• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Första klocka!

rotvold

Friends of KS
Hejsan!

Nu har jag hittat hit och kikat runt i några dagar. Väldigt trevligt forum måste jag säga!

Då jag har vart klockintresserad ganska länge men aldrig riktigt haft ekonomin till det har det inte blommat ut ordentligt föräns nu! Äger nu ett par olika "modeklockor" så som Gant.
Nu tänkte jag köpa mig en lite finare klocka! Har kikat väldigt mycket på olika Omegor (Speedy & Seamaster), då dom faller mig väl i smaken och ligger bra i pris om man tittar på dom som har några år på nacken! Quartz eller automatisk spelar ingen större roll! Hade tänkt mig runt 10k, kan gå upp om den skulle vara väldigt fin! Och kan även tänka mig billigare om det skulle finnas ;)

Så om ni har några förslag på sidor där jag ska leta eller om ni har någon egen Omega som ni har liggandes där hemma så får ni gärna skriva! :) Eller kanske har något förslag på någon annan fin klocka i samma klass! Och eftersom jag är lite av en nybörjare får ni gärna berätta mer om vad jag ska tänka på vid köpet!

Tack på förhand
/Joel
 

Carlton

Cartier
Välkommen!

Ta till dig av vad 80talisten skrev angående att kanske hänga här lite längre innan du köper din 'första riktiga'. Jag själv var för ivrig som resulterade i en alldeles för snabb flippning tyvärr.
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Vi börjar med, vad för slags klocka vill du ha?
En dressig? Sportig?

Sedan vill jag ändå se hur dina Parfymklockor ser ut, eller dina klockor so far. Kan ge en hint om vad du gillar för stuk!

Sedan hälsar jag dig välkommen.
 

rotvold

Friends of KS
Varmt välkommen till KS! Häng här ett tag så kommer du nog hinna ändra dig många ggr om i din smak av klockor och vad du vill köpa. Men när det gäller Omega finns det dom som är betydligt kunnigare än vad jag är. Ping Jokkmokkswe

Tack så mycket!
Välkommen!
Ta till dig av vad 80talisten skrev angående att kanske hänga här lite längre innan du köper din 'första riktiga'. Jag själv var för ivrig som resulterade i en alldeles för snabb flippning tyvärr.
Tackar!
Jo nu när ni säger det så låter det ju rätt så vettigt då jag fortfarande inte är helt 100, och är väldigt impulsiv av mig!

Vi börjar med, vad för slags klocka vill du ha?
En dressig? Sportig?

Sedan vill jag ändå se hur dina Parfymklockor ser ut, eller dina klockor so far. Kan ge en hint om vad du gillar för stuk!

Sedan hälsar jag dig välkommen.


Jadu, det jag hade tänkt mig är väl en klocka som passar dom flesta tillfällena! Och så som jag ser på det så passar både speedyn och seamaster in där! Så något i den stilen, men som sagt kom gärna med förslag! Är öppen för det mesta!

Gant - Park Hill http://www.mertzios.gr/img/products/w10003.jpg
Gant - Cameron prod-GW10892-110-FV-n-1.jpg

Cameronen är den jag använder flitigast då den är lite tjockare och känns mer alldaglig! Gillar chronografer, och känner att en stållänk hade suttit fint.

Och återigen, tack!
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
1e1768f4e248eb29258536e8fd47ba4a.jpg
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
De som säger ta det lugnt har rätt. Du hinner ändra dig 50 ggr/månad här. Men om du nu prompt ska göra något impulsivt på Omega-fronten tycker jag du ska köra på en Speedmaster Pro. Den blir aldrig fel. Och det är den modell du sannolikt alltid kommer att ha plats för i samlingen. Tror väldigt många här med fler än fem klockor i kollektionen har en Speedy.
Välkommen! Och god jakt! :)
 

Nrobedal

Omega
Köpte min första klocka för inte allt för längesen och rekomenderat starkt en Rolex DJ 1601-1603. Ligger nog strax över budget men det är den värd!

Lycka till! :)
 

rotvold

Friends of KS
Brosnans Omega är fin! Vilken modell är det?

Ja men precis, det känns som att alla har en speedmaster i sin samling! Om någon har koll får dom gärna berätta lite skillnader mellan Speedmaster och Speedmaster Professional.

Rolexen ska jag kika runt om jag hittar någon fin, vad ligger dom i för prisklass på ett ungefär? Om man vill ha en fin prisvär. Tack för tipset :)
 

Galaxy

Rolex
Jag sitter i samma sits som dig. Som fattig student blir det inte många klockor. Nyligen fick jag dock ett tillskott på 7kkr, som jag känner är obligatoriska klockpengar! ;)

De jag funderar på är någon nyare typ av Seamaster, eller någon vintage Omega. Tag Heuer lockar lite, även vintage JLC... Det blir svårt det här!
 

Nrobedal

Omega
Det går att här på forumet för runt 11-15 k utan länk, har starkt för mig att det ligger en 1601 med vit tavla för 12k just nu. Kanske något som skulle kunna vara intressant. Leta runt och se vad du gillar för färg på tavlan och modell, kan starkt rekomendera dem! Hör av dig om du har några funderingar så ska jag hjälpa så gott det går :)
 

rotvold

Friends of KS
Det går att här på forumet för runt 11-15 k utan länk, har starkt för mig att det ligger en 1601 med vit tavla för 12k just nu. Kanske något som skulle kunna vara intressant. Leta runt och se vad du gillar för färg på tavlan och modell, kan starkt rekomendera dem! Hör av dig om du har några funderingar så ska jag hjälpa så gott det går :)
Tack för tipset! Dom är riktigt fina, och dom känns överkomliga :) jag ska kika runt lite o se om jag kan hitta någonting! Kommer säkert höra av mig!

Tack alla andra för tipsen! Än så länge är favoriterna Omega Speedy eller Rolex Datejust!
 
Topp