• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Första Rollen (generellt sätt)

Snårtas

Rolex
Min första var en grönglasad Milgauss. Tror det spelar mindre roll vilken modell det är - magin finns i alla modeller. Köp en som talar till dig!


Sent from my iPad using Tapatalk HD
 

maxmol

Panerai
.nMitt första försök på en Rolex var en oysterquartz... Tror inte man behöver köra på en Sub men misstänker att Rolex oskulden är roligast att tappa till en ikon som OQ, DJ, DD, SUB eller Daytona. Man vill nog inte ha en för udda fågel det första man gör. :)
 

Kakob

Cartier
+1 på DJ. Snygg och gedigen. Prisvärd? Mycket, om man inte kalkylerar med rollesjukan som nästan garanterat uppstår efter en tids ägande...
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Jag började med en 16610. Helt enkelt för att Sub för mig ÄR Rolex. Vilken modell är din favoritrolle?
Tja utan att direkt utse en enskild modell så gillar jag dessa skarpt. Moderna - 116610, 114060, 116660, 116334, 116710, o.s.v. Vintage - 1601, 1803, 1680, 5513, o.s.v.

... en hel del med andra ord.. :)
Är det en hypotetisk fråga eller är det aktuellt för dig att köpa?
I nuläget är den nog mera hypotetisk, men jag hoppas att 2014 kan bli ett Rolle år.
 

Bolio

Panerai
Jag började med en 16613 och den är jag grymt nöjd med.
Men budgeten måste ju nästan inkluderas vid en sådan fråga. Håller man ner summan en del kan jag absolut tycka att DJ är en bra instegs modell och den speciella Rolex känslan sitter ju som inklusive i alla modeller och subben kommer du att ha förr eller senare när du sålt av alla de andra ur du har och lägger alla slantarna på bara på ROLEX :D.
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Tjena,

Är i färd med att köpa en nyservad 14060 från -96, och känner mig ganska komfortabel med detta val. Tanken är att det ska vara en vardagsklocka som får hänga med på mer eller mindre alla äventyr.

Vad säger ni andra om det?
 
Tjena,
Är i färd med att köpa en nyservad 14060 från -96, och känner mig ganska komfortabel med detta val. Tanken är att det ska vara en vardagsklocka som får hänga med på mer eller mindre alla äventyr.
Vad säger ni andra om det?

3879-animated_gif-chuck_norris-dodgeball-thumbs_up.gif
 

Pope

Cartier
Eeeeeyyy, 80-talsnissen. Har följt dig från början och du går från klarhet till klarhet med Seiko MM o.s.v .... Du kan inte välja fel så bara gör din grej så ordnar sig allt.
Simma lugnt och kör din pryl!

/Pope
 

PP5712

Breitling
Eeeeeyyy, 80-talsnissen. Har följt dig från början och du går från klarhet till klarhet med Seiko MM o.s.v .... Du kan inte välja fel så bara gör din grej så ordnar sig allt.
Simma lugnt och kör din pryl!

/Pope

Och jag som hoppades att insikten infann sig med 5227..
Vad kan gå fel med en Patte?
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Min första var en Oysterdate Precision 6694, vit/silver tavla med guldindex. Oändliga möjligheter med olika band. Jag har testat: militärgrönt nato, chokladbrunt cordovan, cognac cordovan, svart rocka, burgundy skinn, mörkbrun mocka. Ja, allt funkar. Mångsidig klocka!
 

Rivalen

Rolex
Min "instegs"Rolex. En 30mm från 1940. Ochdärunder exempel på ungefär vad jag hoppas skall bli min andra och sista(?) "riktiga" Rolex. (Jag ägde ju en 114060 under några månader)

Om jag vid något tillfälle skrev att det rent ekonomiskt är närmast alldagligt att äga en Rolex, så var det nog delvis för argumentationens skull även om argumentet höll ur räknenissesynpunkt. Just nu upplever jag tvärtom tydligt hur exklusivt jag tycker det är när jag letar efter en Root Beer - förvånande hur det påverkar mig.

Jag hoppas min Root Beer skall bli som en CD av Rebecka Törnqvist, det tar en stund att ta sig in i den, men sedan kan man njuta av den för alltid. Vi får se.

Köp inte din första Rolex slentrianmässigt - tänk till och prova mkt på arm. Träffa forumare som kan låta dig klämma på vintage.

Instegs & keeper (1940)
Y1ixW1U.jpg


Dröm & isf keeper. (1972)
DSC02704_zps3e2b9490.jpg~original




Rebecka T - en av våra bästa kvinnliga sångare och låtskrivare?
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Min "instegs"Rolex. En 30mm från 1940. Ochdärunder exempel på ungefär vad jag hoppas skall bli min andra och sista(?) "riktiga" Rolex. (Jag ägde ju en 114060 under några månader)

Om jag vid något tillfälle skrev att det rent ekonomiskt är närmast alldagligt att äga en Rolex, så var det nog delvis för argumentationens skull även om argumentet höll ur räknenissesynpunkt. Just nu upplever jag tvärtom tydligt hur exklusivt jag tycker det är när jag letar efter en Root Beer - förvånande hur det påverkar mig.

Jag hoppas min Root Beer skall bli som en CD av Rebecka Törnqvist, det tar en stund att ta sig in i den, men sedan kan man njuta av den för alltid. Vi får se.

Köp inte din första Rolex slentrianmässigt - tänk till och prova mkt på arm. Träffa forumare som kan låta dig klämma på vintage.

Instegs & keeper (1940)
Y1ixW1U.jpg


Dröm & isf keeper. (1972)
DSC02704_zps3e2b9490.jpg~original



Rebecka T - en av våra bästa kvinnliga sångare och låtskrivare?

Riktigt coolt med 30mm! Hoppas att den får mycket handledstid!
 

Rivalen

Rolex
Har suttit på i 3 veckor nu efter nya remmen. Helt stolligt tar han ut svängarna in och ut ur COSC. Just idag 30 sek efter på tre veckor. Ibland har han varit 1 min före. Vissa dagar går han prick på. Duktig gamling - skall absolut få sin behövliga service.
 
Topp