• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Första Squalen hemkommen!

KMS

Rolex
Plötsligt händer det!

Skulle nog vilja påstå att detta är ett av mina favoritmärken innan jag ens har rört en klocka.
Har missat många ebay auktioner pga att jag fegat ur, lite för dyrt osv.
Var på god väg att handla via Italiens variant av Blocket...:)

När denna dök upp från en Ebaysäljare från Neapel var jag tvungen att kasta mig över den.
Efter lite artig googletranslateitalienska ändrade säljaren till att skicka den inom EU(tidigare bara Italien).
Säkerligen hans snabbaste försäljning...

1950 började C. Von Buren att fundera på att bygga en stabil dykarklocka. Squale var namnet som han
satte på klockorna. Affärsidén var att låta andra klockföretag använda sig av Squales boetter mm
förutsatt att dom hade Squales logo på urtavlan. Så därför finns det otaliga märken som har gjort
Squale klockor tex Altanus Genève, Arlon, Airin, Dodane,Potens Prima, Prima Flic, Jean Perret Geneva, Ocean Diver / Blandford, Deman Watch, Margi, Berio, Eagle Star Genève, La Spirotechnique, Wertex, Carlson Tavernier Geneva och Sinn.

Vad Squale och alla som gillar Squale älskar att poängtera är att snajsiga märken såsom :
Blancpain, Tag Heuer, Doxa även använde sig av Squale boetter.

Så här snackar vi om ett märke som har en gedigen historia!
H1.jpg



Jaques Mayol:
1970.jpg


Squale har haft anknytningar med såväl stenhårda dykarhjältar som Italienska fallskärmsjägare "Folgorade Brigade" och italienska flottans dykare "Marina Militare Italiana".
6a00e552366d3388330120a582d3e6970b-800wi


Numera är det väl lite oklart var dom tillverkar sin klockor osv, dessutom gör dom ju en högst intetsägande Rolexkopia vid namn 20 Atmos,
vilket känns som väldigt tråkigt när det finns så mycket annat roliga salta dinkor man kan gräva fram ur havets djup.
Min första och enda Squale klocka (för tillfället) är en 20 atmos (200meter)och i min mening tusen gånger roligare än den nuvarande 20 atmos modellen!
Så i detta fallet kan jag utan problem stå fast vid mina honnörsord -Vintage är alltid bättre!

IMG_1814.JPG



IMG_1820.JPG



IMG_1818.JPG
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
KMS!

Tack för en inblick i detta märke som har passerat utan notis! Tycker den är riktigt snygg med lagom patina och en tung boettring!

Grattis till denna skönhet!
 
  • Like
Reactions: KMS

cheepo63

Läderjesus
2-Faktor
Satan vilken klocka. Man har ju sett dom nya och det blir lite korpen mot elitserien. Inte helt rättvist. Den var grym, härlig mögelpatina på indexen. Grattis.
 
  • Like
Reactions: KMS

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Squale är ett tungt namn och gör (gjorde?) riktigt coola dykare. Sett endel blancpain där man ser squaleloggan då de tillverkade bla boetterna åt dem back in the days precis som du skrev!

Grattis till en ytterst cool dykare!
 
  • Like
Reactions: KMS

Pappi

Bib Fortuna
2-Faktor
Cool! Grattis till den. Ser fram emot din kommande samling - alla vintagemodeller som finns av Squale :)
 
  • Like
Reactions: KMS
Topp