• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Förstaklocka runt 20-25k

azcii

Patek
2-Faktor
+1 på BBB, otroligt trevlig klocka.

20170113_145418-jpg.456265
 

d96angl

Cartier

Yrsnö

Cartier
Personligen hade jag helt klart kollat Speedy eller datejust, mycket olika men ack så trevliga. Själv älskar jag Speedyn men letar idag efter en DJ för att komplitera.

Båda passar för det mesta, en Speedy klär i allt från länk, läder eller mocka. En datejust klär dig oavsätt läder mocka eller kostym;)
 

Ursinnig

Breitling
Jubilee är ruskigt bekvämt också! Satsa på en gammal, gärna innan ~1965 så får du lite mer eleganta visare. Alpha-visare istället för vanliga stick.

image.jpeg
Exakt sånt där som jag vill veta! Med visarna, så jävla bra och nördigt (som jag gillar det). Grymt, tack!
Notera att det gör inget om ni tipsar om billigare klockor. Allt är välkommet som förstaklocka!
 

Ursinnig

Breitling
Du måste ju ha några preferenser? Annars kan du bara köpa första bästa för 25' och vara nöjd! Fru/Man sökes 20-25 år allt intresse...;)
Okej, jag vill ha något som passar till kostym, skjorta och kavaj, men som samtidigt bör funka till jeans och tshirt. Jag har ju en förkärlek till datejust och Rolex överlag men jag är inte svår så, dyker "rätt" klocka upp så är jag villig att ändra mig.
Först och främst kommer jag nog handla in en seiko för att sedan bestämma mig om vilken dyrare jag ska ha.
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Som många andra skrivit skulle jag satsa på en Rolex Datejust Vintage från 70-talet. Passar både till vardags och till finare tillställningar. Hittar du en för under 20 000 så är det en bra deal. (om den är i bra skick såklart) :) Det blir något av en investering också eftersom priset troligen kommer gå upp för varje år.
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Okej, jag vill ha något som passar till kostym, skjorta och kavaj, men som samtidigt bör funka till jeans och tshirt. Jag har ju en förkärlek till datejust och Rolex överlag men jag är inte svår så, dyker "rätt" klocka upp så är jag villig att ändra mig.
Först och främst kommer jag nog handla in en seiko för att sedan bestämma mig om vilken dyrare jag ska ha.
Personligen tycker jag detta är en kul, men kan bli en väldigt kort och dyr romans. Självklart är det bra och smart att fråga om goda råd och rekommenderas. Om du är en ny biten klock nörd kommer du sakta men säkert ändra smak och till sist vara den som ger goda råd själv. Mitt tips är att köpa det du suktar efter och DJ är en grym klocka som är bra på många sätt. Hade lätt klarat mig endast med en DJ.
FullSizeRender.jpg

Sålde min helt utan anledning... Lycka till!
 

Ursinnig

Breitling
Personligen tycker jag detta är en kul, men kan bli en väldigt kort och dyr romans. Självklart är det bra och smart att fråga om goda råd och rekommenderas. Om du är en ny biten klock nörd kommer du sakta men säkert ändra smak och till sist vara den som ger goda råd själv. Mitt tips är att köpa det du suktar efter och DJ är en grym klocka som är bra på många sätt. Hade lätt klarat mig endast med en DJ.
FullSizeRender.jpg

Sålde min helt utan anledning... Lycka till!
Fyfan vilken pjäs, galet snygg! Men ser ut som en nyare modell?
 

pederr

Cartier
Jaa men jag gillade Reduced bättre. Vad är den stora skillnaden?

Reduced är 3 mm mindre och har ett annat verk, vilket gör att man i direkt jämförelse ser tydliga skillnader (Bild från Fratellowatches)
SpeedmasterReduced2_zps0e3780ef.jpg

Det finns många diskussioner om jämförelser, båce på KS och andra ställen, men de mest väsentliga handlar om verk och identitet. Pro'n har ett manuellt kronografverk, medan reduced har ett automatverk till vilket en kronografmodul kopplats. Lösningen hos Reduced brukar medföra att den anses, i a f i jämförelse med Pro'n, som dyr att serva. Har aldrig sett några belägg för detta, men med tanke på att klockan kostar ungefär hälften av en Pro så uppfattas säkert servicekostnaden som hög. Standardrådet är väl också att om du ska köpa en reduced så ska du göra det på dess egna meriter (t ex storlek, automat) och inte som ett billigare substitut till Pro'n.
 

