• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Förväxta/jumbo/oversize-ur-tråden

Jockinho

Patek
2-Faktor
DS-3. 39mm.
IMG_2556.JPG

IMG_2557.JPG

Underbar duo! :)
 

Skeeter

Panerai
Som jag hört härstammar utrycker Jumbo från Jumbo Jet som Boeing 747 kom att kallas efter att den introducerades 1970.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Boeing_747
IMG_9782.JPG

Jumbo jet i sin tur är döpt efter en Elefant son fanns på London Zoo i slutet på 1880 talet och som såldes till en cirkus i USA, där han blev omåttligt populär. Jumbo i sin tur är Brittisk slang från början av 1800 talet och betyder stor och klumpig, se där...
 
Nu när vi har en välfylld tråd med små sportur är det inte mer än rätt att vi samlar våra förvuxna vintageur i en egen tråd. Med detta syftar jag främst på när boetterna gjordes onödigt stora, dvs när verket fyller inte ut hela boetten. Som vanligt behöver vi dock inte vara allt för restriktiva men när man reagerar på att ett vintageur är ovanligt stort bör det hamna här!

Jag börjar med mina största Omegor, ovanligt stora, på 38 mm. De i stål är 2505or och den i solitt guld är en 2620.

IMG_0779.JPG
IMG_0786.JPG

IMG_0795.JPG
Guld och grönt går grymt ihop. Du råkar inte veta vart det bandet går att finna?
 

Veratio

Cartier
Om jag inte missminner mig så var det en kille som var på TTT-träff/klockmässa för många år sedan som hade en oversize IWC (osäker?) från WW2. Var nog säkert 55-60mm, plastglas med såna där härliga småsprickor i som det blir. Någon som känner igen sig?

Någon som har någon som helst koll på vad något sånt kan kosta i dagsläget? Behöver inte vara en IWC. Snodde en bild från nätet på hur jag minns att den såg ut.

BUhr_A_Dial-640x480_c.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Om jag inte missminner mig så var det en kille som var på TTT-träff/klockmässa för många år sedan som hade en oversize IWC (osäker?) från WW2. Var nog säkert 55-60mm, plastglas med såna där härliga småsprickor i som det blir. Någon som känner igen sig?

Någon som har någon som helst koll på vad något sånt kan kosta i dagsläget? Behöver inte vara en IWC. Snodde en bild från nätet på hur jag minns att den såg ut.

BUhr_A_Dial-640x480_c.jpg
Kan det ha varit Snogge och en Lange? Finns ju ett par varianter och alla är inte fantastiskt dyra.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Herregud vad jag vill lägga vantarna på en sån där 2494 som @Weasel har. :nailbiting: Var letar man bäst? Utomlands? Någon, sälj till mig. Riktigt fina klockor. 50/60-talare i jumboformat är bra grejer!
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Herregud vad jag vill lägga vantarna på en sån där 2494 som @Weasel har. :nailbiting: Var letar man bäst? Utomlands? Någon, sälj till mig. Riktigt fina klockor. 50/60-talare i jumboformat är bra grejer!
Tackar!
Kan bara bekräfta ditt sug, grymma klockor och jumbocaset är fantastiskt.
Inte jättevanliga men lägg upp bevakningar på de vanliga platserna (eBay, Tradera).
Minst två jumbos i stål har varit uppe på K&S de senaste månaderna.
(Min ska inte säljas :) )
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Tackar!
Kan bara bekräfta ditt sug, grymma klockor och jumbocaset är fantastiskt.
Inte jättevanliga men lägg upp bevakningar på de vanliga platserna (eBay, Tradera).
Minst två jumbos i stål har varit uppe på K&S de senaste månaderna.
(Min ska inte säljas :) )
Tackar! Det händer då o då att jag får sånahär infall när det gäller klockor (och annat med iofs), ibland är det kring något jag redan kan lite om, men oftast är det inte det. Alltså att bara börja läsa på... Tur att det finns så många hjälpsamma som gärna delar med sig med info på vägen. Det gör lärandet så himla mycket roligare och effektivare. Vintagedelen är verkligen proppad med så mycket kunskap så det mesta kan jag säkert redan hitta. :)
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Fick hem denna Angelus idag - fantastiskt trevlig med boett i helstål, automatiskt verk och en diameter på 36-37mm - Synd bara att den inte fungerar! Nåväl, den ska få åka iväg på spa, en originalkrona måste ju nästintill vara omöjlig att finna, men vad kan en servad sådan här vara värd, utan originalkrona? :) @Aurum - du har ju sån koll på det mesta vad gäller vintage.. :rolleyes:

