• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Försvinner någonsin klockångesten?

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Haha JLC Deep sea? ;)

Av alla klockor jag haft är nog nästan Aqua terra den klocka jag älskat mest. Men samtidigt var det lite där som mitt klockintresse tog fart också, så det kanske skulle visa sig vara ett enormt misstag att börja om på den klockan igen.
Inte bara JLCn, gäller GS SBGM001, Zenith El Primero, MM300 också. Allt känns grymt under ungefär ett år därefter kommer monstren krypande.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Är inte just det själva definitionen av ett intresse? Att det inte tar slut? Så länge man ser klockor som ett intresse eller hobby kommer man ju alltid vilja utvecklas i någon riktning.
 

Leif

Cartier
Det har precis bara börjat för mig. För typ 2 år sedan köpte jag mig min första riktiga klocka. En Longines från deras mastercollection. Brunt läder och skitsnygg. Kom på efter ett år att jag behöver ju en med svart läder också så att man kan gå till jobbet med svarta skor och bälte. Köpte en Limited Longines dressare med svart läder. Tvärsnygg. Sen har det bara gått utför, nu ska jag köpa en Breitling Chronomat Evolution på stållänk, måste ha en sommarklocka. Sen ska man ha en Speedmaster professional, det fattar ju vem som helst. Sen så är det ju en självklarhet att ha en datejust med. Va fan liksom, tar det här aldrig slut? Jag är fast, det här kommer bli dyrt.
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Jag tror det är viktigt att hitta sin typ av klocka för att kunna fortsätta ha kul och hunger. Lika viktigt att veta om man vill samla klockor eller bruka dem etc. Känslan som John Meyer förmedlar i Talking watches är det jag känner och vill känna.
 

Esh

Omega
2-Faktor
Jag har provat mig igenom ett antal klockor de senaste åren och har till slut landat i 116610 som väl borde vara den perfekta dykaren...OWG och hela paketet.. eller? Jag vet inte, nästa omedelbart efter att jag fick klockan började jag fundera på vad klockan egentligen annars skulle kunna vara...t.ex. nästan en Speedy + Aqua terra. Och skulle jag flippa och skaffa de klockorna är väl hjulet i rullning ännu en gång :(

Jag vet att det stötts och blötts förut på forumet men blir någon någonsin riktigt nöjd med sina köp eller lider ni också av problemet att man ständigt tittar efter vad man annars skulle kunna köpa? Visserligen är det ju möjligt att spara ihop till ett stort bibliotek med många klockor men så länge det inte finns obegränsat med pengar och möjliga klockköp tror jag inte att det förändrar grundproblemet.


Klocka är väl lite som att köpa hus, sitter man och glor på hemnet så kommer man aldrig finna ett stopp. Tror endast suget försvinner om man "dödar intresset" dvs sluta glo på klockor och hänga här, men vem vill det egentligen? Flippa på!
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Klocka är väl lite som att köpa hus, sitter man och glor på hemnet så kommer man aldrig finna ett stopp. Tror endast suget försvinner om man "dödar intresset" dvs sluta glo på klockor och hänga här, men vem vill det egentligen? Flippa på!
Haha ja det var ju iofs en inte helt dum liknelse :D
 

sjökvist

<—Axel Nilson
nej, ångesten försvinner aldrig, det funkar inte ens med terapi, det är som en drog, den ständiga jakten på den perfekta klockan
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Svaret är nej.
Dock kan jag ge alla Rookies ett gott råd:

Plöj Rolex submariner/Explorer träsket direkt för att sedan landa mjukt i nördträsket.

Det är då det roliga börjar, Seiko SINN squale Tintin limited mikromärken billiga plexi gubbklockor Köp&sälj mani eBay beroende u name it!

Men håll alltid drömmarna vid liv, för min del PP Nautilus :heart:
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Svaret är nej.
Dock kan jag ge alla Rookies ett gott råd:

Plöj Rolex submariner/Explorer träsket direkt för att sedan landa mjukt i nördträsket.

Det är då det roliga börjar, Seiko SINN squale Tintin limited mikromärken billiga plexi gubbklockor Köp&sälj mani eBay beroende u name it!

Men håll alltid drömmarna vid liv, för min del PP Nautilus :heart:
Är det inte samtidigt lite tråkigt med en Rolle? De flesta modellerna är ju väldigt perfekta både i utförande och kvalitet.. men det är ju glädjelöst.
 

-RI-

Patek
2-Faktor
Jag lägger det här intresset åt sidan en tid framöver. Tid & pengar ska läggas på annat i stället.

