• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Första klockköpet

Krullidutt

Breitling
Hejsan alla! Jag har tänkt ett tag nu på att köpa min första "riktiga" klocka, och blir bara mer och mer sugen när jag ser alla era fina klockor.

Själv har jag väldigt dålig koll på klockor gällande specifikationer i allmänhet utan jag ser klockor som snygga och mindre snygga. Jag vet att det ska vara länk och inte läder. Gärna begagnad så får man lite mer för pengarna. Vad ska man själv tänka på som första köpare?

Budget: 18-25000kr

Mitt första inlägg och hoppas inom kort att få visa upp mitt första objekt.
 

F-L-P

Panerai
Kolla fabians inlägg i guider och recensioner så kan du kanske skapa en bättre spec, väldigt bred just nu.

Välkommen!
 

Krullidutt

Breitling
Tack Fabian för guiden! Vardag stål/dykarklocka för mig verkar mest intressant typ en Rolex datejust eller Breitlingen som du refererade till i guiden. Är båda de mekaniska då antar jag? Jag söker en klocka som är subtil men det ska inte vara en "kontorsklocka" då verkade vardag stål bäst.

Har du tips på hemsidor eller ska man gå via blocket? Klocksnack här hade ett forum för det så skall börja där.

Har du/ni tips på klockor så tipsa gärna.
Tack igen Fabian!
 

Icaras

Rolex
Så du söker med andra ord en lite sportigare dressare/dressigare sportklocka ( :p)?
Rolex DJ är inget dåligt val, fungerar i alla lägen och kommer hålla sitt värde väldigt bra ifall du skulle få nya idéer. Kruxet här är väl att hitta ett fint ex, då de nyare är utanför budget. Det finns väldigt många här som kan tipsa om både annonser och kan ge dig råd ifall du hittar en till salu som du gillar

Ja, de båda är mekaniska. Men vilken Breitling tänkte du på, den nedersta i Fabians guide?
 

F-L-P

Panerai
Tack Fabian för guiden! Vardag stål/dykarklocka för mig verkar mest intressant typ en Rolex datejust eller Breitlingen som du refererade till i guiden. Är båda de mekaniska då antar jag? Jag söker en klocka som är subtil men det ska inte vara en "kontorsklocka" då verkade vardag stål bäst.

Har du tips på hemsidor eller ska man gå via blocket? Klocksnack här hade ett forum för det så skall börja där.

Har du/ni tips på klockor så tipsa gärna.
Tack igen Fabian!

Begagnat funkar köp och sälj här. Finns ett köp o sälj på time to talk (ett annat forum, mycket samma annonser), gripenbro som är forumsponsor brukar jag ofta rekommendera då de lämnar lite garanti (klicka på bannern längst nere), kaplans är en auktions byrå i Stockholm som även har butik, uret vintage, drwatch, pantbanker, chrono24 mm. Om du vill ha lite utförligare beskrivning så sök på forumet.

Låt första köpet ta tid och ställ in dig på att du kan komma och ändra uppfattning många gånger om vad du vill ha. Läs på om intressanta modeller och var beredd på service kostnader.

Tips i spannet om du vill börja leta:
- omega seamaster PRO
-tudor black bay
-Rolex datejust
-breitling colt eller steelfish
- doxa 1200t sharkhunter
 

Krullidutt

Breitling
Så du söker med andra ord en lite sportigare dressare/dressigare sportklocka ( :p)?
Rolex DJ är inget dåligt val, fungerar i alla lägen och kommer hålla sitt värde väldigt bra ifall du skulle få nya idéer.

Ja, de båda är mekaniska. Men vilken Breitling tänkte du på, den nedersta i Fabians guide?
Breitlingen Speedmaster.... Låg för 5-10000kr budgeten. När jag tänker sportklocka tänker jag G-Shock, men det är nog bara min inexpertis som pratar, men ja något i den stilen.
Vart är ett bra ställe att börja leta enligt dig?
Tak för svar Icaras
 

F-L-P

Panerai
Såg även att gripenbro hade en sinn ezm 3 för 12000. En riktigt fin klocka som jag saknar som fan.
Kanske kan vara något..
 

