• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Första klocka!

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Min son fyller snart sju år och håller på att lära sig klockan. Han är ett riktigt ingenjörsämne med stort teknikintresse.
Han vet ju givetvis skillnaden på en batteriklocka och mekanisk och gillar att titta på urverket när de går i mina klockor med display back.
Nu vill jag köpa honom en riktig klocka som han kan bära till skolan, leka och leva ett riktigt pojkliv med (dvs vattentät och tämligen tålig).
Han vet att vara försiktig med sina saker så jag är inne på att ge honom en automatisk klocka. Den måste dessutom vara bra att lära sig klockan på. Jag surfade runt och hittade denna. En Seiko SNK807 blå (eller slutsiffrorna -3,-5,-9 beroende på färg).
Den verkar tålig, automatisk med display back (!) och bra urtavla då det där med minuter är lite knepigt. Kostar ca 500kr på Ebay. Den lär vara 37mm och 10mm hög och inte så tung. Frågan är om den är alldeles för stor?
Finns det någon annan klocka ni kan rekomendera i stället?
Var hittar man bäst pris?
trKItKn.jpg

lbvf9xQ.jpg

hrh92qQ.jpg
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Perfekt val till en 7-åring! Mina två äldsta har också kört den modellen. Att slänga med ett par nato är nog också en bra idé, då blir det lättare med bra längd på armbandet. :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Den är ju inte jättestöttålig, så jag hade kört på en analog baby-g.

500kr är ju apbilligt. Finns på amazon också.
 

Tuff

Panerai
2-Faktor
Jag skulle nog tipsa om Seiko Spirit Military sbca001 istället. Quartz och med timmarna ytters istället för minuterna.

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Tycker att det låter klockrent! Och om han gillar teknik och automatiska klockor så är det ju en fantastisk investering i hans intresse och nyfikenhet. Skulle klockan gå sönder så skulle iaf jag resonera att det var värt det 10 dagar av 10. Istället för att ge en stryktålig men tråkig baby G.

Dessutom mycket bättre att lära sig den analoga klockan.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Ja, det får nog bli en sådan. Det jag var mest osäker på var storleken, men det tycks ju ha fungerat för andras barn.
Klockan verkar ju dessutom ha helt ok lume, vilket ju kan vara spännande. En till blivande klocktok? :smug:
jVEUVlT.jpg
 
Tycker det låter helt perfekt! Jag köpte en sån som min första automat för ett par år sedan. Sålde den till min jobbarkompis som gav den till sin 9-årige son i julklapp!
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Ett alternativ är ju annars att gå på IWC's förslag. Fast klockan har ingen display back, och det vore ju roligt för grabben... trist! :(
http://www.iwc.com/en/collection/pilots/IW5009_IW3255/
Finns i platina dessutom! :woot:
ia7vcrw.jpg


oWD3D2I.jpg


z1dzevh.jpg
Men var är pappan? Jag ser bara två killar, som båda har pappas (för) stora klocka på sig... ;):p

Skämt åsido. Har provat lite olika sorters klockor till familjen, men det är faktiskt bara jag som bär en... Å andra sidan kan jag med gott samvete ha några extra... :D

Gillar för övrigt Seikovalet. Har provat Swatch till ungarna utan framgång. Antar att mina Rolexar kanske kommer att locka om något år... Min yngsta har redan tingat min 14270, för den är så cool... :D

A
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Men var är pappan? Jag ser bara två killar, som båda har pappas (för) stora klocka på sig... ;):p

Skämt åsido. Har provat lite olika sorters klockor till familjen, men det är faktiskt bara jag som bär en... Å andra sidan kan jag med gott samvete ha några extra... :D

Gillar för övrigt Seikovalet. Har provat Swatch till ungarna utan framgång. Antar att mina Rolexar kanske kommer att locka om något år... Min yngsta har redan tingat min 14270, för den är så cool... :D

A
God smak den yngsta där! :)
 

GurraG

Cartier
Grymt val. Jag har en själv och den är liten, lätt och men kronan klockan fyra bekväm för grabben. Som tidigare nämnts, köp ett gäng natos som matchar den mörkblå tavlan så är den ännu roligare att leka med.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Han är väldigt nöjd med klockan. Jag har svårt att se någon bättre om man letar mekaniska klockor. Nackdelen är ju att den är skörare än en kvarts, så det beror nog på hur barnet är och hur försiktig man är.
 

Båtkocken

Panerai
2-Faktor
Trevligt! Den där lär han vara nöjd med :)
Börjar dra ihop sig här med att hitta något till grabben som är 9.
 
Topp