• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Första klockan i rymden

hejo

Panerai
Inte läst hela posten, får göras när jag kommer hem, men värt att notera är att vad som ansågs vara rymden ändrades 1955 från att vara 50 000 fot (tror jag). Oklart när på året detta skedde men den första U2-flygningen ägde rum 1 augusti 1955 och man kan mycket väl ha varit över 50 000 väl innan dess. Kan funnits klockor som således varit ute i det som tidigare kallades rymden även innan 1955 års flygning.


Gränsen för rymden är 100 km, huruvida den gränsen varit lägre vet jag inte. USA hade en gräns på 80km för att föraren skulle få astronautstatus. U2:an låg på en maxhöjd på 70 000 ft vilket är styvt 20 km så ditt resonemang torde falla där ;)
 

fc2

Rolex
Gränsen för rymden är 100 km, huruvida den gränsen varit lägre vet jag inte. USA hade en gräns på 80km för att föraren skulle få astronautstatus. U2:an låg på en maxhöjd på 70 000 ft vilket är styvt 20 km så ditt resonemang torde falla där ;)

Det jag menade med U2 var att den kan ha flugit på 70 000 fot medan gränsen fortfarande låg på 50 000 fot. Vet inte när man spräckte 50 000-gränsen men rimligtvis medan den höjden fortfarande var gränsen för vad som kallades rymden.

Sedan är 70 000-fotsgränsen något som står på Wikipedia, den verkliga maxgränsen ligger högre än så men det är inget som erkändes officiellt.
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Kul tråd och läcker klocka!

Vi måste väl få in Gagarin på något hörn i alla fall! Denna delades ut till MIG piloter i början av 50. Detta är en en Sturmanskie 15j (Gagarin) använde en 17j - en senare variant av denna 15j!
DSCF1204.JPG
 

hejo

Panerai
Det jag menade med U2 var att den kan ha flugit på 70 000 fot medan gränsen fortfarande låg på 50 000 fot. Vet inte när man spräckte 50 000-gränsen men rimligtvis medan den höjden fortfarande var gränsen för vad som kallades rymden.

Sedan är 70 000-fotsgränsen något som står på Wikipedia, den verkliga maxgränsen ligger högre än så men det är inget som erkändes officiellt.

Vill inte vara oartig men 70 000 fot är typ 22 kilometer rymdgränsen är 100 km så det är långt kvar. Du blandar ihop kilometer och fot, U2an flög högt för sin tid o ryssarna kunde inte nå U2:an med sin jakt. Lite senare så lyckades ryssarna skjuta ner ett U2 med en ny luftvärnsrobot. USA hävda att det inte var ett militärt flygetyg eftersom det var CIA som ägde det. Den nerskjutne piloten avslöjade dock det egentliga uppdraget och det blev lite av en kris. Dock har vi nog CIA att tacka för att det inte blev ett ny världskrig för den underrättelse som U2:an inhämtade var ovärderlig för stabiliteten under kalla kriget.
 

fc2

Rolex
Vill inte vara oartig men 70 000 fot är typ 22 kilometer rymdgränsen är 100 km så det är långt kvar. Du blandar ihop kilometer och fot, U2an flög högt för sin tid o ryssarna kunde inte nå U2:an med sin jakt. Lite senare så lyckades ryssarna skjuta ner ett U2 med en ny luftvärnsrobot. USA hävda att det inte var ett militärt flygetyg eftersom det var CIA som ägde det. Den nerskjutne piloten avslöjade dock det egentliga uppdraget och det blev lite av en kris. Dock har vi nog CIA att tacka för att det inte blev ett ny världskrig för den underrättelse som U2:an inhämtade var ovärderlig för stabiliteten under kalla kriget.

Jag pratar om den gräns som amerikanarna satte innan bytet 1955 så vilket klocka som var först i rymden beror på vad man menar med rymden. Om man flög över 50 000 fot innan 1955-bytet (som då ansågs vara gränsen för vad som skulle kallas rymden) så skulle vissa säga att de klockorna som var med då var först i rymden. Givetvis är de inte det om man använder den gräns som sattes senare - 100 km.
 

hejo

Panerai
Jag pratar om den gräns som amerikanarna satte innan bytet 1955 så vilket klocka som var först i rymden beror på vad man menar med rymden. Om man flög över 50 000 fot innan 1955-bytet (som då ansågs vara gränsen för vad som skulle kallas rymden) så skulle vissa säga att de klockorna som var med då var först i rymden. Givetvis är de inte det om man använder den gräns som sattes senare - 100 km.

