• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Första klockan? (+-3000kr)

Hampus.H

Omega
Hej,

Har länge gått och funderat på att införskaffa den första "riktiga" klockan och har nu efter ett par dagars letande bestämt mig för att vända mig till de lite mer erfarna. Min budget ligger på cirkus 3000kr och jag söker något i dykare/kronograf stilen, helst med svart(liknande) urtavla och stållänk. Letar alltså inte efter något i vintagestilen.

Jag har kollat runt lite på både Tissot och Certina och hittat en del tilltalande inom min budget; PRS 200, Certina DS Podium Big Size, etc. Jag har också tittat en del på Seiko?

Vad har ni för klocktips (eller generella tips vid klockköp för den delen)?
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Köp Japanskt (Seiko, Citizen eller Orient)!
Chansen är mikroskopisk att du inte hittar nåt du gillar.
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Seiko SKX007 med jubilee-länk är en riktigt trevlig klocka i den prisklassen!
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Seiko SKX007. Köp till en Oysterlänk. Case Closed!
DSC07030.JPG
 

Hampus.H

Omega
Ni som äger SKX007 @M.L. till exempel(?) tycker ni att boet är högt/tjockt? Har kollat runt på diverse bilder och för mig känns den så iallafall?
 

Wemb

Cartier
Du bör kunna hitta en Certina DS Action Diver inom budget.
Såldes en för 2.9k för någon vecka sedan på K&S.
Har quartz-varianten själv - mycket klocka för pengarna!

Seikon som omnämns ovan är även det en riktigt trevlig klocka, men utseendet på Certinan tilltalar mig mer.

En stor skillnad är dock att du kan köpa Seikon för ca 1700sek ny, Certinan får du leta efter begagnad och då ligger den som sagt på ca 3k.

En tråd är roligare med bilder,

Seiko SKX007
seiko-divers-mens-jubilee-band-skx007k2-skx007.jpg


Certina DS Action Diver
C013.407.11.051.00_0.png
 

Jens

Greedo
Ni som äger SKX007 @M.L. till exempel(?) tycker ni att boet är högt/tjockt? Har kollat runt på diverse bilder och för mig känns den så iallafall?
Hur den upplevs beror ju på vad man jämför med, en dykare är ju oftast tjockare.
Tror inte att du kommer att uppleva den som klumpig och tjock. Det är ett mkt prisvärt och klokt köp i den prisklassen, bara att köra!

J
 
Topp