• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Första Seamastern och den första riktiga Seamastern

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Två små godingar, blir inte mycket bättre. Den lille rackaren är i mitt tycke den finaste och mest välgjorda ickedykarseamastern. Hammarautomat och breda bandhorn med finfin fasning. Den första skall enligt Omega ha lanserats 1948 men denna är något senare. På denna tid var Omega i klass med Rolex och om jag har rätt för mig var denna dyrare än rolex motsvarighet. De är oftast 34 mm men det finns även jumbos i 36 mm. Boetterna bärs stort. Vattentätheten var 30-50 m har jag för mig.

Den andra rackaren är det lite yngre syskonet som nästan är identisk med den aldra första sm300an. Är faktiskt osäker på vad som skiljer. Dessa var iaf täta till 200 m men tydligen var det problem vid låga tryck då kronan läckte. 39 mm mäter dem och bandhornen är rätt långa men samtidigt smäckra. Här kommer lite bilder!

image.jpg
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    207 KB · Visningar: 611
  • image.jpg
    image.jpg
    214.3 KB · Visningar: 611
  • image.jpg
    image.jpg
    163.4 KB · Visningar: 618
  • image.jpg
    image.jpg
    130.8 KB · Visningar: 630

Patrik J

Rolex
Den andra rackaren är det lite yngre syskonet som nästan är identisk med den aldra första sm300an. Är faktiskt osäker på vad som skiljer. Dessa var iaf täta till 200 m men tydligen var det problem vid låga tryck då kronan läckte. 39 mm mäter dem och bandhornen är rätt långa men samtidigt smäckra. Här kommer lite bilder!

image.jpg

Härliga klockor! Det som skiljer är kalibern: 501 vs 552.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Men sluta, vad bra! Båda två är ju underbara på sitt sätt. Tavlan på den lille är riktigt fin och jäklar vad bra den store blev efter glasputs! Ha-begär på den.

Tackar, jag bytta glaset då man inte kunde slipa bort torrsprickorna i glaset. Som tur är verkar de nya vara lika kupade som de gamla. Köpte även ny krona men bommen var kapad så den fick jag tyvärr inte på... Får bli en till beställning helt enkelt.
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Tackar, jag bytta glaset då man inte kunde slipa bort torrsprickorna i glaset. Som tur är verkar de nya vara lika kupade som de gamla. Köpte även ny krona men bommen var kapad så den fick jag tyvärr inte på... Får bli en till beställning helt enkelt.
Okej. Är det original Omega? Varifrån beställer du sånt?
Har du någon förhoppning om att få den tät en dag?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Okej. Är det original Omega? Varifrån beställer du sånt?
Har du någon förhoppning om att få den tät en dag?

Original från Cousins. Kronhalsen är lite tvek men annars skall den nog bli tät. Packningarna är bytta nu med. Skall jag ut och blöta ned uret blir det nog ploprofen i vilket fall.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
En sådan där liten seamaster har jag sagt länge jag vill testa och det måste det göras! Underbar boett! Och natt och dag i och med nya glaset på dykaren :)
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Original från Cousins. Kronhalsen är lite tvek men annars skall den nog bli tät. Packningarna är bytta nu med. Skall jag ut och blöta ned uret blir det nog ploprofen i vilket fall.

Okej. Jo, ska det badas kan man lika gärna ta en som är tryckt och tät, men det är något med känslan av funktionsduglighet på gamla ur. Adderar något utöver att de fortfarande tickar och håller tiden.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Men jösses!

Båda är ju helt fantastiskt grymma. Gillar dock tooligheten i 39an, blev helt fantastisk med nytt glas.

Bra fiskat, roliga val, och ja...nu är jag sugen på en 'pre 300'. Attans.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Snyggt! Bra smak! Omega när det är som bäst!
Nu får du snart fixa en speedy ;)

Jo, Omega toppade däromkring. Har funderat på en Speedmaster men jag vet att det kommer bli kostbart... För att den skall kunna konkurrera med min Autavia måste den ha det där lilla extra.
 

_jonte

Patek
Insåg just vilken modell dykaren är.. kände inte igen den utan vridringsinlägget..
Mycket fina ex båda två, snyggt fångat!
 

hejo

Panerai
Jo, Omega toppade däromkring. Har funderat på en Speedmaster men jag vet att det kommer bli kostbart... För att den skall kunna konkurrera med min Autavia måste den ha det där lilla extra.


Enkelt, många speedys som har det där lilla extra..... 105.003, 105.002 eller varför inte en 2998 :happyhappy:
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Enkelt, många speedys som har det där lilla extra..... 105.003, 105.002 eller varför inte en 2998 :happyhappy:

Nja, måste vara trevliga visare med, typ lollipop eller liknande. Autavian smiskar de flesta enligt mig, kontrasterande tavlor är trevliga så där ligger speedmasters efter direkt.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Det är en sm300, ref 14755. Som krämbulle skrev saknas den tunna bakelitinlägget. Dock finns den lilla markören kl 12 som skall ha en lysmasseklump på vridringen så den är fortfarande användbar.

Ah, läste lite slarvigt. På en skala, hur svåra är dessa att hitta?

Otroligt trevlig pjäs. Finns det nån rimlig chans att du hittar ett bakelitinsert?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ah, läste lite slarvigt. På en skala, hur svåra är dessa att hitta?

Otroligt trevlig pjäs. Finns det nån rimlig chans att du hittar ett bakelitinsert?

De är rätt ovanliga, men som alltid beror det på hur du vill att de skall se ut samt hur tjock plånboken är. Jag har väl letat till och från i över ett år. Att hitta ett gammalt inlägg ser jag som omöjligt, men nya fina aftermarket finns att köpa. Kommer inte ens leta då jag föredrar dem utan insert och har därför sorterat bort dem som hade inlägget.
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Makalöst fina båda två, grattis till muskulös elegans gånger 2! "Lilla" Seamastern har en fantastisk tavla, så vill jag åldras...;). Boetten till den lilla är välbehållen, de är så vackra och bär så stort för sin storlek.
300:an blev smashing med nytt glas, väldigt behaglig tavla på den med och boetten går inte av för hackor direkt.
Skönt stim du är inne i nu, keep it up!
 

falten

Cartier
fantastiskt fina! Är den lite brunaktig i tavlan den där seamaster 300?
Dressaren skulle jag lätt kunna tänka mig att bära som vardaglig dress/beaterklocka!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
fantastiskt fina! Är den lite brunaktig i tavlan den där seamaster 300?
Dressaren skulle jag lätt kunna tänka mig att bära som vardaglig dress/beaterklocka!

Tack! De små är riktigt fina och välbyggda. Skulle väl även kategorisera dem som lite sportigare och inte regelrätt dress. Tror en 36 mm skulle sitta som en smäck! Stämmer att sm300an är brunfläckig, dock långt från din tokfina Tissoten:

image-jpg.57101
 
Topp