Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Första paketöppningen

Diskussion i 'Diskussion' startad av V, 4 oktober 2014.

1. V
    Trådstartare

V Stadsbo

Från:
    Stockholm
    And so it begins...

Idag var det så äntligen dags för det första "riktiga" köpet, dvs ett som hade föregåtts av en hel del tankearbete och velande fram och tillbaka. Jag har sedan tidigare en Seiko-kronograf från -72 som årsklocka, en Omega Geneve från -69 som var ett lådfynd hos min mamma och en Aqualand från -99 som var ett spontanköp här på forumet. Härliga klockor alla tre på sitt sätt men känslan idag med nyförvärvet på armen spelar ändå i en helt annan division.

Som säkert många andra med en ej obegränsad budget, har valet av första klockan skett på en long and winding road. Lägga mycket pengar/lite pengar...kanske en Tudor...nä Rolex på en gång...hm, kanske smartare med en TH...det blir ju å andra sidan aldrig helt fel med en Speedy...vänta, det där nya märket Schofield var ju grannt...nä, nu har jag bestämt mig, tänker mångsidighet i kombination med klassiker så det blir en Explorer 1:a...faaaast det är ju mycket pengar så kanske Tudor i alla fall...och så börjar allt om.

Ni fattar säkert...

Men det har varit 3-4 klockor som jag alltid har återkommit till av olika anledningar och som klickat i olika boxar, denna avdelningarna dykare och beater. Så när det dök upp en annons på K&S igår kväll och efter ett par PM till Pelarn65 så gick jag och la mig med ungefär samma känsla i kroppen som när man var liten och det var dagen innan julafton.

I morse var det då dags...

Hm, kanske en lördagsutflykt till Västerås.
    image.jpg

Hittade en finrestaurang längs vägen.
    image.jpg

Vad kan det bjudas på här då? En kopp kaffe var ju inte mycket att komma med.
    image.jpg

Yes...det kom en man och erbjöd en påse med saker mot några papperslappar i retur, bra byte.
    image.jpg

En Sinn U1 från 2012, fullset och inköpt på Erikson Ur. Alla tillbehör kvar, till och med hangtag och locktite med Sinn-loggan på.
    Dessutom två extra gummiband, ett svart och ett rött, inklusive det stora spännet.
    image.jpg
    image.jpg

Det obligatoriska wrist-shotet.
    image.jpg

Med medvind hemåt så tog jag en sväng förbi Eriksons Ur då min handled inte är av samma storlek som Pelarns och länken var något stor. Lite kuriosa är att en av säljarna som var där idag var den som sålde klockan 2012.
    Efter korrigering av länken hjälpte de även till med bytet till det svarta gummit som satt perfekt på millimetern, det röda kommer jag behöva korta. Vips så blev det som en helt annan klocka, känslan blev väldigt annorlunda med gummit mot länken. Jag kan säga att jag längtar redan till nästa sommar bara för att kunna ha klockan till jeans och en tisha på valfri utebar.
    image.jpg
    image.jpg

Ok, jag fuskladdade lumen. Det var lite läskigt med kolsvart i badrummet, fick nästan tvångstankar att köra en Svart Madame så lyset åkte snabbt på igen.
    image.jpg

Idag var jag nog trafikfarlig när jag kom på mig själv med att sitta och titta mer på klockan än på vägen i +150 på motorvägen hem från Västerås och jag kommer nog somna med den framför ögonen i natt.

Det är alltså en Sinn U1 inköpt i mars 2012 vilket gör gällande att det drivs av ett ETA 2824-2, vilket är om jag har förstått det korrekt som en Ardenner...kraftfull och något att lita på.

Det är en tung klocka i siffror men absolut inget som har stört mig utan den är behaglig att bära. Jag har ingen våg hemma men efter en googling verkar vikten vara ca 225gr med länken och ca 180gr med gummit.

Storleken på klockan är 44mm och tjockleken 14,3mm med 22mm luggar.

Det finns ju även en version som heter U1 SDR med en svart bezel. Skulle man vilja variera sig finns möjligheten att byta bezel och det ska inte vara superkomplicerat att göra detta då den sitter skruvad med två skruvar vilket jag hoppas framgår av fotot.
    image.jpg

Det är ju minst sagt en toolig klocka och som många säkert vet tillverkad av tyskt u-båtsstål vilket ska vara flera gånger tåligare än vanligt stål, om detta stämmer återstår att se men det är hursomhelst jäkligt coolt. Det finns numera även en ytbehandling man kan betala ca 200euro för som ytterligare ska öka tåligheten men detta avrådde säljaren på Eriksons Ur när jag var där vid ett tidigare tillfälle, och rekommendera att lägga de pengarna på en extra rem och spänne istället.

Den är vattentät till 1000m vilket är perfekt för mig som är ganska risig på att simma. Skulle olyckan vara framme så kommer åtminstone klockan fungera efter att man har bärgat mig från botten.

