Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Förvirringen är stor: Sinn U1 eller U1 SDR?

Diskussion i 'Diskussion' startad av hemingway1999, 5 januari 2015.

1. hemingway1999
    Trådstartare

hemingway1999 Friends of KS

Ja, som rubriken lyder... Vilken ska man välja? Jag har tidigare en MKII Stingray med svart vridring. Den är på 42mm och den enda större klocka jag lyckats bära upp utan att det känns alldeles tokigt på mina smala armar. Därför tänker jag att SDR:n kanske är lämpligare i och med att den inte blingar och gör sin närvaro känd lika mycket. Samtidigt tycker jag att den vanliga nog är snyggare och tooligare. Det är dessutom den jag kikat på sedan flera år och fallit för.

Vad säger panelen?

/Henrik

Chuck gillar detta.
  2. john b

john b Präst

Jag föredrar sdr, snyggare med svart vridring de flesta lägen.

BME, yonsson, Parabellum och 1 annan gillar detta.
  3. Jockinho

Jockinho Friends of KS

Från:
    Motala
    Jag föredrar nog den vanliga, fast den med svart är läcker på gummi. Men går väll byta bezel, inte superbilligt köpa till har jag för mig (när någon provade) men ger ju å andra sidan två olika klockor.

Rivalen och hemingway1999 gillar detta.
  4. hemingway1999
    Trådstartare

Aaah, det där med att byta är ingen dum idé. Måste kolla upp vad det kostar.

/Henrik

5. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Har hört att Sinn fixar det mesta. Man kan, eller i alla fall kunde exempelvis beställa en klocka från fabriken med andra visare, så en extra vridring borde de kunna fixa. Tycker personligen den är coolast med svart bezel.

Parabellum gillar detta.
  6. Parabellum

Parabellum Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Tycker definitivt SDR. Ja jag är partisk :D

Den svarta vridningen är faktiskt riktigt snygg på nära håll när man inspekterar den. Det tegimenterade stålet ser lite "isigt" ut och ger en allmänt mer gedigen karaktär tycker jag.
    Den vanliga versionen tycker jag blir lite väl toolig. Svart vridning är lite mer kompatibelt med olika straps-kombinationer enligt mig.

demondave, hemingway1999, Weasel och 1 annan gillar detta.
  7. Weasel

Weasel Friends of KS

Från:
    Orten
    SDR!
    Det går ju såklart att byta ut i efterhand men jag har för mig att SDR-vridningen är orimligt dyr att köpa i lösvikt.. >3K Sek?

8. Randel

Randel Friends of KS

Jag röstar för SDR som jag själv har ;)

frere, hemingway1999, Weasel och 1 annan gillar detta.
  9. U1-SDR om du ska köra svarta gummit (Eller gröna som är överjävligt snyggt) om du ska köra länk så ta vanliga U1an...

hemingway1999 gillar detta.
  10. Hubbatix

Hubbatix Borgare

För flera år sedan, långt innan jag köpt min SDR, så var jag jäkligt sugen på den vanliga U1:an. Vid ett besök i Stockholm så beslöt jag mig för att lämna tryggheten och bege mig ut till grannkommunen Sumpan. Väl där så testade jag den grå, och den gjorde verkligen ingenting för mig. Tomt. En trist grå klump på armen bara. Så jag lämnade det spåret och kastade kosingen åt ett annat håll istället. Efter några år så fick jag återigen upp intresset för U1:an, men denna gång med den svarta ringen. Första gången jag satte klockan på armen så kändes det rätt direkt!

Så, utan fler förstahandserfarenheter av den grå än just det första testtillfället, så känner jag precis som Parabellum skriver, SDR:en är nog mer kompatibel med olika strapskombos än den grå. Den matta, svart ringen är riktigt fin att se på på nära håll och ger klockan ytterligare en dimension även på håll. Huruvida den förminskar klockans upplevda storlek vill jag inte ge mig in på, men jag är övertygad om att du kommer trivas med storleken med dina 17cm-handleder oavsett vilken du väljer.

Mina högst partiska fem ören. Lycka till!

hemingway1999 och Parabellum gillar detta.
  11. EricMcG

EricMcG Friends of KS

Japp, dom var inte omöjliga att deala med. Inga problem att få dom att ställa in längd på länken eller att skicka med ett silikon-strap med garanti-returen.

