Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Första Rolex, GMT 16710, YM 116622 eller något helt annat?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Jone, 8 februari 2015.

1. Jone
    Trådstartare

Jone Bonde

Från:
    Helsingfors
    Hallå!

Som studerande är det inte alltid så enkelt att ha ett klockintresse då det oftast inte finns överdrivet mycket extra cash..

Men nu! 2015 - nu börjar sparandet till första Rolexen! Har alltid haft 16710 i tankarna och tänkt att det skall bli min första Rolex, men på senare dagar har andra modeller också börjat dyka upp i mitt huvud. En bekant till mig har länge haft en Yacht Master med grå tavla och efter att ha provat den ett par gånger så känner jag att klockan blir allt mer attraktiv. Skulle i så fall definitivt ta den med blå tavla då jag har en liten "weak spot" för dessa.

Nu vänder jag mig alltså till er och undrar vad ni skulle ha valt om ni vore mig, 16710 eller 116622? Eller kanske något helt annat, Explorer II? Jag vet att jag antagligen hamnar spara lite extra för YM, men är det värt det?

Klär mig allt som oftast i rätt så vanliga kläder dvs. jeans, chinos, t-skjorta, tröja, skjorta. Kostym använder jag ungefär 1 gång/månad

Fyll gärna tråden med mycket bilder, helst på era egna GMT:n eller YM ;)

Bilderna nedan är fräckt stulna från Internet :(

YM.jpg GMT.jpg
    /Jonathan

Tangiye, Mr.Chang och thetaliban gillar detta.
  2. E.Z.

E.Z. Friends of KS

Tjena,

Av dom två skulle jag personligen valt GMTn.

Som alternativt förslag så föreslår jag en grön Sub, alltså Hulken. Har en sån själv och är väldigt nöjd.

E.Z.

3. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Jag säger YM. :)

alfgren och Jone gillar detta.
  4. mrMyagi

mrMyagi Sir Blabbermouth

Från:
    Burkina Faso
    Helt klart GMT.

Min gamla. image.jpg

Tangiye och Jone gillar detta.
  5. Echo Delta

Echo Delta Präst

Från:
    Storbritannien
    116622 Alla dagar i veckan!

6. Jone
    Trådstartare

Jone Bonde

Från:
    Helsingfors
    Hulken är jävligt fin också, faktiskt den enda Subben jag skulle kunna tänka mig ha. Men är inte supertänd på dessa... ännu..

7. Rolex tid är pengar

Rolex tid är pengar Stadsbo

YM 116622 men med platina tavla!

8. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    16710 är för rasslig om du frågar mig. Jag säger som vanligt en ny modell eller vintage om det är Rolex du vill ha. Har aldrig gillat vridringar utan kontrasterande färger eller pcl, men gillar du det så kör på YM.

^En liten inspirationsbild.^

Hmk118, laketwig och Jone gillar detta.
  9. cultshit

cultshit Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Skulle valt 16710. Mycket klocka i en då du kan byta insert till olika färger!

10. Jone
    Trådstartare

Jone Bonde

Från:
    Helsingfors

På vilket sätt tycker du att 16710 är för rasslig?

Jo, det är ett väldigt stort plus att kunna byta inserts. Blir ju som tre klockor istället för en! :)

11. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Prova den. Tycker de äldre safirrollarna har rassliga länkar och lås. Det är stor skillnad mot de nya modellerna. Tycker även vridringarna känns rätt dåliga. Lägger jag så mycket pengar på en klocka så vill jag ha bästa möjliga kvalitetskänsla. Svårt att få lyxkänsla annars. Vintage är ett undantag såklart då man kan få masa charm istället.

12. Hebbe

Hebbe Friends of KS

16710...ångrar bittert att jag flippade min
    bild (2).JPG

Tangiye, Hmk118, Selvedge13 och 1 annan gillar detta.
  13. Jone
    Trådstartare

Jone Bonde

Från:
    Helsingfors

Jag måste göra en noggrannare jämförelse nästa gång jag petar på en! Men förstår din poäng. Man vill ju att allt ska vara premium för det priset man betalar..

yonsson gillar detta.
  14. Kairo

Kairo Friends of KS

Blåtavlad YM!

