Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Första "riktiga klockan"?

Diskussion i 'Diskussion' startad av eriicliindberg, 26 september 2016.

1. eriicliindberg
    Trådstartare

eriicliindberg Torpare

Köpte tidigare denna sommar en skx009 vilket blev klivet in i klockträsket för mig, men efter att spenderat oräkneliga timmar på Ks med att avundas andras klockor känner jag att det är dags att uppdatera mig. Har snöat in lite på omegas seamaster 300, gillar den blåa färgen skarpt. Men har även tittat på tag heuers aquaracer och oris aquis. Vad säger ni experter? Vilken klocka är mest prisvärd och finns det några andra bättre alternativ? (Budget ca 15000)

Tacksam för hjälp

tim ur länk gillar detta.
  2. MrSandin

MrSandin Torpare

Från:
    Örnsköldsvik
    Jag har gått i samma tankar (går fortfarande efter mer än ett år) på att köpa nästa dykare efter min SKX. Tankarna har snurrat mellan de modeller du nämnt men även Longines Hydroconquest eller en begagnad Tudor Black Bay. I väntan på att beslut så uppgraderade jag min SKX med en bezel från Dave Murphy samt läder och nu känns det inte lika bråttom längre
    . IMG_0678.JPG

Forsberg, eriicliindberg och tim ur länk gillar detta.
  3. eriicliindberg
    Trådstartare

eriicliindberg Torpare

Härligt att jag inte är ensam, verkar vara en inkörsport dessa seikos ( På gott och ont). Vat riktigt fint moddat, vad är det för läder du köpt? Måste nästan lägga vantarna på ett band själv

4. Quercus

Quercus Torpare

Alla klockor du räknat upp tycker jag är vettiga i den prisklassen. Blir nog snarare en fråga kring vilken modell/märke du gillar bäst. Lite svårt att rekommendera andra klockor utan noggrannare specifikation.

Här har du en bra tråd att läsa om du är ny i klockträsket och ska köpa en ny klocka:
    http://klocksnack.se/threads/nybörjarguide-–-min-första-riktiga-klocka.36541/

Och här kommer några andra trådar där frågeställningen liknar din, kanske att du kan finna någon inspiration där :)

http://klocksnack.se/threads/klocka-för-15000.59138/
    http://klocksnack.se/threads/köpråd-klocka-med-läderarmband-15-000.43142/#post-1026216
    http://klocksnack.se/threads/klocka-för-15k-max.46906/
    http://klocksnack.se/threads/klocka-för-10-15k.28657/
    http://klocksnack.se/threads/ute-efter-ny-klocka-max-15k.28020/

Om jag ändå ska rekommendera en klocka i din prisklass skulle jag säga Tudor black bay. Modeller utan stållänk brukar kunna ligga kring 17 000:-

eriicliindberg, engst och JohnZ gillar detta.
  5. Mange40

Mange40 Torpare

Från:
    Piteå
    Oris ! Ruskigt fina klockor.
    Certina DS

6. donnie

donnie Borgare

Det är en Oris 65 du ska ha!
    IMG_1832.JPG

eriicliindberg, Pluto och MrSandin gillar detta.
  7. MrSandin

MrSandin Torpare

Från:
    Örnsköldsvik
    Det är ett Hirsch Liberty band.

8. Pluto

Pluto Stadsbo

Sinn 104 st sa är extremt mycket klocka för pengarna! Riktigt snygg flygare dessutom med grym kvalité. Annars rekommenderar jag alla Sinn överlag.
    Oris gör också väldigt fina grejer.

azcii, Mankebank, Forsberg och 1 annan gillar detta.
  9. eriicliindberg
    Trådstartare

eriicliindberg Torpare

Tack för hjälpen! Nu har jag lite läsning att avverka på lunchen!