Ursinnig

Breitling
Reduced är 3 mm mindre och har ett annat verk, vilket gör att man i direkt jämförelse ser tydliga skillnader (Bild från Fratellowatches)
SpeedmasterReduced2_zps0e3780ef.jpg

Det finns många diskussioner om jämförelser, båce på KS och andra ställen, men de mest väsentliga handlar om verk och identitet. Pro'n har ett manuellt kronografverk, medan reduced har ett automatverk till vilket en kronografmodul kopplats. Lösningen hos Reduced brukar medföra att den anses, i a f i jämförelse med Pro'n, som dyr att serva. Har aldrig sett några belägg för detta, men med tanke på att klockan kostar ungefär hälften av en Pro så uppfattas säkert servicekostnaden som hög. Standardrådet är väl också att om du ska köpa en reduced så ska du göra det på dess egna meriter (t ex storlek, automat) och inte som ett billigare substitut till Pro'n.
Spännande, tack! Näe om valet faller på den klockan så är det för jag gillar den bättre rent estetiskt. Och den verkar vara något mindre också vilket är ett plus. Tycker det ser lite halvsnyggt ut med skjorta/kavaj och sen en klocka som ser ut som fotbojja haha.
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
IMG_8054.JPG
IMG_8052.JPG
Eftersom du nämner dykare och kavaj och inte kostym så tycker jag panerai Base 000 är lite mer vågat men ett trevligt val! Går och pimpa både upp och ner efter humör medans DJ förblir en DJ.
 

Ursinnig

Breitling
Hur är det nu då, om jag skulle få för mig att klicka hem en vintage datejust varpå urtavlan är lite "möglig" kan jag byta ut den? Och är det något speciellt jag bör tänka på isåfall?
 

Zalath

Panerai
Hur är det nu då, om jag skulle få för mig att klicka hem en vintage datejust varpå urtavlan är lite "möglig" kan jag byta ut den? Och är det något speciellt jag bör tänka på isåfall?
Vintageklockor är ofta riktigt prisvärda. Men när de kostar mer än några tusen bör en vara lite försiktig och läsa på ordentligt. Skulle inte riktigt rekommendera en vintage DJ till en förstagångsköpare om du inte kollar upp klockan ordentligt innan. Är nog bättre med en lite nyare klocka. :)
 

Ursinnig

Breitling
Vintageklockor är ofta riktigt prisvärda. Men när de kostar mer än några tusen bör en vara lite försiktig och läsa på ordentligt. Skulle inte riktigt rekommendera en vintage DJ till en förstagångsköpare om du inte kollar upp klockan ordentligt innan. Är nog bättre med en lite nyare klocka. :)
Utveckla gärna till varför du inte rekommenderar det :)
 

ilu05191

Omega
Hej!
Gällande tavlan så kan du byta den men räkna med iaf 3000 för en ny tavla + jobbet. Om du köper en begagnad så kolla så den har servats ordentligt, kan bli en tråkig överraskning annars.

Jag har ett förslag (kompromiss):
De klockor du verkar gilla har varit Datejusten med vit tavla, Speedyn och att du pratar om en dykare vilket är väldigt olika klockor. Sen kan jag tycka att (beroende från person till person såklart) det kan uppfattas lite brackigt av många att ha en Rolex som 23-åring. Mitt förslag är en Zenith El Primero Rainbow som säljs på C24 i bra skick för mellan 20-25. Det är samma urverk som tidigare satt i Rolex Daytona (som man kan säga är Rolex motsvarighet till Speedmastern) och klockan är både sportig och dressad nog att kunna funka till det mesta. Zenith är ett kvalitetsmärke som tillverkar sina egna urverk. Nackdelen är att det inte är superlätt att få den servad i sverige men köper du en nyservad så har du ju ett antal år på dig att oroa dig för det. Funkar på både länk och läder.
Exempel på annons: https://www.chrono24.se/zenith/el-primero-rainbow-stahl-chronograph-ref-020460400--id4593398.htm
Zenith EP Rainbow WD.JPG

Zenith Rainbow1.jpg

zenith-el-primero-rainbow-chronograph-czl82277-8701-1.jpg


Rolex Daytona för jämförelse:
daytona2no0.jpg
 

Ursinnig

Breitling
Hej!
Gällande tavlan så kan du byta den men räkna med iaf 3000 för en ny tavla + jobbet. Om du köper en begagnad så kolla så den har servats ordentligt, kan bli en tråkig överraskning annars.