Baksidan är rundad vilket gör den väldigt bekväm trots storleken och kronan sitter lite på sniskan av vad jag misstänker är komforttänk.
    image.jpg

Jag tycker verkligen, verkligen om klockan, även rent estetiskt. Den känns originell med de blockiga visarna och formspråket andas verkligen funktion.

Det här är en klocka som jag aldrig någonsin kommer att sälja. Det kommer att få slitas tillsammans med mig under dagarna som kommer och troligtvis kommer den åldras med bättre grace än vad jag själv kommer att göra.
    Jag var och tog en fika hos min före detta svärfar och hans utlåtande var framförallt att det var en tydlig tavla vilket ger mig hopp att jag kommer att kunna se den ordentligt även efter 60+ :)

Med detta sagt så tack Pelarn65 för en smidig affär. Jag hoppas att detta var tillräckligt matigt för en egen tråd då jag kände att stämningen krävde en sådan.

eriksson850, Hubbatix, Wii och 58 andra gillar detta.
  2. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Grattis! Sinn gör grymma ur!

Chuck och V gillar detta.
  3. Stomatologen

Stomatologen Friends of KS

Grattis! :D

4. StarMan

StarMan Friends of KS

Från:
    Västerbotten
    Jag älskar de här paketöppningstrådarna som också är resereportage. :)

Grattis till en verktygsklocka med mycket karaktär!

5. Punchout

Punchout Friends of KS

Riktigt fet klocka, stort grattis!! :)

6. Mforce

Mforce Biskop

Den där är fin.
    Var rejält sugen själv.
    Grattis!

7. wundlander

wundlander Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Härligt med en sådan klocklycka. :)
    Grattis till en bastant pjäs. Gillar visarna på den.

8. Simpatico

Simpatico Friends of KS

Från:
    Skåne men bor i GBG.
    Grattis till en klocka som kommer att palla det mesta.

9. joh.jonsson

joh.jonsson Borgare

Från:
    Uppsala // Visby
    Stort grattis! Riktigt riktigt cool klocka det där :D

10. Icaras

Icaras Biskop

Från:
    De skånska skogarna
    Grattis! Mycket stiligt! :D

11. Nrobedal

Nrobedal Bonde

Stort grattis! :)

12. svesam

svesam Friends of KS

Från:
    Höga Kusten
    Grattis till en riktigt cool dinka :)

13. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Så det blev den alltså, stort grattis! Hoppas snart få se Seikon med länk på :)

14. Silverminken

Silverminken Präst

Från:
    Skåne
    Grattis. Sinn är trevliga....har haft en U1. Den var dock lite för stor för mig. Men även en 656 som var perfekt i storlek och mycket snygg.

15. Taxman

Taxman Friends of KS

Grattis till en grym klocka och tack för en trevlig paketöppning. Tyskt ubåtsstål skojar man inte bort i första taget! :)

16. Guskleto

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton
    Mycket trevlig. Grattis!

V och Chuck gillar detta.
  17. Scaramanga

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Grattis! Bra paketöppning :)

V och Chuck gillar detta.
  18. Chuck

Chuck Friends of KS

Grattis till en riktigt fin pjäs! Cheers Chuck

V och Guskleto gillar detta.
  19. Malakias

Malakias Friends of KS

Från:
    Vänliga Västmanland
    Grattis till den! Brutal sak, på ett positivt sätt alltså...:)

20. tengel26

tengel26 Borgare

Grattis!

21. snoozarn

snoozarn Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Stort grattis till en grym klocka och ett bra val! Måste säga att man blev själv sugen på den när man såg den på k&s men då var den redan såld. Slit den med hälsan och njut. :)

V gillar detta.
  22. Hugii

Hugii Biskop

Varför får aldrig jag en sån där leksak i happy meal??

Grattis...

V gillar detta.
  23. Holmqvist

Holmqvist Friends of KS

Från:
    Södraste Sverige
    Grattis! :)
    Trevlig tråd.

V gillar detta.
  24. Minuteman

Minuteman Friends of KS

Grattis!
    Välskriven tråd.

V gillar detta.
  25. watchwelder

watchwelder Friends of KS

Grattis!:) Dem gör sig så jävla bra på röda o svarta gummit!

V gillar detta.
  26. Johnne

Johnne Biskop

Från:
    Småland, bor Skåne
    Grattis! Snygg klocka och trevligt reportage!

V gillar detta.
  27. Kejsaren

Kejsaren Biskop

Från:
    Bjärred
    Grattis. Det kan bevisligen vara trevligt med en mcdonaldsfrukost.

V gillar detta.
  28. SSL

SSL Friends of KS

Från:
    Blåkulla
    Klass

V gillar detta.
  29. Sputniq

Sputniq Borgare

Från:
    Göteborg
    Riktigt bra paketöppning och en riktigt badass klocka, grattis ;)

V gillar detta.
  30. cultshit

cultshit Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Tool! Grattis!

V gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield