• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Första klockan

orre

Cartier
Hej! Det här blir min första tråd på klocksnack så ni får ha överseende med eventuell felplacering av tråd eller annat. :)

Det är nämligen så att jag tar studenten om två månader och kommer då få en klocka av farföräldrarna i examenspresent. Prisklassen är: runt 5000kr och beggat är inget alternativ. Efter att läst här på forumet känns det som valet faller ganska naturligt på Seiko Sumo sbdc001. Men innan jag beslutat mig tänkte jag bara höra med er vad ni tycker om Tissot, tex seastar 1000 automatic? Eller om ni har något annat förslag som kan vara intressant.

Och, var köper man enklast sbdc001? Jag har googlat efter butik i Stockholm, men hittar jag ingen. Köpa via nätet går ju, men då det är farföräldrarna som kommer inhandla den är butik att föredra.

Orre

 

4cie

Rolex
2-Faktor
Slår ett slag för Longines Hydro Conquest med quartzverk. Finns för 5760:- på klockia men kan säkert hittas billigare om man shoppar runt lite.
http://www.klockia.se/longines-hydro-conquest-l3-689-4-53-6.html
l3.689.4.53.6.jpg
 
Själv tycker jag Seastar 1000 auto är aaaaaldeles för stor, men Tissot har andra trevliga i prisklassen som tex PR516 och "Automatic III" serien. Ännu trevligare är Certina DS Action Diver och Powermatic 80 imo!
 

orre

Cartier
Longines Hydro Conquest var snygg, synd bara att det är quartz. Glömde och säga det men det måste vara automatiskt.

Jag fick också känslan av Seastar 1000 var väldigt stor. Certina har jag inte fått så bra intryck av, dessutom var den snarlik Sumon, men jag antar att de är de som är lika submariner.

Om man jämför Sumo med Action Diver - för/nackdelar?
 
Longines Hydro Conquest var snygg, synd bara att det är quartz. Glömde och säga det men det måste vara automatiskt.

Jag fick också känslan av Seastar 1000 var väldigt stor. Certina har jag inte fått så bra intryck av, dessutom var den snarlik Sumon, men jag antar att de är de som är lika submariner.

I mina öron låter Certina som mer klocka än Seiko, no offense. Kvalitétsmässigt är de väl i klass med Tissot, men certina har övertaget på designen av de två tycker jag.
 

orre

Cartier
I mina öron låter Certina som mer klocka än Seiko, no offense. Kvalitétsmässigt är de väl i klass med Tissot, men certina har övertaget på designen av de två tycker jag.


None taken. Det här blir min första "riktiga" klocka, och mina kunskaper om klockor är väldigt ytliga. Det var endast det intrycket jag fått av certina. Dessutom har Seiko Sumo blivit hyllat till skyarna på forumet.

Men hur står Tissot mot Seiko kvalitétsmässigt? :)
 
None taken. Det här blir min första "riktiga" klocka, och mina kunskaper om klockor är väldigt ytliga. Det var endast det intrycket jag fått av certina. Dessutom har Seiko Sumo blivit hyllat till skyarna på forumet.

Men hur står Tissot mot Seiko kvalitétsmässigt? :)


Kvalitetsmässigt så vet jag inte riktigt, dock tror jag att man kanske är mer rädd om en Tissot än en Seiko då Tisson kanske känns klenare/finare, där en Seiko känns mer robust och tålig.
 

Bramster

Omega
Seiko Sumo går att handla hos Klockmaster i Globen alt. online hos tex. SeiyaJapan eller Creation Watches (som handlar Seiko domestic klockor hos Seiya)
 

Bramster

Omega
Ska du ha en dykare då är det nog Seiko som ger dig mest klocka för pengarna, tycker jag. Iaf i 5000kr klassen. Har själv haft en Sumo (005:an) i över ett år och är fortvarande förälskad i den:)
 

Sullstrom

Panerai
2-Faktor
orre jag sålde min Certina DS diver igår och kan absolut rekommendera den som första klocka! Har även ägt en Longines HC och tycker Certinan slår högre vad gäller kvalitetskänslan! Nypris i butik ligger på ca 6-6,5' så något över din budget..

Lycka till! Glöm inte posta bilder här på KS när du fått klockan!

/Stefan
 

JayJay

Rolex
För att öka på förvirringen ytterligare så hade jag valt Sumon framför Certinan. Tycker den är roligare så väl som bättre kvalitétskänsla. Den finns som sagt hos Klockmaster Globen men jag har för mig att dem tar ett ganska högt pris. Förmodligen värt att ta den över nätet. Higuchi har jag handlat problemfritt från.
 

orre

Cartier
Tack för sjukt bra tips och förslag! Valet står mellan Action Diver och Sumo - tycker sumon verkar lite roligare faktiskt, vet inte riktigt varför. Tror dock att vilken jag än väljer blir jag nöjd.:)
 

orre

Cartier
Det blir en Sumo för min del. Eftersom att de kostar uppåt 8000:- hos klockmaster blir det att beställa online för dryga hälften. Någon som har erfarenhet av Creation Watches (Bramster ?) ? Eller kan rekommendera någon annan sida som säljer Sumos. Samt någon som har erfarenhet av att betala tull på klockor?

Orre
 

Malakias

Friends of KS
2-Faktor
Chino Watch verkar ha den billigare än Creation. Jag köpte nyss en annan Seiko från Chino, gick hur smidigt som helst. De är en av tre japanska säljare som ständigt rekommenderas här och på andra forum. Tull är försumbart, däremot blir det en del i moms, 25 procent, att betala.
 

Anden

Cartier
2-Faktor
Det blir en Sumo för min del. Eftersom att de kostar uppåt 8000:- hos klockmaster blir det att beställa online för dryga hälften. Någon som har erfarenhet av Creation Watches (Bramster ?) ? Eller kan rekommendera någon annan sida som säljer Sumos. Samt någon som har erfarenhet av att betala tull på klockor?

Orre

http://www.higuchi-inc.com/6R15diver.html
http://c-watch.co.jp/ww/sbdc001003.html

Där har du två. Higuchi är billigast och tar betalt i yen, lite mer fördelaktigt som det verkar.
Båda är såvitt jag vet japanska AD och det är många som har handlat där utan några problem.
 

orre

Cartier

Anden

Cartier
2-Faktor
Oj, på higuchi kostar den bara 3000:-(exkl. moms och tull). Sidan ser ju minst sagt suspekt ut, men det kanske är standard i Japan om man jämför med andra sidor.

Både Chino och Higuchi har en aning gammalmodiga hemsidor (om man är snäll), men det är inget fuffens med dem.
 
Topp