Det som har varit min graal sitter redan på handleden. Och vad vill jag få sagt med detta? Ja... Läser du på klocksnack & om klockor så fort tillfälle ges kommer du garanterat att vilja prova något annat, så är det bara. Det finns alltid något "roligare". Men fan. Gräset är inte alltid grönare på andra sidan. Stålrolle is the shit.
#keeper ;)
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Är det inte samtidigt lite tråkigt med en Rolle? De flesta modellerna är ju väldigt perfekta både i utförande och kvalitet.. men det är ju glädjelöst.
Lite av min poäng. Lika bra hoppa på det direkt och prova istället för att köra tex smp (som för övrigt är en fin klocks) när man egentligen vill joina den stora klubben Rolex.

Jag anser fortfarande att submariner är "the one" i basic lyxsegment när det kommer till tool watch även om den är som du skriver tråkig.

Men när man väl testat då kommer friheten och göra allt det andra från 100kr och uppåt men ändå ha kul. Men du måste vara nörd, samt älska KS.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Lite av min poäng. Lika bra hoppa på det direkt och prova istället för att köra tex smp (som för övrigt är en fin klocks) när man egentligen vill joina den stora klubben Rolex.

Jag anser fortfarande att submariner är "the one" i basic lyxsegment när det kommer till tool watch även om den är som du skriver tråkig.

Men när man väl testat då kommer friheten och göra allt det andra från 100kr och uppåt men ändå ha kul. Men du måste vara nörd, samt älska KS.
Jag känner nog mest att klockan ger mig vånda för alla andra klockor jag skulle kunna ha för samma pengar. Men visst, sen är jag i fas att köpa bostadsrätt och då passar det sig inte riktigt att samla klockor på lager, hade jag haft utrymme för många klockor kanske man inte hade haft den känslan.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Jag känner nog mest att klockan ger mig vånda för alla andra klockor jag skulle kunna ha för samma pengar. Men visst, sen är jag i fas att köpa bostadsrätt och då passar det sig inte riktigt att samla klockor på lager, hade jag haft utrymme för många klockor kanske man inte hade haft den känslan.

Been there och är väl där just nu.
Sålde av sista rollen vid bostadsköp vilket jag "ångrar" idag såklart men å andra sidan har jag en rejäl klockbuffert idag som motsvarar en 116610/BP bathyscape/Seiko HiBeat dykare.

Men som du skriver tar det i som fan att köpa när det finns så mycket annat man får för pangen. Därför är det bra att ha gjort Rolex resan för det tar stopp varje gång jag bestämt mig för att trycka på knappen :D

Har dock ett bekymmer jag vill lära mig övervinna: kunna acceptera begagnat, då hade det varit myyyyyyyyycke roligare :(
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Been there och är väl där just nu.
Sålde av sista rollen vid bostadsköp vilket jag "ångrar" idag såklart men å andra sidan har jag en rejäl klockbuffert idag som motsvarar en 116610/BP bathyscape/Seiko HiBeat dykare.

Men som du skriver tar det i som fan att köpa när det finns så mycket annat man får för pangen. Därför är det bra att ha gjort Rolex resan för det tar stopp varje gång jag bestämt mig för att trycka på knappen :D

Har dock ett bekymmer jag vill lära mig övervinna: kunna acceptera begagnat, då hade det varit myyyyyyyyycke roligare :(
Ja, kunde man tåla begagnat skulle ju kronan räcka lite längre :/
 

eugen84

Breitling
Som med alla andra prylar, man hinner knappt öppna boxen förrän man sneglar på nåt annat "oumbärligt". Och så fortsätter det.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Jag har provat mig igenom ett antal klockor de senaste åren och har till slut landat i 116610 som väl borde vara den perfekta dykaren...OWG och hela paketet.. eller? Jag vet inte, nästa omedelbart efter att jag fick klockan började jag fundera på vad klockan egentligen annars skulle kunna vara...t.ex. nästan en Speedy + Aqua terra. Och skulle jag flippa och skaffa de klockorna är väl hjulet i rullning ännu en gång :(

Jag vet att det stötts och blötts förut på forumet men blir någon någonsin riktigt nöjd med sina köp eller lider ni också av problemet att man ständigt tittar efter vad man annars skulle kunna köpa? Visserligen är det ju möjligt att spara ihop till ett stort bibliotek med många klockor men så länge det inte finns obegränsat med pengar och möjliga klockköp tror jag inte att det förändrar grundproblemet.

Jag har egentligen bara en till klocka som jag vill köpa och som jag skulle kunna vara OWG med, om det inte var för att jag nog aldrig någonsin kommer att sälja min Certina Chronolympic Regatta. Säljer jag den är risken stor att jag aldrig kan köpa om den om jag skulle vilja längre fram, så det ska mycket till innan det händer.

Just nu håller jag faktiskt på att rensa ut och sälja av, vilket jag aldrig trodde skulle hända. Det blev nästan som en tvångstanke att jag aldrig skulle sälja något av det jag köpte, men nu måste jag erkänna att det är en ganska befriande känsla. Hade jag haft obegränsat med pengar skulle jag nog inte ha sålt något, men som det är nu är det inte rimligt att ha ett gäng klockor som jag bara tar fram och tittar på då och då men som inte får någon handledstid överhuvudtaget.