15. Aboynamedsue

Aboynamedsue Friends of KS

Från:
    O
    Icke att underskatta: Explorer 2 (16570), sjukt mycket Rolex för pengarna.
    16570-03w.jpg
    bild stulen från interwebben

Hmk118, thetaliban, 16610 och 3 andra gillar detta.
  16. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Av de två du funderar över, gmt alla dagar i veckan. Men höj blicken och kika på exp2an!

image.jpg

Hmk118, tissoter, laketwig och 1 annan gillar detta.
  17. Jone
    Trådstartare

Jone Bonde

Från:
    Helsingfors

Exp 2 är definitivt ett möjligt alternativ, är ju också betdyligt billigare än t.ex. YM.
    Hmm svårt det här... Kommer väl att sluta med att jag har alla tre om ett par år..

18. san

san Borgare

Nu målar du ju upp en svartvit bild av läget. Jag skulle inte se det som antingen eller (nytt vs. vintage, kvalitet vs. fragila charmtroll etc.), men som att det finns ett hyfsat antal referenser på de modeller som man som köpare har att välja mellan utifrån personliga preferenser. Vill du ha en GMT med smalare luggar eller en i modern tappning som är i samma storlek men som bärs större? En sport-Rolex vars inlägg kommer patineras med tiden eller en vars vridring är praktiskt taget orepbar? Och så vidare, och så vidare. Dessa frågor är högst subjektiva.

yonsson gillar detta.
  19. Mekmek

Mekmek Friends of KS

Föreslår givetvis 16700 eftersom jag har en. Sitter helt ny länk på den, så inget rassel där :D image.jpg

Hmk118, Tobias Eriksson, Roothen och 2 andra gillar detta.
  20. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Båda är trevliga klockor. YM lite känsligare för repor. Jag valde GMT för mångsidigheten och att den kändes som en roligare Submariner. Kör med Coke för det mesta.

image.jpg image.jpg

Hmk118, Tobias Eriksson och Jone gillar detta.
  21. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Egentligen håller jag med dig men kände att vi måste ha lite debatt här. :)

Mekmek gillar detta.
  22. Taxman

Taxman Friends of KS

Måste börja med att säga att det känns lite ovanligt (och roligt) att ställa YM mot GMT. Brukar väl oftast vara Sub eller GMT annars.

Personligen hade jag valt GMT men det är inget lätt val. YM är också trevlig men jag tycker kanske inte att vridringen är den snyggaste och GMT har en fördel i att man kan byta färg på den.

23. Jone
    Trådstartare

Jone Bonde

Från:
    Helsingfors
    Du har så rätt, men på något underligt vis så är jag inte så intresserad av Sub just nu. YM är ju också lite ovanligare och därmed lite extra kul. GMT är ju klart vanligare och är nog fortfarande favorit. Dessvärre är jag rädd för att bli trött på den för snabbt, men då finns ju såklart alltid möjligheten att byta insert.

24. Taxman

Taxman Friends of KS

Den YM du refererar till är väl nyare än GMTn och har en mer gedigen länk. Kan detta påverka? Är det begagnat som gäller oavsett model?

Något som ofta rekommenderas här ar ju att köpa den billigare klockan och testa denna under tiden man sparar till något dyrare. Med Rolex är ju detta helt ok iom andrahandsvärdena. Sedan är det bara att sälja om man inte är helt nöjd och köpa den dyrare. Kan det vara något?

25. Jone
    Trådstartare

Jone Bonde

Från:
    Helsingfors
    Ja, absolut! Tror även det är enklare att hitta en begagnad GMT än en begagnad YM så det påverkar ju också beslutet. Trots allt snack om den ökända "jakten" :D

Men blir det GMT så siktar jag nog på en nyare modell (Y eller Z-serie)

26. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Om du jagar beg YM så är mitt tips att gå på en tidig och byta tavla till blå och serva den samtidigt, bör landa under 50k.
    Alla YM har den nyare länken med massiva länkbitar däremot har de tidigare en enklare variant av viklås.

Jone och Affe gillar detta.
  27. Magnlar

Magnlar Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Eller varför inte en GMT 116710 ? Den har den nya länken..

28. JayJay

JayJay Biskop

Om det stod mellan dessa två och pengarna inte var en faktor så hade jag valt YM alla dagar i veckan.

29. David Eriksson

David Eriksson Biskop

Från:
    Stockholm
    GMT, beacuse you're worth it. ;)

30. Cristian

Cristian Friends of KS

Älskar vridningen på YM och den är ovanligare. Klart du ska ha en YM! :)

Mårtenssons ur Brookfield