• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Första (riktiga) klockan...

Dazzel

Breitling
Hej,

Första inlägget på detta forum. Det är läskigt vad snabbt det går att bli indragen i denna nya sfär...

Jag behöver få ta del av er expertis. Och det finns det gott om här =)
Jag ska hålla mig kortfattat. Jag är ute efter en ny klocka som skall användas dagligen.

Rolex 116610LN - har egentligen allt som jag är ute efter, det enda som jag anser vara något negativt med denna är att den är relativt vanlig.
JLC Reverso - otroligt stilren klocka som jag tror att man har kvar en livstid (Rätta mig om jag har fel). Inte alls lika vanlig som 116610LN. Och jag anser själv att man kan använda denna till både suit & laid back (T-shirt, jeans) - något annat som tilltalar mig gällande denna är att inte alla vet vad man bär. Man kan inte vara riktigt lika anonym med en Rolex. (Detta kan vara lite känsligt i mitt yrke)

Jag förstår självklart att det är 2 helt olika klockor och att det självklara svaret egentligen är subben. Man jag vill ändå få feedback från er som har ägt dessa 2 klockor.

Tack på förhand
//C.
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Reverson!
En Reverso GT funkar lika bra till kostym som jeans, fint urverk och kommer vara lika rätt om 80 år som den varit de senaste 80 åren.
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Välkommen!

Svårt val mellan två klassiska och all-around klockor. Men jag är partisk och säger 116610LN! Kvalitén på den är riktigt fin och länken är underbar.
Dock tycker jag om din tanke med att ha en klocka som inte alla vet vad det är.
Och om det är känsligt med Rolex eller andra välkända märken så skulle jag köra på en JLC reverso. Hur du än gör så kommer du att bli sjukt nöjd!. :D
 

Hellveg

Omega
Snygga klockor båda två, men som du själv skriver -väldigt olika.
Du söker en klocka som du kan, och ska, använda dagligen och skriver också att det naturliga och självklara svaret är subben.
Är helt enig med dig om detta!
Angående det här med att bära något som inte alla vet vad det är. Tror faktiskt att det allmänna klockkunnadet är lite lägre än vad vi härpå KS kanske tror. Har själv en 16610 och det är inte många gånger som det kommer kommentarer kring detta. Självklart har många (de flesta) kunskap om att Rolex är dyrt, men betydligt färre ser att det är en sådan man har på sig. Folk utan intresse kollar inte på sånt.
Vad jag försöker säga är att köp subben. Sååå vanlig är den inte, såvida inte hela din umgängeskrets är klocknördar ;) Du kommer förmodligen kunna vara hyggligt anonym i de flesta fall, och skulle någon mot förmodan störa sig, så skit i vad andra tycker. Det är din klocka och din investering. Du köper inte för någon annans skull.

Lycka till!
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Submarinern röstar jag på. Först och främst för att jag inte är jätteförtjust i Reverson (fast cool är den!) men också för att jag tror att Subben är ett säkrare kort om det är din första dyra klocka. Jag vet inte hur mycket du gillar Reverson men jag misstänker att det finns en risk att man kan trötta på den i längden om man inte är stormförtjust i den. Hursomhelst, om jag skulle få välja skulle jag i alla fall ta Subben! :)

Lycka till!
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Välkommen hit!:)
Rolex om du bara skall ha den klockan, och ha den till allt.
Reverson känns betydligt mer dress och mer ömtålig än Rolexen.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Allting är relativt; kanske vanlig bland oss här på forumet, men knappast bland befolkningen. Subben är en grymt allsidig klocka, funkar till allt, jämt :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag behöver inte ens läsa texten eftersom du bara skrev 3 rader om rollen. Köp JLCn. :)
 

JayJay

Rolex
Har själv en sportrolle. Valde det för att en klocka helt i stål, med stålarmband och en del vattenresistans kan följa med överallt när som helst. Den är dessutom funktionsmässigt som en traktor och i förhållande till mkt annat har den bra värdebeständighet. OM dessa faktorer känns oviktiga så tycker jag att Reverson är ett bra mkt coolare och roligare val. Ett riktigt bra kliv in i kvalitetsklockornas värld. Våga JLC!
 

Dazzel

Breitling
Jag tackar för all er input i denna fråga. Mycket glädjande att så många ville lämna sina synpunkter och tankar. Jag hade kallt räknat med att alla skulle skrika ut Subben som första alternativ =)
Reverson är en riktig liten guldklimp och jag kommer nog inte att kunna släppa taget om den. Dock får den bli klocka Nr 2 (när plånboken tillåter)
Subben får det bli - jag tror att vi kommer att trivas bra ihop.

Jag måste verkligen ge en eloge till er alla på detta forum - medlemmar som admin. Väldigt bra forum med en skön stämning. För alla oberoende nivå på klocka!

Tack!
 

Hellveg

Omega
Bra val! Du kommer garanterat trivas ihop med subben.
Kom på en sak. Om du vill vara lite anonym med din klocka kanske du ska överväga den utan bubbla (ref: 114060). Många har lärt sig känna igen just bubblan. Detta har du säkert redan övervägt men ville ändå påpeka det.
 

Pelarn

Patek
2-Faktor
Ett mycket bra val, klockan är tålig och funkar även vid vattenaktiviteter.
Reverson kan du köpa som komplement när plånboken tillåter.
 
Topp