• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Första vintageklockan, väl snabb.

Stenelo

Breitling
Hallå ja,

Jag har hängt här ett tag och lurkat runt och har till sist köpt min första vettiga klocka - således är det väl dags att smyga ut ur skuggorna.

Som så många andra införskaffade jag en vintage Omega seamaster från e-bukten. Slog till då den var i väldigt fint skick och dessutom hade cert. Det rör sig om en ref ck2846 från 1957.

Nu till problemet. Säljaren, påstod att den var nyservad och höll god tid, efter ett par dagars användning har jag uppmätt att den är cirka 3 minuter för snabb per dygn. Säljaren påstår att det är "normalt" trots service, men jag är givetvis skeptisk och på grund av mina dåliga kunskaper om vintageklockor tänkte jag kolla med er vad ni tror. Jag stortrivs med klockan men en ruckning/service vore en utgift som studentplånbken inte hade uppskattat.

Kan klockan vara servad och fortfarande hålla så dålig tid?
Kan den ha blivit magnetiserad?
Hur mycket nudlar behöver jag äta om jag skall serva den? (Vad skulle det kosta?)

Tacksam för all hjälp!


 

McGyver

Rolex
Grattis till en fin Omega!

Att den drar sig 3min/dygn tyder på att allt inte står rätt till. Har du tur, så är det bara balansfjädern som "klibbat ihop" lite => fjädern blir "styvare" => svänger snabbare => uret går för fort - det är lätt fixat och borde inte kosta skjortan hos den lokala urmakaren!

För en helservice skulle jag gissa ~1500:- hos kvartersurmakaren.

Lycka till!
 

Konfettiregn

Breitling
Först: Grattis till snygg klocka och kul med cert!
Vad gäller gångavvikelsen är ju kruxet att man är väldigt dåligt skyddad vid köp via tradera och ebay. Särskilt svårt blir det om du köpt den utomlands. Skicka tillbaka klockan (som du ändå gillar) och riskera att inte se röken av några pengar plus att du säkerligen får stå för returfrakt? Tveksamt.

Jag skulle satsa på att lämna in den till en lokal urmakare (gärna någon som är ganska rund, alltid bär lupp och är nära pensionsålder) för ett kostnadsförslag med informationen att den fortar sig. Har du tur så går det på några hundringar, har du otur blir det dyrt men då tackar du nej till kostnadsförslaget.

Skulle den inte kunna vara servad men utan att man kollat gångavvikelse ordentligt efter monteringen? Oseriöst men möjligt? Service är ju ett väldigt godtyckligt begrepp om den inte utförs av AD.
 

_jonte

Patek
Håller med ovan, dvs att han försöker blåsa dig. Kolla med en urmakare och stå på dig i detta!

(Ser inte tavlan ommålad ut?)
 
3 minuter är väldigt mycket. Kostnadsförslag är en bra idé. Återkom därefter till säljaren och kolla om han vill stå för service/reparation. Om inte, kräv återköp.
 

Stenelo

Breitling
Tack för all input och för ett varmt välkomnande!

Det skulle kosta mig 200 spänn att skicka tillbaka den och antagligen 400 om han skulle erbjuda att serva den och skicka tillbaka den igen, vilket han inte gjort än. Sticker ner och kollar kostnad när jag är tillbaka från semestern, tipsa gärna om vettig urmakare i Göteborg om någon har koll på sådan.

Har kontrollerat urtavlan så noga jag kunnat och den verkar helt klart kosher enligt den research jag gjort.

http://www.omegawatches.com/spirit/history/vintage-omegas/vintage-watches-database?ref=19812
 

_jonte

Patek
Tack för all input och för ett varmt välkomnande!

Det skulle kosta mig 200 spänn att skicka tillbaka den och antagligen 400 om han skulle erbjuda att serva den och skicka tillbaka den igen, vilket han inte gjort än. Sticker ner och kollar kostnad när jag är tillbaka från semestern, tipsa gärna om vettig urmakare i Göteborg om någon har koll på sådan.

Har kontrollerat urtavlan så noga jag kunnat och den verkar helt klart kosher enligt den research jag gjort.

http://www.omegawatches.com/spirit/history/vintage-omegas/vintage-watches-database?ref=19812
Du ska inte behöva betala en enda krona, säljaren ska betala. Svårt och jobbigt, jag vet... Men stå på dig och kräv att han gör rätt för sig.

Gällande tavlan syftade jag endast på att den såg lite för fräsh och vit ut för att vara så gammal. Hoppas att vintagerävarna kan bedöma mer. Ping Aurum NiklasArvid Ariste
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Du ska inte behöva betala en enda krona, säljaren ska betala. Svårt och jobbigt, jag vet... Men stå på dig och kräv att han gör rätt för sig.

Gällande tavlan syftade jag endast på att den såg lite för fräsh och vit ut för att vara så gammal. Hoppas att vintagerävarna kan bedöma mer. Ping Aurum NiklasArvid Ariste
Jo, min bedömning är nog att den är ommålad, men inte säker. Tror aldrig jag sett en vittavlad Seamaster innan? Att den sedan är helt enfärgad med den minutmarkeringen är lite udda. Samtidigt ser lysmassan rätt bra ut, men det är svårt att se här. Man får nog jämföra typsnitt noggrannare för att kunna avgöra hur det sår till.
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Det är skitsnack, mina vintage klockor går mellan 7-12 sec fel /dygn. Alla är omega och ingen är nyare än 1955, ingen av dom är chronometre …
 

Stenelo

Breitling
Hmm... Jag tycker jag hittar hittar ett par liknande tavlor i vitt om jag söker på referensen, den finns ju dock inte i omegadatabasen. Får ta bättre bilder när jag kan, telefonen gillar inte makro. Typsnittet tycker jag är reko med de bilder jag sett och S:et är väl tidsenligt. Men det är klart, ni vet garanterat bättre. Tavlan är lätt missfärgad (mörkare) runt kanten från klockan 12 till 4 ungefär (från kanten och ett par mm inåt). Sedan är den lite skadad runt klockan 2 längs kanten. Tar bättre bilder när jag kan.

Kollar hursomhelst med urmakare och mejlar surt till säljaren så får vi se vad han säger.
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Välkommen och gratulerar till ditt köp, tråkigt att du känner dig besviken. Jag har varit med om att regulatorn fått sig en smäll under transport och "ruckats" till kraftig gångavvikelse, så det kan hända. Ta den till en bra urmakare som kan avgöra om den är nyservad, är den det kan något hänt under frakten och skulle den visa sig klibbig/skitig då har säljaren ljugit.

Jag håller med _jonte och Aurum i det att tavlan känns misstänkt ommålad. Tavlor med minutmarkering en bit in på tavlan brukar indikera zontavla, något din inte har såvida inte ljuset spelar oss ett spratt. Tavlan känns för vit för att vara orörd. Sökningar på reffen i Omegas drabas och på nätt ger mig att det funnits varianter med hårkors och varianter med eller utan zontavla. Har sett mögliga och gissningsvis orörda med lika varianter på typsnittet i speciellt ordet Seamaster. Olika index också...det är en djungel.
 

Stenelo

Breitling
Det var just typsnitten som jag tyckte var så pass välmålade att jag inte reflekterade över en ommålning. Nej, det är inte en zontavla.

Mailat säljaren och en retur verkar åtminstone inte helt omöjlig. Kostar en service för mycket och/eller en ommålning är "given" så får jag väl skicka tillbaka den, förhoppningsvis kan jag få ett bra pris på en annan här på klocksnack där man verkar kunna lita på sina medmänniskor! :)
 
Topp