Jag tycker TS ska välja en EZM3 ;)

yonsson gillar detta.
  12. hemingway1999
    Trådstartare

Jag har faktiskt varit inne på det tidigare men aldrig sett den heller live. Ska ta en titt på den i morgon, men just nu känns U1 som vinnaren! :)

13. EricMcG

EricMcG Friends of KS

U1:an är väldigt nice. Jag gillar min EZM3 mycket, det är en väldigt speciell klocka med speciella lösningar när det gäller att klara extrema temperaturer och fukt.
    Bara namnet på det är ju coolt, Einsatzzeitmesser!

yonsson gillar detta.
  14. yonsson

Från:
    GBG
    Då är ju denna tråd perfekt för dig. :)
    http://forums.watchuseek.com/f24/emz-3-u1-197076.html

15. hemingway1999
    Trådstartare

Tack för den! Har inte tänkt på att datumet är rött på EZM3. Bara en sådan liten detalj tror jag skulle störa mig för mycket. U1 ligger fortfarande högst på listan (om den nu inte visar sig vara för stor för mig...).

yonsson gillar detta.
  16. yonsson

Från:
    GBG
    Du borde testa den på ett Hirsch performance med röd insida och röda kontrastsömmar!
    Ganska övertygad om att det skulle bli :hungry:

Randel och Jockinho gillar detta.
  17. EricMcG

EricMcG Friends of KS

Att datumet är rött beror på att onödiga saker för tillfället på urtavlan inte ska synas när man är nere i mörkret och dyker. Alltså har det en tanke bakom. Det är inte ultimat men jag tycker det bara bygger karaktären på klockan.

mega och frere gillar detta.
  18. hemingway1999
    Trådstartare

Sådär ja! Nu har jag varit på Erikssons och testat U1:an. Den kändes inte alls så stor och tung på armen som jag förväntat mig, så efter lite velande knatade jag ut med en ny klocka på armen... Jag valde den vanliga U1:an på länk. SDR-ringen är i och för sig riktigt fin men det var den här jag förälskade mig i först och det kändes bäst att gå på den impulsen. Det känns lite mer toolig på något sätt. Får se hur det känns efter ett tag.

Tack till alla som kommit med glada tillrop och hjälpt mig att våga steget in i Sinn-världen!

Så några snabba bilder.

/Henrik

MKRGG, Fixoflex, seikoswede och 12 andra gillar detta.
  19. snajgel

snajgel Friends of KS

Från:
    stockholm
    Grattis, du kommer inte bli besviken.
    Gjorde samma sak förre vintern, dvs sladdade in på Erikssons och kom ut med en U1a på armen.. :)

Parabellum och hemingway1999 gillar detta.
  20. Parabellum

Parabellum Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Gratulerar!!
    image.jpg

21. Fergi

Fergi Stadsbo

Från:
    Visby
    Grattis,mycket snygg

22. Hubbatix

Hubbatix Borgare

Fan vad nice, stort grattis! Hoppas mina inlägg (som du inte läste... ;) ) hjälpte dig lite på vägen!

23. Grattis, riktigt riktigt grym dinka det där...

24. Limpas

Limpas Borgare

Från:
    Stockholm
    Grattis, ett mycket bra val! :) Är bra sugen på en U1 själv.

25. don segundo

don segundo Biskop

Sinn gör bra grejjer - grattis till U1 - hård som få!

26. Ingeröd

Ingeröd Bonde

Från:
    Göteborg
    Grattis! Om jag inte redan hade en liknande skulle jag också skaffat en.

image.jpg

frere och hemingway1999 gillar detta.
  27. Rivalen

Rivalen Friends of KS

Sinn U1 besk.jpg Visa bifogad bild 99195 Grattis! Har haft min 2007a sedan 2009 och stortrivs. Jag har tunn arm och inbillar mig att SDR skulle göra att den bär större. Att byta till SDR är ju förnyelse, men då är Sinns gummi också en attraktiv förändring. Stortrivs med det och SDR skulle nog matcha bra. Kul att ha en sådan relativt billig förändring finns som en möjlighet. När jag får tillfälle skall jag också "lämna tryggheten" och kolla upp en SDR.

28. Parabellum

Parabellum Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Mitt Isofrane kom äntligen! Passar bra med SDR!
    IMG_0327.JPG IMG_0328.JPG IMG_0329.JPG

snoozarn, Jockinho, yonsson och 2 andra gillar detta.
  29. Rivalen

Rivalen Friends of KS

Sinn på gummi 001.JPG Sinns gummi är behagligt.

30. ironcastle

ironcastle Borgare

Från:
    Söder om Stan
    Grrrrattis! Sinn är tuffa ur. Trånar själv efter just en EZM3:a.

Mårtenssons ur Brookfield