Icaras

Rolex
Breitlingen Speedmaster.... Låg för 5-10000kr budgeten. När jag tänker sportklocka tänker jag G-Shock, men det är nog bara min inexpertis som pratar, men ja något i den stilen.
Vart är ett bra ställe att börja leta enligt dig?
Tak för svar Icaras
Tror du menar Breitling Superocean, Speedmaster är från Omega.

Nja sportkocka brukar i de flesta fall vara en dykare men kan även innebära klockor tillägnade liknande aktiviteter. Du kan läsa tråden nedan som berör ämnet :). En G-shock benämns då snare som "beater" eller funktionsklocka.
https://klocksnack.se/threads/sportklocka-vad-fan-är-det.30432/

Jag skulle rekommendera dig att läsa på om olika modeller och plöja igenom olika trådar som exempelvis RicVins fredagstrådar, dagens klocka med flera för att skapa en uppfattning om vad det finns och vilka som faller dig i smaken. När du väl har hittat ett gäng kan du börja läsa om varje enskild modell.... Beror mycket på hur mycket tid du vill lägga... :)
 

Krullidutt

Breitling
Tror du menar Breitling Superocean, Speedmaster är från Omega.

Nja sportkocka brukar i de flesta fall vara en dykare men kan även innebära klockor tillägnade liknande aktiviteter. Du kan läsa tråden nedan som berör ämnet :). En G-shock benämns då snare som "beater" eller funktionsklocka.
https://klocksnack.se/threads/sportklocka-vad-fan-är-det.30432/

Jag skulle rekommendera dig att läsa på om olika modeller och plöja igenom olika trådar som exempelvis RicVins fredagstrådar, dagens klocka med flera för att skapa en uppfattning om vad det finns och vilka som faller dig i smaken. När du väl har hittat ett gäng kan du börja läsa om varje enskild modell.... Beror mycket på hur mycket tid du vill lägga... :)
http://gripenbro.se/artiklar/watches/breitling-4.html

http://gripenbro.se/artiklar/watches/rolex-21.html

Detta är ungefärligt vad jag skulle vilja ha fast drömmen hade varit med länk istället. Utifrån en klocka hur värderas länk gentemot läderband?

När jag tittar på dessa ser jag en subtil klocka, verkar inte vara några dryga repor någon smärre bara. Vad innebär Ref? Referensnummer för just denne unika klocka eller för modellen/året den gjordes.

Tack för alla svar!
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Är budget 25' i nuläget så spara lite till så köper du in basmodell av panerai för ca 30 beg. Iofs inte på länk men du kommer ha en riktigt frän klocka.

Kolla i paneraitråden bara:)
 

Kairo

Panerai
Hejsan alla! Jag har tänkt ett tag nu på att köpa min första "riktiga" klocka, och blir bara mer och mer sugen när jag ser alla era fina klockor.

Själv har jag väldigt dålig koll på klockor gällande specifikationer i allmänhet utan jag ser klockor som snygga och mindre snygga. Jag vet att det ska vara länk och inte läder. Gärna begagnad så får man lite mer för pengarna. Vad ska man själv tänka på som första köpare?

Budget: 18-25000kr

Mitt första inlägg och hoppas inom kort att få visa upp mitt första objekt.
Köp en ROLEX

datejust
 
Hejsan!

Jag har varit i samma sits som du. Jag valde en Rolex datejust och ångrar mig inte en sekund. Alla dagar jag haft den på armen har varit underbara, det är en lätt, snygg och mycket klassisk klocka! Den håller dessutom värdet utomordentligt, vilket passar bra ifall du i framtiden vill byta upp dig (vilket jag skall göra nu i höst ;)). Min röst går på en DJ!

Trevlig kväll!
 

Greven

Audemars
Hejsan!

Jag har varit i samma sits som du. Jag valde en Rolex datejust och ångrar mig inte en sekund. Alla dagar jag haft den på armen har varit underbara, det är en lätt, snygg och mycket klassisk klocka! Den håller dessutom värdet utomordentligt, vilket passar bra ifall du i framtiden vill byta upp dig (vilket jag skall göra nu i höst ;)). Min röst går på en DJ!

Trevlig kväll!
+1. Amen. :)
 
Topp