En sak jag kan tycka är tråkigt är att jag inte har någon i min närmre bekantskapskrets som delar mitt klockintresse. Det hade ju varit toppen att "utöka" samlingen med möjligheten att byteslåna klockor sinsemellan. Det hade ju i sin tur kunnat lugna den del av hjärnan som allt som oftast är på jakt efter nytt.

Är det så att du direkt efter köpet av 116610 hamnade i tankar på att byta, var det väl så enkelt att det inte är just din OWG-klocka. Det är ju lätt att hamna i den slutsatsen efter att man spenderat tid på forumet att det måste sluta med Rolex och att Sub är den ultimata OWG-klockan, men så är det ju självklart inte för alla. Personligen hade jag gjort bytet mot Speedy plus AT utan att fundera och utan att ångra mig. Det kan vara lätt hänt att man tappar bort sin egen smak när man hela tiden får ett mantra viskat i örat. Ingen konstig företeelse...flertalet av oss tror att vi har en originell och självständig smak medan det i själva verket är så gott som karbonkopior om man jämför hur det ser ut i de flesta moderna svenska hem eller hur vi klär oss i olika sub-grupper.

Mitt tips är att du tar en paus från forumet och från att bära klocka. Låt det gå en vecka eller så, och se sen om du får en känsla av vad du verkligen skulle vilja ha på handleden.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Jag har egentligen bara en till klocka som jag vill köpa och som jag skulle kunna vara OWG med, om det inte var för att jag nog aldrig någonsin kommer att sälja min Certina Chronolympic Regatta. Säljer jag den är risken stor att jag aldrig kan köpa om den om jag skulle vilja längre fram, så det ska mycket till innan det händer.

Just nu håller jag faktiskt på att rensa ut och sälja av, vilket jag aldrig trodde skulle hända. Det blev nästan som en tvångstanke att jag aldrig skulle sälja något av det jag köpte, men nu måste jag erkänna att det är en ganska befriande känsla. Hade jag haft obegränsat med pengar skulle jag nog inte ha sålt något, men som det är nu är det inte rimligt att ha ett gäng klockor som jag bara tar fram och tittar på då och då men som inte får någon handledstid överhuvudtaget.

En sak jag kan tycka är tråkigt är att jag inte har någon i min närmre bekantskapskrets som delar mitt klockintresse. Det hade ju varit toppen att "utöka" samlingen med möjligheten att byteslåna klockor sinsemellan. Det hade ju i sin tur kunnat lugna den del av hjärnan som allt som oftast är på jakt efter nytt.

Är det så att du direkt efter köpet av 116610 hamnade i tankar på att byta, var det väl så enkelt att det inte är just din OWG-klocka. Det är ju lätt att hamna i den slutsatsen efter att man spenderat tid på forumet att det måste sluta med Rolex och att Sub är den ultimata OWG-klockan, men så är det ju självklart inte för alla. Personligen hade jag gjort bytet mot Speedy plus AT utan att fundera och utan att ångra mig. Det kan vara lätt hänt att man tappar bort sin egen smak när man hela tiden får ett mantra viskat i örat. Ingen konstig företeelse...flertalet av oss tror att vi har en originell och självständig smak medan det i själva verket är så gott som karbonkopior om man jämför hur det ser ut i de flesta moderna svenska hem eller hur vi klär oss i olika sub-grupper.

Mitt tips är att du tar en paus från forumet och från att bära klocka. Låt det gå en vecka eller så, och se sen om du får en känsla av vad du verkligen skulle vilja ha på handleden.
In princip omedelbart efter.. innan var jag säker på att 114060 var klockan jag skulle bli OWG med, men till slut blev det för påfrestande att inte ha datum och då kändes ju 116610 rätt given. Men då fanns inte magin kvar längre, vet inte om det är prisskillnaden som förstörde eller vad det nu var.
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Det är därför man har flera klockor!
Jag respekterar folk som är OWG men jag vet att jag aldrig skulle klara det.
Tror tyvärr inte suget går över, men min plan är att ha ett "bas utbud" i lådan med några keepers, och sen ha några man kan byta, sälja och stilla begäret med.

Problemet är att det blir så dyrt då bara :(
 

Dt250

Rolex
Paneristi
Konservativ som jag är så tycker jag att inte sälja/byta är själva grejen. För mig är det ha fina klockor som följer en genom livet man ser bilder som är 20 år gamla och där sitter man med sin GMT etc. Lägger till en klocka då och då, sålt några som inte var värdiga att ha.
 
Jag tror man kommer till en punkt i livet då andra saker blir viktigare, så som att fokusera på sina barn och kanske generellt fokusera på någon annan än sig själv. Det är nog mitt största problem idag, att jag är för självupptagen för att bli nöjd med saker och ting.
 
Topp