• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Förstaklocka - budget: 30'.

Noami

Cartier
Klocksnack!
Nu är jag på jakt efter min första riktiga klocka. Efter en tids lurkande på forumet är jag övertygad om att det finns kunskap samt välvilja här. Därför ber jag om er hjälp/rådgivning i köpet av min första riktiga klocka.

Som angivet i trådens namn ligger min budget på runt 30 000. Kan tänka mig att gå upp några tusen om det råkar ge en mycket mer prisvärd klocka.
Klockor jag funderar på:
Rolex 216570/16610/14060m
Omega SMP, alternativt en sjömästare med kronograf. Ingen speciell ref. på dem.
Panerai, ingen bestämd ref.
Hublot Classic Fusion, ingen bestämd ref.

Att fullset och ett gott skick ingår i priset är högt värderat. Ser helst till att inte köpa en klocka där service är mer förekommande än hos andra modeller.

Vilken/vilka klocka/klockor skulle ni finna aktuella om ni hade samma preferenser och budget som mig?

Tack på förhand.

MvH,
Nom
 

Peddjy

Cartier
Har en SMP och en 216570, använder knappt SMP längre. Låg till några tuss och du får en riktig skönhet!
ImageUploadedByTapatalk1402975140.328165.jpg
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
216570 kanske kan bli lite svårt för 30+- några tusingar. Jag lägger min röst på 14060/16610. Många kommer säga tråksafirsubbar men de funkar till det mesta enligt mig.
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Valfri sportrolle inom budget , personlig smak avgör. Jag gillar sub utan datum.... Ingen smp !
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Om du tänkt tanken så köp en Submariner. Med eller utan datum är en smaksak men om du köper någon annan klocka så kommer du alltid undra hur det är att ha en sub. Köp!
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Skulle köpt och köpte en klassisk sportrolle när jag skulle köpa min första dyrare. Det blev en GMT Master 2 Coke för mig, mest pga mångsidigheten med olika insert. Sedan köpet har jag snöat in betydligt mer på klockor. Skulle jag ha köpt samma klocka idag? Mycket möjligt, även om jag får varmare känslor för äldre Rolex, typ 1675 och 5513, men jag planerar att ha min 16710 livet ut så den får bli vintage med mig. Min Avatar, Luca Di Montezemolo, har setts med sin 1675a under 4 decennier.
 

Randel

Cartier
Det beror ju väldigt mycket på dina behov i övrigt. De du nämner är ju alla åt det sportigare hållet, mer eller mindre, så jag antar att du inte är på jakt efter en dressare att ha till kostym. Personligen hade jag gått Rolex-spåret, och där finns ju som några nämnt tidigare i tråden ett par olika trevliga alternativ hyfsat inom dina budget-ramar.

SMP hade jag inte valt, kanske främst för att min uppfattning om den klockan är att det är en typisk "jag-vet-inget-om-klockor-men-vill-ha-en-märkesklocka-som-inte-är-en-parfymklocka-och-som-är-dyrare-än-bottenskrapet". Jag köpte min just p.g.a. av detta för 15 år sedan :D:banghead:;) Det är en grym beater på alla sätt, dessutom billig begagnat jämfört med din budget, men ack så vanlig! Det är iof Rolex också, men mitt hjärta bankar hårdare för Rolex. Om du gillar Omega så kolla på Aqua Terra, det är en väldigt trevlig klocka tycker jag. Funkar både på länk och på läder.

Om det varit jag som skulle lägga 30k eller mindre på en klocka idag, hade nog följande varit aktuellt:
  • Rolex DateJust (för att jag redan har en GMT och inte är jättesugen på en Sub), gärna 116200 eller något sådant. Kan gå att klämma in runt 30 om man har tur
  • Longines Legend Diver. Betydligt billigare än 30k även ny, men väldigt trevlig och ganska ovanlig vad jag vet
  • Omega Speedmaster. Ovanligare än SMP, också väldigt snygg både på länk och läder.
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Stämmer in i 16570-kören. Du grejar inte 216570 på planerad budget, men en 16570 där du dessutom kan plocka hem en kompletterande svart/vit tavla beroende på vilken du har från början.. Få ihop det paketet och du är hemma!
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Submariner är en grym klocka på alla sätt, smaksak om man vill ha datum eller ej. :)
 

Noami

Cartier
Oj! Förväntade mig respons, men inte i denna höga grad. Återigen, jag är väldigt tacksam för alla era svar. Det blir förmodligen en Rolex Explorer eller Sub. Lite beroende på vilken jag hittar till bäst pris (inte lägst). Får ta och göra en köpannons här på forumet när mitt konto uppfyller kraven.
Tack!
 
Topp