Vore intressant med en ref.koll på 50 000 fot, det är ju rätt stor skillnad på 100 km 20 km, mig veterligen har ingen instans sagt att rymden börjar vid 20 km höjd.
 

SJ Smythe

Cartier
Häftigt inlägg, sånt här är lite av ett favoritämne. Måste kommentera att även om Bulovan var bland de tidiga klockorna i rymden verkar du glömma Mercury-Redstone och Mercury-Atlas som körde upp både Alan Shepard, Gus Grissom, John Glenn och Scott Carpenter innan X-15 gjorde sina höghöjdsflygningar. Vad Shepard och Grissom hade för klockor, om ens några, verkar dock oklart. Shepard gillade dock Rolex GMT-master under det senare Apolloprogrammet. Verkar dock belagt att Glenn hade en stoppklocka från Heuer, kanske inte riktigt armbandsur iofs, och Carpenter sägs ha haft en Breitling Navitimer.

För att röra lite vid vår mest kära rymdklocka så får vi vänta till ett par månader efter Whites flygning nära (men inte över) 100 km med X-15 då Wally Schirra åkte upp med vår kära Speedmaster på armen som vi får tacka för den eminenta Omega FOIS-utgåvan.
 

hejo

Panerai
Häftigt inlägg, sånt här är lite av ett favoritämne. Måste kommentera att även om Bulovan var bland de tidiga klockorna i rymden verkar du glömma Mercury-Redstone och Mercury-Atlas som körde upp både Alan Shepard, Gus Grissom, John Glenn och Scott Carpenter innan X-15 gjorde sina höghöjdsflygningar. Vad Shepard och Grissom hade för klockor, om ens några, verkar dock oklart. Shepard gillade dock Rolex GMT-master under det senare Apolloprogrammet. Verkar dock belagt att Glenn hade en stoppklocka från Heuer, kanske inte riktigt armbandsur iofs, och Carpenter sägs ha haft en Breitling Navitimer.

För att röra lite vid vår mest kära rymdklocka så får vi vänta till ett par månader efter Whites flygning nära (men inte över) 100 km med X-15 då Wally Schirra åkte upp med vår kära Speedmaster på armen som vi får tacka för den eminenta Omega FOIS-utgåvan.


Vaket, mycket vaket davhei

Vi kan då konstatera att innan en X-15 flygning passerar "rymdgränsen" (17/7-62) så har Mercury projektet skickat upp
4 st människor i rymden:

Mercury 3 5/5-61 Alan Shepard, allt tyder på att han inte hade ett armbandsur under sina 15 minuter i rymden
Mercury 4 21/7-61 Virgil I Grissom, allt tyder på att han inte hade ett armbandsur under sina 16 minuter i rymden
Mercury 6 20/2-62 John Glenn, är väl mer eller mindre bevisat att han enbart hade med sig en Heuer Stopwatch
Mercury 7 24/5-62 Scott Carpenter, på begäran fick han en moddad Breitling Navitimer (24 timmarstavala och
tachymerterskala) som han hade med på sin flygning. Breitling anammade detta och skapade efter detta
Breitling Cosmonaut........

Näste man ut var då Robert M White 17/7-62 med sitt X-15 och en Bulova Astrounat.
 

SJ Smythe

Cartier
För godbitar om tidsandan är ett boktips Tom Wolfes The Right Stuff, filmen är ju också bra men boken mer matig. Han nämner i en bisats att testpiloterna på Edwards känntecknades av, förutom sina gigantiska egon, sina "oversized chronograph watches" utan att gå in närmare på detaljer...
 
Den är i mycket fint skick din 3017 Robertson! Exacta Poljot Strelan med svart tavla hör till de mest sällsynt varianterna internationellt (marknadsfördes vad man tror enbart i norden) - även om rymdklockan var vit i tavlan och med rysk märkning (självklart)!:)
Tackar, ja den har inte mycket spår av användning faktiskt. Fast nu används den ganska flitigt :)
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Tack för en mycket informationrik tråd! Bör nog öppna nya ögon för mig angående Bulova!

Så detta var alltså en GMT klocka, som inte kom allt för lång tid efter Rolex första GMT och dessutom var denna batteridriven stämgaffel?
Fränt! :pompus:
 
Topp