• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

F300hz / ESA 9162

fearside

Omega
Har varit sugen på ett ur med detta eller liknande modernare verk(ej springdrive), har någon koll på om det finns nyare ur med liknande urverk som detta?



Sent from my iPad using Tapatalk
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag har hört någonstans att ritningarna och tillverkningsprocessen för dessa ur har gått förlorad och att ifall de skulle vilja återupptäcka tekniken skulle det bli oerhört kostsamt. Framförallt tror jag det var problemet att vira så pass tunn koppartråd på spolarna som ingen (vad jag vet) lyckats återupprepa.

Gå på en vintage, finns många häftiga klockor därute, IWC, Eterna, Omega, Tissot, Certina bl.a har tillverkat med ETA 9162/9164

Själv har jag den lite mindre lyxiga Tissot F300 (ESA9162)

ZjGQG01.jpg

Edit: Håriga armar, inte repor... :)
 

fearside

Omega
Efter en snabb scan av div forum/sajter verkar det ju inte helt lätt att få tag i ett ur med detta verk till vettiga pengar.
Får spana lite mer...
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tycker det dyker upp tissot, certina och omega på tratten lite då och då, bara att hålla utkik och plocka en när det dyker upp något fint exemplar. Köp inte ett renoveringsobjekt, de är snorigt dyra att serva och reservdelarna i stort sett omöjliga att få tag på (lite överdrivet kanske men nästan)
Annars ett riktigt trevligt verk med äkta flytande sekundvisare...
 

fearside

Omega
Tycker det dyker upp tissot, certina och omega på tratten lite då och då, bara att hålla utkik och plocka en när det dyker upp något fint exemplar. Köp inte ett renoveringsobjekt, de är snorigt dyra att serva och reservdelarna i stort sett omöjliga att få tag på (lite överdrivet kanske men nästan)
Annars ett riktigt trevligt verk med äkta flytande sekundvisare...

Ja, speciellt Omegorna tilltalar mig i designen. Ska hålla ett extra öga på auktonssajterna. :pompus:
 

_jonte

Patek
Stämgafflar är ascoola och när de kom ca 1970 var de verkligen i spjutpetsen av tekniska innovation. Det finns en mycket intressant dokumentär om hur urverket togs fram av Bulova. Sök på Youtube så ska du hitta den.
Jag har endast kvar två som får handledstid lite då och då, en Omega och en Bulova.

2013-11-01093232.jpg~original

IMG_20130829_144609.jpg~original

2013-08-014.jpg~original
 

_jonte

Patek
Tillägg är väl att dessa dyker upp då och då till salu på diverse forum, Tradera, Ebay, osv. Bara ha ögonen öppna och hoppas den du köper fungerar väl. De är servicebara och reservdelar verkar det finnas än så länge.
 

Rikard

Omega
Köp inte ett renoveringsobjekt, de är snorigt dyra att serva och reservdelarna i stort sett omöjliga att få tag på (lite överdrivet kanske men nästan)
Annars ett riktigt trevligt verk med äkta flytande sekundvisare...

Stämmer, jobbigt dyra att serva och till stor del beror det just på att det är väldigt svårt med delar till dem. Dessutom så är det många som beckar igen duktigt pga packningarna som typ "smälter", ska tydligen bero på vibrationerna. Riktigt synd då iaf Omegorna tilltalar mig riktigt mycket. Vore trevligt att kunna äga en sån i bra skick utan att det ska kosta skjortan att underhålla dem.
 

fearside

Omega

fearside

Omega
Tanken är ju god, men vetitusan alltså. De flesta hävdar att det oskäligt dyrt att laga en sådan klocka. Priset på de "nya" startade från $399 upp till $560 för den helsvarta med svart meshlänk. Blev lite sugen på ingångsmodellen och den svarta, även om det vore lite fräckare med en "orginalare" i lager... :angel:
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tanken är ju god, men vetitusan alltså. De flesta hävdar att det oskäligt dyrt att laga en sådan klocka. Priset på de "nya" startade från $399 upp till $560 för den helsvarta med svart meshlänk. Blev lite sugen på ingångsmodellen och den svarta, även om det vore lite fräckare med en "orginalare" i lager... :angel:


Det är nog sant, Bulova ligger nog kanske lite för mycket i budgetsegmentet...
 
Topp