10. Nilas

Nilas Bonde

Trivs fruktansvärt bra med min Hydroconquest 41mm. Mycket klocka för pengarna. Sitter som en smäck på handleden. 20160929_125236.jpg

MrSandin och Stefanweei gillar detta.
  11. RSV

RSV Torpare

Från:
    Helsinki
    Omega Constellation, 25 år sen...

12. Hjelm

Hjelm Torpare

Sparar du lite till kan du även lägga till en Tudor Black Bay på listan. Ruskigt fin klocka :)

13. Bagarebergstrom

Bagarebergstrom Bonde

Låter bilden tala men ska heller inte säga att de andra du räknat upp är dåliga alternativ. Denna kan du hitta till ett schysst pris om du håller ögonen öppna.

TAG-Heuer-Aquaracer-Calibre-5-300m-Ceramic-4.jpg

azcii, Lithium och eriicliindberg gillar detta.
  14. Wiliamo

Wiliamo Präst

Birkhellman och Bagarebergstrom gillar detta.
  15. Bagarebergstrom

Bagarebergstrom Bonde

Grymt, den där klockan är ju bra mycket roligare än seamaster 300 enligt mig. Hade jag haft budget till en ytterligare klocka så hade jag nog köpt en sådan. Kör du med stållänk?

16. Birkhellman

Birkhellman Bonde

Det är ju min, köp vetja! ;)
    Riktigt nöjd med den faktiskt!, snyggare i verkligheten än på bild!

Bagarebergstrom gillar detta.
  17. Bagarebergstrom

Bagarebergstrom Bonde

Haha, måste bli av med 1-2 klockor för att få köpa en ny har jag lovat mig själv men skrapar jag min triss rätt så kan du markera den som "såld". Om nu @eriicliindberg blivit övertygad nog så kanske du har en köpare?

18. Wiliamo

Wiliamo Präst

Yes, eller jag köpte den på länk + oem-gummi/viklås från AD. Kör en del på nato också.

Bagarebergstrom gillar detta.
  19. Undersköterskan

Undersköterskan Präst

Från:
    Växjö
    Om du med Seamaster 300 avser den nuvarande divern med keramisk bezel och kaliber 2500D så vinner den ju utan någon som helst ansträngning mot de två andra klockor du funderar över och är du det minsta intresserad av vad som finns innanför skalet är det bästa valet än mer uppenbart. TAG Heuer's kaliber 5 brukar vara ett Selitta SW200 eller ETA 2824-2 i elaboréklass; man har alltså inte ens kostat på den en temperaturstabil Glucydyrbalans utan nöjt sig med ett balanshjul i nickellegering och en regulering i tre olika positioner. Urverkshållarring i plast känns ju också sådär och ingenting man vill se i klockor som listar över 10k.

Omegan har som jämförelse ett bättre utgångsmaterial (ETA 2892-A2) och är en av COSC certifierad kronometer. Urverket har modifierats i stor utsträckning, bl.a med en uppdragningsmekanism som är effektivare än vad ursprungsmaterialet har och därtill har klockan den förnämliga co-axial gången med en tillhörande balans som andas fritt, oberoende av något index. Urverket är överlägset ur flera olika aspekter där gångprecision, stötskydd och precision över tid klart talar till Omegans fördel. Sedan bör det ju också påpekas att Omega som varumärke spelar i en annan liga än TAG Heuer.

Ingenting av detta spelar någon egentlig roll om du gillar TAG'en och har bestämt dig för just den. Det är en bra klocka. Men om du är öppen för alternativ och lika gärna kan tänka dig Omegan så borde den rimligen vara det självklara valet. Den är bättre.

Vänligen
    Forumets undersköterska

20. eriicliindberg
    Trådstartare

eriicliindberg Torpare

Det kliar väldigt i fingrarna men ska kolla runt lite mer innan jag bestämmer mig;)

21. Birkhellman

Birkhellman Bonde

Skicka ett PM om du är intresserad i helgen!

Mårtenssons ur Brookfield