Jag har ett förslag (kompromiss):
De klockor du verkar gilla har varit Datejusten med vit tavla, Speedyn och att du pratar om en dykare vilket är väldigt olika klockor. Sen kan jag tycka att (beroende från person till person såklart) det kan uppfattas lite brackigt av många att ha en Rolex som 23-åring. Mitt förslag är en Zenith El Primero Rainbow som säljs på C24 i bra skick för mellan 20-25. Det är samma urverk som tidigare satt i Rolex Daytona (som man kan säga är Rolex motsvarighet till Speedmastern) och klockan är både sportig och dressad nog att kunna funka till det mesta. Zenith är ett kvalitetsmärke som tillverkar sina egna urverk. Nackdelen är att det inte är superlätt att få den servad i sverige men köper du en nyservad så har du ju ett antal år på dig att oroa dig för det. Funkar på både länk och läder.
Exempel på annons: https://www.chrono24.se/zenith/el-primero-rainbow-stahl-chronograph-ref-020460400--id4593398.htm
Zenith EP Rainbow WD.JPG

Zenith Rainbow1.jpg

zenith-el-primero-rainbow-chronograph-czl82277-8701-1.jpg


Rolex Daytona för jämförelse:
daytona2no0.jpg
Hmm, den där känns på något sätt för "maffig" och stor, lite svullen typ?..

Nu står det inte hugget i sten att jag kommer skaffa min absolut första klocka för summan 20-25 (har smygkikat på seiko och kommer nog klippa en billigare innan jag bestämt mig för en rejäl) men om det blir en Rolex så är det inte för "brackighetens" skull utan mer för att jag helt enkelt gillar den :)
 

Sammeh

Cartier
Hej!
Gällande tavlan så kan du byta den men räkna med iaf 3000 för en ny tavla + jobbet. Om du köper en begagnad så kolla så den har servats ordentligt, kan bli en tråkig överraskning annars.

Jag har ett förslag (kompromiss):
De klockor du verkar gilla har varit Datejusten med vit tavla, Speedyn och att du pratar om en dykare vilket är väldigt olika klockor. Sen kan jag tycka att (beroende från person till person såklart) det kan uppfattas lite brackigt av många att ha en Rolex som 23-åring. Mitt förslag är en Zenith El Primero Rainbow som säljs på C24 i bra skick för mellan 20-25. Det är samma urverk som tidigare satt i Rolex Daytona (som man kan säga är Rolex motsvarighet till Speedmastern) och klockan är både sportig och dressad nog att kunna funka till det mesta. Zenith är ett kvalitetsmärke som tillverkar sina egna urverk. Nackdelen är att det inte är superlätt att få den servad i sverige men köper du en nyservad så har du ju ett antal år på dig att oroa dig för det. Funkar på både länk och läder.
Exempel på annons: https://www.chrono24.se/zenith/el-primero-rainbow-stahl-chronograph-ref-020460400--id4593398.htm
Zenith EP Rainbow WD.JPG

Zenith Rainbow1.jpg

zenith-el-primero-rainbow-chronograph-czl82277-8701-1.jpg


Rolex Daytona för jämförelse:
daytona2no0.jpg
Bra förslag och bra motivering! :)
 

ilu05191

Omega
Hmm, den där känns på något sätt för "maffig" och stor, lite svullen typ?..

Nu står det inte hugget i sten att jag kommer skaffa min absolut första klocka för summan 20-25 (har smygkikat på seiko och kommer nog klippa en billigare innan jag bestämt mig för en rejäl) men om det blir en Rolex så är det inte för "brackighetens" skull utan mer för att jag helt enkelt gillar den :)

Hej! Gällande brackigheten så menade jag mer hur andra uppfattar dig, du ska ju såklart ha det du gillar! Många gillar Rolex och jag har själv en Datejust men för de som inte har något intresse av klockor så riskerar du att signalera "här kommer en ung kille med dyr klocka". Just Rolex är lite av ett rött skynke för vissa i detta land, kommer ihåg när jag hade köpt min första och fick en del kommentarer i stil med "Skaffat Rolex ja, det går bra nu!". Hade kunnat gå runt med en Jaeger för en mille och ingen hade reagerat...


Bra förslag och bra motivering! :)
Tack! Man gör vad man kan!
 
Topp