar för färg på tavlan och modell, kan starkt rekomendera dem! Hör av dig om du har några funderingar så ska jag hjälpa så gott det går :)

14. Galaxy

Galaxy Friends of KS

Vad tycker ni om Omega Constellation C
    som första klocka?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

15. rotvold
    Trådstartare

rotvold Friends of KS

Tack för tipset! Dom är riktigt fina, och dom känns överkomliga :) jag ska kika runt lite o se om jag kan hitta någonting! Kommer säkert höra av mig!

Tack alla andra för tipsen! Än så länge är favoriterna Omega Speedy eller Rolex Datejust!

16. rotvold
    Trådstartare

rotvold Friends of KS

17. RobertD

RobertD Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Du har noterat att den säljs "head only"? Dvs utan länk. Så då får du köra på Nato eller ordna länk på något annat sätt.

Och jag skulle starkt rekommendera att du provar klockan innan. Det är stor skillnad i storlek mellan en Omega Seamaster och en Rolex DJ.

/Robert

18. Jokkmokkswe

Från:
    Sthlm
    Mina fyra cent, oavsett klocka, prova innan.

RobertD gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield