• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Första rengöring/puts glas och tillfräshning Oris-klocka

D

Deleted member 1154

Guest
Köpte en klocka på ebay för en schysst peng och har nu tvättat upp den i Ultraljudsbad och slipat glaset med sandpapper och autosol och fått den "så fin det går" med det slitage som var.

Det som återstår är "olja" kronan, Hur gör man det och vilken olja använder man? (länk till ebay tex.)

Och hur får man fast glaset, lim eller ska det tryckas fast?

Och vad kan en sån här klocka va värd innan och efter min insats, den håller dock inte tiden riktigt fortar sig 1-3 min /dygn

alltså jag har aldrig gjort nåt liknande innan och bara att få ut verket var lite knepigt...



 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Hm, nja, anledningen till att den är trög att vrida kan nog bero på ganska många saker.

Kolla på ebay efter liknande exemplar för att få koll på prisläget.
 

Weiss

Omega
Oj. Autosol? Är inte det lite hårdhänt? Har använt Autosol en hel del, men lyckats förstöra en del lite klenare/finare objekt medan lite grövre ytor blivit fina. Kanske har jag inte rätta tekniken med Autosol.

Kul projekt annars! Lägg gärna ut det färdiga resultatet så man får njuta :)
 
D

Deleted member 1154

Guest
de sista bilderna är det färdiga resultatet, men postar här nån mer bild, den ska nu säljas

 
D

Deleted member 1154

Guest
Oj. Autosol? Är inte det lite hårdhänt? Har använt Autosol en hel del, men lyckats förstöra en del lite klenare/finare objekt medan lite grövre ytor blivit fina. Kanske har jag inte rätta tekniken med Autosol.

Kul projekt annars! Lägg gärna ut det färdiga resultatet så man får njuta :)
körde bara autosol på plastglaset, inte på klockan, det skulle jag nog inte våga
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tror nog att du iaf får 3-400 på tradera...

Edit. Det går ju inte att jämföra den med de som är i mint eller liknande skick, din är ju ändå ganska "patinerad" ;)

Edit 2. Dock cool att det är 24h visning!
 

rogart-63

Patek
Den liknar den i boettformen den Punkt jag köpte av theargonaut en gång i tiden .Vilket ju egentligen är en Oris med annat namn
hämta (3).jpg
 

rogart-63

Patek
Köpte en klocka på ebay för en schysst peng och har nu tvättat upp den i Ultraljudsbad och slipat glaset med sandpapper och autosol och fått den "så fin det går" med det slitage som var.

Det som återstår är "olja" kronan, Hur gör man det och vilken olja använder man? (länk till ebay tex.)

Och hur får man fast glaset, lim eller ska det tryckas fast?

Och vad kan en sån här klocka va värd innan och efter min insats, den håller dock inte tiden riktigt fortar sig 1-3 min /dygn

alltså jag har aldrig gjort nåt liknande innan och bara att få ut verket var lite knepigt...



Undra lite över dom små mässingspinnarna som sticker upp i tavlan vi 21 och 9 .Vad är det ?.Btw så var jag med en stund i budgivningen .
 
D

Deleted member 1154

Guest
gick för typ 350kr, var väl ca 100-200 kr under vad jag gav för den, men fick lära mig tvätta en klocka
 
D

Deleted member 1154

Guest
tycker i och för sig att det är sjukt billigt med några 100 för en Swiss made Oris
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
tycker i och för sig att det är sjukt billigt med några 100 för en Swiss made Oris


Ja fast den hade ju ett par svaga punkter, base-metal boett är inte så roligt, sedan var den ju rätt rejält sliten, trasig tavla + behov av en service... Ganska mycket jobb/pengar för att fixa till den. Om den varit mint hade den nog lätt kunnat gått för 1500:- +
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
tycker i och för sig att det är sjukt billigt med några 100 för en Swiss made Oris

Det finns nog mycket fint schweiziskt hantverk liggandes i lådorna ute i de svenska stugorna. Med affektionsvärdet avräknat så understiger det faktiska värdet på klockorna många gånger kostnaden för en service. Därför blir de liggandes..
 
Topp