• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Förvara klockor längre tid.

soderlund

Cartier
Har ett litet dilemma.

Har sedan tidigare några klockor som "bara ligger" hemma. Har inga intentioner att sälja någon av dem som faktiskt betingar ett emotionellt eller reellt värde. Tänkte däremot spara dem för framtiden och ge dem till mina barn. Har funderat på ett bankfack, där de kan ligga "säkert" under en lägre tid.
Tror det kan vara kul för dem att få ha riktiga saker kring armen, och då även kanske semi-vintage som kanske ökat i värde.

Hur bör man gå till väga? Bör jag lämna in de automatiska & manuella uren på service hos AD innan jag lägger ner dem i bankfacket?
Quartz-uren, bör man även lämna in dem till AD och be dem plocka ut batterierna samt gå igenom dem innan de landar i bankfacket?

Kommer troligen inte plocka fram någon av dessa klockor på en 15-20 år? Något mer man bör fundera över? Givetvis åker Cert och dylikt ned i bankfacket också. Boxarna får jag spara på annat håll.

Lär nog hamna några nya klockor där under de kommande åren, nu närmast tänkte jag kika in hos en AD för Tudor och klämma på en Black Bay. Orisen som nu bärs på armen hamnar i bankfacket.

Någon som kan bistå med råd?
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Service kan du vänta med tills du skall använda klockorna. Oljorna inne i ett mekaniskt/automatiskt verk stelnar ju med tiden, så en service innan blir kaka på kaka. Ur med batterierna i quartz klockorna, och tja det var väl allt :)
 

soderlund

Cartier
Tack för svaren.
Då struntar jag i att lämna in dem på service men plockar ur batterierna på de två quartz-urverken som skall in i bankfacket.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Du borde däremot ta ut och lufta dem emellanåt, om de betingar emotionellt värde borde du väl vilja använda dem?
Annars har du fått bra tips ovan, ta ur batterier kan vara smart även om jag bedömer risken för ett läckande modernt batteri som försumbart.
 

soderlund

Cartier
Givetvis kommer detta att göras, att titta till dem och "lufta" dem lite.

Idag fick denna följa med till jobbet.
IMG_6483.JPG
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Jag hade definitivt tagit ut batteriet om den ska ligga i dvala. Det är ju en enkel åtgärd, som man ev. kan göra själv.
Varför riskera batteriläckage? Är läckage ett faktum kan syran förstöra urverket och tavlan.
Jag hade inte servat en automat innan dvalan (om man pratar om många år) Bara bortkastat pengar..
 
Topp