Vad kan vara lämpligt i bandväg? Tänker beads of rice - men läder kanske är bättre? På bilden ligger den bredvid en 35mm Kronograf. :)
Tf4HXwW.jpg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Fick hem denna Angelus idag - fantastiskt trevlig med boett i helstål, automatiskt verk och en diameter på 36-37mm - Synd bara att den inte fungerar! Nåväl, den ska få åka iväg på spa, en originalkrona måste ju nästintill vara omöjlig att finna, men vad kan en servad sådan här vara värd, utan originalkrona? :) @Aurum - du har ju sån koll på det mesta vad gäller vintage.. :rolleyes:

Vad kan vara lämpligt i bandväg? Tänker beads of rice - men läder kanske är bättre? På bilden ligger den bredvid en 35mm Kronograf. :)
Tf4HXwW.jpg
Jag har tidigare köpt en angeluskrona från Oscars sparetime på ebay, han har ofta många bra utgångna reservdelar. Prova att skicka ett pm till honom och fråga.

http://stores.ebay.co.uk/oscars-sparetime?_rdc=1
 

Dt250

Rolex
Paneristi
Om jag inte missminner mig så var det en kille som var på TTT-träff/klockmässa för många år sedan som hade en oversize IWC (osäker?) från WW2. Var nog säkert 55-60mm, plastglas med såna där härliga småsprickor i som det blir. Någon som känner igen sig?

Någon som har någon som helst koll på vad något sånt kan kosta i dagsläget? Behöver inte vara en IWC. Snodde en bild från nätet på hur jag minns att den såg ut.

BUhr_A_Dial-640x480_c.jpg

var det den här du tänkte på

https://klocksnack.se/threads/azimuth-bombardier.1012/
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Jag sätter fart på den här tråden efter att helt i onödan startat en ny tråd om jumbor. Tack @Strindberg för lokalisering av den gamla tråden 🙏🏻 Väldigt kul att se att de minsann finns en massa jumbor på forumet!

Här kommer lite redigerade inlägg jag gjorde i den andra tråden:

Begreppet jumbo används ganska ofta vid försäljning av vintage-ur för att höja värdet, så jag tänkte återuppväcka debatten om begreppet och ser gärna era egna eller andras exempel. Jag börjar med en i min mening klassisk jumbo, nämligen Omega 2505. 38,5mm i diameter, 18mm bandbredd och 46mm från horn till horn. Det finns ju förstås moderna klockor som är mycket större, men 2505 avviker ordentligt från mer normala modeller på 40-50-talet med diametrar på 32-35mm. För mig är det en del av definitionen; större än vanligt 🤓

Först ut en som jag dumt nog låtit vandra vidare, en 2505-16 från 1950.
737A070F-481E-457B-939B-F46B7CAB82E9.jpeg


Och de senaste tillskottet, en 2505-4 från 1954 med en i mitt tyckte grym våffeltavla.
6699F4DF-C2F1-454C-84D6-1672290A1281.jpeg


Sticker också ut hakan lite och hävdar att en 38mm Breitling Premier från 1947 är en jumbo. Det som bidrar till jumbo-intrycket är en bandbredd på hela 21mm (sic!). Det fanns ju en del andra ganska stora kronografer på 40-talet, men de flesta var nog trots allt 36mm eller mindre.
245E8FAC-EF25-4413-A901-A94ACD350BEC.jpeg
 
Topp