• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Första "riktiga" klocka!

Richie

Audemars
2-Faktor
Hej!
Är ny på detta forumet, har en Gant Sea Gate klocka för tilfället.. (säg inget,kalsong/parfymklocka, jag vet!) men har börjat bygga upp ett intresse för "riktiga" klockor, har därför sökt mig hit för eran expertis! känner att det är dags för mig att skaffa någon vettig klocka istället nu när man har ett jobb och fast inkomst..

Har kikat en hel del på Certina DS Action Diver, vad har ni att säga om denna? Är den något att ha, eller man ska spara ihop till något dyrare? Tycker i alla fall den är väldigt stilren och till ett pris som är väldigt överkomligt..Men rekommendera gärna liknande klockor i ungefär samma prisklass eller något dyrare :) helst inte över 10k..

Sen undrar jag även hur ni med ett hantverkarjobb gör med era automatiska klockor? använder ni dem när ni jobbar? tycker det känns synd att använda en ny fin klocka i ett sådant jobb (jobbar som elektriker) men samtidigt skall dem ju användas och det är ju rätt kasst om klockan kanske stannar om man endast använder den kvällar och helger? eller gångreserven klarar sig?

Som sagt, är nybörjare inom detta, så kom med idéer och råd! Tack på förhand :)
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Elektriker är väl inte ett yrke där klockan utsätts för stötar/slag (haha, "stötar", ja alltså, jag menar inte elektriska stötar... ;) och det är väl det som är farligast för mekaniska klockor. Sedan är det väl såklart frågan kring magnetiska fält och så. Om du jobbat mycket med starkström och sånt så kanske det kan bli problem?

Annars har vi ju en berömd målare här på forumet som gärna kör tunga guldklockor på jobbet... :)

Så om det är "farligt" för klockan? Nej, det skulle jag inte säga. Om den kan få repor? Ja, troligen. Det kan ju bara du avgöra. Och även hur "illa" det skulle vara för dig om den blir repig.
 

Apansson

Torpare
Jag kör min planet ocean på jobbet, cykelbutik/verkstad. Kanske tar av den om man ska göra något med mycket olja och sånt, men det är mest för att jag inte vill ha smuts mellan länkar/bezel som blir svårt att få bort. Kör ibland min strösslade day-date också. Som elektriker bör det funka fint!
Certina är trevliga instegsklockor.
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Elektriker är väl inte ett yrke där klockan utsätts för stötar/slag (haha, "stötar", ja alltså, jag menar inte elektriska stötar... ;) och det är väl det som är farligast för mekaniska klockor. Sedan är det väl såklart frågan kring magnetiska fält och så. Om du jobbat mycket med starkström och sånt så kanske det kan bli problem?

Annars har vi ju en berömd målare här på forumet som gärna kör tunga guldklockor på jobbet... :)

Så om det är "farligt" för klockan? Nej, det skulle jag inte säga. Om den kan få repor? Ja, troligen. Det kan ju bara du avgöra. Och även hur "illa" det skulle vara för dig om den blir repig.

Nej är ju "bara" upp till 400v jag arbetar med så magnetfält är nog inget som förekommer i större utsträckning.. Jaså? Ja det känns som om den borde vara mer utsatt för en målare ju! enda jag tänker är att klockan är ju ett ledande föremål, kanske inte helt optimalt vid vissa moment då det förekommer spänning i närheten men då är det ju lätt att plocka av den vid de tillfällena :)
 

watchwelder

Friends of KS
Tjena o välkommen!
Certinan har jag bara hört bra om. Finns ju flera på forumet med den(?) så någon borde ju kunna komma med info?

Jag använder klocka på mitt jobb (svetsare) dock bara mina beaters. Använder aldrig de klockor jag är mer rädd om.

Jag kan rekomendera denna! Oris Aquis, är supernöjd med min, men ligger någon tusenlapp över 10k...men finns en begagnad på köp&sälj för 8500kr om jag inte mins fel.

da7yqysu.jpg


Mvh
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Var glad att du har ett yrke där du får använda din klocka, vissa av oss är inte lyckligt lottade som dig.

Som jag svarade RobertD så är det kanske inte helt optimalt då klockan är ledande, men visst får jag, och man ska ju aldrig jobba med spänning på heter det ju..Vad arbetar du med då om man får vara nyfiken?:)
 

mrMyagi

Dr Snuggles
2-Faktor
Som jag svarade RobertD så är det kanske inte helt optimalt då klockan är ledande, men visst får jag, och man ska ju aldrig jobba med spänning på heter det ju..Vad arbetar du med då om man får vara nyfiken?:)


Inom sjukvården. Får köpa ett fickur istället.
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Tjena o välkommen!
Certinan har jag bara hört bra om. Finns ju flera på forumet med den(?) så någon borde ju kunna komma med info?

Jag använder klocka på mitt jobb (svetsare) dock bara mina beaters. Använder aldrig de klockor jag är mer rädd om.

Jag kan rekomendera denna! Oris Aquis, är supernöjd med min, men ligger någon tusenlapp över 10k...men finns en begagnad på köp&sälj för 8500kr om jag inte mins fel.

Mvh



Faktiskt jäkligt snygg den också! gillar att där är glas på baksidan så man kan se urverket! :)
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Tror jag ska satsa på certinan! Men nu till nästa bekymmer, blå eller svart? Båda är ju snygga på sitt vis så är väldigt kluven :/
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Tror jag ska satsa på certinan! Men nu till nästa bekymmer, blå eller svart? Båda är ju snygga på sitt vis så är väldigt kluven :/
Den svarta om du safear men jag hade gått på den blå. Tycker den är riktigt snygg och passar till allt som den svarta passar till.
 

svesam

Rolex
Beggad Oris är mycket klocka för pengen.
Borde dessutom gå att hitta en fin beggad Breitling Superocean PRO (A17345)
för runt 10k.
Det är stabila klockor som absolut håller för en elektriker :)


image.jpg
 

Dr Stein

Cartier
Bra val! Stilren och mångsidig. Nu är det bara att börja drömma om nästa klocka... Välkommen till klocktträsket!
 
20140718_114417.jpg
Jobbar själv som elektriker och använder min Certina som jobb klocka nästan varje men inte när jag använder slagborr maskin och arbete med spänning då jag brukar jag använda min protek!:woot:
 

hannes

Omega
Välkommen! Är själv också relativt ny både på forumet och med mitt klockintresse. Certinan är riktigt snygg, skulle gärna själv ha en själv om inte det vore för mina flickhandleder!

Grattis!
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Välkommen! Är själv också relativt ny både på forumet och med mitt klockintresse. Certinan är riktigt snygg, skulle gärna själv ha en själv om inte det vore för mina flickhandleder!

Grattis!

Tack tack!

Äh, så farligt stor är den inte! jag har också väldigt tunna armar (vilket du kanske kan se på mitt vristshot) men tycker ändå den känns ganska lagom :)
 

Fifflio

Panerai
2-Faktor
Grattis till klockan! Hade själv den där förut innan min BB, riktigt snygg och bra klocka för pengarna![emoji108][emoji106]bra val!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Topp